Impressie Ontmoetingsdag Hersteld Apostolische Zendingskerk

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Impressie Ontmoetingsdag Hersteld Apostolische Zendingskerk

Bericht door Redactie »

@all

In Utrecht was er vandaag voor de twaalfde keer een "Ontmoetingsdag" georganiseerd vanuit de Hersteld Apostolische Zendingskerk. De inleiding -naar een tekst van H.F. Rijnders en A.W. Berkhof- handelde ditmaal over "de komende Christus": verwachten wij Hem als Zaligmaker of komt Hij als een rechter? "Over onze persoonlijke verwachtingen willen we met elkaar spreken", zo stond het in de uitnodiging. Ter aanvulling was nog vermeld:
  • "Wij hopen dat velen zich aangesproken voelen en inschrijven voor deze dag, waarop Gods Woord centraal zal staan.
    Dat is immers het richtsnoer van ons denken, spreken en handelen.
    Als voor u hetzelfde geldt, zullen we de eenheid van het lichaam van Jezus Christus gewaar kunnen worden."
Kortom, een niet-alledaagse uitnodiging en een belangrijk thema! Koor- en samenzang in het programma voor deze dag ontbraken niet, evenmin als er was voorzien in "een eenvoudige doch voedzame maaltijd". In tien groepen gingen de deelnemers uiteen voor een tweetal kringgesprekken, 's ochtends in aansluiting aan de gehouden inleiding en 's middags na de lunch. Het bleek dat menigeen vol was van het komen de Heer! Aan de hand van de onderstaande vragen kwam de dialoog al snel op gang:
  • Hoe denkt u dat Christus zal wederkomen? Als Bruidegom of als Rechter?
  • Men spreekt wel over twee wederkomsten. Wat zegt Gods Woord daarover?
  • Hoe bereidt u zich voor op de wederkomst van de Heer?
Het bijzondere van een Ontmoetingsdag als deze is dat de gelegenheid je toevalt om als geloofsgenoten, zielsverwanten, even in elkaars hart te blikken. Bovendien vergezelde ons hierbij de aloude belofte: "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen." (Mattheüs 18: 20, SV-J). Dankbaar stelden wij als broeders en zusters vast: "Tot hiertoe heeft ons de HEERE geholpen" (1 Samuël 7: 12, SV-J). Het was hartverwarmend om van elkaar te horen hoe God in velerlei omstandigheden ogenschijnlijk wellicht veraf doch feitelijk juist nabij was geweest. Het is een voorrecht om werk te mogen maken van Zijn liefde; om te kunnen zien hoe Hij zegent. Tot Zijn werk mag een ieder zich geroepen weten, en Zijn werk is waar Hijzelf werkt. "Waar liefde woont, gebiedt Hij Zijn zegen!" Een prachtig lied om mee af te sluiten was dan ook: "Als de Heiland zal verschijnen". In een conferentiemap die elke deelnemer meekreeg was het thema uitgewerkt aan de hand van wat er in de Bijbel staat. Uitkomst: "Wie de Zoon heeft, heeft het leven."

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Impressie Ontmoetingsdag Hersteld Apostolische Zendingsk

Bericht door Emile »

Rijnders en Berkhof bedoelen het vast goed en al naar gelang iemands gezindheid zou de heer dan herkennen of iemand zijn
naaste liefheeft of er een potje van maakt.
Maar de hersteld apostolische zendingskerken geloven toch ook in een fysieke wederkomst des Heren, ofschoon de hersteld apostolische zendingsgemeente-richting genuanceerder denkt met als voorbeeld dat Jezus ook had kunnen "vallen".
Bij humanistische apostolischen binnen en buiten het Apostolisch Genootschap wordt de fysieke wederkomst betwijfeld.
Een voorbeeld is priester De Graaf binnen de Nak.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Impressie Ontmoetingsdag Hersteld Apostolische Zendingsk

Bericht door Emile »

