Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door Redactie »

@all

Manfred Henke zum Jubiläumsjahr „150 Jahre NAK“ ...
Zie verder het artikel "150-Jahr-Jubiläum: Vortrag in Hannover schildert die ersten Jahre" op de internationale website van de Nieuw-Apostolische Kerk.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 08-02-2013, 14.00 uur]
@all

Ter info! ISBN-13: 978-3-939291-07-7. Klik >>HIER<< voor downloaden "Vorschau (2,81 MB)".

Het WebTeam


P.S. 1) Bij RELIGIONSREPORT verscheen er nog een interessant artikel naar aanleiding van het boek van Rudolf J. Stiegelmeyr over de in de Nieuw-Apostolische Kerk onsterfelijk gewaande stamapostel J.G. Bischoff:
Redactie schreef:(...)
Verder hebben wij dit jaar gezien hoe de leugens rond de Boodschap van stamapostel Bischoff staande worden gehouden. Zie onze berichten over het studieweekend in Mainz en Frankfurt a/M in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!". Lezenswaard is het pas verschenen boek "Das tragische Erbe der J.G. Bischoff: Die Botschaft wird 60" van de van oorsprong nieuw-apostolische auteur Rudolf J. Stiegelmeyr (ISBN : 978-3-8448-0999-2); tevens leverbaar als e-book.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Do 29 Dec 2011, 14:56" in de thread "Geen reden tot euforie per 31-12-2011 voor NAK-kerkleiding"
  • Afbeelding
    Afbeelding

P.S. 2) Rudolf Stiegelmeyr zum Jubiläumsjahr „150 Jahre NAK“ ...
  • Afbeelding

    Bron: "Geburtsstunde der Neuapostolischen Kirche" (Kapitel in Bearbeitung; letztes update 03. 02. 2013) uit "Aus Gnaden erwählt", Standardwerk zur Neuapostolischen Kirche (Band 2), door Rudolf J. Stiegelmeyr
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door Redactie »

@all

Der Streit um die Geburtswehen des Werkes Gottes. (...) Ter info:
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 15.30 uur]


@all

Ter illustratie...
"Niehaus mitgerechnet, gibt es unter den bisherigen sieben Stammaposteln sieben verschiedene Glaubensbekenntnisse."


Bron: Uitspraak van Dr. Thomas Gandow; zie het bericht door BakEenEi op "Ma 29 Apr 2013, 15:19" in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Johannes schreef:Sehr geehrter Cemper,

Sie haben natürlich recht, wenn Sie hier von der Verantwortung jedes einzelnen für sich selbst sprechen. Allerdings kann ich Ihnen aus meiner Erfahrung sagen, dass gerade diese Verantwortung in der NAK bis in die späten siebziger Jahre eben nicht übernommen werden konnte. Es gab nur die Entscheidung für oder gegen die Kirche, und wenn die Entscheidung für die Kirche war, dann war man eben mit Haut und Haaren ausgeliefert. Da war man überall dabei, und es wurden Vorschriften in allen Bereichen des Lebens gemacht.
Man konnte nicht die Entscheidung treffen, ob man z.B. am Sonntag in die Kirche geht oder nicht, man war dazu gezwungen. Gezwungen dadurch, dass bei einem Fehlen sofort Nachfragen kamen, und noch viel schlimmer, man hatte Gott beleidigt und man würde keinen Segen bekommen. Und das hat sich nicht nur auf die Gottesdienste beschränkt, das galt automatisch für alle kirchlichen Veranstaltungen. Es gab nur vollkommen dabeizusein, oder eben vollkommen weggehen.
Allerdings gebe ich Ihnen recht, man kann keinem einzelnen Amtsträger einen Vorwurf machen, denn soweit ich das aus meiner Erfahrung beurteilen kann, wollten alle nur das Beste, das Heil der Seele. Und daraus entstanden eben diese seltsamen Vorschriften. Und viele dieser Vorschriften wurden noch zusätzlich mit Bibelzitaten untermauert, und es wurde dadurch impliziert: Das ist der göttliche Wille.
Und die Geschwister haben das alles getan, weil damit immer die Konsequenzen verknüpft waren, ob man Segen oder Fluch wollte. Und wenn man das nicht getan hat, was die Amtsträger gesagt haben, dann hat man schon damit gerechnet, dass irgendetwas passieren würde.
Ein Beispiel meinerseits: Ich hatte einmal das Geld für den Opferkasten mit im Gottesdienst, war allerdings in einer finanziellen Zwangslage und hab das Geld nicht in den Opferkasten gegeben. Beim nachhausefahren geriet ich in eine Radarkontrolle und musste Strafe zahlen. Sofort war für mich die Verbindung da: Du hast nicht geopfert, und daher die Strafe. Und logische Konsequenz war natürlich, dass ich mich dann davor gehütet habe, wieder einmal kein Opfer zu geben. Eben aus Furcht vor den Konsequenzen. Und das ist nur ein Beispiel, da könnte ich viele ähnliche aufzählen.
Was mich so ärgert ist, dass das ein System war, in dem alle mitgemacht haben oder mitmachen mussten. Und heute wird so getan, als ob es das eigentlich nie in der Form gegeben hätte, oder wenn dann eben nur vereinzelt. Und eine Entschuldigung wäre für mich persönlich deshalb so wichtig, weil es dann das Eingeständnis gäbe: Es war falsch, komplett falsch, wie es in unserer Kirche abgelaufen ist.
Aber so versucht man noch immer, die Vergangenheit schönzureden. Und das ist der Punkt, der mich so wütend macht und mit dem ich nicht klar komme. Heute gilt vieles nicht mehr, und es wurde vieles ganz einfach geändert, ohne je zu sagen, dass was bisher gelehrt wurde war nicht richtig. Diesen Mut müsste man haben, aber anscheinend ist das zuviel verlangt.



Bron: Bericht door Johannes op "23.05.2013, 13:00" in de thread "Selbstaussagen der NAK zur eigenen Vergangenheit" bij Forum "Glaube & Kirche" - Eine Plattform zum religiös orientierten Gedankenaustausch
23.05.2013 Christian Brünig aus Erding:
Sicher, als Fahrplan -um im Bild zu bleiben- reicht das für die nächsten 10 Jahre nicht. Aber es war kein Info-Abend, keine Pressekonferenz auch keine "Regierungserklärung" als (da ja noch) zukünftiger Präsident der NAK. Es war ein Gottesdienst - und da muss es reichen: Jesus im Mittelpunkt, und im großen und ganzen möchte ich nichts ändern (von den Grundlagen der Lehre). Ich kann mir vorstellen, dass viele auch Angst haben: - in letzter Zeit wurde viel geändert (Taufverständnis etc.) Wenn man betrachtet, dass in den Jahren davor gerade mal der 10. Glaubensartikel anders formuliert wurde, ist das für manche sicher ein Erdbeben. - bisher gab es deutsche/schweizer Stammapostel. Ich kann mir vorstellen, dass die französische Art für manche auch ungewohnt ist und auch Fragen aufwirft. Vielleicht noch einige andere Aspekte. Das passt in einen Gottesdienst. Und mehr darf auch nicht im Gottesdienst sein.


Bron: "Leserbriefe zu Pfingstgottesdienst der Neuapostolischen Kirche 2013" bij Glaubenskultur-Magazine
Zie in dit verband ook het redactionele bericht op "Wo 22 Mei 2013, 21:42" in de thread "Elders gelezen... "

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

@all

De voorgaande berichten geven aan waardoor gelovigen enorm vertwijfeld kunnen geraken, "middenin de gemeenschap". De nieuw-apostolische kerkleiding speelt "mooi weer" terwijl men werkt met dubbele agenda's. De gelovigen moeten niet mekkeren want stamapostel Leber riep destijds al op tot "een onbegrensd vertrouwen":
Zolang dienaren (!) nog eerlijk en oprecht zijn, kan men gezegende verhoudingen ervaren, maar zodra liefde en waarheid (!) moeten wijken voor een sterk directieve manier van leidinggeven, waarbij er vrijwel geen tegengeluid meer wordt geduld, treedt wat mij betreft de noodtoestand in. Het staat een ieder vrij níet toe te geven aan de fascistische neigingen van machtsfiguren die er door hun bazige "bulldozergedrag" blijk van geven van het werk Gods geen barst te hebben begrepen. Voor machtspolitiek is er in Zijn werk géén plaats. Nooit zal goddelijk leven kunnen gedijen onder de invloedssfeer van hovaardigen en andere vreemde trekvogels. Volkomen terecht geven zielen, die in de Nieuw-Apostolische Kerk ten prooi zijn gevallen aan ambtelijke willekeur, aan dat zij onheus zijn bejegend. Het is tijd dat het met die willekeur eindelijk ophoudt.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door Redactie »

@all

In het redactionele bericht in deze thread op "Wo 05 Okt 2011, 13:33" werd gemeld dat de wederkomst van Jezus Christus werd voorzien tijdens het leven van achtereenvolgens de stamapostelen Krebs, Niehaus en Bischoff. Thans een saillante aanvulling op die... valse profetieën:
Rheinschiffer schreef:Gab es nicht schon viele Botschaften? Die Botschaften vor Stamapostel Bischoff möchte ich nicht erwähnen, weil ich sie persönlich nicht erlebt habe, aber "die Botschaft " habe ich als Kind persönlich erlebt, als plötzlich ein Bild von einem alten Opa über mein Bett hang, und mir gesagt wurde, dass wir alle irgendwie weg, tot, oder so etwas ähnliches sein werden, bevor dieser Opa stirbt. Das hat mich als Kind nicht mit Freude, sondern mit Angst erfüllt. Als dieser dann doch gestorben war, kam "der Josua dieser Zeit", Stammapstel Schmidt, der uns heinführen wird. In dieser Zeit stand für mich der Wechsel zum Gymnasium an, gegen den alle NAK-Oberen wetterten, mit Sätzen wie: "Der Herr kommt bald, deshalb sollen wir nichts irdisches bauen", oder "Wir trachten nicht nach irdischer Weisheit, sondern nach göttlicher Weisheit", oder "Schon in der Bibel steht, dass Gott es den Klugen und Weisen verborgen hat" bis zu " selig sind, die da geistig arm sind". Nur durch das Zureden unserer Nicht-NAK-Verwandschaft ist es zu verdanken, dass meine Eltern mir doch den Besuch des Gymasiums erlaubten. Als Stap. Schmidt in den Ruhestand ging, war plötzlich von den sieben Sendschreiben die Rede. Das seien die Stammapostel, also wird uns der 7. Stap. heimführen. Das wäre Stap. Fehr gewesen. Dann gab es plötzlich folgende Zeitrechnung: Ein Tag ist bei Gott wie tausend Jahre, also gab es in der Reichsgottesgeschichte 2 Tage, d.h. zweitausend Jahre ohne Gesetz, 2 Tage (zweitausend Jahre) mit Gesetz bis zu Jesu Zeiten und seit dem wiederum zweitausend Jahre, insgesamt also 6 göttliche Tage und der 7. Tag ist das tausendjährige Friedensreich. Also kommt jetzt Jesus, aber da ja Gott die Zeit verkürzen wird, werden wir auf keinen Fall das Jahr 2000 erleben. Bezirksapostel Engelauf gab noch die Parole heraus, dass die Generation, die den Herrn sehen wird, unter uns lebt. Von einem alten Glaubensbruder erfuhr ich, dass zur Zeit der Kuba-Krise der damalige Apostel, die Wiederkunft Jesu auf höchsten noch einem halben Jahr fixierte. Mich erinnert das "intensive Warten auf den Herrn" zwischenzeitlich eher an :
http://de.wikipedia.org/wiki/Warten_auf_Godot


Bron: Bericht door "Rheinschiffer" op "20.05.2013, 14:25" in de thread "Intensives Warten auf den Herrn" bij Forum "Glaube & Kirche" - Eine Plattform zum religiös orientierten Gedankenaustausch
Wij herinneren ons dat ook in Nederland er omstreeks 1990 in die zin werd gesproken over de spoedige terugkeer op aarde van Jezus Christus, en wel "in het leven van onze kinderen", zulks onder meer op gezag van de toenmalige districtsevangelist Derk Blink en diens "directe zegenaar", de districtsoudste Gerrit Mik. Iemand die hierover toen vragen stelde aan districtsapostel Gijsbert Pos, werd geconfronteerd met blikken die konden doden.
  • "... als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Heb geen ontzag voor een profeet die zich dat aanmatigt.

    Uit: Deuteronomium 18: 22 (NBV)
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

@all

(...) Heden, op klaarlichte dag, heeft iemand het gewaagd om zich in een vreemdsoortig schemergebied te begeven. Het gebied, om precies te zijn, waar de dubbele agenda's worden bijgehouden. Wordt t.z.t. vervolgd. (...)

De reden waarom ik hierover nu vast in cryptische bewoordingen wat zegt, houdt verband met duistere ervaringen. Zie onder.
BakEenEi schreef:(...)
Mijn laatste bureaubladachtergrond (in 1999) op de "C.A."...
  • Afbeelding
(...)


Uit: Mijn bericht op "Do 24 Feb 2011, 08:04" in de thread "Weg"
BakEenEi schreef:(...)
Je bent namelijk verantwoordelijk om daadwerkelijk verantwoordelijk te kunnen zijn. Op de C.A. had een collega destijds in zijn werkkamer een prent opgehangen waarop -onder het toeziend oog van een herder (!)- een hele stroom schapen was te zien die op een ravijn af rende en daar ook in stortte. Eén of twee schapen probeerden tegen de stroom in te gaan... Een onmiskenbaar teken aan de wand. Het was tóen al een schreeuwend protest tegen de lafhartigheid van herders, machtsfiguren in de kerk die natuurlijk wijselijk op de rand van de afgrond zelf (als zoutpilaren) blijven staan, op het moment dat de schapen die ze de dood in jagen, nog steeds in allerijl de richting volgen die ze door hun misleiders wordt voorgehouden.

Weliswaar bespraken wij deze werksituatie later met stamapostel Fehr, maar dat gesprek leidde er níet toe dat de "arbeidsomstandigheden" beter werden. Het geestelijk klimaat in de Nieuw-Apostolische Kerk werd en wordt namelijk beheerst door de arrogantie van de macht. Plaatselijk kan men daar soms enige afstand van nemen, maar daarna houdt het in de regel al gauw weer op met de vrede en harmonie. Vandaar dat ik op verzoek van broeder Bauke Moesker in februari 2010 beschreef hoe de kerk in feite bestaat uit twee gescheiden werelden, met de districsdienaren er tussenin. Zie ook mijn berichten van 27 oktober 2010 in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk". De authentieke verontwaardiging van Helmut Winner in Siberië is eenzelfde teken aan precies dezelfde wand. Liever laten de "verantwoordelijken" zo iemand vallen dan dat zijzelf eens de hand in eigen boezem steken.


(...)


Uit: Mijn bericht op "Za 12 Nov 2011, 11:23" in de thread "Elders gelezen... "
BakEenEi schreef:(...)
Jaren geleden, ik werkte toen nog als administrateur op het bureau van de Centrale Administratie bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, viel mij een krantenkop op in de Amersfoortse Courant. Er stond zoiets als: "Ontslag op staande voet administrateur terecht!" Ik dacht: wat zou je daar nu als administrateur voor moeten doen, om zoiets voor je kiezen te krijgen?! Het tegendeel was echter het geval: de betrokkene had juist iets nagelaten. Het betrof een internationaal bedrijf. Op een zeker ogenblik verscheen er een controller uit de hoofdvestiging in Londen. "Waarom heb je dit zo uitgevoerd?", zo vroeg deze aan de administrateur die antwoordde: "Moest zo van de directeur". "Maar weet je dan niet dat dit zo niet mag?", vervolgde de controller. "Jawel, maar als ik het níet had gedaan, was ik eruit gevlogen", reageerde de administrateur. "Welnu," had toen de controller gezegd, "dat je doe nú ook want ik ontsla je op staande voet!" Bij de rechtbank had men gesproken van een verlies-verlies scenario, las ik nog in het artikel. "Wat zuur voor die man," dacht ik hardop.

(...)


Uit: Mijn bericht op "Do 20 Dec 2012, 17:17" in de thread "Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!"
Wie jarenlang blootgesteld is geweest aan wat er afstraalt van dubbele agenda's, wil wel eens een schot voor de boeg geven.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (1)


@all

Hoewel ik onlangs tot een afronding had willen komen met mijn bijdragen op dit Forum, valt er intussen door het in het afgelopen weekend gehouden "Jahrestreffen" (vanuit het Netzwerk Apostolische Geschichte) zo veel bijzonders te vertellen, dat ik graag het een en ander erover wil schrijven, al wordt het later deze week dat ik verslag kan uitbrengen. In elk geval kan ik vast melden dat er "beweging" zit in de geschiedenis!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (2)


@all

"Auch in diesem Jahr lädt das Netzwerk Apostolische Geschichte zur Herbsttagung in das eigene Archiv- und Seminargebäude Brockhagen ein", zo viel het een aantal maanden geleden te lezen op de website van het Netzwerk Apostolische Geschichte. Met veel elan hebben vanuit meerdere geloofsrichtingen geïnteresseerden in de geschiedenis van het apostolische werk in de afgelopen zeven jaar de krachten gebundeld met als resultaat dat er in het Duitse Brockhagen (tussen Osnabrück en Bielefeld) rond dit thema nu een prachtig documentatiecentrum bestaat. Om het draagvlak zo groot mogelijk te maken werd er voor dit specifieke doel bewust een onafhankelijke vereniging opgericht. In betrekkelijk korte tijd hebben slechts enkele tientallen spetterend enthousiaste betrokkenen kans gezien om bergen werk te verzetten. Niet alleen om als gedreven goudzoekers (!) informatie te verzamelen en te archiveren, doch ook om die al meteen met anderen te delen. Een opmerkelijk initiatief bijvoorbeeld is de website APWiki: "... bei diesem Wiki zu Themen der Apostolischen Glaubensgemeinschaften. 48 Benutzer haben bereits 2.264 Artikel erstellt!" Kortom: met wat hier allemaal gebeurt, wordt er geschiedenis geschreven. Wat ikzelf intussen zo bijzonder vind, is, dat een beter begrip van de ontstaansgeschiedenis van het apostolische werk eraan meehelpt dat het steeds meer duidelijk wordt wat in de begintijd gelovigen ertoe moet hebben aangezet om evenzeer in beweging te komen. In beweging, als christenen!


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (3)


@all

Sprak ik in mijn vorige bericht nog van goudzoekers; wie feitelijk naar goud zoekt, komt natuurlijk ook wel andere zaken tegen. Misschien zijn het trouwens juist wel nevenzaken waardoor, wat het geloof betreft, de behoefte groter wordt om de hoofdzaak (weer) helder voor ogen te krijgen. Een andere reden om "het goud der waarheid" te willen vinden, kan zijn dat men door gekleurde of onvolledige informatie op het verkeerde been was gezet. Dan kun je wachten tot de ontbrekende puzzelstukjes alsnog worden aangereikt, óf je kunt er zelf naar op zoek gaan. Bij het Netzwerk Apostolische Geschichte hebben de initiatiefnemers maar gewoon hun eigen plan getrokken. Ieder trommelde in zijn of haar eigen omgeving anderen op om door te vertellen dat de gezochte informatie in boekenkasten, zolders en andere bergruimten behouden moest blijven, maar dan liefst verhuisd naar een centrale plek die voor "allen die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen" toegankelijk zou zijn!

De georganiseerde seminars gaven er al snel een beeld van welke onderwerpen de belangstelling kunnen wekken. Dat bleek ook het afgelopen weekend weer het geval te zijn. De eerste voordracht hierbij handelde over de invloedrijke profeet Heinrich Geyer (1818-1896). Wat weten wij van hem? Wie was hij? Hoe kon het gebeuren dat hij bij anderen (en/of anderen bij hem) in ongenade viel(en) en er in het apostolische werk vanaf 1863 wordt gesproken van een "nieuwe ordening"? Hiermee zou 1863 tevens het geboortejaar zijn van de (latere) Nieuw-Apostolische Kerk. Wat dit laatste betreft: de Nieuw-Apostolische Kerk is als instituut níet de rechtsopvolger van de door Heinrich Geyer opgerichte "Allgemeine christliche apostolische Mission", ten aanzien waarvan weliswaar wordt gesteld: "Sie gilt in der geschichtlichen Entwicklung als Bindeglied zwischen den katholisch-apostolischen Gemeinden und der Neuapostolischen Kirche." Bij sommige deelnemers proefde ik dan ook verontwaardiging omtrent het thema "1863 - 2013: 150 Jahre Neuapostolische Kirche".


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie