Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Tosca »

Wil schreef:@Bauke Moesker 'alias' Tosca,
Over kritiek, elkaar afslachten en belachelijk maken gesproken, neem eens een kijkje in u eigen kelder daar liggen de lijken opgestapeld.


Beste forumdeelnemer,

Wat u hierboven meedeelt, gaat de perken te buiten. Het zij u vergeven, doch zondig alstublieft niet weer!

Met vriendelijke groet,
Het WebTeam/De forumbeheerder

@Diderot,
Ik reageer op diverse bijdragen van Wil.
Onder andere bovenstaande, Heeft u lees problemen?
Met vriendelijke groet,
Bauke Moesker alias ‘Tosca’
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

reactie op Diderots commentaar

Bericht door zefyr »

@Diderot (met of zonder puntje)

Je schreef gisteren in reactie op mijn pennenvruchten:

zefyr schreef:Ik zal er geen punt van maken, dat je je druk maakt om een geurige pan met gebakken lucht Je opmerking over 'gebakken lucht' herinnerde mij eraan, dat je me nog een toelichting schuldig bent over mijn vermeende 'losse flodders' op dit forum.Jouw aantijging hieromtrent aan mijn adres dateert alweer van enkele weken geleden. Mocht je binnenkort niet op de proppen komen met een gefundeerde onderbouwing, dan zal ik je opmerking in deze kwalificeren als gebakken lucht.

Je bijdragen betreffende de clownsprocessie en de pinokkioneuzen van de kerkleiding zijn actuele voorbeelden van losse flodders, ergo: bijdragen die met het actuele thema niets van doen hebben.

zefyr schreef:Het verbaast me, dat een erudiete man als [BF], priester/voorganger van de NAK Haren, zich laat gebruiken als 'loopjongen', die een triviale boodschap overbrengt aan de 'enfant terrible' van de NAK NL... Eerdergenoemde vertelde mij vorig jaar, terwijl we een vorkje prikten in een Chinees-Indisch restaurant te Nijmegen, met dodelijke ernst, dat hij [BM] z'n ergste vijand niet zou toewensen. Het is vermakelijk en aandoenlijk, dat kritische geesten in de nieuw-apostolische 'roaring 90s', zoals [BF] tegenwoordig gedegenereerd zijn tot slaafse systeemagenten.

Tja, daar kan ik wel een paar dingen over terugzeggen:
- Waarom in zulk een kort stukje weer twee keer de volledige naam van de boodschapper noemen?
- Het is in april alweer twee jaar geleden;
- Ik meen mij te herinneren dat jij het met BF’s kwalificatie van BM eens was. Ik ben het er ook mee eens, trouwens;
- Wie zegt dat BF zich laat gebruiken als “loopjongen”? Wie zegt dat BF tegenwoordig een “slaafse systeemagent” is? Dit zijn ongefundeerde aannames (men zou het ook “losse flodders” kunnen noemen) op basis van een volstrekt legitiem verzoek aan BM om zijn apparaat tijdens de dienst in de zak te houden.

Mijn reactie op bovengenoemd commentaar:

Het verbaast mij, dat je je aantijging aan mijn adres van enkele weken geleden, in casu dat mijn bijdragen op dit forum slechts losse flodders bevatten, niet onderbouwt. Je poneerde een stelling zonder enige overtuigende argumentatie. Je volhardt blijkbaar in je gedragslijn. Het verbaast mij niet, dat je een gebrek aan humor hebt... Je jongste reactie doet mij denken aan een azijnpisser :lol: Je afleidingsmanoeuvre over mijn jongste bijdragen in relatie tot Pinokkioneuzen en clownsneuzen riekt naar (wan)gedrag van een 'Fahnenfluechtige'...

Met genoegen denk ik terug aan de diepzinnige en sprankelende conversatie met Bart Flikkema in 2010 te Nijmegen. Ik was het en ik ben het nog steeds eens met de opvatting, dat Bauke Moesker de 'enfant terrible' van de NAK NL is. Dit is dan ook een bijzonder predicaat voor een markante persoonlijkheid ;) Ik vind het vermakelijk en bijna aandoenlijk, dat mijn vroegere makkers in het 'kwaad' zich thans zo druk maken over Bauke Moesker.

Ik heb geen last van gewetenswroeging als ik priester/voorganger Bart Flikkema met naam en toenaam noem op dit forum. Hij is een publieke figuur. Met enige regelmaat verschijnt z'n snuit en naam en ambtsnaam op de website van de NAK NL of een daaraan gerelateerde website. Zelfs bij glaubenskultur.de is z'n snuit te bewonderen. Onlangs heeft hij in een publieke ruimte, namelijk voorafgaand aan een openbare eredienst in een kerkgebouw, BM, nog net niet een BN'er, op de schouder getikt en BM een 'oneerbaar' voorstel in het oor gefluisterd. :lol: Dit 'stoere' gedrag kan priester/voorganger Bart Flikkema toevoegen aan zijn nieuw-apostolische palmares... Voor systeemagenten is dit heeeel belangrijk...

Ik waardeer Bart Flikkema zeer, in een bepaald opzicht. Hij heeft een zeer goed ontwikkelde kerkhistorische 'neus'. In de 'roaring 90s' heeft hij o.a. een interessant boekje over het leven van Henry Drummond (apostel) geschreven. Niettemin is z'n recente gedragslijn met betrekking tot BM in mijn ogen verontrustend. Ik vind het treurig, dat Bart Flikkema zich verlaagt tot en leent voor de functie van een 'blokhoofd', die de orde in het 'Huis des Heren' moet bewaken.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door Redactie »

@Diderot

In aansluiting aan mijn bericht op "wo 15 feb 2012, 18:24" nog een aanvullende reactie.
Diderot schreef:(...)
zefyr schreef:Het verbaast me, dat een erudiete man als [BF], priester/voorganger van de NAK Haren, zich laat gebruiken als 'loopjongen', die een triviale boodschap overbrengt aan de 'enfant terrible' van de NAK NL... Eerdergenoemde vertelde mij vorig jaar, terwijl we een vorkje prikten in een Chinees-Indisch restaurant te Nijmegen, met dodelijke ernst, dat hij [BM] z'n ergste vijand niet zou toewensen. Het is vermakelijk en aandoenlijk, dat kritische geesten in de nieuw-apostolische 'roaring 90s', zoals [BF] tegenwoordig gedegenereerd zijn tot slaafse systeemagenten.


Tja, daar kan ik wel een paar dingen over terugzeggen:
- Waarom in zulk een kort stukje weer twee keer de volledige naam van de boodschapper noemen?
- Het is in april alweer twee jaar geleden;
- Ik meen mij te herinneren dat jij het met BF’s kwalificatie van BM eens was. Ik ben het er ook mee eens, trouwens;
- Wie zegt dat BF zich laat gebruiken als “loopjongen”? Wie zegt dat BF tegenwoordig een “slaafse systeemagent” is? Dit zijn ongefundeerde aannames (men zou het ook “losse flodders” kunnen noemen) op basis van een volstrekt legitiem verzoek aan BM om zijn apparaat tijdens de dienst in de zak te houden.

(...)


Uit: Bericht door Diderot op "di 14 feb 2012, 21:23"
Dat ik de bovenstaande quote erbij haal, is, omdat u nu zelf bevestigt dat u inderdaad degene bent die "zefyr" in uw allereerste berichten al meende te herkennen. Ik zal het u eerlijk zeggen: dat wilde mij niet aan. Toen u destijds antwoordde...
Diderot schreef:(...)
(...)
Helaas zefyr, deze link sloeg werkelijk nergens op. Volgende keer beter.

(...)


Uit: Bericht door Diderot op "wo 28 dec 2011, 14:07" in de thread "moment van herkenning?!"
... liet u een inhoudelijk belangrijk deel van het bewuste artikel (niet alleen voor "zefyr") opvallend buiten beschouwing. Zoiets doet iemand met een wetenschappelijke achtergrond eenvoudig niet, wilde ik aannemen. Tot gisteren. Ik had juist grote bewondering voor wat u op uw vakgebied heeft gepresteerd.
Diderot schreef:(...)
Dan is er ook nog een bijdrage van het WebTeam/Tjerk B, die over een failliet gaande zorginstelling en psychiatrische hulpverlening in Geel oreert/citeert en vervolgens stelt:
Redactie schreef:Wat ik ermee wil zeggen, is dit: hoe ver kun je soms -met zijn allen- zijn afgedwaald van wat feitelijk de kern is van het apostolische werk?! Wie de samenvatting die Jezus Christus gaf van alle geboden, destijds in de samenleving, te ver terugvoert in de geschiedenis, mag denken aan de behoeftepiramide van Maslow!
Mag ik vragen wat deze doordraverij in hemelsnaam te maken heeft met een verzoek om niet te fotograferen tijdens een dienst? Wat heeft dit “feitelijk” met “de kern van het apostolische werk” te doen? Niets...
Niet ter zake doende woorden, redactie!

(...)


Uit: Bericht door Diderot op "di 14 feb 2012, 21:23"
Het klopt dat ik in de gauwigheid wel eens vergeet een tussenstap in mijn gedachtegang te beschrijven. Dat was wellicht hier uitdrukkelijk het geval. Het ging erover dat in bepaalde opzichten iemands verontwaardiging steeds weer even authentiek beleefd kan worden. "Intussen is niet te begrijpen dat er zo achteloos en onzorgvuldig met gehandicapten en zorginstellingen wordt omgegaan. Dat went nooit.", zo had de vader van een gehandicapte dochter die één van de slachtoffers (!) werd van -evenzeer- onbehoorlijk bestuur, in een kranteninterview opgemerkt. Onbehoorlijk bestuur - wat moet ik mij daarbij voorstellen, kan men in de Nieuw-Apostolische Kerk denken. Onbehoorlijk bestuur evenwel in combinatie met een gehandicapt kind, of, dichterbij gehaald, roekeloze zielzorg ten koste van een naaste (!); daar wen ook ik niet aan. Spijtig genoeg heb (ook) ik hiermee niet een beetje ervaring, maar juist een boel. Ik weet verdomde goed waarover ik schrijf op dit Forum. Vergis je daarbij maar niet, beste wetenschapper. Dienaren (!) die als olifanten door Gods porseleinkast banjeren en bijna onherstelbare schade aanrichten; ik heb het in de Nieuw-Apostolische Kerk allemaal van nabij en ook nog veelvuldig meegemaakt. Als ervaringsdeskundige ruik ik in dit opzicht bij wijze van spreken al op 100 kilometer afstand feilloos onraad. En ik kan het u verzekeren: ik pik het niet (langer). Als het dienaren (!) níet in de eerste plaats helder voor ogen staat dat het er in Zijn werk om is begonnen de liefde van hun Zender aan naasten daadwerkelijk te bewijzen, zijn het géén Godsgezanten! Het gaat in de Nieuw-Apostolische Kerk meer en meer de kant op van wat een dichteres (die ik persoonlijk heb mogen kennen) eens als volgt verwoordde:
  • wij leven hier naar rang en stand
    eens sprak iemand:
    'ik ben aan de koning verwant'
    alle mensen bogen zich in het stof
    maar een paar dachten na
    en zeiden:
    'de koning is de koning
    wat heb jij gedaan?
    niets anders dan in zijn schaduw gestaan'


    Bep van Laar

    Uit: Aan woorden voorbij, 1984, Bosch & Keuning
Het kerkbestuur moet er bewust van hebben afgezien om met Bauke Moesker eerst eens het gesprek aan te gaan. Op het nut van een gezonde overlegsituatie heb ik steeds gewezen en ervoor gepleit, voor het laatst aan het begin van een ruim drie uur durend gesprek bij mij thuis met apostel Peter Klene op woensdag 25 augustus 2010. Zie het redactionele bericht op "ma 05 dec 2011, 23:02 "in de thread "Dat het uw ziel goed gaat weet ik" (3 Joh. 1: 2, NBV). Dat men er desondanks later van heeft afgezien, komt volgens mij alleen maar doordat het te voorzien was dat Bauke Moesker -nadat hij daarop al gedurende een lange reeks van jaren had aangedrongen- een eerlijk antwoord verlangde op een paar terechte vragen die de fundamenten raken van het geloof in het evangelie van Jezus Christus. Zo'n confrontatie ging men lafhartig doch bewust uit de weg. Ook anderen hebben met de nieuw-apostolische kerkleiding dergelijke ervaringen opgedaan. Wie dan op inzoomt op de samenhang, ziet een patroon. Liever offert men in de kerkelijke organisatie een aantal mensen domweg op, dan dat functionarissen die op zo'n manier hun macht misbruiken waarmaken waar ze zich ondertussen op voorstaan, namelijk op hun "genaderijke uitverkiezing" een Godsgezant te zijn.
Diderot schreef:(...)
Redactie schreef:Het relaas van BM over het "werk des Heren", jl. zondag in Winschoten, vond ik ronduit schokkend. Ik neem mijn hoed ervoor af dat hij de moed opbracht om daar überhaupt aanwezig te zijn en de confrontatie te riskeren met laffe types die zich brutaal wagen te vergrijpen aan gaven in het offerblok teneinde één hunner naasten te laten intimideren door een ingehuurde advocaat. Linke gasten die vanachter de coulissen het in groepsverband wel aandurfden om i.c. B in hun vermeende hoedanigheid van "Godsgezanten" en "zegenaars" op die manier te doen voorhouden dat hij maar had te bewerkstelligen dat in elk geval zíj hem nooit meer ergens zouden tegenkomen en zíj ook nooit of te nimmer meer wat van hem zouden horen. Heus, wat ben je dán met zijn allen toch een ongelofelijk stel "vastberaden helden" (vgl. lied 397, gezangboek NAK). Chapeau, beste mensen! Het is niet de liefde van God, maar deze miezerige lafheid, dit stomzinnige kuddegedrag, deze hypocrisie, waaraan de mensheid jullie, verzetshelden op sokken, voortaan overal zal herkennen. Zet hem op en ga ervoor! Met zijn vijftienduizenden tegen één! Een prestatie van wereldformaat. En dan bevindt er voor aanvang van de dienst zich in de consistorie één man, een antiheld doch met de gave van het woord, en die wil het wel even opknappen.
Zelden heb ik zulk een laagbijdegrondse en hatelijke bijdrage op dit forum gelezen.

(...)


Uit: Bericht door Diderot op "di 14 feb 2012, 21:23"
Indien de broek ergens gewoon van afzakt, zullen mensen van vlees en bloed het moeten doen met de basiskleuren op het pallet: Bang, Bedroefd, Blij of Boos. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" evenwel dient elke emotie uitsluitend "in cadeauverpakking" "langs de geordende weg" "salonfähig" te worden gecommuniceerd. Anders luisteren de "zegenaars" namelijk niet, laat staan dat er ooit "helpende hulp" wordt geboden. Wie zich op deze manier niet bij de "dienaren" kan "aanbieden", mag in de Nieuw-Apostolische Kerk met vereende krachten het leven zuur worden gemaakt. Zie... Bauke Moesker. Dit vastgesteld hebbende; terwijl er voor de hoogmogende heren door onbehoorlijk bestuur en financieel wanbeheer heden ten dage wel andere bedreigingen gelden, vreest men vanuit een consistorie in Winschoten voor "een apparaat" bij iemand "in de zak" en dat blijkt dan een cameraatje te betreffen. "Jemig de pemig", zeg, als dat de hoofden op hol brengt bij de "mannen, vastberaden helden" die straks ook nog de spreekwoordelijke briesende leeuw op hun gezag willen laten afdruipen; wat alreeds een geloof en wat een vertrouwen bij dezulken! Toegegeven, een voorbeeldig "gedresseerd schaapje Zijner weide" had hier anders gereageerd.
Diderot schreef:(...)
Terzijde, of eigenlijk niet: Als iemand hier allereerst op dit forum zijn excuses zou moeten aanbieden, dan is het een zekere heer TB, behorende tot de Redactie van deze website, die met zijn dagelijkse, ongeremde, beledigende en al te vaak ongefundeerde vuilspuiterij hier in zijn eentje ervoor zorgt, dat dit forum en deze website door de NAK volstrekt niet serieus worden genomen.