Mijn moeder zag rondom Haarlem grote nieuwbouwwijken ontstaan en kon zich een fysieke wederkomst van O.L.H niet
voorstellen. ;)
In mijn beleving zouden mensen behorend tot de zonnevrouw of zelfs het knaapje gewoon verder gaan als menselijke natuurlijke wezens.
Wel met de mogelijkheid dat koning priesters ook na het bruiloftsmaal als super nova,s op aarde missie kunnen bedrijven binnen het duizend jarig vrederijk aan levende mensen voor het laatste oordeel en de eventueel tweede dood.
Priester de Graaf gaf echter aan dat na de wederkomst des Heren volgens de Nak geen mens meer in een fysiek
lichaam zou leven?
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Impressie Ontmoetingsdag Hersteld Apostolische Zendingsk

Bericht door Emile »

Kortom, na de wederkomst des Heren zou elke mens alleen nog maar bestaan binnen de wereld van de geest,
volgens de Nak-leer :?: .
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Impressie Ontmoetingsdag Hersteld Apostolische Zendingsk

Bericht door BakEenEi »

Emile schreef:(...)
al naar gelang iemands gezindheid zou de heer dan herkennen of iemand zijn naaste liefheeft of er een potje van maakt.

(...)


Uit: Bericht in deze thread door Emile op "Zo 26 Mei 2013, 17:53"
@Emile
@all

Herkenbaar...
BakEenEi schreef:(...)
Wat al meteen indruist tegen het evangelie van Jezus Christus is dat in de Nieuw-Apostolische Kerk zielen tussen de regels door wordt voorgehouden dat men de liefde van God door "goed gedrag" moet "verdienen". Wie zich dát realiseert en het aandurft om zich in de allereerste plaats te vereenzelvigen met de waardigheid die God aan een ieder verbond die Hij schiep naar Zijn evenbeeld, overwint daarmee de moderne slavernij die uitgaat van de nieuw-apostolische geloofsleer. Volkomen ten onrechte laten tallozen zich door deze ideologie onderdrukken en gevangen houden. Bazen en bovenbazen dienen niet doch zwaaien hier de scepter.

(...)


Uit: Mijn bericht op "Wo 24 Apr 2013, 12:31" in de thread "stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten"
Het redactionele bericht over dit onderwerp eindigde echter met "Wie de Zoon heeft, heeft het leven", het opschrift in de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) bij 1 Johannes 4, een hoofdstuk dat hier boekdelen spreekt:
  • [1] Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. [2] De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. [3] Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld. [4] U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. [5] Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. [6] Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.

    [7] Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. [8] Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. [9] En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. [10] Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.

    [11] Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. [12] Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden. [13] Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. [14] En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. [15] Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. [16] Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

    [17] Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. [18] De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. [19] Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. [20] Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. [21] We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.
Het is altijd al verleidelijk geweest om uit naam van God een positie in te nemen die het mogelijk zou maken om tegen andere mensen te kunnen zeggen waar het op staat, liefst ook nog "in naam der koning", of zo. Dan pluk je bijvoorbeeld in het paradijs een appel uit de boom, en dan wéét je opeens alles beter dan anderen. Ik heb ook wel eens gezien dat er een catechismus verscheen en dat daarin dan de waarheid zou staan.

Maar het geloof is een persoonlijke zaak, wat blijkt wanneer Jezus spreekt van de smalle poort:
  • [22] Op weg naar Jeruzalem trok hij verder langs steden en dorpen, terwijl hij onderricht gaf. [23] Iemand vroeg hem: ‘Heer, zijn er maar weinigen die worden gered?’ Hij antwoordde: [24] ‘Doe alle moeite om door de smalle deur naar binnen te gaan, want velen, zeg ik jullie, zullen proberen naar binnen te gaan maar er niet in slagen. [25] Als de heer des huizes eenmaal is opgestaan en de deur heeft gesloten, en jullie staan buiten op de deur te kloppen en roepen: “Heer, doe open voor ons!”, dan zal hij antwoorden: “Ik ken jullie niet, waar komen jullie vandaan?” [26] Jullie zullen zeggen: “We hebben in uw bijzijn gegeten en gedronken en u hebt in onze straten onderricht gegeven.” [27] Maar hij zal tegen jullie zeggen: “Ik ken jullie niet, waar komen jullie vandaan? Weg met jullie, rechtsverkrachters! [28] Dan zullen jullie jammeren en knarsetanden wanneer je Abraham, Isaak en Jakob en al de profeten in het koninkrijk van God ziet, maar zelf buitengesloten wordt. [29] Uit het oosten en het westen en uit het noorden en het zuiden zullen ze komen, en ze zullen aan tafel genodigd worden in het koninkrijk van God. [30] En bedenk wel: er zijn laatsten die de eersten zullen zijn, en er zijn eersten die de laatsten zullen zijn.’

    Uit: Lucas 13 (NBV)
Ook eerder al in de Bijbelse geschiedenissen hadden zelfvoldane wijsneuzen zich laten gelden:
BakEenEi schreef:(...)
  • Het lied van de wijngaard

    (...)
    [7] Israël is de wijngaard van de HEER van de hemelse machten,
    de uitgelezen aanplant zijn de inwoners van Juda.
    Hij verwachtte recht, maar oogstte onrecht,
    hij zocht rechtsbetrachting, maar vond rechtsverkrachting.


    Uit: Jesaja 5 (NBV)
(...) Het "voortschrijdend inzicht" waaraan ook ik in de Nieuw-Apostolische Kerk moest geloven, werd -vind ik nu achteraf- vooral overschaduwd door "machtspolitiek". De liefde van God moest nota bene wijken voor egoïsme!! Als de wind voornamelijk uit die hoek gaat waaien, verliezen mensen elkaar emotioneel uit het oog. Leidinggevenden hebben het elkaar op beslissende momenten toegestaan om te handelen vanuit onzuivere bedoelingen. En dat is ongelofelijk uit de hand gelopen. Wie rechtsbetrachting zoekt, vindt rechtsverkrachting! De nieuw-apostolische kerkleiding meent de wijsheid en het goddelijke gezag exclusief in pacht te hebben gekregen en zij boezemt de mensheid angst in.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Zo 24 Jun 2012, 16:26" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
Laten wij niet doordraven als het gaat om het woord van God. Voor mijzelf heb ik besloten om in het geloof onderweg géén boodschap meer te hebben aan "verkeersregelaars" die voorbijgaan aan Paulus' woorden:
  • Ik bedoel dit: wij willen niet over uw geloof heersen, maar juist bijdragen aan uw vreugde. U hebt tenslotte een vast geloof.

    Uit: 2 Korintiërs 1: 24 (NBV)
De Almachtige zal "Zijner handen werk" op Zíjn wijze volbrengen:
  • [8] Mijn plannen zijn niet jullie plannen,
    en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.
    [9] Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,
    zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven,
    en mijn plannen jullie plannen.


    Uit: Jesaja 55 (NBV)
Daarom; wie ineens overloopt van bekeringsijver doet er verstandig aan eerst even na te gaan of er nog sprake kan zijn van "... een boodschap vol erbarmen, komend van Gods heiligdom" (NAK-liederenbundel, 612).

Ik krijg al koppijn van onruststokers die hoog opgeven van de liefde van God en in zogenaamde openbare erediensten hoog van de toren blazen doch ondertussen zelf stelen als de raven - van offergaven nota bene!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Impressie Ontmoetingsdag Hersteld Apostolische Zendingsk

Bericht door BakEenEi »

@Emile
@all

Zaterdag betrof het dus een "Ontmoetingsdag" en één van de vragen waardoor wij als deelnemers elkaar vonden (!), luidde: "Hoe bereidt u zich voor op de wederkomst van de Heer?" (...) Niet onbelangrijk hierbij om eerst onder ogen te zien was echter:
Redactie schreef:(...)
Dankbaar stelden wij als broeders en zusters vast: "Tot hiertoe heeft ons de HEERE geholpen" (1 Samuël 7: 12, SV-J). Het was hartverwarmend om van elkaar te horen hoe God in velerlei omstandigheden ogenschijnlijk wellicht veraf doch feitelijk juist nabij was geweest.

(...)


Uit: Bericht in deze thread door Redactie op "Za 25 Mei 2013, 20:56"
Als het die dankbaarheid is waarover je met elkaar in gesprek raakt; ligt daarin al een deel van het antwoord besloten! In een bekend lied wordt gezongen "Op U, mijn Heiland, blijf ik hopen" (118, gezangboek H.A.G.E.A.). Waardoor hebben gelovigen zo'n lied met hart en ziel kunnen zingen? Wie zélf heeft meegezongen, zal hierover vast wel iets te melden hebben! Wat houdt in ons de hoop op de vervulling van Zijn beloften levend?

Tweeduizend jaar geleden schreef Paulus al: "De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn" (Rom. 8: 19). Blijkbaar heeft het dus zin om Zijn getuigen te willen zijn! Maar hoe? En wat houdt (ons als) christenen dan op de been? In het evangelie van Johannes begint het zestiende hoofdstuk met de woorden "Dit alles heb ik tegen jullie gezegd om te voorkomen dat jullie je geloof verliezen" (NBV). Zoiets maakt natuurlijk nieuwsgierig naar wat er in de voorafgaande hoofdstukken dienaangaande wordt vermeld! Hoofdstuk 15 eindigt als volgt:
  • [26] Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen. [27] Ook jullie moeten mijn getuigen zijn, want jullie zijn vanaf het begin bij mij geweest.

    Uit: Johannes 15 (NBV)
Hierover lezen wij in hoofdstuk 16 nog het volgende:
  • [12] Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. [13] De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. [14] Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. [15] Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft. [16] Nog een korte tijd en jullie zien me niet meer, maar kort daarna zien jullie me terug.’

    Uit: Johannes 16 (NBV)
De leerlingen van Jezus hebben het niet voor zichzelf gehouden wat "de Bron van het leven" (vgl. lied 182, NAK-gezangboek) ze aan "hemelse schatten" (vgl. 4e couplet lied 518, NAK-gezangboek) in handen gaf, en Zijn Heilige Geest heeft ons en vele anderen níet in de steek gelaten:
  • [15] Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. [16] Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: [17] de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. [18] Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. [19] Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. [20] Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. [21] Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’

    Uit: Johannes 14 (NBV)
[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Impressie Ontmoetingsdag Hersteld Apostolische Zendingsk

Bericht door BakEenEi »

@Emile
@all

Vele wegen kwamen jl. zaterdag bij elkaar. Het was fijn om samen stil te staan bij wat ons met elkaar verbindt: geloof, hoop en liefde! Alleen al te denken aan het geloof...
BakEenEi schreef:(...)
Wat begon met Zijn genade...
  • [4] Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, [5] heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. [6] Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. [7] Zo zal hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed hij voor ons is door Christus Jezus. [8] Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God [9] en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. [10] Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God mogelijk heeft gemaakt.

    Uit: Efeziërs 2 (NBV)
... kan, wanneer wij het geloof op de juiste waarde schatten, ons op beslissende momenten bovendien zó veel Geestkracht schenken, dat het ons niet zwaar zal vallen Hem met daden te danken en dat het nog aan tijd zal blijken te ontbreken om daarvan achteraf te getuigen:
  • [1] Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien. [2] Om hun geloof werden de mensen uit vroeger tijden geprezen. [3] Door geloof komen we tot het inzicht dat de wereld door het woord van God geordend is, dat dus het zichtbare is ontstaan uit het niet-zichtbare.
    [4] Door zijn geloof had het offer dat Abel aan God bracht meer waarde dan dat van Kaïn. Over Abel wordt dan ook lovend gesproken als over een rechtvaardige – God zelf liet zich prijzend uit over zijn gaven –, en door zijn geloof klinkt zijn stem nog steeds, ook al is hij gestorven. [5] Door zijn geloof werd Henoch naar elders overgebracht, om niet te hoeven sterven; hij werd niet meer gevonden, omdat God hem had weggenomen. Hij stond immers al vóór zijn opneming bekend als iemand in wie God vreugde vond.


    (...)
    [29] Door het geloof kon het volk door de Rode Zee trekken als over droog land; toen de Egyptenaren dat ook probeerden werden ze verzwolgen. [30] Door dat geloof vielen de muren van Jericho toen het volk er zeven dagen lang omheen getrokken was. [31] Door haar geloof ontving de hoer Rachab de verkenners gastvrij in haar huis en is ze niet met de ongehoorzame bewoners van haar stad omgekomen.

    [32] Wat valt hier nog aan toe te voegen? De tijd ontbreekt me om te vertellen over Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuël, en over de profeten, [33] die door hun geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid lieten gelden, en kregen wat hun beloofd was; die leeuwen de muil toeklemden, [34] aan vuur de laaiende kracht ontnamen en ontkwamen aan de houw van het zwaard; die hun zwakheid krachtig overwonnen, in de oorlog machtige helden werden en vijandelijke legers op de vlucht joegen. [35] Vrouwen kregen hun doden terug doordat die uit de dood opstonden.


    Uit: Hebreeën 11 (NBV)
(...)


Uit: Mijn bericht op "Za 14 Jul 2012, 17:49" in de thread "Beslissende momenten"
Zoals in het geloof velen met de meest goudeerlijke bedoelingen ons tot steun waren, kunnen wij wellicht ook voor anderen iets betekenen:
BakEenEi schreef:(...)
Een bijzonder lied dat ik mij herinner reikt ons in deze samenhang oplossing aan:
  • Is Jezus in uw hart geboren nu? (...) Dan is het goed!
Het onderstaande zou ik er nog graag aan toevoegen:
  • [1] Houd de onderlinge liefde in stand [2] en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen. [3] Bekommer u om de gevangenen alsof u samen met hen gevangen zat, en om de mishandelden als om mensen die net zo’n lichaam hebben als u.

    Uit: Hebreeën 13 (NBV)


    [34] Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. [35] Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, [36] ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” [37] Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? [38] Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? [39] Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” [40] En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.”

    Uit: Matteüs 25 (NBV)
(...)


Uit: Mijn bericht op "Ma 16 Jul 2012, 19:10" in de thread "Beslissende momenten"
Daarbij onderscheidt de liefde van God zich op onmiskenbare wijze van de geraffineerde manier waarop onze gedachten soms worden opgeëist door "aanbieders van desinformatie". Niet voor niets staat er geschreven "Houd vast aan wat u hebt, dan zal niemand u de lauwerkrans kunnen afnemen" (Op. 3: 11, NBV). De samenhang waarin dit in de Bijbel naar voren komt, biedt al meteen een stevig houvast:
  • [7] Schrijf aan de engel van de gemeente in Filadelfia: “Dit zegt hij die heilig en betrouwbaar is, die de sleutel van David heeft – wanneer hij opendoet, kan niemand sluiten, wanneer hij sluit, kan niemand openen:
    [8] Ik weet wat u doet. Ik heb ervoor gezorgd dat de deur voor u openstaat, zonder dat iemand hem kan sluiten. Want ook al hebt u weinig invloed, u bent trouw gebleven aan wat ik heb gezegd en hebt mijn naam niet verloochend. [9] Ik zal mensen laten komen die bij Satan horen, leugenaars die zich Joden noemen en het niet zijn; zij zullen zich eerbiedig aan uw voeten neerwerpen en erkennen dat ik u heb liefgehad. [10] Omdat u trouw bent gebleven aan mijn gebod om stand te houden, zal ik u ook trouw zijn wanneer binnenkort de tijd van de beproeving aanbreekt, als heel de aarde en de mensen die er leven op de proef worden gesteld. [11] Ik kom spoedig. Houd vast aan wat u hebt, dan zal niemand u de lauwerkrans kunnen afnemen.
    [12] Wie overwint maak ik tot een zuil in de tempel van mijn God. Daar zal hij voor altijd blijven staan. Ik zal op hem de naam schrijven van mijn God en van de stad van mijn God, het nieuwe Jeruzalem dat bij mijn God vandaan uit de hemel zal neerdalen, en ook mijn eigen nieuwe naam. [13] Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.


    Uit: Openbaring 3 (NBV)
Het staat er duidelijk: "... ook al hebt u weinig invloed"! En dan te bedenken wat ook wordt bezongen in lied 60 (NAK-liederenbundel): "Ik heb u altijd liefgehad - met onuitspreek'lijk grote liefde!" (vgl. Jer. 31: 3).

Weliswaar gingen 's middags onze wegen weer uit elkaar, maar niemand hoefde met lege handen thuis te komen.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie