Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

Criticus schreef:
Redactie schreef:Zoiets staat ook mij wel bij, maar tijdens het kort geding kwam het naar voren dat alle uitgaande betalingen moesten worden geparafeerd door een NAK-collega bij de afdeling Bouwzaken, waarna ze door "Het bestuur" werden uitgevoerd. Broeder Rohn viel in dit opzicht dus niets te verwijten.
@ redactie, goed dat het je bijstaat, maar het heeft hier ook op dit forum gestaan!

Mocht R. Rohn niets te verwijten zijn, dan is dit natuurlijk geweldig en zal er voor hem nooit een veroordeling kunnen plaatsvinden.

Ik kan alleen "niets te verwijten" en "weigeren de administratie te overleggen" op geen enkele wijze met elkaar rijmen.
@Criticus

Een gigantisch probleem bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is altijd geweest: het aanbrengen van helderheid over ieders taken en bevoegdheden. Leden van "Het bestuur" zijn als kerkelijke ambtsdragers met een geestelijke bediening eerst en vooral "hoge dienaren". In de praktijk moet dat "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" echter betekenen dat dezen verwachten onvoorwaardelijk te worden gehoorzaamd en zonder mankeren op hun wenken te worden bediend want nagenoeg alle volmachten, zowel in geestelijk als in zakelijk opzicht, berusten eenvoudig bij hen. Wordt iemand met een taakje op pad gestuurd, dan komt de eventueel bijbehorende autorisatie bij wijze van spreken terstond te vervallen zodra dat ene taakje is volbracht. Kortom, niemand anders binnen deze organisatie heeft echt wat voor het zeggen dan alleen zij, die uit hoofde van hun benoeming door "De stamapostel" in "Het bestuur" met dergelijke volmachten zijn bekleed.

Volstrekt helder, zou elke snoodaard nu kunnen tegenwerpen. Ondertussen evenwel valt er op zo'n manier natuurlijk amper fatsoenlijk samen te werken. Wie als professional continu alles maar heeft uit te leggen en voor zowat elk afzonderlijk wissewasje wordt geacht de benodigde toestemming te verdienen door tegenover "de omhooggevallen zegenaars" een soort van mensonterende slaafse onderdanigheid aan de dag te leggen, zal dit vroeg of laat met zijn of haar gezondheid bekopen.

Dát is wat er mis is met de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland). Te pas en te onpas word je als weldenkende welwillende medewerker teruggefloten want er is er maar één iemand over alles de baas, de districtsapostel. En als die dus geen ruggengraat toont, namens hem: apostel Peter Klene. Toen het handelde over de administratie van "NAK Vastgoedontwikkeling Nederland B.V." (afgekort: NVO), had op een gegeven moment desondanks broeder Rohn daar de verantwoordelijk voor gekregen. Zo was het nota bene vastgelegd. Dan is het dus ongepast als een "zegenaar" zonder daartoe (langer) wettelijk bevoegd te zijn, beslag wil leggen op dingen en zaken waar intussen anderen over gaan! En dát speelde hier toevallig. Overigens is die administratie toen toch nog buiten medeweten van broeder Rohn weggehaald uit zijn kantoor!

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

@all

Op grond van mijn eigen jarenlange ervaringen als insider, ook op het bureau van de Centrale Administratie, ben ik de vaste overtuiging toegedaan dat er bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland dient te worden gesproken van "onbehoorlijk bestuur". Alleen al te denken aan het vorig jaar ontmaskerde theekransje dat een heuse Raad van Toezicht moest verbeelden... Ik twijfel wel eens, maar níet dááraan!

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Bericht door willempower »

@all

Weet nog als de dag van gisteren dat ze bij mij kwamen of ik een potje verf wou betalen voor de deur van de kerk omdat ze dat niet vergoed kregen uit Amersfoort en nu trekken ze 10 000 eurie uit om een man aan de schandpaal te nagelen .

Wat kleinzielig even stukje weghalen van de site en ze kunnen alle deuren verven .

Alles gaat om aanzien en macht .

Wie niet doet wat wij ze zeggen zal publiekelijk aan de schandpaal genageld worden .
Zullen ze wel in de bijbel, gelezen hebben , dat er al eens iemand aan het kruis is genageld , en niet helemaal begrepen hebben .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Bericht door Jabob65 »

Het is een trieste zaak, ik ken zoveel voorbeelden van gemeenschappen die geen stuiver kunnen krijgen voor noodzakelijk onderhoud, kijk uit interesse eens naar het gebouw in Veendam, dat moet nodig geverfd worden, het is een bloeiende gemeenschap maar geld voor onderhoud krijgen ze niet.

Het moet toch wel uiterst pijnlijk zijn om te zien hoe de kerkleiding het offergeld over de balk smijt.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Bericht door Jabob65 »

En dan moeten we van ome Jaap de gezondheidsadviseur heel vrolijk zijn, en het blijde gemoed van de eerstelingen Gods NIET verstoren?
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Bericht door Criticus »

Redactie schreef:Dát is wat er mis is met de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland). Te pas en te onpas word je als weldenkende welwillende medewerker teruggefloten want er is er maar één iemand over alles de baas, de districtsapostel. En als die dus geen ruggengraat toont, namens hem: apostel Peter Klene. Toen het handelde over de administratie van "NAK Vastgoedontwikkeling Nederland B.V." (afgekort: NVO), had op een gegeven moment desondanks broeder Rohn daar de verantwoordelijk voor gekregen. Zo was het nota bene vastgelegd. Dan is het dus ongepast als een "zegenaar" zonder daartoe (langer) wettelijk bevoegd te zijn, beslag wil leggen op dingen en zaken waar intussen anderen over gaan! En dát speelde hier toevallig. Overigens is die administratie toen toch nog buiten medeweten van broeder Rohn weggehaald uit zijn kantoor!
Dus niemand heeft verantwoordelijkheid behalve de districtsapostel zelf. Vervolgens krijgt R. Rohn wèl verantwoordelijkheid, wordt vervolgens ter verantwoording geroepen, weigert de gevraagde bescheiden af te geven (waarvoor was dit nodig: jaarverslaggeving?), wordt hier later niet voor aangeklaagd, de stukken worden buiten zijn medeweten om weggehaald.

Daarnaast speelt nog een bedrag aan uitgaven dat niet door R. Rohn kan worden verantwoord (moet met medeweten van de C.A. zijn gedaan, maar hoe vertrouwelijk ging men in die tijd met elkaar om?), dit verhaal komt ook nergens meer terug...

Dit is een NAK-kritische website. Het is dus logisch dat de opeenvolgende gebeurtenissen in het nadeel van de NAK worden uitgelegd, terwijl R. Rohn als 100% onschuldig slachtoffer wordt neergezet. Ik kan dit in het licht van de strekking van deze site geheel begrijpen. Mijn sympathie gaat in veel gevallen dan ook NIET naar de NAK uit.

Echter, aan de andere kant zitten er zoveel gaten in het verhaal dat een gemiddelde Zwitserse kaas er stinkjaloers op zou zijn. Het zou wellicht een goed idee zijn om R. Rohn zelf eens aan het woord te krijgen.
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Bericht door Emile »

Rohn heeft na een bezoek aan de C.A., misschien nog nooit een schrijfpen van de kerk in zijn broek laten hangen,
maar ome Joap heeft dit wellicht wel in de glazen bol gezien.
De rechter heeft het vast moeilijk om in deze ouwe jongens-lekenclub de echte verantwoordelijken aan te wijzen.
De apostolischen kunnen mooi zingen en musiceren en hebben daar ook iets origineels in en dat is ook wel mooi.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Bericht door willempower »

,@criticus
Ik heb in ieder geval respect dat RR wel de NAK voor een schrijven of hun site durft aan te pakken en naar de rechter gaat .
De NAK zet meteen kanonnen in om terug te schieten , de offeraars betalen wel ,doet Klene geen pijn, RR moet zelf betalen .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Daniël
Berichten: 88
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 11:05

Re: Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Bericht door Daniël »

Citaat;
Het zou wellicht een goed idee zijn om R. Rohn zelf eens aan het woord te krijgen.
Einde citaat.

Dat is een goed idee, laat R.Rohn zich eens hier op dit forum melden dan krijgen we rechtstreeks alle informatie uit de bron, en niet via alle omwegen.
Hij is niet verplicht om informatie te geven wat in zijn nadeel kan zijn met de lopende rechtszaken.
A-propo de mails visa versa etc. komen toch ook uit zijn koker en worden hier openlijk geplaatst.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 22.45 uur]

Criticus schreef:(...)
Dus niemand heeft verantwoordelijkheid behalve de districtsapostel zelf. Vervolgens krijgt R. Rohn wèl verantwoordelijkheid, wordt vervolgens ter verantwoording geroepen, weigert de gevraagde bescheiden af te geven (waarvoor was dit nodig: jaarverslaggeving?), wordt hier later niet voor aangeklaagd, de stukken worden buiten zijn medeweten om weggehaald.

Daarnaast speelt nog een bedrag aan uitgaven dat niet door R. Rohn kan worden verantwoord (moet met medeweten van de C.A. zijn gedaan, maar hoe vertrouwelijk ging men in die tijd met elkaar om?), dit verhaal komt ook nergens meer terug...

Dit is een NAK-kritische website. Het is dus logisch dat de opeenvolgende gebeurtenissen in het nadeel van de NAK worden uitgelegd, terwijl R. Rohn als 100% onschuldig slachtoffer wordt neergezet. Ik kan dit in het licht van de strekking van deze site geheel begrijpen. Mijn sympathie gaat in veel gevallen dan ook NIET naar de NAK uit.

Echter, aan de andere kant zitten er zoveel gaten in het verhaal dat een gemiddelde Zwitserse kaas er stinkjaloers op zou zijn. Het zou wellicht een goed idee zijn om R. Rohn zelf eens aan het woord te krijgen.
@Criticus

Nadat aan het WebTeam -naar ik begreep- enkele malen en op verschillende manieren informatie over het getouwtrek tussen "De kerkleiding" en broeder Rohn anoniem was toegespeeld, werd ik daarover opgebeld: wist ik er misschien al iets van af? Ja en nee! Inderdaad was aan mij korte tijd hiervoor dezelfde vraag gesteld, doch helemaal buiten "het apostolische werk" om. Ik had de betreffende mededeling voor kennisgeving aangenomen, blij dat ik met de hele aangelegenheid niets van doen had. Zoals ik op dit Forum nadien al vaker aangaf, ben ik in tweede instantie tóch op het onderwerp gaan inzoomen want de misstanden waarover men sprak schenen van de zwaarste categorie te zijn...

Een paar maanden later heb ik bij broeder Rohn, die ik in het geheel niet kende, navraag gedaan over een aantal details dat voor mij van cruciaal belang was om er zeker van te zijn niet door anderen op het verkeerde been te zijn gezet. Voor zover het niet ging om al te vertrouwelijke informatie, kreeg ik de medewerking die ik nodig had. Diezelfde hulp heb ik later nog wel eens opnieuw moeten inroepen. Voor het overige heb ik geprobeerd de puzzel op basis van mijn eigen kennis en inzichten enigszins compleet te krijgen. Weliswaar zitten er nog altijd flinke gaten in, doch vele contouren van de diverse opvolgende gebeurtenissen zijn voor mij "schrijvenderwijs" op dit Forum zichtbaar geworden.

Indien zaken zó verkeerd uitpakken als het bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nu kon gebeuren, zit er bij de inrichting van een organisatie meestal iets grondig fout. Aangezien de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland jarenlang mijn werkgever is geweest, beschikte ik nog over een zeker Fingerspitzengefühl. Geloof het of niet, maar als "Het bestuur" niet verwijtbaar nalatig had gehandeld, waren de zaken absoluut niet zó uit de hand gelopen als thans de balans wanneer die wordt opgemaakt zal uitwijzen. Het is allemaal doodsimpel. Districtsvoorgangers die bij wijze van spreken uit hun neus zitten te peuteren wanneer ze moeten gaan dwarsliggen, voorgangers bij wie het verstand op nul staat, en talloze anderen met de "firewall" jegens hun zogenaamde zegenaars in de UIT-stand. Plus: géén onafhankelijke Raad van Toezicht of anderszins goed werkende controlemechanismen. Dan, alleen dán kan het zó godsonmogelijk misgaan! De goedgelovigen doen er verstandig aan "het geloof" te behouden doch hun bijgeloof aan de kant te zetten...


@all

Doordat de overmoedig geworden en blufpoker spelende heersende elite zich deze problematiek niet aantrekt, moet het verzet in dit geval vanaf de kerkvloer komen. Ook stamapostel Leber en districtsapostel Brinkmann zijn niet serieus te nemen, getuige de bagatelliserende opstelling die zij in dezen hebben verkozen. Men handelt pertinent tegen beter weten in.

Nu las ik dat anderen op dit Forum menen dat broeder Rohn zich hier maar eens moest melden. Welnu, dat snap ik niet. Hoe "waakzaam en bereid" bent u allen in werkelijkheid - om maar even te spreken in analogie met het laatste couplet van lied 400 (gezangboek NAK). Toen wij meldden dat gisteren het kort geding zou dienen, had u zich het best terstond voor die dag kunnen vrijmaken want óók u kon weten dat één van uw naasten door "De kerkleiding" (!) brutaal onder de voet wordt gelopen. Maar wie was er komen opdagen? Juist ja, NIEMAND. Geen sterveling! Als u namelijk was gekomen, had u vrijwel uit de eerste hand kunnen vernemen hoe de vork in de steel zit. Maar dat hoefde blijkbaar allemaal niet. Voor wie het aangaat: wees consequent en loop die meedogenloze schijn-heiligen met hun machtsmisbruik niet langer achterna!

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gesloten