Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010

Bericht door Redactie »

Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010

Bericht door willempower »

@ Redactie
Het financiële deel is wel interessant :
5.4 Die Mittel der NAKI werden ausschliesslich nach den Weisungen des
Stammapostels verwendet. Der Stammapostel sorgt für eine ordnungsgemässe
Buchführung und für eine Jahresrechnung nach den anerkannten
Regeln der kaufmännischen Buchführung.
De vraag is dan is dat geldend ook voor Nederland met als hoofd Klene , die ongebreideld graait in de offerpot om advocaten te spekken ?
Als dit wel zo is dan is die ook op de hoogte van de affaire Oostenrijk die regelmatig parallel loopt met de project Arnhem , en door dezelfde advocaat behandeld werd .
Kennelijk is dit allemaal mogelijk met offergeld .
zur Subventionierung ausgewählter Produkte des Verlags Friedrich
Bischoff GmbH oder anderer kirchlicher Produkte;
Ja ook Subsidie geven aan de Bischoff GmbH
En dat kan allemaal als ANBI , bedrijven sponseren , van belasting geld .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.20

Bericht door Redactie »

@willempower

De "Neuapostolische Kirche International" is een afzonderlijke vereniging die als koepelorganisatie dient voor alle nieuw-apostolische gebiedskerken. Afgezien van de stamapostel zijn alleen degenen die tot (districts)apostel zijn gewijd er -automatisch- lid van:
Men pretendeert als "weltweit wirkende Gesamtkirche" het evangelie van Jezus Christus exclusief te belichamen:

  • "Die Neuapostolische Kirche versteht sich als Kirche Jesu Christi gleich den apostolischen Gemeinden zur Zeit der ersten Apostel. Die religiöse Grundlage ihrer Lehre ist die Heilige Schrift."


Men valt brutaal met de deur in huis door onmiddellijk "het ambt van stamapostel" te claimen welk ambt door God (eveneens) exclusief in beheer zou zijn gegeven bij deze koepelorganisatie. Aldus zou Hij zich met terugwerkende kracht tot 1897 op aarde laten vertegenwoordigen door een "hoogste geestelijke", Zijn (nieuw-apostolische) stamapostel. Zo werd al op pagina 1 van deze statuten de Bijbel, op de inhoud waarvan de geloofsleer gebaseerd zou zijn, aan de wilgen gehangen.

Samenvattend: geloof er maar niks van.
Op 20 februari 2011 schetste de huidige stamapostel, Herr Dr. Wilhelm Leber, blijkens een publicatie in het tijdschrift Unsere Familie (Nr. 9/2011), diens persoonlijke denkraam met de historische woorden:
  • "Ich kann mir vorstellen, dass der eine oder andere nicht sicher ist, ob die Neuapostolische Kirche Gottes Werk ist.
    Sind solche Zweifel nicht wie eine Krankheit?"
Dat de mensheid met deze openbaring, "vervuld van Geest en leven, komend van de trone Gods", er dus maar van doordrongen moge zijn hoe KRANK een ieder is. Er is er maar één gezond: the Chief Apostle himself.

Het was niet erg verstandig van deze internationale bestuursvoorzitter en degenen die hij in ruil voor topsalarissen op de loonlijsten van de diverse gebiedskerken kan gedogen, om aan God de wet voor te schrijven:
  • Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God.

    Uit: Efeziërs 2; 8 (NBV)
Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010

Bericht door willempower »

@ redactie
Dan zal ik het verkeerd gelezen hebben , maar door wie worden deze apostelen betaald dan ?
Indirect klopt mijn bewering dan ?
Deze doneren dan weer aan die GmbH ?
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010

Bericht door Redactie »

willempower schreef:@ redactie
Dan zal ik het verkeerd gelezen hebben , maar door wie worden deze apostelen betaald dan ?
Indirect klopt mijn bewering dan ?
Deze doneren dan weer aan die GmbH ?
@willempower

Vanuit de koepelorganisatie NAK-I worden er richtlijnen vastgesteld voor de salariëring van "hogere dienaren", te beginnen bij het ambt van opziener. De betreffende functionarissen staan echter bij hun eigen gebiedskerk op de loonlijst, op basis van een modelcontract dat ook weer is voorgeschreven door de NAK-I. Wie niet "opereert" binnen het denkraam van de stamapostel, vliegt er bij wijze van spreken binnen de kortste keren uit. Daarom kunnen al deze "hogere dienaren" zich in de praktijk niets anders permitteren dan na te papegaaien wat de stamapostel propageert.
RELIGIONSREPORT schreef op 28 oktober 2011 in een artikel over Nordrhein-Westfalen dat er 7,5% van de "Einnahmen aus Opfern und Spenden" wordt afgedragen aan de NAK-I. Hierna klopt het wat je aanhaalde: "Die Mittel der NAKI werden ausschliesslich nach den Weisungen des Stammapostels verwendet."

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010

Bericht door willempower »

@redactie
Dus via een omweg word er ANBI geld aan een drukkerij gegeven .
Vroeger nam die ouwe Bischoff zelf het geld wel mee in een envelop dat waren nog eens tijden .
Stinkt wel zo dus .
Maar offergeld stinkt niet , hoe meer hoe beter even door de witwasserij en de drukkerij GmbH kan weer effe .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010

Bericht door Redactie »

willempower schreef:@redactie
Dus via een omweg word er ANBI geld aan een drukkerij gegeven .
Vroeger nam die ouwe Bischoff zelf het geld wel mee in een envelop dat waren nog eens tijden .
Stinkt wel zo dus .
Maar offergeld stinkt niet , hoe meer hoe beter even door de witwasserij en de drukkerij GmbH kan weer effe .
@willempower

Dit lijkt mij een aandachtspunt bij elke fiscale controle, waarbij o.a. wordt onderzocht of de bestedingen in overeenstemming zijn met wat het bestuur van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) zich kan veroorloven. De statuten van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland geven wel enig houvast maar de formuleringen zijn niet waterdicht:
BakEenEi schreef:
Artikel 10 Vermogen en financiën
  • 1. Het vermogen van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is afkomstig van vrijwillige offers en giften van haar leden alsmede van overige donaties en opbrengsten. Nalatenschappen kunnen slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving.
    2. De kerk heft geen belasting van haar leden.
    3. Het vermogen van de kerk dient uitsluitend voor het vervullen van de kerkelijke taken overeenkomstig artikel 2 van de statuten.
    4. De leden - ook uitgetreden en uitgesloten personen - kunnen geen aanspraak maken op het vermogen van de kerk.
    5. De Stamapostel ontvangt jaarlijks een door de Districtsapostel ondertekend exemplaar van de jaarrekening alsmede een accountantsverklaring van de door de landelijke vergadering aangewezen accountant.
Artikel 2 Doelstelling
  • 1. De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft tot doel het woord en de ordeningen van God aan alle mensen te verkondigen, de sacramenten toe te dienen en de zegenhandelingen uit te voeren die zij noodzakelijk acht.
    De kerk verzorgt haar gelovigen en bevordert het nieuw-apostolische geloofsleven overeenkomstig haar geloofsbelijdenis. Dit geschiedt in het bijzonder in de vorm van regelmatig gehouden kerkdiensten, gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg.
    2. De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland regelt en beheert haar aangelegenheden zelfstandig binnen de grenzen van het geldende recht. Uitsluitend doelstellingen van kerkelijke aard en algemeen nut worden beoogd.
@all

In de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk" stapelen momenteel zich de bewijzen ervan op hoe het kerkbestuur zich bezondigt aan geldverspilling. Advocaten maken overuren en gisteren schreef de districtsevangelist R.D. Vis, zogenaamd in diens "hoedanigheid als bureauhoofd van ons kerkelijk kantoor in Nederland", in de "Baas" zijn tijd nog een gepeperde brief aan een bij dit kerkgenootschap en tevens Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) ingeschreven gemeentelid. Iemand in zo'n hoogst verantwoordelijke hoedanigheid zal vast een (kerk)vorstelijk salaris krijgen. Dat zijn dus hoge uurlonen die thans, op het oorlogspad (!), worden opgeofferd.

Van het bewuste schrijven d.d. 02-12-2011 nam ik kennis met plaatsvervangende schaamte. Wat is men toch diep gezonken op dit kerkelijke kantoor... Ja, überhaupt bij de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland).

Ten slotte verwijs ik hierbij naar mijn bericht op "vr 25 nov 2011, 22:54" in de thread "Sektetest".

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht door BakEenEi op "za 03 dec 2011, 17:41" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".
Immers, "doelstellingen van kerkelijke aard", dat kan heel ruim worden opgevat. Een artikelsgewijze toelichting ontbreekt...

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie