Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
WebTeam
Berichten: 103
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 13:13

Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Bericht door WebTeam »

@all

Hij komt er: de derde Europese Informatieavond, en wel op dinsdag 4 december 2012! Inderdaad, alwéér vier... december.

Het WebTeam
Bauke Moesker: wat belet "dienaren" in "het werk Gods" om vanuit Zijn liefde tegenover elke naaste eerlijk te willen zijn en oprecht? Dát is hier aan de orde!
WebTeam
Berichten: 103
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 13:13

Re: Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Bericht door WebTeam »

[Bijgewerkt: 08-02-2013, 11.30 uur]


@all

Het moet uiteindelijk een soort van 7-stappenplan zijn geweest dat stamapostel Dr. Wilhelm Leber uitgevoerd heeft willen zien voordat aan hem in het NAK-jubileumjaar 2013 "op feestelijke wijze" ambtsrust zou worden verleend. Wat moest er namelijk -in de verborgen agenda- worden veiliggesteld?
  • de nagedachtenis aan stamapostel J.G. Bischoff en diens omstreden Boodschap
  • de "Heilsnotwendigkeit" van het nieuw-apostolische apostelambt
  • de volmachten, verbonden aan het nieuw-apostolische ambt van stamapostel
  • de pennevruchten van districtsapostel Karl Weinmann** en daarmee 1863 als startjaar van "de nieuwe ordening"
  • de geloofsgehoorzaamheid (lees: de kadaverdiscipline) ingevolge de hiërarchische opzet van de organisatie
  • het exclusivisme van de nieuw-apostolische geloofsleer (oecumenische betrekkingen dus slechts pro forma)
  • het combi-leiderschap van "hoge dienaren" (zakendoen en zielzorg)
Het schijnt de "Betonkopf" in kwestie nog te lukken ook... Iedereen heeft straks het nakijken, inclusief de God van Abraham, Isaak en Jakob.


** Zie pagina 380 van het manuscript "Geburtsstunde der Neuapostolischen Kirche (update 03. Feb. 2013)" van Rudolf Stiegelmeyr. Klik >> HIER << om het te downloaden.

Het WebTeam
Bauke Moesker: wat belet "dienaren" in "het werk Gods" om vanuit Zijn liefde tegenover elke naaste eerlijk te willen zijn en oprecht? Dát is hier aan de orde!
WebTeam
Berichten: 103
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 13:13

Re: Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Bericht door WebTeam »

Redactie schreef:(...)
Redactie schreef:In de greep van de klauwen van de uitgekookte zegenaars (4)


@all

Vanuit andere christelijke kerken wordt in toenemende mate de klacht beluisterd dat de nieuw-apostolische apostelen en stamapostel zich eigenmachtig, onterecht en brutaal op het standpunt stellen dat 1) alleen zij de Bijbel goed kunnen uitleggen; 2) dat buiten de bij de Nieuw-Apostolische Kerk ingeschreven leden om overige christenen zich geen kind van God mogen noemen; 3) geestelijken van andere christelijke kerken niet door God in hun ambt geroepen kunnen zijn, waaruit o.a. voortvloeit dat 4) in andere christelijke kerken het Heilig Avondmaal ongeldig wordt toegediend. Oecumenische activiteiten worden hierdoor niet zelden belemmerd. Om de identiteit van de Nieuw-Apostolische Kerk ten overstaan van andersgezinde christenen beter voor het voetlicht te brengen werd de totstandkoming van een catechismus c.a. toegezegd. Om uiteenlopende redenen echter stagneert het bewuste project sedert 2008.


[wordt vervolgd]

Het WebTeam


Bron: Bericht door Redactie op "za 13 aug 2011, 19:13" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
Zie verder de thread "Stamapostel Leber onverantwoordelijk - antisociaal optreden!"

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Do 03 Nov 2011, 00:02" in de thread Heersers in de kerk (6): "Seelische Abhängigkeit".
@all

Volgens het artikel "NAK veranstaltet offenbar Info-Abend zur Katechismuseinführung", € Stammapostel-TV (update, 18.10.,11:55), bij Glaubenskultur-Magazine, betreft het op 4 december aanstaande de presentatie (van de Duitstalige uitgave) van de sinds 4 december 2007 (!) op voorhand al sterk omstreden nieuw-apostolische catechismus, gezien het provocatieve karakter van de herziene nieuw-apostolische geloofsbelijdenis. Zie de quote in de aanhef van dit bericht.

Tevens verwijzen wij -nogmaals- naar het onderstaande artikel van de NAK-districtsoudste in ruste Frank Preusse...
Redactie schreef:@all

Bij Glaubenskultur werd er afgelopen zondag een heel bijzonder Premium-Artikel geplaatst (om deze te lezen moet men geabonneerd zijn). Het betrof namelijk een ingezonden stuk van de districtsoudste in ruste Frank Preusse, de ambtsvoorganger van Thomas Feil in het district Hannover-Nord. Frank Preusse zet opvallend helder uiteen wat er op het ogenblik misgaat in de Nieuw-Apostollische Kerk. In feite steekt hij met zijn scherpe analyse van de noodtoestand (!), die hij in dit ingezonden stuk onder de loep neemt, een vuurpijl af voor allen die nog de moed willen opbrengen om zich juist nú niet van de realiteit af te wenden. Lees het met volle aandacht...

Het WebTeam

  • Zwijgen heeft zo zijn tijd – spreken evenzeer!

    Eigentijdse gedachten bij Prediker 3: 7 - Door Frank Preusse.


    Laat ik het vooraf maar zeggen: dat de districtsoudste Thomas Feil goed zit met zijn opvattingen over het nieuwe “kerkbegrip”, is voor mij buiten kijf. Ik deel zijn inzichten en ik ben bijzonder blij met de communicatieve directheid van mijn ambtsopvolger.

