Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

Zelf heb ik een wat naar gevoel bij dat het allemaal zo groot moet zijn, is dat omdat het dan nog wat lijkt?

Volgende week is er dan weer een districtsdienst in Roden, en wel voor Groningen en Assen...dus eigenlijk is het geen districtsdienst maar een twee districtendienst...net als dat het zo was voor de dienst voor het district Amsterdam en Utrecht..

Sommige gemeenschappen staat het water aan de lippen...op een woensdagavond is het bijna niet meer te doen..dan zit je daar met een halve man en een paardenkop.

Apostel Klene komt dan nog wel eens langs maar dan worden er maar zo weer tientallen mensen uit andere gemeenschappen uitgenodigd, maar Brinkmann zal zich nooit laten zien, is hij daar dan te belangrijk voor?

Waarom kan Arminn niet een keertje een dienst houden in Stadskanaal of Winschoten, en dan zonder dat hele gevolg...laatst vierde Bisschop De Korte de eucharistie Oude Pekela, dat is de kleinste parochie uit het samenwerkingsverband Oost-Groningen, maar daar was verder niemand bij, alleen de mensen uit Oude Pekela zelf, ook de aangestelde pastoor van deze vijf parochies was gewoon in Veendam.

Het gaat vooral de idee an sich, men viert en er is communio, dat kun je niet aflezen aan hoeveel hooggeplaatste ijdeltuiten en hoeveel plebs er aanwezig zijn.

Mijn advies aan Peter Klene zou zijn, Ad Fontes!

Was eens de voeten van een broeder of zuster, luister eens naar de noden van de eenzame, en vooral, zeg eens 'nee' tegen manager Brinkmann.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

Jabob65 schreef:Zelf heb ik een wat naar gevoel bij dat het allemaal zo groot moet zijn, is dat omdat het dan nog wat lijkt?

Volgende week is er dan weer een districtsdienst in Roden, en wel voor Groningen en Assen...dus eigenlijk is het geen districtsdienst maar een twee districtendienst...

(...)
Was eens de voeten van een broeder of zuster, luister eens naar de noden van de eenzame, en vooral, zeg eens 'nee' tegen manager Brinkmann.
@Jabob65

Dezelfde gedachte is ook bij mij vaak opgekomen. Wat er altijd achter stak, wanneer kerkgemeenten voor "bijzondere diensten" werden gecombineerd, is, dat er extra veel zegen verbonden zou zijn aan de ambtsgaven van een hogere dienaar. Wie zo vrij was om daarover "wat genuanceerder" te denken, droeg in het hart niet de juiste gezindheid. Het ging immers om de "aanbieding" tegenover de "zegenaars". Hoe "hoger" hun ambt, des te dichter bracht hun aanwezigheid ons aan Jezus' voeten. Juist zij hadden het vermogen ontvangen om "boven bidden en denken" te zegenen.

Toevallig dacht ik er vanochtend nog aan terug hoe er op een donderdagochtend op de C.A. werd nagepraat over de "tegenvallende opkomst" tijdens de voorafgaande woensdagavonddienst in Amersfoort, terwijl het tijdig in de "gemeenschap" bekend was gemaakt dat "de opziener" in deze dienst zou voorgaan. Voor de districtsapostel was het duidelijk dat de opziener onvoldoende door de plaatselijke voorganger in de harten van de kinderen Gods was ingebouwd. (...) Daar sta je dan opeens nogal ongemakkelijk bij, als "minister zonder portefeuille" zal ik maar zeggen. [Slechts één enkel voorval!]

Wat ik persoonlijk uiterst pijnlijk heb gevonden was de gang van zaken rond de zegen bij het 50-jarige huwelijk van de districtsapostel in ruste. De stamapostel wilde komen om deze zegen aan het 50-jarige bruidspaar zelf te geven. Inmiddels was dit gouden bruidspaar verhuisd van Amersfoort naar Voorthuizen. De districtsapostel in ruste bedacht onmiddellijk een plan om zo veel mogelijk zielen naar de krachtbron te halen welke door de komst van de stamapostel zou worden ontsloten. Je begrijpt dat er dan altijd bij werd gezegd dat het niet gaat om de persoon doch om het (hoge) ambt waarmee God ons wilde dienen. Zo werd de plaats van handeling verschoven van Voorthuizen naar Hilversum. Ik ben vergeten of er van de dienst toen ook een satellietuitzending is gemaakt. Nu echter mijn punt: ook mijn schoonouders, eveneens woonachtig in Voorthuizen, vierden in de tussenliggende tijd hun 50-jarige huwelijk. Jarenlang was mijn schoonvader daar de voorganger geweest. Spijtig genoeg was het met zijn gezondheid sterk achteruit gegaan, zodat de familie een mega-evenement in Hilversum niet zo zag zitten. Het kwam er uiteraard op neer dat de beoogde schaalgrootte van het evenement, zoals de districtsapostel in ruste het had gewenst, werd geëerbiedigd. De gezondheid van mijn schoonvader liet het toe om desondanks in Hilversum aanwezig te zijn. Over diens 50-jarige huwelijk werd vanzelf met geen woord gerept en over de zegen was inmiddels afgesproken dat de opziener een extra bezoek aan Voorthuizen zou brengen. Ik begreep dus niet waarom hier het mega-evenement moest prevaleren boven de kwetsbare situatie van één van de twee jubilerende bruidsparen in die ene kerkgemeente. Overigens hadden wij later een bijzonder fijne dienst toen ook mijn schoonouders in hun eigen vertrouwde omgeving alsnog de zegen ontvingen bij hun 50-jarige huwelijk. Dat het ook nog heel anders kan uitpakken, overkwam mijn eigen ouders. Hun trouwdag in 1952 lag tussen die van de districtsapostel in ruste en die van mijn schoonouders in! Hun huwelijksjubileum ontsnapte kennelijk in de geautomatiseerde ledenadministratie aan de aandacht van de dienaren... Net als dit jaar, 2012. Toen mijn ouders 40 jaar getrouwd waren, was net de zegen bij het 40-jarige huwelijk afgeschaft. "Maar ik roep u na de dienst tóch even naar voren, hoor!", had de voorganger tegen ze gezegd. Helaas; óók al vergeten... Gelukkig heeft de zegen die zij wél kregen bij hun 25-jarige huwelijk zijn uitwerking niet gemist.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@BEE, wat een ongelooflijk verhaal...!

Ik ben echt weer verbaasd, dit terwijl ik zelf ook zulke situaties ken, maar zoiets kan toch alleen maar gebeuren als de gehele cultuur doordrenkt is van een dergelijke gedachtegang..men moet het op één of andere manier normaal vinden...

Nogmaals, het gaat om de mens en zijn verhouding met God, mensgeworden in Zijn zoon.

Meer is er niet.

Daarom begrijp ik ook niet waarom Duitsers een dienst met x hotemetoot ineens een Festgottesdienst noemen..

En dan te bedenken dat het Evangelie doordesemd is van waarheid, gerechtigheid, barmhartigheid en dienstbaarheid.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@BEE, ik heb je bericht nogmaals doorgelezen en het is triest voor woorden...ik kan me ook nog herinneren dat de districts voorganger, de week voordat de apostel kwam in een x gemeenschap, langs kwam om een dienst te houden...de reden is mij overigens onbekend al vermoed ik dat het te maken heeft met hetgeen je zopas schetste; 'iets in de harten bouwen of zo'....??

Trouwens, ik zag net iets komisch op GK, er werd melding gemaakt van een kerstdienst met een x apostel..maar zelfs daar weten ze het woordje 'Fest' nog weer tussen te drukken.

Het is een ideaal woord voor Wordfeud...Weihnachtsfestgottesdienst...en dan ook nog eens met Apostel Schorr, het is wel een hele mond vol...
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

Jabob65 schreef:@BEE, wat een ongelooflijk verhaal...!

Ik ben echt weer verbaasd, dit terwijl ik zelf ook zulke situaties ken, maar zoiets kan toch alleen maar gebeuren als de gehele cultuur doordrenkt is van een dergelijke gedachtegang..men moet het op één of andere manier normaal vinden...

Nogmaals, het gaat om de mens en zijn verhouding met God, mensgeworden in Zijn zoon.

Meer is er niet.

Daarom begrijp ik ook niet waarom Duitsers een dienst met x hotemetoot ineens een Festgottesdienst noemen..

En dan te bedenken dat het Evangelie doordesemd is van waarheid, gerechtigheid, barmhartigheid en dienstbaarheid.
@Jabob65

Het betrof inderdaad één enkel voorval van vele die ik zou kunnen beschrijven. Ikzelf heb in feite nooit aan de gekunstelde verhoudingen en exclusieve voorrechten (!) van "hoge dienaren" kunnen wennen die soms het uiterste van mensen vergden om te billijken; om te verdragen! Hierdoor werd aan mij uitsluitend de "gedoogstatus" verleend. Quasi-spontaan het "piramidespel" meespelen kon ik eenvoudig niet. Trouwens, ik zou het ook niet hebben gewild. Een keer of drie, vier, heb ik op mijn manier een soort van veto uitgesproken. Ik kon gewoon niet anders. Merkwaardig genoeg is mij dat in al deze gevallen nauwelijks aangerekend. Het is zelfs zo dat, nadat ik mijn lidmaatschap wel móest opzeggen doordat ik pertinent níets te maken wilde hebben met de intolerante opstelling van stamapostel Leber tegenover welwillende gemeenteleden "die door hun vrijmoedigheid en scherpe waarneming in staat waren om op beslissende momenten de juiste vragen te stellen" (...), mij nog in overweging werd gegeven om als ex-lid aan te blijven als organist. Hoe goed de betrokken dienaren dit volgens mij ook bedoelden; men zag nog niet in dat ik mij "tot op de draad versleten" voelde. Jarenlang had ik aangegeven welke voor mij de pijnpunten waren, maar iedereen weet dat je in deze kerk niets kunt veranderen. Veranderingen en verbeteringen; daarvoor moet je bij de stamapostel zijn en sommige van diens rechterhanden. Bij stamapostel Fehr had ik op het laatst al zo mijn twijfels gekregen, maar stamapostel Leber bleek pas echt een "Betonkopf" te zijn. Niet te bekeren! De verkeerde kandidaat, zeg maar. Alleen, ondertussen stond er voor de internationale kerk nogal wat op het spel. De belangen waren groot, net als de tegenstellingen. Inmiddels weten wij hoe het heeft uitgepakt. Men heeft als het ware op safe willen spelen, níet ter wille van het werk Gods doch ten faveure van de gekoesterde machtsverhoudingen in de organisatie. De meest invloedrijke dienaren hebben het aangedurfd om via de catechismus voor zichzelf een zodanig uitnemende goddelijke autoriteit te claimen, dat ze nu op God niet meer hoeven te rekenen. Hovaardigen hebben bij Hem immers nog nooit een streepje vóór gehad. Het had vanzelf even goed anders gekund want men had zich in kunnen houden door met Zijn liefde naar de Zijnen en naar Zijn werk te kijken. Dan was nu niet de pijnlijke situatie gecreëerd, waarbij "andersgezinde christenen" (nagenoeg allen die niet door een -door de stamapostel tot het ambt gewijde- apostel van de Nieuw-Apostolische Kerk het sacrament van de Heilige verzegeling hebben ontvangen) indirect het "kindschap Gods" wordt ontzegd. Bescheidenheid (!) in deze samenhang was voor de betrokken allerhoogste "dienaren" echter te veel gevraagd.

Toen ik op verzoek van Bauke Moesker destijds een serie artikelen schreef over deze hoogst zorgelijke toestand, gaf ik al aan hoezeer de Nieuw-Apostolische Kerk uit verschillende werelden bestaat:
Lang genoeg was ik "in de keuken van de kerk" werkzaam geweest om hierover het een en ander uit de doeken te kunnen doen, maar ik was mij ervan bewust dat velen deze realiteit niet onder ogen wilden (!) zien.

De kerk zou ervan opleven als alle dienaren vanaf de districtsvoorgangers voortaan het altaar én de bestuursfuncties zouden mijden. Dan zouden de gemeenten op slag verlost zijn van de continue druk van bovenaf in de organisatie. Het normale moest maar weer eens normaal mogen zijn! Weg met de rangen en standen onder "zegenaars". By the way: een zegenaar is iemand door wie je bent gezegend!! Niet iemand, die dat alleen nog maar van plan is... Ook dit heb ik "in de hoogste kringen" wel eens geopperd. Daarom hoef ik nu niet te wensen dat ik met terugwerkende kracht mijn mond had opengedaan. Voor het evangelie van Jezus Christus schaam ik mij namelijk niet.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Lmg »

@ bakeenei,

Vandaag vernam ik dat er een nieuw boek gaat uitkomen mbt de uitgebrachte
Catechismus.
Hierin worden de vele dogma,s en theologische onjuistheden haarfijn beschreven.
Auteur is Tobias Mai.
Tevens is nieuw het boek ,, Die Neuapostolische kirche Anspruch und Wirklichkeit ,,
Auteur R. Stiegelmeyer.

Wat betreft de catechismus zijn niet alleen de gemeenteleden ongeinteresseerd, het is ook vele
ambsbroeders gewoon worst.

Lmg
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

@Lmg

Omdat er in februari 2013 in Duitsland een meerdaagse interkerkelijke conferentie plaatsheeft, speciaal over de nieuw-apostolische geloofsleer in het kader van de oecumenische betrekkingen met (andere) christelijke geloofsbewegingen, zijn die beide boeken op het juiste moment geschreven. In mijn bericht op "Vr 28 Dec 2012, 19:24" in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012" gaf ik trouwens ook al een belangrijke "link" naar een aantal reacties op de onlangs verschenen nieuw-apostolische catechismus, waaronder een ingezonden brief van Rudolf Stiegelmeyr (auteur van één van de twee nieuwe boeken).

Dat in de Nieuw-Apostolische Kerk bij zowel gemeenteleden als ambtsdragers er weinig van te merken valt dat men graag precies wil weten hoe de geloofsleer nu in de catechismus wordt uiteengezet, komt naar ik aanneem mede doordat men aanvoelt dat alles neerkomt op de feitelijke blauwdruk ervan, neergelegd in het "Zelfbeeld van de Nieuw-Apostolische Kerk" (van 2007) en in de gewijzigde "Geloofsbelijdenis" (van 2010).
  • Zie dienaangaande evt. mijn berichten, resp. op "Zo 13 Feb 2011, 16:56" in de thread "Levend geloof" en "wo 08 dec 2010, 20:59" in de thread "Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?", alsmede de redactionele berichten vanaf "Ma 28 Feb 2011, 12:52" in de thread "Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird... " Ook elders op dit Forum is er al veel over gezegd en geschreven.
Indien het ons gegeven is te mogen geloven dat de Heer onze Herder is, zal het er de komende tijd op aankomen juist het besef wat dát werkelijk betekent niet prijs te geven. Zodra Hij moet wijken voor de bestuursvoorzitter van een bepaalde internationale religieuze organisatie, begeven wij ons op glad ijs. Wij allen mogen als dienaren in Zijn werk voor elkaar en voor anderen tot zegen zijn. Kerkelijke ambtsdragers zullen dat vroeg of laat onder ogen moeten zien.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@BEE en LMG, van mij mag een kerk een catechismus hebben, en er is wat mij betreft ook niks op tegen als een kerk vraagt om achter deze catechismus te staan, als het daar maar bij blijft, maar als je zaken op de spits drijft door te stellen dat bv een ambtsbroeder/priester nooit een andere mening mag hebben dan die van de officiële kerkleer, dan ben ik daar wel op tegen.

Er is nog zoiets als het eigen geweten, als Leber bv stelt dat in een Einzelfall God buiten zijn geordende weg (de NAK geloofsleer) eventueel iets kan beslissen, en je vindt dat, omdat de stamapostel dit stelt, iedereen dat ook moet vinden, dan is het vragen om problemen.

Dit was ook voor mij het absolute pijnpunt, de exclusiviteitsclaim, vlak voordat ik mijn ambt teruggaf, had ik nog een gesprek met apostel Sepers, onze toenmalige DEV en de plaatselijke voorganger maar tot mijn verbazing waren ze het wel met mij eens...maar op één of andere manier waren ze zo flexibel om het ene te vinden maar gelijktijdig in een bepaalde setting het tegenovergestelde te beweren, nu wil ik dat niet veroordelen maar ik vond dat ik het mijn geweten niet overeen kon komen om nog langer als diaken representant te zijn van dit fascistische geloof.

Maar goed, op x moment heb ik mijn ambt terug gegeven maar ik wilde wel graag dirigent blijven maar ik had ook een ontzettende hekel aan het zwart/wit wat toen een organist of dirigent verplicht moest dragen, ik heb toen gevraagd of ik misschien als dirigent een antraciet pak mocht dragen, en dan met een wit hemd en een donkere das zodat ik niet al te veel uit de pas zou lopen, je begrijpt het al, de voorganger moest dit aan de districtsvoorganger vragen, die weer aan de apostel en het eind van het liedje was dat het niet mocht.

Toen wist ik dat ik moest gaan.

In de NAK zie je ook veel goeds, vooral in de plaatselijke gemeente maar ook wel bij bepaalde apostelen maar intrinsiek ademt dit geloof naar mijn mening iets uit dat niet menswaardig is, en het staat haaks op de idee van waarheid en gerechtigheid.

Waarom dat verhaal, omdat ik van veel mensen heb gehoord dat zij zaken op soortgelijke wijze hebben ervaren, op een gegeven moment voel je je zo in een hoek gedreven, dat je geen kant meer op kunt en maar gaat...

Best wel pijnlijk want de contacten met de meeste broeders en zusters waren prima.

En nu zit men met de gebakken peren, een generatie is grotendeels weggeslagen, en daardoor mist er ook een grote groep van jonge mensen die nu tussen de 16 en 30 zijn...en daar ook de kinderen van, en dan kom ik bij piepstem Schneider, het mannetje met de wilde en ijdele gebaren, hij vindt dus dat onze generatie tegen God opstaat, en zelf wil bepalen wat goed voor ons zou zijn, we horen, zoals je zegt, bij de ondankbaren en bij degenen die niet begrijpen wat onverdiende genade is, hetgeen taalkundig iets teveel van het goede is, want in het woord genade zit al iets onverdiends..

Voor mij is het toch moeilijk te begrijpen, ik stel mezelf vaak de vraag, wat willen nu toch mensen als Leber, Brinkmann, Ehrich en Schneider...als je de tijd neemt om het Evangelie te lezen, dan zie je toch al heel snel dat Jezus vraagt om nederig en barmhartig te zijn, aller dienaar zijn, de minste willen zijn, een voorbeeld heb ik u gesteld.

Komt allen tot mij, gij die belast en beladen zijt, ik zal u rust geven.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door ACE »

@BEE
ook mijn schoonouders, eveneens woonachtig in Voorthuizen, vierden in de tussenliggende tijd hun 50-jarige huwelijk
Wij waren vroeger kind aan huis (toen nog) in Barneveld bij je schoonouders. Ik herinner mij een oppas avond, dan konden ze met z'n allen op missie in Voorthuizen.
Kerken achter de Spar. Man wat een tijd.
Ook verkocht ik ooit een uitgewoond barrel van je schoonvader op de automarkt. Dit Fordje zakte bijna door z'n hoeven.
Puur geldnood was de reden. ALLES voor de kerk destijds.

@Jabob
Zelf heb ik een wat naar gevoel bij dat het allemaal zo groot moet zijn, is dat omdat het dan nog wat lijkt?
Dat is precies waar het nog om gaat. Groter laten lijken dan het is, en .... persoonsverheerlijking.
Iedereen moest nog eens bezocht worden om vooral de feestdienst te bezoeken. Stel je voor dat er slechts 3 man zouden zitten?
Toen al was het imago van DAP en AP tanende.
Sepers zocht nog het intieme op van de gemeenschap zoals die was. Geen opschmuck en zo.
Sommige gemeenschappen staat het water aan de lippen...
De nieuwe catechismus zal daar niet veel aan veranderen. Zeker niet met het aantal exclusiviteitsclaims.

En die Schneider lijkt me een heel eng mannetje. Moet dit de grote leider worden van een wereldomvattend geloof?
Hij lijkt groter dan hij is (..)
Brrrrr

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

@Jabob65

Zoals je het beschreef hoe je uiteindelijk niet anders kon dan de kerk maar te verlaten; daarin herken ik mijzelf volledig. Ook voor mij geldt dat het helemaal niet lag aan de verstandhouding met broeders en zusters, doch de "nieuw-apostolische normen" die van hogerhand aan een ieder werden opgedrongen werkten óók voor mij ronduit verstikkend. Laat ik daarvan nog een voorbeeld geven. Toen mijn schoonvader overleed, was ikzelf al een hele poos ziek. Ik werd gebeld door een voorganger die mij vertelde dat, tegen de wens van de familie in die graag had dat de plaatselijke dienaren de uitvaartplechtigheid zouden leiden, de districtsoudste zich had kunnen vrijmaken om "voor te gaan". Deze oudste had mijn schoonvader echter amper gekend. Mede daardoor had de familie gemeend en zo was het ook eerder al onder elkaar besproken dat het fijn zou zijn als de dienaren, die mijn schoonvader als voorganger zelf nog heel lang hadden meegemaakt, bereid zouden zijn om de uitvaartdienst te verzorgen. Ik legde dus uit hoe in de familiekring de wens leefde dat het anders zou gaan dan de kerkleiding blijkbaar al min of meer had besloten. "Maar Tjerk," zo reageerde degene die mij opbelde, "je weet toch hoe het werkt! Jouw schoonvader was voorganger en dan komt er altijd een hogere dienaar die voorgaat in de uitvaartdienst." Ik was verbijsterd, en ik zal er nu eerlijk voor uitkomen: ik ging door het lint. Volkomen ontdaan keerde ik na dit bewuste telefoongesprek terug in onze woonkamer. Maar nu komt het. Weliswaar werd de wens van de familie bij de uitvaart alsnog gerespecteerd, maar alle hoge(re) dienaren bleven weg. Die kwamen gewoon niet want als zij wél waren gekomen, hadden zij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" moeten voorgaan - want "zo werkte het" inderdaad (nog in 2005). Je begrijpt denk ik wel dat zo'n telefoongesprek een mens diep ongelukkig kan maken.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie