Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

ACE schreef:(...)
Het zal omstreeks dezelfde tijd zijn geweest dat wij Pos waarschuwden voor de bijverschijnselen van de toenmalige Oudste R Bijl.
In een vertrouwelijk gesprek vertelden wij Pos waar Bijl mee bezig was, nl het district Arnhem omkloonen tot zijn eigen apostel district!
Daar schrok Pos hevig van. En wat gebeurde? Wij werden ontboden bij Bijl waar wij @#$%$% die indruk van hadden gekregen?
Afijn, de geschiedenis kennen we. Het klopte 200%.

Naderhand werd deze mislukte coupe door Pos gebaggatelliseerd. Ja natuurlijk. De man had het kompleet mis!!
(...)


Uit: Bericht door ACE op "Ma 31 Dec 2012, 15:14"
@ACE
@all

Deze gang van zaken deed mij denken aan een bijzonder pijnlijk soortgelijk voorval. Een collega van mij op de C.A. werd belast met werkzaamheden waardoor aan het licht kwam hoe de districtsapostel rücksichtslos een zeer vertrouwelijk schrijven van één van onze broeders en zusters ongevraagd had doorgeleid, juist naar degene over wie met hem uit pure geestesnood in dat bewuste schrijven hoogst zorgelijke informatie was gedeeld...

Mijn collega kon en waagde het niet daarover met wie dan ook te spreken, totdat maanden later in geestelijk opzicht hierdoor nog steeds als het ware het water tot aan de lippen stond. Als zoiets je wordt aangedaan, raak je nóóit meer onder de indruk van de vermoorde onschuld, die zo'n zogenaamde zegenaar waar dan ook tracht te verbeelden.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@BEE, mij zijn ook veel overtredingen van het ambtsgeheim bekend, nu weet ik niet of de nieuw-apostolische kerk een kerkelijk recht kent maar in andere kerken, dus kerken die wel een kerkelijk recht kennen, is dit een zware overtreding die vraagt om sancties.

Het was in de cultuur van de NAK sowieso niet bezwaarlijk als ambtsbroeders vertrouwelijke zaken doorklepten aan hen die weer een hoger ambt hadden...

Maar van terughoudendheid is in algemene zin te weinig sprake, we hebben het meegemaakt, en recentelijk hoorde ik van een soortgelijke situatie, dat ambtsdragers te pas en te onpas bij een crematie de familiekamer binnenkwamen, de naam zegt het al, het is een kamer voor de familie, maar op één of andere manier hebben voorgangers, districtsvoorgangers, apostelen e.d. het idee dat het gewoon kan.

Dus ik denk dat bovenstaande twee voorbeelden niet los gezien kunnen worden van het familiare (of misschien wel het incestueuze) karakter van de nieuw-apostolische cultuur.

Het was ook niet voor niets dat we broeders en zusters 'oom' en 'tante' noemden...
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door zefyr »

@Jakob65

Je schreef:

"Dus ik denk dat bovenstaande twee voorbeelden niet los gezien kunnen worden van het familiare (of misschien wel het incestueuze) karakter van de nieuw-apostolische cultuur."

Het nieuw-apostolische clubblad heeft de toepasselijke naam 'Onze Familie'... In nabeschouwing kan ik vaststellen, dat men in de NAK doorgaans op een 'kleffe' manier met elkaar omging/omgaat. Ik ben inmiddels vijftien jaar uit de NAK - ik was al veel eerder mentaal geemigreerd - en ik verbaas me af en toe over de onbalans tussen betrokkenheid en distantie. Het blijkt keer op keer moeilijk om afhankelijk van de situatie de juiste balans te vinden.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

@Jabob65

Wie op dergelijke wijze in de Nieuw-Apostolische Kerk psychisch knock-out (!) wordt geslagen, heeft geen enkel recht en geniet ook in geen enkel opzicht nog enige bescherming. "Dienaren" die van zo'n voorval kennisnemen, zullen je hoogstens op het hart binden "de onderste weg" te gaan. Men staat erbij en kijkt ernaar. Altijd blijft alles bij het oude. Wie twijfelt aan de best mogelijke bedoelingen van zelfs de hoogste "Godsgezanten", is "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zeer ernstig ziek. De "zegenaars" kunnen dan weliswaar nog voor je bidden, maar daarna houdt het op. Men legt het in Gods hand en dan komt ooit alles tóch nog goed. Dat gelooft men; nee, daar is men zeker van. Voor wie dit als slachtoffer vooralsnog het begrip te boven gaat, is er eventueel nog wat medelijden. Mededogen daarentegen; nee, vergeet het maar in het nieuw-apostolische "werk Gods". Ieder dient zichzelf te overwinnen want slechts dan wacht "de kroon des eeuwigen levens". Zulke aperte wreedheden staan gelijk aan misdaden tegen de menselijkheid.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Lmg »

@ jabob,

Kerken met kerkelijk recht, denk maar aan de RKK.
De bekende Katholiek en schrijver Godfried Bomans, heeft zich ook eens verdiept
in het kerkelijk recht van de RKK.
Hij schetste eens de situatie dat Sint-Nicolaas met zijn paard met een te hoge snelheid
door een stad zou gaan en dan wel of niet bekeurd zou worden.
Omdat Sint-Nicolaas onder het kerkelijk recht valt, heeft de plaatselijke politie de beste man
latten gaan, omdat Rome deze misstand diende te onderzoeken.
Zie http://www.youtube.com even zoeken onder Bomans en Sint Nicolaas.

Lmg
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

@all

In de achterliggende dagen ben ik op dit Forum nader ingegaan op kommervolle omstandigheden die zich in de Nieuw-Apostolische Kerk ook met de beste wil van de wereld niet laten wegnemen. Wie door een smerige zet van een hoge(re) "dienaar" uit het veld wordt geslagen, is gewoon de klos. Wie door grof psychisch geweld ten val werd gebracht, staat maar één ding te doen en dat is: opstaan. (...) In mei 2007 liet ik mij in het ledenregister van deze kerk uitschrijven. Toen ik daarna werd benaderd door zielen, die soms de wanhoop nabij waren doordat ook zij niet loskwamen van het leed dat op deze manier eveneens aan hen werd berokkend, hoefde ik beslist niet te twijfelen of het menens kon zijn. Dat kon namelijk wel degelijk, zo wist ik eenvoudig uit eigen ervaring. Hoe kom je nu, met al deze feiten over hartverscheurend leed (dat "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" geen naam mag hebben) op tafel, met elkaar in het geloof tóch nog vooruit? Op deze vraag kan ik het antwoord wel geven! Dan moet men de ongerechtigheid afleggen, de ander met een open vizier tegemoet treden, berouw tonen, en voortaan vanuit de liefde van God te werk gaan. (...) In de praktijk echter blijkt dit voor de nieuw-apostolische "Godsgezanten" (véél) te veel te zijn gevraagd. Hoog te paard gezeten houdt men namelijk vast aan de hand van de stamapostel - boven het hoofd. Zo is het immers statutair geregeld bij dit kerkgenootschap. Tien Geboden, of anderhalf à twee; als de strekking daarvan afwijkt van de nieuw-apostolische geloofsleer, geldt dit laatste. Dat mag dan wel zo zijn, maar dan scheiden hier wel twee wegen. De weg waarop God ons voorgaat en de weg waarop binnen de "kring der dienaren" het recht geldt van de sterksten. Wie niet eerlijk en oprecht wil zijn en daarvoor de rekening neerlegt bij een naaste, zodat zijn of haar leven wordt verzuurd (!), komt vroeg of laat zichzelf tegen.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

@all

Om angstvallig de dans te ontspringen, zijn de nieuw-apostolische leidslieden in een wel zeer voorspelbare psychologische reflex geschoten. Men stelt de meest simpele zaken veel complexer en genuanceerder voor dan ze werkelijk zijn. Anders gezegd: wie zich ergens mee waagt te bemoeien, zou veel te lichtvaardig al snel tot de geheel verkeerde slotsom komen, met alle (op deze manier vanzelf uitblijvende) gevolgen van dien.

Dit zien wij niet alleen gebeuren bij de malversaties rond Residence Eimersstaete in Arnhem, maar ook bij de nieuw-apostolische geloofsleer waarbij uitsluitend de stamapostel en sommige van diens rechterhanden het nog zouden kunnen begrijpen hoe God toevallig aan hunzelf overal de zeggenschap over heeft gegeven en aan hen bovendien de wijsheid in pacht. Welnu, ik heb de catechismus intussen gelezen, maar je wordt er niet wijzer van! En zo is het dus ook gesteld bij het arbeidsconflict met broeder Ronald Rohn. Natuurlijk, je kunt er een heel verhaal omheen verzinnen, doch apostel Peter Klene is hier gewoon op 8 juni 2009 met een reeks van kortzichtige beslissingen gigantisch de fout in gegaan. Volgende week zullen wij dat ook bij de rechtbank Utrecht wel vernemen. Waarom het dan in die zaak zo lang heeft moeten duren? Simpel: het kerkbestuur heeft er van alles bij gehaald om twijfel te zaaien, zodat de waarheidsvinding slechts moeizaam voortgang kon vinden. Bij de rechtbank Utrecht heeft men er nu een enorme kluif aan om alle mogelijke ditjes en datjes in een goed onderbouwd vonnis te weerspreken. Simpel toch? Ondertussen lachen de "Godsgezanten" in hun vuistje want bijna was het ze op deze wijze gelukt om Ronald Rohn inderdaad financieel te ruïneren, zoals het hem recht in het gezicht was aangezegd namens "d'apostel", die op dat moment ten nauwste verbonden was met "de stamapostel", welke in die tijd nog gold als de eerste knecht van God op aarde en als het hoogste hoofd ter wereld van de kerk van Christus. Sinds de (derde) Europese Informatieavond op 4 december 2012 wordt hij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" formeel nog gezien als "het hoofd van de apostelen", aldus de districtsapostel Klingler aan wie het toen was opgedragen om die openbaring in een mondelinge voetnoot en-passant toe te lichten, teneinde de kennis der waarheid te actualiseren.

We kunnen ons nog heel lang door deze gekte laten biologeren, maar wie al niet meer snapt dat je een slachtoffer van zinloos geestelijk geweld in de Nieuw-Apostolische Kerk namens God (!) een helpende hand mag reiken, bevindt zich uiteraard al in een vergevorderd stadium van welhaast onomkeerbare succesvol toegepaste brainwashtechnieken. U heeft zich met zijn allen in deze kerk nota bene ongevoelig (!) laten maken voor het smartelijke lijden bij uw naasten! En dat vreselijke letsel werd ze nota bene toegebracht door "vage gasten" die in de verste verte niet iets weg hadden van een zegenaar, een dienaar of laat staan een Godsgezant.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

@all

Toevallig herinner ik mij de laatste dienst die eertijds opziener Lakerveld hield in de gemeenschap Ljouwert. Het zal in het begin van de jaren '70 zijn geweest. Het tekstwoord was toen:
  • Houd vast wat u hebt, laat niemand u de kroon ontroven.

    Bron: Openbaring 3: 11 (NBV)
Er was ongenoegen ontstaan want onverwacht was aan de districtsoudste Bijland door districtsapostel Hermann Schumacher "ambtsrust verleend" tijdens een "ambtsbroederdienst" in Sneek. Niemand begreep iets van zulke korte metten. Waarom had oudste Bijland, die alom geliefd was en inderdaad inmiddels rond de 65 jaar oud, niet fijn de gelegenheid gekregen om eerst in de verschillende gemeenten van het district afscheid te nemen? Waarom was hij rücksichtslos (...) in een "besloten bijeenkomst" afgeserveerd? Nu moest speciaal uit Assen de opziener komen om de verhitte gemoederen in de Friese hoofdstad tot bedaren te brengen.

Opziener Lakerveld was trouwens net zo geliefd als oudste Bijland. Ikzelf was nog jong en wist niet beter dan "Wat God doet, dat is welgedaan". De impact van de "volkswoede" ontging mij hierdoor dus grotendeels.

Overigens kwam het goed tijdens die dienst, maar de opziener heeft zeker een halfuur nodig gehad om in alle redelijkheid nog enigszins recht te praten wat uiteraard krom was. Zijn pleidooi was: "Houd vast wat u hebt... " Wat dat feitelijk inhield, daarover handelde het vervolgens. Dat was toen níet het welhaast militaire gezag ter bescherming van de burgerbevolking dat districtsapostel Schumacher had uitgeoefend in Sneek!

Nu zijn wij zo'n 40 jaar verder in de tijd. Aan het bewuste tekstwoord dat opziener Lakerveld ten grondslag had gelegd aan diens prediking, heb ik later nog vaak teruggedacht. Met weinig woorden werd daarmee immers véél gezegd. Doordat de diepe betekenis ervan destijds in het volle licht werd geplaatst, heeft het mij op beslissende momenten geholpen om hoofdzaken in het geloof los te zien van kennelijke bijzaken. Tijdens die dienst had ik er nog helemaal geen idee van of dat ooit nodig zou zijn. Toen ik de Nieuw-Apostolische Kerk verliet, wist ik dat bijzaken die tot ongekende proporties waren opgeklopt, niet ter zake deden.

Stelt u zich dat in godsnaam eens voor! Ik wílde helemaal geen afscheid nemen van broeders en zusters, noch de nagedachtenis aan menige dierbare die in het geloof veel voor mij heeft betekend, geringschatten! Op een woensdagavond zat ik nog gewoon tijdens de dienst achter het orgel, maar ik wist dat ik het daarna niet meer zou kunnen! Ik verging van de pijn! Het werk Gods werd -waar ik bij stond- onder de voet gelopen!

Waar moet in deze kerk in 's hemelsnaam aan worden vastgehouden? En wie mogen dat bezuren? Het is de wereld op zijn kop! Het abnormale wordt voor normaal gehouden! Rechtbanken (!) breken het hoofd erover!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

@all

Van districtsapostel De Bruijn kreeg ik op 2 mei 2007 omgaand antwoord. Hij schreef onder meer:
  • "Voor mij staat één ding vast: aan de Dag des Heren wordt niet gekeken of je in het ledenregister van de NAK staat ingeschreven. De lieve God heeft andere criteria."
Daar ben ik het volkomen mee eens, hoewel ik meteen besefte dat zo'n feitelijk geruststellende reactie geenszins strookt met de nieuw-apostolische geloofsleer. In die zin bevestigden zijn woorden de verwarrende ambivalentie tussen het evangelie van Jezus Christus en de daarvan op essentiële punten afwijkende geloofsopvattingen in de kerk die ik verliet. Geloofsopvattingen van enkelen die ze vervolgens opleggen aan allen!

Diezelfde "enkelen" vinden van zichzelf dat zij dienen te worden gezien als hoge(re) dienaren in Zijn werk, met dien verstande dat een ieder te begrijpen heeft dat het de bedoeling is dat men ze niet alleen krachtig ondersteunt doch ten opzichte van deze enkelen ook een "onbegrensd vertrouwen" aan de dag legt, doch let op: dan ben je uitgepraat! Dan houdt in één keer alles op want de onfeilbaren zouden hier zijn opgestaan!

Geloof ze niet!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door ACE »

@all
Het nieuw-apostolische clubblad heeft de toepasselijke naam 'Onze Familie'... In nabeschouwing kan ik vaststellen, dat men in de NAK doorgaans op een 'kleffe' manier met elkaar omging/omgaat.
In het januari 2013 nummer van OF doet DAP Brinkmann op de achterpagina de goe gemeente weten waarom het instituut kerk bestaat, nodig is, geld wordt ingezameld en waarvoor de offergelden worden gebruikt.
Vervolgens worden de schaapjes in slaap gehouden met de mededeling dat de offergelden verantwoordelijk worden besteed en gewetensvol worden belegd.
Daar zakt je toch drie keer de broek van af.
Het is godgeklaagd dat deze man nog op de plek zit!

Welterusten NAK Nederland,
Groet,
ACE

NB: ik wens degene die regelmatig probeert mijn account te jatten, steeds nadat ik een 'vriendje' uit het district Amsterdam aanpak, een 'fijn' jaar! Vast een fijne apostolische broeder uit die regio :D
Plaats reactie