(...)


Uit: Bericht door Diderot op "wo 15 feb 2012, 18:07"
Dat uw wetenschappelijke expertise inmiddels zó ver reikt, dat u in de positie bent om te weten hoe "de NAK" tegen "dit forum en deze website" aankijkt, valt in u te prijzen. Chapeau! Doe ze bij "de NAK" de groeten!

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door ACE »

@all

Ik hoogacht Tosca, Criticus, Wil, Diederot, Zefyr, Jabob65, Basic, Hiawatha, TjB, Pinokkio, WillemPower eva..
Als we hier het 2e Kamer gehalte gaan toepassen met de cultuur 'doe eens normaal man' dan houdt het voor mij op.
Tegelijkertijd zijn er alleen maar verliezers, want dit podium -waar velen voorheen op reageerden vanwege de kwaliteit-
heeft een bedenkelijk nivo bereikt.
Ik weet het, het is een maatschappelijk verschijnsel dat als je met elkaar communiceert ook direct de ander (dis)kwalificeert
vanwege een andere opvatting. Vooral binnen de NAK is dit al de gewoonste zaak van de wereld.
Inhoud heeft plaats gemaakt voor vorm en is persoonlijk gericht geworden.

Als intervisie deelnemer op dit forum past een zekere mate van professie.
En nu maar afwachten of ik niet word neergesabeld.

Groet,
ACE
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

@all

Doordat ons te verstaan werd gegeven "dat dit forum en deze website door de NAK volstrekt niet serieus worden genomen", hebben wij ons afgevraagd of het Forum nu niet beter kan worden omgedoopt tot het "Forum voor vrienden en bekenden van degenen die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen"! Als wij ons voortaan richten tot al deze derden, kan het immers zijn dat sommigen die het aangaat alsnog wél een boodschap zullen hebben aan de zaken en (kritieke) omstandigheden waarvoor onzerzijds hier aandacht wordt gevraagd. (...)

Hoe dan ook, binnen het nagenoeg voltallige Webteam is er vandaag serieus over gesproken. Zo kwam de herinnering op aan wat feitelijk de oorspronkelijke reden ervan was dat de website en dit Forum het daglicht zagen. Aan de wieg van deze handige communicatiekanalen staan de nieuw-apostolische geloofsbroeders BM, BF en PvH, geestelijke vaders van alle kritische noten die hier sindsdien werden gekraakt. In het midden van de jaren '90 van de vorige eeuw waren zij het, die hun eigen mening -onder elkaar in elk geval- niet wensten te verbloemen. Broeder BF voorzag toen zelfs al dat men mogelijk represailles van de kerkleiding riskeerde door met ieders persoonlijke opvattingen naar buiten te treden.

Naderhand ging ieder zijns weegs. De één genas voorgoed van alle verontrustende onwaarachtigheden waar ze het hoofd over hadden gebroken, de ander steeg plotseling in aanzien bij het kerkbestuur, en de laatste daalde juist sterk in dat aanzien.

Zo heeft de tijd de laatste vijftien jaar niet stilgestaan. Anno 2012 lopen wij maar niet angstvallig weg voor intimidatie op last van omhooggevallen horigen en lijfeigenen. Bovendien kunnen de problemen die wij thans onder ogen hebben te zien, amper uitstel dulden om te worden aangevat.

Hoe komt het nu toch, zo vroegen wij ons voor de zekerheid ook vandaag weer af, dat het met kritiek in de Nieuw-Apostolische Kerk soms zo ongelofelijk gevoelig ligt. Waarom is het "werk Gods" schijnbaar niet boven alle kritiek verheven?

Wij waren er vrij snel uit. Indien leidinggevenden graag vroom en onfeilbaar willen zijn, en met goddelijk gezag bekleed; naarmate dat verlangen bij mensen groter is en men zich vereenzelvigt met echte heiligen; des ter lastiger zal het worden om open te staan voor een kind, dat misschien wel onbevangen opmerkt dat er een haar in de soep zit. Of erger: dat het nieuwe hemd van de keizer nergens naar lijkt.

In de Nieuw-Apostolische Kerk kunnen de kinderen van God het best stil zijn, en vertrouwen hebben. Ze moeten geen antwoorden geven voordat er een vraag is gesteld. Spreek niet voor je beurt. Maar sommigen komen helemaal niet aan beurt! Zoals Bauke Moesker. Jaha... maar dan noem je ook iemand! Bauke; die sprak vóór zijn beurt. Daarom heeft hij nu straf. In de hoek, Bauke. Wat heb jij in je broekzak?! Zeg op! Is dat een... fotocamera?! Néé? Wat zit er dan in je andere broekzak?! (...) Zo kreeg Bauke afgelopen zondag diens op één na laatste waarschuwing. In zijn kerk willen de heiligen niet op de foto. Echt niet! Nu heeft Bauke verdriet - want hij mag alleen nog maar foto's nemen van schijn-heiligen.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door willempower »

@redactie
"Forum voor vrienden en bekenden van degenen die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen"!
Dan komt toch de vraag op wie er nog vrienden zijn van Theoloog ,Klene en Brinkmann .
Over BF wat ook een kritische man was heeft die nog vrienden hier ?
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

@all

Crisisberaad mocht het bij ons dan weliswaar vandaag niet heten, maar een crisissituatie is er in de Nieuw-Apostolische Kerk ondertussen wel degelijk, sinds het vanuit Engeland deze week aan het licht kwam dat districtsapostel Brinkmann zich eind december 2007 tien tot vijftien miljoen euro afhandig liet maken door met financiële middelen van de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R. in zee te gaan met gladde praters namens een criminele bende. Dat kon hij van tevoren niet weten, wordt er nu gezegd.

Wat is hier echter het (dubbele) punt? Welnu, dat zit hem in de hoedanigheden die de hoofdpersoon in kwestie kan aannemen. Hoe houden wij die nog uit elkaar!

Vanuit de eerste hoedanigheid van betrokkene, namelijk diens aanwijzing van "Bode van Jezus Christus" door de voorzitter van het internationale kerkbestuur, wordt men dezer dagen geconfronteerd met de inhoud van een herderlijk schrijven, vooreerst gericht aan alle kerkelijke ambtsdragers, met de opmerking...
  • „Nun ist mir vor einigen Jahren eine Kapitalanlage angeboten worden, die gewinnbringend und sicher erschien.“
.... en aansluitend het verzoek...
  • "Bitte betet mit dafür, dass unsere Gebietskirche möglichst ohne finanziellen Schaden aus diesem Kapitalanlagebetrug hervorgeht."
... zodat de aangeschreven gelovigen een opdracht kregen, namelijk om God massaal aan te spreken op Zijn almacht teneinde Hem er collectief toe te bewegen goudstukken, waardepapieren of bankbiljetten uit de hemel te doen nederdalen ter hoogte van Dortmund, bij voorkeur, om precies te zijn, op de locatie waar de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R. zetelt.

Vanuit een tweede hoedanigheid, namelijk die van bestuursvoorzitter van een gebiedskerk, zette betrokkene diens woordvoerder aan het werk om een soort van verklaring af te geven, waaruit wij als volgt citeren:
(...)
Ende 2007 führte die Kirche erste Gespräche mit internationalen Investoren über eine neue Kapitalanlage. Das Investment erschien gewinnbringend und sicher. „Nach den Gesprächen waren wir überzeugt, eine weitere sinnvolle Kapitalanlage gefunden zu haben“, so Bezirksapostel Brinkmann.

(...)
Nach Abschluss der Investition im Jahr 2007 traten jedoch erste Ungereimtheiten auf.

(...)

In einem Rundschreiben an alle Amtsträger der Gebietskirche informiert Bezirksapostel Armin Brinkmann über den Vorfall. Über Einzelheiten könne er derzeit nicht berichten, schreibt er, da das laufende Verfahren noch einige Monate andauern werde.

Die Landesversammlung, bestehend aus den Mitgliedern des Landesvorstandes und den Bezirksvorstehern des Kirchengebietes, wurde bereits zuvor über den Betrugsfall informiert. Die Investitionssumme von zehn Millionen Euro ist in der Bilanz ergebniswirksam wertberichtigt worden.

(...)

Bron: http://www.nak-nrw.de/aktuelles/kurznot ... update%29/
Het bovenstaande brengt een aanvullende opdracht mee. "Über Einzelheiten könne er derzeit nicht berichten", zo wordt er gesteld. Met andere woorden: hoe verontrust u allen wellicht ook bent; wie meer wil weten, reist maar af naar de rechtbank in het Verenigd Koninkrijk om daar uit de eerste hand te vernemen waar wij ons nu nog niet voor willen schamen.

Rugdekking aan betrokkene wordt verleend door de voorzitter van het internationale kerkbestuur. Deze laat een zegsman eveneens een statement afgeven, nu echter via het internetmagazine RELIGIONSREPORT:
Nachfolgend die Stellungnahme der NAKI:
  • „Die Neuapostolische Kirche International macht aufgrund des laufenden Verfahrens keine detaillierten Angaben zum Fall selbst. Wir hoffen sehr, dass die Angelegenheit vor dem Gericht in England in guten Händen ist und die Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen ihre eingesetzten Mittel wieder zurück erhält.

    Die Fragen, die bislang an uns gestellt wurden, beantworten wir also recht allgemein wie folgt:

    Die Neuapostolische Kirche International und die Gebietskirchen sind sich bewusst, dass ihre Einnahmen zu einem wesentlichen Teil auf Spenden beruhen. Entsprechend der besonderen Natur dieser Einnahmen gehen wir grundsätzlich sehr vorsichtig mit diesen Mitteln um.

    Die Richtlinie für Vermögensverwaltung wurde aufgrund des konkreten Vorfalls verschärft. Neben griffigen Regeln, welche die zulässigen Anlageklassen, die Bandbreite pro Klasse, Mindestratings und ethische Prinzipien betreffen, wurde auch ein Anlagegremium geschaffen. Dieses hat Beratungs- und kontrollfunktionen und hat auch externe Fachleute als Mitglieder.“
Bron: http://www.religionsreport.de/?p=1525
De derde opdracht voor de belanghebbende verontruste gelovigen bestaat er dus uit dat ieder aanneemt dat districtsapostel Brinkmann ervoor heeft zorggedragen dat er te werk is gegaan zoals het hoort, namelijk "grundsätzlich sehr vorsichtig".

Samengevat: voor zover er hier wat aan de hand mocht zijn, lag het niet aan ons - en dat bepalen wijzelf. Honi soit qui mal y pense!

Worstelden de aangesproken gelovigen eerst al met de onverwachte onheilstijding; nu moet men zich ook nog eens schuldig voelen als er toch nog boze gedachten opkomen of indien het sommigen bezwaart te bidden voor het schip met geld omdat "de apostelen des Heren" het bij de Schepper van hemel en aarde zelf niet voor elkaar kregen dat dit al in Dortmund afmeerde.

Voorbeeldgebed: "Lieve God, wij begrijpen dat u weinig kunt doen aan de armoede in de wereld om ons heen, of aan alle schermutselingen onder de mensen die u niet goed genoeg kennen. Maar laat het hier alstublieft geld regenen." Dank u, Sinterklaasje.

Wij vrezen dat het geloof als een mosterdzaad thans niet langer toereikend is. Een benauwende gedachte, zeker als het je op voorhand niet in dank wordt afgenomen nog iets na te vragen. Bauke reist nu spoorslags af naar Dortmund om de prijzenregen op de foto te zetten.

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door Redactie »

@all

In aansluiting aan het vorige bericht; heeft u nog het gevoel dat alles "pluis" is, bij de "Boden van Jezus Christus" en zoals zij nu "het einddoel" willen bereiken?

Voor ons is het een brug te ver, om het bijgeloof -zoals dit de hoogmogende heren op het ogenblik voor ogen staat- klakkeloos te omarmen. Bij welk einddoel men op deze manier uitkomt, weten wij niet, maar het zou óns niet verbazen als het Ministerie van Veiligheid en Justitie daar straks het nodige te zeggen heeft.

Er wordt eenvoudig verwarring gesticht. U kunt het hoofd daarom beter koel houden. Blijf maar gewoon nuchter en waakzaam, als voorheen. Anders loopt u de kans dat mensen met mooie praatjes aan de haal gaan met uw gezonde verstand, met uw geld, uw geloof en met uw vertrouwen. Uiteraard staat zulks een ieder volkomen vrij, maar wij raden het in elk geval af.

Districtsapostel Brinkmann werd op 20 juli 2011 bij de rechtbank Utrecht veroordeeld omdat hij een naaste publiekelijk aan de schandpaal had genageld, van wie bij diezelfde rechtbank nog helemáál niet is gebleken dat diegene als oud-medewerker bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland überhaupt iets te verwijten valt. Nu het echter hemzelf betreft, moeten wij allen opeens onze mond houden, en bidden. Zodra hij dan de buit binnen heeft, moeten wij zeker blíjven bidden totdat ook híer de gouden kwakkels uit de lucht komen vallen - om de verliezen te compenseren die het gevolg zijn van incompetentie en verregaande nonchalance.

De kritiek waarmee het hier ooit begon, had enkel en alleen van doen met eerlijkheid en oprechtheid waar dienende broeders zich níet op lieten aanspreken! Godsgezanten, maar dan échte, zou dat onwaardig zijn...

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door ACE »

@Redactie

Uit Religionsreport
Dortmund. Um 10 bis 15 Millionen Euro wurde die Neuapostolische Kirche in Nordrhein-Westfalen betrogen. Während die Täter sich vor Gericht verantworten müssen, beschäftigt das Thema auch die Forenszene im weiteren Umfeld der NAK. Bei einem Streifzug entsteht der Eindruck, dass die Sache zum größten Skandal in der Geschichte der NAK seit der Botschaft werden könnte. (Stand: 16.02.2012, 13:30 Uhr)
Zwei Forderungen liegen derzeit wohl obenauf. Ein Nutzer namens „chorus“ im „glaubensforum24“ (gf24, externer Link) artikuliert diese komprimiert: Rücktritt des Kirchenpräsidenten und Trennung von geistlichem Amt und administrativer Kirchenleitung.
DAP Brinkmann gaat het nog druk krijgen met het dagvaarden van Duitse fora deelnemers vanwege opruiende en beledigende teksten.
Ik verneem dat er ondertussen in NRW pressie wordt uitgeoefend om DAP Brinkmann te royeren en gedwongen vertrek.
Dit is natuurlijk koren op de molen van RR. De incompetentie van de Nederlandse kerkleding wordt nogeens benadrukt.

Ondertussen kabbelt apostolosich Nederland rustig verder. Gutenacht Freunden .....

Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Jabob65 »

@ACE, zo is het, in een normale setting had een bestuurder al lang af moeten traden, zoiets is heel erg belangrijk, vooral ook omdat de nieuwe bestuurders de zaak dan beter en neutraler op kunnen pakken, maar in de NAK is het zo'n inteelt kliek, daar maakt het toch niet uit, in feite zijn ze er allemaal bij betrokken, maar nu begrijp ik wel waarom Brinkmann zo mild was inzake de Nederlandse situatie.

Als ik het goed begrijp heeft NAK NRW zo'n één jaar aan offergelden verloren, en NAK Nederland zo'n vijf jaren aan offergelden?

Dat is best veel.
Plaats reactie