    Maar heeft hij correct gehandeld, nu hij zijn standpunt ten aanzien van het nieuwe kerkbegrip en zijn persoonlijke lessen daaruit uitvoerig heeft toegelicht in een brief aan de medewerkers in het district waarvan hij de voorganger is, en hij daarmee het risico nam dat zijn mening -die afwijkt van de officiële leeropvattingen van de kerkleiding- in het Duitse taalgebied bekend zou worden en onrust kon veroorzaken?
    Had hij niet zoals voorheen -en zoals andere districtsdienaren het nog steeds doen- stil en eenvoudig, met gedoogsteun van zijn apostelen, op gepaste wijze moeten doorgaan met zijn arbeid en dan wat duidelijk niet klopt gewoon niet te prediken om zo voor ambtsdragers en broeders en zusters in alle rust tot een voorbeeld te zijn? Verdient het niet de voorkeur om onrust te mijden teneinde het "kerkelijke schip" niet nog meer aan het zwenken te brengen?

    Het antwoord op deze vraag is niet zo gemakkelijk te geven als sommigen die aan de discussie deelnemen momenteel wel denken. Eigenlijk is het een vrij complex probleem en vele leidinggevende ambtsdragers van de NAK werden er in het verleden al herhaaldelijk mee geconfronteerd. Zelf heb ik in de ruim 20 jaar van mijn tijd als districtsvoorganger hoogst zelden een ogenschijnlijk zo verregaande stap moeten zetten als nu Thomas Feil; vergelijkbare problemen lieten zich aanpakken en oplossen zonder dat het zozeer de openbare aandacht trok en zonder de geringste afbreuk te hoeven doen aan de zaak zelf. Maar: het was ook een andere tijd.

    Onder de stamapostelen Urwyler en Fehr ontwikkelde de kerk zich in een richting die ons telkens opnieuw enthousiasmeerde. Gemeenschappen ontwikkelden zich naar het christelijke voorbeeld, de geloofsleer ontwikkelde zich in de richting van de oorspronkelijke inhoud van het Evangelie. Opvattingen neergelegd in "Richtlijnen voor dienaren" en "Vragen en antwoorden" die niet strookten met de christelijke leer werden verwijderd of genuanceerd. Voor situaties waarin er serieus een zwijgplicht te vervullen viel, werden er maatstaven aangelegd. Stamapostel Fehr en apostel Kainz riepen op tot een zogenaamde renaissance van de NAK, met name op het gebied van zielzorg. Met "Dienen en leiding geven" werd op zijn minst nagestreefd dat er een richtsnoer zou zijn tot eigentijds en christelijk leiderschap. Oecumenische betrekkingen op plaatselijk niveau verrijkten het gemeenteleven en het begrip voor andere godsdiensten. We hebben de ambtsdragers bijgestaan door ze vertrouwd te maken met de inhoud en context van het Evangelie en van de geschiedenis van het rijk Gods. De richting klopte!

    Voor mij persoonlijk was het hoogtepunt van deze positieve ontwikkeling het besluit van de vergadering van Districtsapostelen in Nice (2004) dat de Bijbel als religieuze grondslag van de leer van de Nieuw-Apostolische Kerk erkend en beschouwd wordt. Groot was onze vreugde en de motivatie die uitging van deze veelzeggende beslissing.

    Natuurlijk ging het ons allemaal veel te traag. Hoe vaak hebben we onze apostel en de districtsapostel niet in het oor gefluisterd en bij hen aangedrongen op snellere veranderingen. Natuurlijk zagen wij ook dat vele baanbrekende initiatieven van de kerkleiding op sommige terreinen eenvoudig verzandden. Maar dat hadden niet wij te verantwoorden. Hoofdzaak: de richting klopte!

    In een tijd waarin de richting van de kerk niet constant werd bijgesteld, waarbij men vol van verwachting naar de toekomst keek; waarin de ontwikkeling van kerk en gemeenschap en niet de sluiting van gemeenten de opgave was van gemeente- en districtsvoorgangers; in zo’n tijd was het misschien ook het verstandigst om specifieke problemen met zo weinig mogelijk ophef tot een oplossing te brengen. Ondertussen deden wij ons best ervoor dat de uitgezette koers en de algehele ontwikkeling niet werden verstoord door te veel beroering over soms iets nieuws. De eerste oecumenische trouwplechtigheid, die een Lutherse dominee en ik vele jaren geleden gezamenlijk leidden (met medeweten en toestemming van de verantwoordelijke apostel), had eenvoudig plaats en dan werd er geen commentaar gegeven. Het scheelde vanzelf ook dat de communicatiemogelijkheden van tegenwoordig nog niet bestonden en het dus lastiger was om snel een groot publiek te bereiken.

    Ik denk dat het tot ongeveer 2006 een tijd was om te kunnen zwijgen - om terug te komen op de aangehaalde Bijbelpassage.

    Maar toen veranderde bij de kerkleiding de richting dramatisch.

    Hoewel men “Uster” -met enig voorbehoud- nog kon zien als een stap vooruit, was het gebeuren rond de geschiedenis van de vijftiger jaren van de vorige eeuw, in december 2007, een absolute ramp, een ongelofelijke terugval naar tijden waarin men de leden van de NAK voor onmondig hield en manipuleerbaar. Afzwakking van het besluit van Nice werd in de “Unsere Familie”, verspreid over een periode van vele maanden, ingeleid met theologisch dubieuze verklaringen, psychologisch niet ondoordacht en grotendeels onopgemerkt.

    Instructies voor "Het pastorale bezoek" ademden weer de geest van het verleden. De catechismus werd voorafgegaan door een subtiele grotere nadruk op het belang van de apostelen van de NAK. Er waren weer vingerwijzingen om meer over de apostelen (en soms daardoor zelfs minder zeker over Jezus) te prediken. In de oecumenische betrekkingen is ijverig een zigzag-koers gevaren. De Kerngedachten werden anders van opzet, maar het viel steeds meer op dat ondertussen bij de broeders en zusters een merkwaardige theologische oppervlakkigheid werd verondersteld en hun schuldbewustzijn werd aangewakkerd, terwijl zulke ideeën toch al achterhaald leken. De eigen verantwoordelijkheid van de gelovige (denk aan stamapostel Urwyler!) werd misschien nog gepredikt, maar dat de kerk daardoor moet ophouden met bevoogden, wordt over het hoofd wordt gezien.

    In 2010 verscheen de herziene nieuw-apostolische geloofsbelijdenis met de bijbehorende (doch!) verbindende toelichtingen en thans het gewijzigde kerkbegrip van de Nieuw-Apostolische Kerk. Deze hoofdonderdelen van een catechismus werden op onaanvaardbare wijze gecommuniceerd. Inhoudelijk werden ze niet echt Bijbels verankerd; het besluit van Nice werd genegeerd. Ik zal niet ingaan op details. Er zijn hierop al veel serieus te nemen commentaren gegeven en meerdere zullen volgen. De NAK heeft daarmee misschien wel hét doorslaggevende uitgangspunt van haar leer prijsgegeven: de enige basis is het evangelie; de missie van de Kerk is de "Grote Opdracht" van Jezus. In plaats daarvan is het zonneklaar dat het voortbestaan van de instelling NAK op de voorgrond staat en de rechtvaardiging voor de noodzaak van nieuw-apostolische apostelen. Dit blijkt bij alle beraadslagingen de uitgangsgedachte te zijn geweest.

    "Voor ons is er geen kerk zonder apostelen ..." (Pr. Kiefer op de tweede “Ökumenischer Kirchentag” in 2010). Dit kenmerkt de primaire uitgangsgedachte die alle kernuitspraken verklaart met betrekking tot kerk, sacramenten, de vergeving van zonden en eschatologie. Een kerk moet haar grondbeginselen en leerstellingen echter blijven toetsen aan het Evangelie. Wie de kerk niet ervaart als te zijn voortgekomen uit het Evangelie, wie niet bereid is ook fundamentele standpunten aan de kant te zetten, als ze niet zijn gedekt door het Evangelie, is op weg zich in God te vergissen.

    Het verloop van de ledenaantallen in Europa is alarmerend. Een aanzienlijk deel van de jongere broeders en zusters voelt zich niet meer met de kerk verbonden. De potentiële toekomstige geestelijk leiders en gemeentevoorgangers en met hen het merendeel van een generatie, zijn de kerk ontvallen. Zelfs de volgens eigen berekeningen meest optimistische prognoses van de “Arbeitsgruppe Demographie” houden tot het jaar 2020 rekening met een dramatische teruggang in de aantallen van actief meewerkende gemeenteleden, vooral bij jongeren.

    Aan de kern van het probleem, namelijk de aantrekkingskracht die uitgaat van de diensten, en daaronder in het bijzonder te verstaan de vorm en inhoud van de prediking, wordt niet gewerkt - misschien is het ook te laat. Evenementen en extra aandacht voor “Wohlfühlgemeinden” kunnen deze tekortkomingen niet goedmaken. "De spiritualiteit staat tegenwoordig niet meer zo sterk voorop; het beleven van saamhorigheid in de gemeenten heeft meer betekenis gekregen", zo stelt stamapostel Leber het (Westfalenblatt 6.7. November 2010). Waar spiritualiteit, de persoonlijke relatie met Jezus en de geestelijke verbinding met het Evangelie hun centrale plaats moeten prijsgeven voor sociale activiteiten die het gemeenteleven moeten bevorderen, verliest de kerk haar essentie en wordt zij nonchalant.

    Of iemand een ambt kan krijgen (steekwoord "concubinaat") wordt nu gekoppeld aan algemeen aanvaarde normen in de samenleving, terwijl dat enkele jaren geleden nog afhankelijk was van ethische waarden. Brengen de uitspraken van de kerkleiding broeders en zusters hierbij niet in verwarring?

    De richting van de kerk is veranderd! Tegen deze achtergrond moet de vraag "Spreken of zwijgen?" heel anders worden opgevat.

    Elke gemeentevoorganger en districtsvoorganger heeft een verantwoordelijkheid aanvaard en wel een verantwoordelijkheid jegens God en ten opzichte van het Evangelie. Deze verantwoordelijkheid kan niet worden gedelegeerd aan “de top”.

    Hij, de voorganger, moet weten dat zijn geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van elementair belang zijn en daarmee als boeien dienen, waaraan de hem toevertrouwde broeders en zusters en ambtsdragers zich stevig moeten kunnen vastklampen. Als de geloofwaardigheid van de kerkleiding beschadigd is, moet ten minste die van de voorganger nog intact blijven.

    In een tijd waarin er voor de broeders en zusters geen koers bij de kerkleiding meer te onderscheiden valt, waarin opeens een al lang overwonnen exclusiviteit opnieuw in geschriften naar voren komt (die overigens in mijn omgeving door een meerderheid onder de ambtsdragers resoluut van de hand wordt gewezen), en waarin de kerkleiding haar eigen pretentie, namelijk om leerstellingen vanuit de Bijbel te rechtvaardigen, niet waarmaakt: in deze tijd misstaat het een voorganger niet de aan hem toevertrouwde zielen duidelijk en ondubbelzinnig te informeren over zijn standpunt ten aanzien van belangrijke leerstellige verklaringen, waaronder verklaringen die liggen op het vlak van de ethiek. Het risico dat zijn uitspraken dan in de hele wereld bekend worden, moet daarbij op de koop toe worden genomen.

    Dat apostelen die taak niet kunnen waarnemen, ligt voor de hand. Zij zijn door hun ambtseed gebonden aan de kerkleiding; ze zijn ook (op enkele uitzonderingen na) in sociaal opzicht van de kerk afhankelijk omdat die hun werkgever is. Maar voor de gelovigen begint de verwarring als men zich moet realiseren dat een apostel hooguit denken mag wat hun voorganger zegt!

    In een tijd waarin de gelovigen zich steeds meer afkeren van de kerk waarin de ontwikkeling naar het beeld van één christelijke kerk voor hen niet meer zichtbaar is en waarin de apostelen zwijgen, is het voor zielen die daardoor in vertwijfeling zijn geraakt goed en opbeurend als zij in hun gemeentevoorganger en districtsvoorganger oprechtheid, moed en openheid ervaren. Als een voorganger zich niet met de leerstellingen van de kerk kan verenigen, moet hij zelfs dát mogen zeggen. Dat hij dan misschien zijn ambt verliest, weegt minder zwaar dan het verlies van zijn geloofwaardigheid.

    Een opgelegd spreekverbod en ook een eventuele “muilkorfconsensus” zijn naar mijn mening onder de huidige verontrustende omstandigheden geen passende oplossingen meer. Elke verantwoordelijke moet zijn eigen afwegingen maken. Dit is niet gemakkelijk, zo weet ik uit persoonlijke ondervinding. Maar je groeit, ook door fouten te maken.

    Thomas Feil heeft in deze zaak niet alleen gelijk, maar hij heeft ook verantwoordingsvol gehandeld tegenover de hem toevertrouwde zielen.

    2011: Ook spreken heeft zo zijn tijd!

    f. preusse / aihfx, 2011-02-20



    © Glaubenskultur Verlag 1996-2011
    Bron: http://www.glaubenskultur.de/premium-1411.html

Betreft: Kopie redactioneel bericht op "di 22 feb 2011, 11:40" in de thread "Zwijgen heeft zo zijn tijd - spreken evenzeer!"
Het WebTeam
Bauke Moesker: wat belet "dienaren" in "het werk Gods" om vanuit Zijn liefde tegenover elke naaste eerlijk te willen zijn en oprecht? Dát is hier aan de orde!
WebTeam
Berichten: 103
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 13:13

Re: Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Bericht door WebTeam »

[Bijgewerkt: 20.45 uur]
@all

Wij hebben het al steeds opgemerkt: de nieuw-apostolische kerkleiding heeft een probleem met de kern van de zaak, namelijk het evangelie van Jezus Christus. Men meent God te kunnen dienen door "namens Hem" de dienst uit te maken.

Om het simpel te houden: als de kerk nu claimt dat haar bestaansrecht verankerd is in het optreden van de profeet Geyer in 1862, wanneer deze een priester in de Katholiek Apostolische Gemeente aanwijst als apostel, terwijl de betreffende priester die gang van zaken al snel betreurt en terugkeert naar zijn eigen geloofsgemeenschap, is het natuurlijk hoogst bevreemdend dat men zich destijds al snel daarna volledig distantieerde van de inbreng van profeten en er tegen het einde van de 19e eeuw het "ambt van stamapostel" wordt geïntroduceerd. Een ambt met intussen de hoogst denkbare goddelijke autoriteit, dat ter vrije beschikking zou staan van de internationale Nieuw-Apostolische Kerk!! Zie onder de meest recente versie van de nieuw-apostolische geloofsbelijdenis:
  • Geloofsbelijdenis

    Het 1e geloofsartikel:
    Ik geloof in God, de Vader, de Almachtige, de Schepper van hemel en aarde.

    Het 2e geloofsartikel:
    Ik geloof in Jezus Christus, Gods eniggeboren Zoon, onze Heer, die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria, die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven, begraven, ingegaan in het rijk van de dood, op de derde dag opgestaan uit de doden en opgenomen in de hemel. Hij zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader, vanwaar Hij wederkomen zal.

    Het 3e geloofsartikel:
    Ik geloof in de Heilige Geest, en één, heilige, algemene en apostolische kerk, de gemeenschap van de heiligen, vergeving van de zonden, opstanding van de doden en het eeuwige leven.

    Het 4e geloofsartikel:
    Ik geloof dat de Heer Jezus Zijn kerk regeert en daartoe Zijn Apostelen heeft gezonden en nog zendt tot aan Zijn wederkomst, met de opdracht te onderwijzen, in Zijn naam zonden te vergeven en met water en Heilige Geest te dopen.

    Het 5e geloofsartikel:
    Ik geloof dat degenen die door God tot een ambt zijn geroepen, slechts door Apostelen tot hun ambt worden gewijd en dat uit het apostelambt volmacht, zegening en heiliging voor hun dienst voortkomen.

    Het 6e geloofsartikel:
    Ik geloof dat de Heilige Doop met water de eerste stap is naar de vernieuwing van de mens in de Heilige Geest en dat de gedoopte daardoor wordt opgenomen in de gemeenschap van degenen die in Jezus Christus geloven en Hem als hun Heer belijden.

    Het 7e geloofsartikel:
    Ik geloof dat het Heilig Avondmaal ter gedachtenis aan het eenmaal gebrachte, algenoegzame offer en aan het bittere lijden en sterven van Christus, door de Heer zelf is ingesteld. Het waardig genieten van het Heilig Avondmaal waarborgt ons de levensgemeenschap met Christus Jezus, onze Heer. Het wordt gevierd met ongezuurd brood en wijn; beide moeten door een ambtsdrager die door de Apostel gevolmachtigd is, worden afgezonderd en toegediend.

    Het 8e geloofsartikel:
    Ik geloof dat de met water gedoopte zielen door een Apostel de gave van de Heilige Geest moeten ontvangen om het kindschap Gods en de voorwaarden voor het eerstelingschap te verkrijgen.

    Het 9e geloofsartikel:
    Ik geloof dat de Heer Jezus zal wederkomen, zo zeker als Hij in de hemel is opgenomen, en de eerstelingen uit de doden en de levenden, die op Zijn komst hoopten en werden voorbereid, tot zich neemt en dat Hij na de bruiloft in de hemel met dezen op de aarde terugkomt, Zijn Vredesrijk sticht en zij met Hem als koninklijke priesters zullen regeren. Na afsluiting van het Vredesrijk zal Hij het eindgericht houden. Dan zal God een nieuwe hemel en een nieuwe aarde scheppen en bij Zijn volk wonen.

    Het 10e geloofsartikel:
    Ik geloof dat ik verplicht ben de wereldlijke overheid te gehoorzamen voor zover dit niet in strijd is met goddelijke wetten.

    Bron: http://www.nak.org/nl/geloof-en-kerk/geloofsbelijdenis/
In het Duits is er een soort van artikelsgewijze toelichting verschenen. Zie het redactionele bericht op "Vr 11 Mrt 2011, 00:32" in de thread Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis". Zie tevens het bericht door BakEenEi op "Zo 09 Jan 2011, 17:40" in de thread "Sektetest".

Het heeft weinig zin om op 4 december 2012 tekst en uitleg te willen geven bij een catechismus indien de zojuist aangehaalde uitgangspunten daarvoor al onhoudbaar blijken te zijn, zoals het nu immers eenvoudig te concluderen valt. De nieuw-apostolische kerkleiding maakt het haar volgelingen met zulke torenhoge pretenties bijzonder lastig om nog enigszins op ooghoogte met "andersdenkenden" te kunnen communiceren. Bij torenhoge pretenties passen heil en zegen; niet eerst en alleen de woorden die men nu al 150 jaar lang bij elkaar zoekt om zichzelf -als machtsfiguren- te rechtvaardigen. De nieuw-apostolische geloofsleer is op zo'n manier niet meer dan een ideologie, welke in deze kerk een gestadige uittocht op gang zal brengen van welwillende en weldenkende gelovigen.

Het WebTeam
Bauke Moesker: wat belet "dienaren" in "het werk Gods" om vanuit Zijn liefde tegenover elke naaste eerlijk te willen zijn en oprecht? Dát is hier aan de orde!
WebTeam
Berichten: 103
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 13:13

Re: Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Bericht door WebTeam »

WebTeam schreef:(...)
Het moet uiteindelijk een soort van 7-stappenplan zijn geweest dat stamapostel Dr. Wilhelm Leber uitgevoerd heeft willen zien voordat aan hem in het NAK-jubileumjaar 2013 "op feestelijke wijze" ambtsrust zou worden verleend.

(...)


Uit: Bericht door WebTeam op "Do 18 Okt 2012, 18:40".
@all

Vandaag verscheen bij RELIGIONSREPORT het bericht dat stamapostel-provocateur Dr. Wilhelm Leber inderdaad het in 2013 voor gezien houdt:
In de Nieuw-Apostolische Kerk worden gelovigen zodanig geconditioneerd, dat niemand er na verloop van tijd bijvoorbeeld meer van opkijkt als er in publicaties van de kerk uitzonderlijk veel foto's worden afgedrukt die zijn gemaakt van de stamapostel, de districtsapostelen, apostelen en andere "hogere dienaren". Alles draait in deze kerk namelijk om hun manier van doen. Als "vrienden voor het leven" worden zij geportretteerd, in "feeststemming" en voor het oog alvast vooruitlopend op het motto van het komende jubileumjaar: "Ein Glaube - Ein Ziel, 1863 - 2013". Al zouden betrokkenen elkaars bloed ondertussen wel kunnen drinken, dan nóg kijken ze steevast lachend in elke camera. De kerkgeschiedenis bracht immers aan het licht dat er zich door de jaren heen achter de coulissen nogal wat heeft afgespeeld, wat het daglicht bepaald niet kan velen.

Derden stelden achteraf vast dat er sinds 1863 over de honderd "Abspaltungen bzw. Trennungen" plaatshadden. Als het namelijk aan de nieuw-apostolische kerkleiding ligt, worden misstanden -in het belang van de schone schijn- zo snel mogelijk aan het zicht onttrokken. Mocht dat onverhoopt niet lukken, dan maakt men er simpelweg een feestje van. Zo staat ons nog levendig bij hoe er quasi-feestelijk afscheid werd genomen van de apostelen Gerrit Sepers en Dewan Golam Sarwar Chowdhury. Zo ook van districtsapostel De Bruijn. Zie verder op dit Forum de thread "Stamapostel Leber onverantwoordelijk - antisociaal optreden!".

In feite verdient stamapostel Leber nog vóór Pinksteren 2013 een oneervol ontslag. Wie als Hoofdbestuurder een oogje dichtknijpt wanneer in Nordrhein-Westfalen een districtsapostel maling heeft aan de statuten en er op voorspraak van een districtsoudste, die door deze districtsapostel tot op het laatst aan toe een externe adviseur wordt genoemd, 10 miljoen euro aan offerontvangsten in handen wordt gespeeld van criminelen, vinden wij geen knip voor de neus waard. Voor het overige heeft stamapostel Leber alleen maar stug doorgewerkt aan diens verborgen agenda, waarvan 10 miljoen gelovigen nog vele wrange vluchten zullen plukken.

Het WebTeam
Bauke Moesker: wat belet "dienaren" in "het werk Gods" om vanuit Zijn liefde tegenover elke naaste eerlijk te willen zijn en oprecht? Dát is hier aan de orde!
WebTeam
Berichten: 103
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 13:13

Re: Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Bericht door WebTeam »

@all

In Duitsland blijft het aangekondigde 150-jarige jubileum in 2013 vooralsnog omstreden:
Wat nog de catechismus betreft; daarover zal een afvaardiging van het internationale kerkbestuur op 20, 21 en 22 februari 2013 tekst en uitleg geven tijdens een serie gesprekken met vertegenwoordigers van de "Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen" (EZW) en "Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen in Deutschland" (ACK). Dit berichtte vandaag Glaubenskultur-Magazine in een Premium-Artikel onder de titel "Große Katechismus-Diskussion - ACK und EZW veranstalten Fachtagung zum NAK-Katechismus". Zie in dit verband ook het artikel "Die Exklusivitätsverschiebung" van Dr. Harald Lamprecht bij Confessio, de website van "Der Evangelische Bund Sachsen und die Arbeitsstelle Weltanschauungs- und Sektenfragen bei der Evangelisch-Lutherischen Landeskirche Sachsens (KdöR)".

Het WebTeam
Bauke Moesker: wat belet "dienaren" in "het werk Gods" om vanuit Zijn liefde tegenover elke naaste eerlijk te willen zijn en oprecht? Dát is hier aan de orde!
WebTeam
Berichten: 103
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 13:13

Re: Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Bericht door WebTeam »

@all

Wat er straks, na Pinksteren 2013, terugblikkend over de ambtsperiode van stamapostel Leber, over de ontwikkelingen in de Nieuw-Apostolische Kerk tussen 2005 en 2013 te zeggen valt, laat zich inmiddels voorspellen: de kerk heeft -opnieuw- haar ware gezicht laten zien. Welk gezicht dat is, was alleen nog bekend bij een generatie die wij nu langzaam aan het verliezen zijn. Binnen die generatie van "getrouwen" sprak men er trouwens ook maar liever niet over. Getrouw echter wááraan? In dit bericht willen wij het dáárover graag hebben.

Enkele losse gedachten. Denk eens aan het refrein van lied 185 in het NAK-gezanboek:
  • "Ik ga met God, ik ben Zijn eigendom.
    Zoek gij ook Hem thans in Zijn heiligdom."
En denk dan eens aan een fragment uit heel ander lied:
  • Opa, en die blonde jongen
    Vooraan bij de fokkeschoot?
    ...
    Opa, zeg nou wat!


    Uit: Zuiderzeeballade
Of te denken aan een bekend tekstwoord uit de Bijbel:
  • Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept.
    Uit Filippenzen 3: 14 (NBV)

    Misschien ligt een oudere vertaling hiervan beter in de herinnering:

    ... maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.
    Uit Filippenzen 3: 14 (NBG-vertaling 1951)
Wat is nu de samenhang tussen deze drie naar voren gehaalde passages? Waar het ons nu om gaat, is: hoe gaan gelovigen in de Nieuw-Apostolische Kerk om met hun eigen werkelijkheid en met hun geschiedenis? Wat wil men daarbij graag betrekken, en wat net zo lief juist niet? En waarom dan bij voorkeur niet?

Natuurlijk, stilstand kan wel eens tot achteruitgang leiden. Maar is dat wel áltijd zo? Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande woorden:
  • Sta even stil, kom tot u zelve,
    hebt gij uw toestand overdacht?
    Nog is 't de tijd van Gods genade;
    zie dus dat gij Zijn wil betracht,
    zie dus dat gij Zijn wil betracht!
    Wil door de enge poort toch gaan
    en geef Gods Geest in u vrij baan,
    en geef Gods Geest in u vrij baan.


    Uit: Lied 155, NAK-gezangboek, tweede couplet
Hier krijgt een moment van overdenking, een ogenblik van bezinning, wel degelijk een waardevolle diepere betekenis. Een opkomende vraag is dan ook: mogen gelovigen nog wel eens ergens serieus over nadenken, of kan dat in de Nieuw-Apostolische Kerk amper nog de bedoeling zijn? Onze ervaring is helaas dat "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" zich hierbij op het standpunt stellen: denk rustig na, maar laat het ons niet merken. Wij spreken dit nu zo uit omdat het geen eenmalige ervaring betreft, doch, spijtig genoeg, de slotsom van talrijke ervaringen gedurende een lange reeks van jaren. Wij moesten bij wijze van spreken niet vragen "Wie is die blonde jongen?" want diens omstandigheden konden wel eens raken aan de inhoud van die hoofdstukken, welke voor de "geschiedenis van het rijk Gods" door nóg "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" ooit als "niet van betekenis" werden geoordeeld. Het waren hoofdstukken die later anderen erbij zouden halen, de "wederstrevers van het geloof", ook wel betiteld als criticasters, querulanten, dwarsliggers en afvalligen. Echter; wederstrevers of afvalligen van welk (bij)geloof?! Hierover handelt het volgende citaat:
BakEenEi schreef:(...)
Wat in de praktijk bijzonder lastig kan zijn om binnen de Nieuw-Apostolische Kerk uit elkaar te houden, is:
  • zielzorg in de zin van "Weid mijn lammeren" en "Hoed mijn schapen" (zie onder)...
    • 15 Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ 16 Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ 17 en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen. 18 Waarachtig, ik verzeker je: toen je jong was deed je zelf je gordel om en ging je waarheen je wilde, maar wanneer je oud wordt zal een ander je handen grijpen, je je gordel omdoen en je brengen waar je niet naartoe wilt.’ 19 Met deze woorden duidde hij aan hoe Petrus zou sterven tot eer van God. Daarna zei hij: ‘Volg mij.’

      Uit: Johannes 21 (NBV)
    ... uitgaande van
    • 1 Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, 2 maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. 3 Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.

      Uit: Filippenzen 2 (NBV)
    ... doch rekening houdend met
    • Ik bedoel dit: wij willen niet over uw geloof heersen, maar juist bijdragen aan uw vreugde. U hebt tenslotte een vast geloof.

      Uit: 2 Korintiërs 1: 24 (NBV)
    ... en volledig (!) daarnaast - omdat het van een totáál andere orde is:
  • het ontketenen van allerhande "bedrijfsactiviteiten", waarbij te denken valt aan

    - het organiseren van de bouw van een kerk
    - het onderhandelen met autodealers, reisbureaus of met journalisten van (massa)media
    - de inrichting van kantoren en het in dienst nemen van (kantoor)personeel
    - het oprichten van een kerkgenootschap en de benoeming van bestuursleden
    - het opstarten van een ledenadministratie
    - het toevoegen van geloofsregels en -voorschriften aan het evangelie van Jezus Christus
    - het uitgeven van offerontvangsten aan rechtszaken voor privé-aangelegenheden
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Ma 04 Jul 2011, 16:47" in de thread "NIET NAVOLGEN STAMAPOSTEL...IS VERLOREN."
Het is echt heel makkelijk om weg te kijken van een onbetaalde rekening; om de envelop met de herinnering maar gewoon niet open te maken. Maar helpt dat? Zijn wij net zo makkelijk als het gaat om wat anderen óns verschuldigd zijn? "Ja, hoor! Kijk maar naar wat wij elke zondag, elke woensdag, week-in week uit, jaar-in jaar-uit, samen bidden, en let daarbij ook op de volgorde:
  • Geef ons heden ons dagelijks brood;
    en vergeef ons onze schulden,
    gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren
Mooi, he? Eerst vergeeft God ons ál onze schulden en daarna hebben wíj er weinig moeite mee om maar even niet terug te denken aan wat anderen nog aan ons verschuldigd zijn. Maar ja, vergeven en vergeten; niets menselijks is ons vreemd, he?" (...)

Denk nú eens aan de reactie van Jezus, nadat er aan hem een -indirecte- kritische vraag werd gesteld:
  • [31] Intussen waren zijn moeder en zijn broers aangekomen. Ze stuurden iemand naar binnen om hem te halen. Zelf bleven ze buiten wachten. [32] Er zat een groot aantal mensen om hem heen, en die zeiden tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers* staan buiten en zoeken u.’ [33] Hij antwoordde: ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?’ [34] Hij keek de mensen aan die in een kring om hem heen zaten en zei: ‘Jullie zijn mijn moeder en mijn broers. [35] Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer en zuster en moeder.

    Uit: Marcus 3 (NBV)
Daarom, wát is er nu belangrijker: de wil van God, óf wat sommige mensen, machtsfiguren wellicht, daaromheen breien; in een catechismus bijvoorbeeld?! (...) Wie mochten er in het fotoalbum van de kerk wel worden verwijderd?!


[wordt vervolgd]

Het WebTeam
Bauke Moesker: wat belet "dienaren" in "het werk Gods" om vanuit Zijn liefde tegenover elke naaste eerlijk te willen zijn en oprecht? Dát is hier aan de orde!
WebTeam
Berichten: 103
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 13:13

Re: Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Bericht door WebTeam »

WebTeam schreef:(...)
Wie mochten er in het fotoalbum van de kerk wel worden verwijderd?!

(...)


Uit: Bericht door WebTeam op "Za 27 Okt 2012, 11:49."
@all

Met het bovenstaande wordt de kern van de zaak geraakt:
  • 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen,
    het werk waarin wij staan.
    Daar, Heer Gij zelf de bouwer zijt
    kan 't nimmermeer vergaan.


    Uit: Lied 117, NAK-gezangboek, eerste couplet
Het gaat niet om het fotoalbum van de kerk, doch om het fotoalbum... van Zijn werk!! Dít is, wat de nieuw-apostolische kerkleiding door al haar ambities en pretenties vrijwel geheel en al uit het oog heeft verloren. Verblind door sterallures en statussymbolen bouwde men aan een machtige zuil in de samenleving, een multinational, in plaats van aan "helpende hulp" voor zielen wier verlangen juist de kern van de zaak raakte:
  • Mijne ziele zucht naar vrede,
    naar een plaats waar liefde woont,
    waar zij rust vindt na 't geworstel...


    Uit: Zangkoorboek Nieuw-Apostolische Kerk, voorheen lied 23
Alles moest ervoor wijken, voor het rechtspersoonlijkheid bezittende lichaam; voor de Ämterkirche ten aanzien waarvan tot nagenoeg elke prijs het bestaansrecht moest worden veiliggesteld. Bijna is het nu volbracht. Groot is de verdienste van de genie, die het meesterwerk straks zal hebben voltooid: Herr Dr. Wilhelm Leber, "Oberhirte", "geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen", "Kirchenpräsident und Stammapostel".

Nee, "denk rustig na, maar laat het ons niet merken", vinden Herr Dr. Leber en diens perswoordvoerder en diens theologische adviseur en de zwijgende meerderheid in hun kerk waarover zij de scepter zwaaien. Wij doen wat wij doen, en vraag niet waarom (naar een tekst van Lennaert Nijgh). (...) Uitstekend, heren, zouden wij hierop willen zeggen; maar u bent abuis:
BakEenEi schreef:(...)
Er is in de Nieuw-Apostolische Kerk natuurlijk al jarenlang sprake van een op handen zijnde catechismus. De kerkleiding verwacht dat wanneer deze in drukvorm voorligt, ieder er reikhalzend naar heeft uitgezien. Het zou God hebben behaagd alleen een Duitse, Engelse, Franse, Portugese, Russische en Spaanse editie te laten verschijnen. Een kinderstem in mij reageerde destijds spontaan en zei: "Waarom niet in het Chinees, niet in het Fries en in het Nederlands?" Hierna stond ik een keer met mijn fiets te wachten bij een verkeerslicht en moest ik opeens denken aan beelden die ik op het Journaal had gezien. Thuisgekomen ging ik er via het Internet naar op zoek. Tot mijn verbazing vond ik snel die ene foto die ik zocht:
  • Afbeelding
Denk je nu eens in, zo ging het in mij om, dat er bovenaan op de berg die deze "reizigers" straks oversteken mannen in zwarte kostuums staan te wachten om aan een ieder die passeert een flyer uit te delen met informatie over de laatste herziene versie van de nieuw-apostolische geloofsleer. Op achterkant ervan zag ik al in kleine letters gedrukt staan dat de volledige informatie over de kennis der waarheid in 2013 beschikbaar komt in het Duits, Engels, Frans, Portugees, Russisch en Spaans. De mannen wensen de vluchtelingen die vermoedelijk eerst dachten dat het hopelijk om een waardebon ging nog een goede reis en een behouden aankomst...

Later las ik in een "Woord van de maand" dat stamapostel Leber meent dat alleen apostelen van de Nieuw-Apostolische Kerk de Bijbel kunnen uitleggen. "Hoe kan het dan," zei opnieuw een kinderstem in mij, "dat er al sinds 1863 in het apostolische werk vaak zo veel onduidelijkheid heeft bestaan over allerlei zaken?" Tegelijkertijd voelde ik mij bijna schuldig over zo'n kind in mij "in de oppositie". Datzelfde kind zette mij er eerder toe aan om in een forumbericht elders op te schrijven dat wij maar niet moesten uitsluiten dat God de tijd omwille van de uitverkorenen nog zou verlengen, wat deze catechismus betreft die al in 2008 klaar moest zijn. Intussen heeft de tijd ons geleerd hoe het heeft uitgepakt.

Op het ogenblik verkeren de nieuw-apostolische gelovigen in een impasse want terwijl het oude is voorbijgegaan, moet het nieuwe zich nog aandienen. Wat God wil dat een ieder precies gelooft, zal straks het eerst bekend zijn bij wie Duits, Engels, Frans, Portugees, Russisch of Spaans spreekt. "Dat geloof ik niet!", klonk het bij mij met kracht vanuit de oppositie: "Die catechismus heeft net zo weinig om het lijf als die keizer in een sprookje met een nieuw hemd!" Het worden 600 bladzijden, vernam ik en-passant.

Zo dwaalden mijn gedachten nu af naar het alleszeggende "hoofdstuk 13":
  • [1] Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. [2] Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. [3] Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
Geloof daarom de ijdeltuiten níet die straks aankomen met 600 pagina's vol kortzichtigheid!!

  • [6] De onaanzienlijke zal genade en vergeving vinden, maar machtigen worden aan een machtig oordeel onderworpen. [7] Hij die over allen heerst bekommert zich niet om het aanzien dat iemand geniet, hij deinst niet terug voor iemands grootheid. Groot en klein heeft hij zelf geschapen en voor iedereen zorgt hij op dezelfde wijze, [8] maar wie sterk is zal een strenger onderzoek ondergaan.
    Uit: Wijsheid 6 (NBV)

    Hoogmoed begint wanneer de mens de Heer verlaat, zijn hart zich verwijdert van hem door wie hij gemaakt is.
    Uit: Jezus Sirach 10: 12 (NBV)

    Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam.
    Uit: Openbaring 21: 27 (NBV)

    Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen.
    Uit: Efeziërs 4: 25 (NBV)
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Za 29 Jan 2011, 16:47" in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!"
Het WebTeam
Bauke Moesker: wat belet "dienaren" in "het werk Gods" om vanuit Zijn liefde tegenover elke naaste eerlijk te willen zijn en oprecht? Dát is hier aan de orde!
WebTeam
Berichten: 103
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 13:13

Re: Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Bericht door WebTeam »

@all

Verwijzend naar het tweede bericht in deze thread, dat zojuist nog werd aangevuld met een belangrijke link naar enkele pagina's uit het manuscript van Rudolf Stiegelmeyr voor diens boek "Aus Gnaden erwählt (Band II)", valt nu te concluderen dat stamapostel Leber het zich ten doel moet hebben gesteld om de Nieuw-Apostosche Kerk in haar oude glorie te herstellen, naar de situatie van 1930 toen zij haar naam feitelijk verwierf, maar dan wel inclusief de nu naar diens inzicht noodzakelijk gebleken kwaliteitsaanpassingen welke de duurzaamheid van het concept zullen waarborgen. Het concept van stamapostel J.G. Bischoff, om precies te zijn.

Zo wordt er kennelijk vormgegeven aan een kerkgenootschap. Het had dus net zo goed een hengelsportvereniging kunnen betreffen op enige levensbeschouwelijke grondslag. Als de leden hun contributie maar betalen en vrijwilligers het werk doen...

Het WebTeam
Bauke Moesker: wat belet "dienaren" in "het werk Gods" om vanuit Zijn liefde tegenover elke naaste eerlijk te willen zijn en oprecht? Dát is hier aan de orde!
WebTeam
Berichten: 103
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 13:13

Re: Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012

Bericht door WebTeam »

[Bijgewerkt: 28-10-2012, 12.30 uur]


@all

Dat er onder de bestuurders bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk een heftig politiek proces heeft plaatsgehad waarvan de uitkomst blijkbaar een enorme verrechtsing moest opleveren in de opvattingen omtrent de geloofsleer, behoeft nu geen betoog meer. Progressieve geluiden lijken inmiddels te zijn verstomd. Die kwamen voorheen nog wel eens uit de gebiedskerk waaraan de districtsapostel Klingler leiding geeft, van de Oostenrijkse apostel Kainz en uiteraard ook destijds van apostel Sepers. Reken trouwens maar dat er hier en daar met wisselgeld is betaald. Zo is het hoogst bevreemdend te noemen dat stamapostel Leber in Nordrhein-Westfalen níet heeft ingegrepen en evenmin intussen in Nederland, vanwege feiten en omstandigheden die ontegenzeglijk wijzen op financieel wanbeheer aldaar. Dat districtsapostel Brinkmann hierbij werd ontzien heeft heus wel zo zijn redenen. De tussenbalans die wij nu kunnen opmaken, ziet er verre van rooskleurig uit. Meer en meer is de kerk een bolwerk geworden van exclusivisme, waardoor men zichzelf in het christendom min of meer buitenspel zet. Dat valt niet eenvoudig ongedaan te maken, mede doordat de roerige ontstaansgeschiedenis van deze kerk die onbalans geenszins neutraliseert. Het is ook een kerk waarvan de bestuurlijke organisatie uitnodigt tot machtsmisbruik en dan met name de onwenselijke begunstiging van vrienden en bekenden bij het vergeven van (betaalde) functies. In Nederland hebben wij immers gezien hoe de districtsoudste Nico Klene en de voormalige districtsevangelist Ruud Vis vooral heimelijk in talrijke directiefuncties werden gemanoeuvreerd. Uiteraard kan dit zo maar: bij gebreke van een Raad van Toezicht.

In feite is de geloofsleer nu goeddeels verworden tot een (onchristelijke) ideologie. Het zal bijzonder lastig, zo niet onmogelijk zijn om straks aan de hand van de catechismus, die uitkomt, andersdenkenden te laten begrijpen dat men hier van doen heeft met een geloofsbeweging, gebaseerd op dezelfde grondslagen als die, welke Jezus Christus voor ogen hebben gestaan. Veeleer doet de opzet van dit kerkgenootschap denken aan de dictatuur, uitgaande van een aantal dynastieën. Het heeft geen zin om aan te weg te timmeren met cheques voor goede doelen, commerciële bouwprojecten voor hulpbehoevenden en muziekuitvoeringen, om daarmee aan te tonen hoe christelijk men ondertussen toch zou zijn. De verdorvenheid op het hoogste bestuurlijke niveau bij deze kerk is helaas van dien aard, dat, om te beginnen in Nederland, er het best eerst van overheidswege kan worden ingegrepen om orde op zaken te stellen. Gelukkig ziet het ernaar uit dat dit binnenkort ook daadwerkelijk gebeurt. Verder ontkomt men dan niet langer aan de belangstelling van de pers.
Redactie schreef:(...)
Christenen hebben níets van doen met levende apostelen die zich in het leven brutaal en tegen betaling opwerpen als entertainers, als opdringerige filantropen, als life-coaches, als ieders plaatsvervangende geweten! Tot nu toe hebben dezulken menigeen die in hun ogen iets te mekkeren had, nog van zich af kunnen schudden, maar daarin komt verandering. De maskers zullen neervallen, het nagestreefde persoonlijke gewin wordt doorzien, de koude trots zal breken. Men zal de maat worden genomen. Voor hun uitgekiende listen en hun mensonterende bedrog wordt het ultieme bewijs geleverd. Geen beschermengel zal ze in hun naaktheid bijstaan. Met hun flegmatische temperament wordt er afgerekend. Voor de zichzelf als academisch en post-academisch geschoolden inschalende dilettanten gaat het kunstlicht uit. Een donkere duisternis doemt op.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Za 28 Jan 2012, 09:52" in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan.".
Het WebTeam
Bauke Moesker: wat belet "dienaren" in "het werk Gods" om vanuit Zijn liefde tegenover elke naaste eerlijk te willen zijn en oprecht? Dát is hier aan de orde!
Plaats reactie