[Bijgewerkt: 28-12-2012, 20.15 uur]
@all
"Der Katechismus sei die Unterweisung in der christlichen Lehre... ", aldus
priester Kiefer; met dien verstande, als wij tevens
stamapostel Leber mogen geloven:
"Wir können nicht ausschließen, dass Gott im Einzelfall auch außerhalb der von uns erkannten Ordnungen wirkt." Zie ook het redactionele bericht op "
Wo 20 Jun 2012, 08:00" in de thread "Wie weet wie Marcel Dagenbach is?"
Inmiddels werd de nieuw-apostolische catechismus op 4 december jl. officieel geïntroduceerd. Omdat er vanuit de kerk jarenlang uitsluitend in positieve zin over is gesproken, zoals met betrekking tot zogenaamde trainingsseries...
Trainingsseries voor de nieuw-apostolische catechismus begonnen
26.01.2011
Het introductieseminar voor de invoering vond plaats in Lehrte
Uit alle Aposteldistricten kwamen de deelnemers
Begroeting door de gastheer, Districtsapostel Klingler
Lehrte/Zürich. Een conferentiehotel in Lehrte (bij Hannover) bracht vertegenwoordigers uit alle Aposteldistricten van de Nieuw-Apostolische Kerk wereldwijd samen, om een inleidende bijeenkomst over de geplande catechismus mee te maken. Districtsapostel Wilfried Klingler, de gastheer uit Niedersachsen, heette de deelnemers hartelijk welkom. „Ook al ligt de nieuwe catechismus van onze kerk hier nog niet in gedrukte vorm, toch vinden wij het belangrijk om de broeders en zusters zo snel mogelijk te informeren over de lesinhoud.“
De gedrukte catechismus zal bestaan uit ongeveer 600 bladzijden. Op het ogenblik wordt de Duitse tekst in de belangrijkste talen binnen de kerk vertaald, in het Engels, Frans, Portugees, Spaans en Russisch. Dit is een heel complexe opgave, die veel tijd in beslag neemt, bevestigt Apostel Wilhelm Hoyer (Aposteldistrict Noordrijn-Westfalen). Hij leidt een van de werkgroepen, die zich met de catechismus bezighouden. Waarschijnlijk zal er eind 2012 een complete gedrukte versie voor alle Aposteldistricten van de Nieuw-Apostolische Kerk beschikbaar zijn.
De trainingen
Voor deze introductiebijeenkomst voor de invoering werd per Aposteldistrict een vertegenwoordiger naar Lehrte gestuurd. Opdracht voor de deelnemers aan het seminar is, om in hun nationale kerken de introductiebijeenkomsten voor ambtsdragers van de kerk en voor de gemeenteleden te organiseren. De nadruk bij deze eerste training ligt op het kerkelijke inzicht van de Nieuw-Apostolische Kerk en de leer van de sacramenten met in het bijzonder inzicht in het Heilig Avondmaal.
Op voorbeeldige wijze wordt ook de betekenis van het 5e gebod behandeld, om de deelnemers met de taal en getuigkracht van de nieuwe catechismus vertrouwd te maken.
(...)
Bron: Nieuw-Apostolische Kerk Internationaal,
http://www.nak.org/nl/nieuws/naki-nieuws/article/17093/
... was het ongetwijfeld de bedoeling dat alvast de gedachte postvatte dat het een geschrift betreft, een leerwerk, waarvan de inhoud voor iedereen van nut zal zijn. Echter, de hierboven aangehaalde uitspraak van "der theologische Berater des Stammapostels", Dr. Reinhard Kiefer, klopt níet, net zo min als de geciteerde uitspraak van Dr. Wilhelm Leber iets om het lijf zou hebben. Ook dat is hier namelijk zeker níet het geval.
Hoezeer in de Nieuw-Apostolische Kerk de geesten van tevoren al intensief waren gemasseerd om "die Unterweisung in der christlichen Lehre" te zijner tijd onder dankzegging te doen omarmen; niet het heilsplan van God werd nu verduidelijkt, doch hooguit de daarmee zorgelijk conflicterende nieuw-apostolische geloofsleer.
De stamapostel en diens "Berater" hadden er verstandiger aan gedaan het evangelie van Jezus Christus heel te laten! Nu is het daarentegen naar hun hand gezet, waarmee de catechismus goeddeels het resultaat lijkt te zijn van "wensdenken" onder bestuurders van de internationale Nieuw-Apostolische Kerk.
De stamapostel en diens "Berater" hoefden blijkbaar van zichzelf in deze catechismus op geen enkele manier uit te leggen hoe zelfs God zich op enig moment zou hebben gecommitteerd aan de door de jaren heen met nagenoeg onbeperkte volmachten opgetuigde nieuw-apostolische topfunctie van internationaal bestuursvoorzitter, in welke hoedanigheid men door diens ambtsvoorganger wordt uitgekozen en men het namens Hem (!) voor het zeggen zou hebben met welke boodschap Hij (!) nog iemand op pad stuurt met de laatste "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" herziene versie van het evangelie van Jezus Christus. Slechts op een
"Einzelfall" na zou ook de drie-enige God dit sinds 1897 zo hebben gewild. En let op:
"Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden."
Voor ons was het goddank géén bittere pil om in zo'n kille "catechismus" géén geschenk uit de hemel te kunnen zien. (...) Overigens brengt deze op het eerste gezicht troosteloze toestand niets nieuws onder de zon:
- De profeet Jeremia tegenover de profeet Chananja
(...)
[10] Chananja nam toen het juk van Jeremia’s nek, brak het in stukken [11] en zei ten overstaan van allen die daar waren: ‘Dit zegt de HEER: Zo zal ik binnen twee jaar het juk van koning Nebukadnessar van Babylonië van alle volken afnemen en in stukken breken.’ Hierop verliet Jeremia de tempel.
[12] Enige tijd later richtte de HEER zich tot Jeremia: [13] ‘Ga naar Chananja en zeg hem: Dit zegt de HEER: Je hebt een houten juk in stukken gebroken en het door een ijzeren juk vervangen. [14] Want dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Ik leg alle volken een ijzeren juk op, waarmee ze koning Nebukadnessar van Babylonië moeten dienen. Zelfs de wilde dieren onderwerp ik aan hem.’ [15] De profeet Jeremia zei toen tegen de profeet Chananja: ‘Luister goed, Chananja! Jij bent niet door de HEER gezonden. Je hebt bij het volk valse hoop gewekt. [16] Daarom – dit zegt de HEER: Ik zal je alsnog zenden, ik zend je weg van de aarde.
Uit: Jeremia 28 (NBV)
Met de thans voorliggende nieuw-apostolische catechismus worden gelovigen in een ijzeren greep gehouden van machthebbers die in Zijn werk heimelijk alleen een persoonlijke -door eigen toedoen bevoorrechte- positie hebben willen rechtvaardigen. Helaas geeft men er aldus blijk van bitter weinig te hebben begrepen van hoe Hij juist een ieder wil zegenen, zoals de lieddichter het voor ons allen al treffend verwoordde:
- 'k Wil daarom zingen, Jezus tot eer.
Waar is een Heiland als Hij, mijn Heer?
Wie kan zo zeeg'nen, wie maakt zo blij
als Jezus, mijn Heiland, alleen toch Hij?
Bron: Refrein lied 437 (gezangboek NAK)
Als een rode draad door de Bijbel zien wij hartverwarmende ervaringen beschreven van zielen, niet speciaal machtigen, door wie God zich op zo'n zegenrijke wijze liet vinden; zoals in Johannes 4 of Handelingen 16.
In deze thread betreft het echter de verwarring die uitgaat van een denksysteem, waarbij het volle licht niet meer mag schijnen op de weg die het evangelie van Jezus Christus ons allen duidelijk wijst. "Laat óns het u uitleggen!", zo wordt er van alle kanten op gelovigen ingepraat, met in de Nieuw-Apostolische Kerk al laatste wapenfeit: "U moet niet hún catechismus hebben, maar de onze!" Doch pas hierbij op: als de fundering niet in orde is, stort een bouwwerk vroeg of laat in. Bij nieuw-apostolische geloofsleer draait -bij nader inzien- nagenoeg alles om één sleutelfiguur in de organisatie, en om diens "rechterhanden" (én degenen door wie al dezen zich op handen gedragen weten); níet in hoofdzaak om de liefde van God en Zijn heilsplan met het evangelie van Jezus Christus...
Zo staan wij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" nu aan de vooravond van een jubileumjaar, waarin de gelovigen worden geacht de traditie te vieren van een religieus machtsbestel dat sinds 1863 ruim
ruim 120 'Abspaltungen bzw. Trennungen' heeft overleefd. Kortom: het is weer eens feest in de Nieuw-Apostolische Kerk. Als de stamapostel en degenen die bij hem onder contract (!) staan, prediken dat er na 150 jaar wat te vieren valt, zijn we binnenkort met z'n allen jarig. Het cadeau dat de "zegenaars" voor de mensheid in petto hadden mag iedereen zelf betalen (want er is nog altijd niet genoeg geofferd):
dé catechismus.
Behoeft het echter een betoog dat wie aldus verdeelt in plaats van verenigt, na 150 jaar, terwijl de kerk bovendien in brand staat (!), beter de uitgangspunten bij zo'n machtsbestel onder de loep kan nemen dan zich te laten bejubelen?
[wordt vervolgd]
Het WebTeam