Moat ik soms op myn broer passe?

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Gesloten
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Jabob65 »

@Criticus, ik ben er niet van overtuigd dat je goed kan inschatten wat de gemiddelde br/zr wel/niet wenst, bovendien bestaat de gemiddelde br/zr. niet.

Maar nog veel belangrijker: het gaat er niet om wat x br/zr wenst, echter, het gaat er wel om dat kerkleiders het moreel en ethisch besef moeten hebben dat ze een open en transparante communicatie nastreven met hen die de kerk vormen. En zeker als je beweert 'Het Godswerk' te zijn.

En als je dan zo trots als een pauw op de website plaatst dat men is verheven tot projectontwikkelaar en moneymaker. Welnu, dan moet je ook een berichtje plaatsen als het een fiasco geworden is.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Redactie »

Criticus schreef:
Redactie schreef:Indien "de gemiddeld br/zr", net als de "Godsgezanten" die zij op weg naar het einddoel (in the middle of nowhere) wensen na te volgen, liever wegkijkt van de sporen van vernieling die men schaamteloos in de samenleving aanricht, zal ieder vroeg of laat wel staande worden gehouden. Is het niet op last van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, dan wel uiteindelijk door berouw. "Branden ontstaan door Onwetendheid, Onachtzaamheid en Onoplettendheid", zo werd het ons al voorgehouden toen er alleen nog maar zwart-wit TV was. Niet alleen branden...
Er van uitgaand dat iedereen alles ziet. Hoe kom je erbij dat dat zo zou zijn? Werd ons altijd alles verteld? Mij in ieder geval niet en ik was (zeker weten) te naief om alles na te trekken en erin te duiken.
@Criticus

Een tweeledige reactie...

Ik herinner mij een woensdagavond toen er in de garderobe van onze kerk een brandlucht hing. Wij zeiden dit tegen de broeder-deurwachter. Hij ging meteen op onderzoek uit. Na afloop van de dienst vertelde hij ons dat hij in zijn werk als militair gewend is de oorzaak te achterhalen en eventueel passende maatregelen te treffen. "Nu omgezet naar de geest", zoals men dat in nieuw-apostolisch idioom wel pleegt te zeggen: het is míjn ervaring dat alleen broeders met een belangrijke geestelijke bediening onraad mogen proeven. Niemand hoeft zich ergens zorgen over te maken zolang er niet van hogerhand wordt gewaarschuwd... Anders gezegd: "u kunt ons, 'De kerkleiding', blindelings volgen. Indien u onze aanwijzingen opvolgt én u uiteraard de tienden betaalt (!), arriveert u vanzelf bij de hemelpoort. Aldaar aangekomen, gaan wij tezamen 'dóór de zeef' of wij allen blijven er op liggen." (...)

En jawel, hoor: het regent in de nieuw-apostolische geloofspraktijk van de aanwijzingen. Alleen, diegenen die ze geven wensen daar zelf niet op te worden aangesproken. Ziedaar probleem 1.

Probleem 2 gaat heel wat dieper. Broncode én NAK-splijtstof: verdeel- en heerspolitiek. Door een veelheid aan onbespreekbare ongerijmdheden worden zielen door "De kerkleiding" continu en telkens weer op een andere manier tegen elkaar uitgespeeld. De meest doffe ellende komt op deze manier doorgaans van boven - in de organisatie wel te verstaan! Ik kan er een dik boek, te verschijnen in drie kloeke delen, over vol schrijven. Terwijl de laagsten in rang "de onderste weg" moeten gaan, kennen hun superieuren aan zichzelf het ene na het andere privilege toe. En wie wordt er zogenaamd "ondersteund"? De ambtelijke top!

Zie tevens het redactionele bericht op "vr 17 dec 2010, 16:52" in de thread "(7) Het omslagpunt ligt bij de districtsvoorgangers!"

Ten slotte; "Werd ons altijd alles verteld?", merkte je op. Néé, nooit! Alleen, na verloop van tijd worden er door voortschrijdend inzicht bepaalde patronen zichtbaar in het doen en laten van "De kerkleiding". Al heb ikzelf er vervolgens nog lang over gedaan om "mijn ogen" te willen geloven, ben ik achteraf blij dat ik tóch maar mijn eigen verantwoordelijkheid heb genomen. En die neem ik nu ook om inzichten en ervaringen -hier- met anderen te delen.

Zie voorts het bericht door BakEenEi op "wo 16 feb 2011, 16:41" in de thread "Levend geloof".

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Criticus »

Jabob65 schreef:@Criticus, ik ben er niet van overtuigd dat je goed kan inschatten wat de gemiddelde br/zr wel/niet wenst, bovendien bestaat de gemiddelde br/zr. niet.

Maar nog veel belangrijker: het gaat er niet om wat x br/zr wenst, echter, het gaat er wel om dat kerkleiders het moreel en ethisch besef moeten hebben dat ze een open en transparante communicatie nastreven met hen die de kerk vormen. En zeker als je beweert 'Het Godswerk' te zijn.

En als je dan zo trots als een pauw op de website plaatst dat men is verheven tot projectontwikkelaar en moneymaker. Welnu, dan moet je ook een berichtje plaatsen als het een fiasco geworden is.
Laat ik het dan anders stellen. Van alle brs/zrs die ik persoonlijk in mijn eigen gemeenschappen heb gesproken, heb ik er nooit één horen zeggen dat ze meer transparantie wilden. Wèl heb ik geluiden gehoord over zaken als (hard nodig) nieuwe orgels, onderhoud etc, wat dan altijd werd afgedaan met "in Amersfoort zal de portemonnee er wel hetzelfde uitzien als bij ons: leeg!".

Maar inderdaad, wat weet ik in vredesnaam over broeders en zusters...
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Criticus »

Redactie schreef:Ten slotte; "Werd ons altijd alles verteld?", merkte je op. Néé, nooit! Alleen, na verloop van tijd worden er door voortschrijdend inzicht bepaalde patronen zichtbaar in het doen en laten van "De kerkleiding". Al heb ikzelf er vervolgens nog lang over gedaan om "mijn ogen" te willen geloven, ben ik achteraf blij dat ik tóch maar mijn eigen verantwoordelijkheid heb genomen. En die neem ik nu ook om inzichten en ervaringen -hier- met anderen te delen.
Dan hebben we dat dit betreft dus geen discussie.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door willempower »

@criticus
[quoteLaat ik het dan anders stellen. Van alle brs/zrs die ik persoonlijk in mijn eigen gemeenschappen heb gesproken, heb ik er nooit één horen zeggen dat ze meer transparantie wilden. Wèl heb ik geluiden gehoord over zaken als (hard nodig) nieuwe orgels, onderhoud etc, wat dan altijd werd afgedaan met "in Amersfoort zal de portemonnee er wel hetzelfde uitzien als bij ons: leeg!".

Maar inderdaad, wat weet ik in vredesnaam over broeders en zusters...][/quote]

Dan moeten ze eens vragen waarom het leeg is en wat ermee gebeurd is .
Dat is aan advocaat kosten en offergeld bv rijd nog elke dag naar Zwistersland .
Lijkt me een mooie taak voor je om ze dat eens uit te leggen aan de kerkgangers dat ze belazerd worden .
En Klene kan er leuke wereldreizen mee maken en goede sier .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Criticus »

willempower schreef:Dan moeten ze eens vragen waarom het leeg is en wat ermee gebeurd is .
Dat is aan advocaat kosten en offergeld bv rijd nog elke dag naar Zwistersland .
Lijkt me een mooie taak voor je om ze dat eens uit te leggen aan de kerkgangers dat ze belazerd worden .
En Klene kan er leuke wereldreizen mee maken en goede sier .
Dat is ons in een VER verleden al eens verteld. "Reiskosten nemen hand over hand toe; onderhoud slokt een groot deel van het budget op".

Ik ben in een bepaalde periode dirigent van drie gemeenschappen geweest. Onder het motto "werk met vreugd voor de Heer" heb ik er niet eens bij stil gestaan dat dit weleens geld kon kosten. Zou er ooit iemand zijn geweest die me verteld heeft dat die kosten declarabel waren? Nee dus. Ik kwam er pas véééél later achter dat dit vergoed had kunnen worden.

Toch voel ik me HIER niet belazerd door.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 18.15 uur]

Criticus schreef:(...)

Dat is ons in een VER verleden al eens verteld. "Reiskosten nemen hand over hand toe; onderhoud slokt een groot deel van het budget op".

Ik ben in een bepaalde periode dirigent van drie gemeenschappen geweest. Onder het motto "werk met vreugd voor de Heer" heb ik er niet eens bij stil gestaan dat dit weleens geld kon kosten. Zou er ooit iemand zijn geweest die me verteld heeft dat die kosten declarabel waren? Nee dus. Ik kwam er pas véééél later achter dat dit vergoed had kunnen worden.

Toch voel ik me HIER niet belazerd door.
@Criticus

Voor míj wordt trouwens hier een gevoelig punt geraakt want denk je eens in: onder het boekhouden valt het op dat het "declaratiegedrag" per regio sterk verschilt... wat dan bij nader inzien schijnt te moeten liggen aan de districtsvoorgangers! Sommigen knijpen de mensen af (behalve zichzelf), en bij anderen ligt dat juist niet in hun persoonlijk aard.

Ja, het zijn hééél fijne mensen, de hoge(re) "dienaren"! Waar haalden ze hun verbeelding toch gedurig vandaan?! Ook dit is een aspect van de verdeel- en heerspolitiek die ik bij het "speelgoed-werk Gods" heb moeten vaststellen. Ze speelden bij de Nieuw-Apostolische Kerk in de hoogste kringen (!) in feite al "SImCity" voordat het op de markt kwam...

Ik heb er maar één antwoord op voor de "kleine bedriegers" (om districtsapostel Armin Brinkmann, onlangs in Roden, maar eens te citeren) die het hier met terugwerkende kracht aangaat :
  • Doof de Geest niet uit...

    1 Tessalonicenzen 5: 19 (NBV)
Het WebTeam/BEE


P.S. Het is mijn vaste overtuiging dat zodra in de Nieuw-Apostolische Kerk de "geestelijke elite" opstapt, de gemeenten weer kunnen opbloeien:
BakEenEi schreef:@all

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel...

Als iemand mij zou vragen "Maar hoe los je dit dan nu op?", wat na alle berichtgeving op dit forum en de berustende houding van de "verantwoordelijken" in de afgelopen zes maanden amper nog te verwachten valt - vandaar dat ik die vraag intussen maar zelf hardop stel, kom ik persoonlijk tot de slotsom: dit lost zich vanzelf op! Van mijn kant is er ontzettend veel aanvullende informatie aangereikt, inclusief oplossingen (!) - zie bijvoorbeeld de thread over LEAN Thinking. Ik wilde de zaak in de volle breedte op tafel zien te krijgen. Daarbij zal het niemand zijn ontgaan dat het voor mij in de kern nog altijd gaat om zielzorg. Spijtig genoeg was ik eerder al tot de conclusie gekomen dat men in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) ook daarbij het spoor volkomen bijster is geraakt. Ik zou er een een boekwerk "in drie kloeke delen" over kunnen volschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat als alle "hoge(re)" dienaren van hun voetstuk afkomen, de gemeenten op slag opleven. Aangezien echter in dat opzicht de verdorvenheid in deze kerk al te groot is, kunnen we dat rustig vergeten.

God verbindt zich niet aan de hoogmoedigen. Zo eenvoudig ligt dat. En wie niet eerlijk en oprecht kan zijn, wie fouten niet toegeeft en een verzuim niet herstelt, moet niet denken dat zulks nooit aan het licht komt. Er is hier simpelweg sprake van machtsmisbruik en van indoctrinatie. De oplossing voor het hele probleem ligt bij het "eerste en grootste gebod". Aangezien de kerkleiding vragenstellers minacht (!), ligt mijn bijgeloof in ieders voornaamheid al gedurende een aantal jaren voorgoed in gruzelementen. Het heeft geen enkele zin om te spreken over een zelfbeeld, over geloofsartikelen, laat staan over een catechismus, als men niet in de allereerste plaats elke naaste in zijn of haar waarde kan laten. Er bestaan in het "werk Gods" géén "hogere dienaren"!! Geen één!! Wel misschien in een kerk, of zo, maar níet in Zijn werk. Er is niks geheimzinnigs aan de boekhouding van een kerkgenootschap, doch wie er desondanks wél geheimzinnig over doet - die heeft wat te verbergen!! Wat heeft men dan bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland te verbergen? Welnu, dat zijn bijvoorbeeld de topsalarissen (!), en verder op het ogenblik een enorme financiële knoeiboel.

Groet,
BakEenEi


Bron: bericht BakEenEi op vr 18 feb 2011, 14:15 in de thread ""Nieuw-apostolische bedrijfsvoering.
Redactie schreef:
basis schreef:In mijn gemeenschap zei gisteravond een dienaar die de Pinksterdienst had bijgewoond tegen mij dat hij de stamapostel zo ècht duidelijk had gevonden.
Het verhaal van de lichtkegel hoorde ik vanaf het altaar en ook in twee persoonlijke gesprekken na afloop.
Het wordt natuurlijk vooral weer in het wij in het licht, zij in het duister erbuiten getrokken...

Overigens vind ik het puur vooruitgang dat er nu opeens iets openlijk bespreekbaar is wat tot nu toe echt taboe was: de leegloop!
@basis

Helaas, dat is een pijnlijk misverstand. Het is NIET bespreekbaar: het mag alléén worden aangeduid, genoemd, en wie zich dan nietsvermoedend ergens "kritisch" over uitlaat, verdwijnt daarmee bij "De Kerkleiding" stilletjes uit beeld:
Redactie schreef:(...)

Waar de nieuw-apostolische kerkleiding "sterk" in is, is het louter noemen van aandachtspunten bij onderwerpen waar op een gegeven moment vanuit de periferie van de organisatie grote bezorgdheid en onrust over zijn ontstaan. Menigeen denkt dan waarschijnlijk: fijn, dat er bij de dienaren aandacht voor is en dat eraan gewerkt wordt. Helaas, wás dat maar altijd zo! Toen wij schreven...
Het is maar dat u het -van districtsapostel Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen)- van tevoren weet:

"Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!

Bron: Redactie op "za 26 feb 2011, 21:58"
... was er eerst al grote onrust ontstaan over exact dezelfde mededeling -in juni 2010- door districtsapostel Karl-Heinz Schumacher bij de NAK-Norddeutschland. Pure intimidatie!! Maar was het dat wel alléén?! Nee, zeer zeker niet!! Er stak heel wat méér achter want het bleek "afgesproken werk" te zijn toen -in maart 2011- ook districtsapostel Brinkmann deze woorden in de mond nam. In de tussentijd was (in Hannover) de districtsoudste Thomas Feil al opgeofferd. Niet veel later (in Zuid-Duitsland) kon een voorganger binnen 10 minuten het veld ruimen, en vervolgens zou (in Kazachstan) een apostel "im Ämterkreis" (!) ergens een persoonlijke mening over hebben gegeven waarna hij zonder pardon met tussenkomst van stamapostel Leber (!) via het Internet (!) wereldwijd voor schut (!) wordt gezet. Deze werkwijze hanteert anno 2010 en anno 2011 het internationale kerkbestuur, bestaande uit -volgens eigen zeggen- "Boden van Jezus Christus". Een weldenkende buitenstaander zou meteen zeggen: "Hebben wij bij dit schrikbewind de wederopstanding van de fascisten gemist, of zo?" In de nieuw-apostolische kerkgemeenten daarentegen heeft ondertussen niemand wat gezien: "Wij, staande in de 'geloofsgehoorzaamheid', kijken niet op kritische sites!" (...)

Indien kerkelijke ambtsdragers op zo'n manier stelselmatig (!) van hogerhand (?!) worden geïntimideerd, raakt men na verloop van tijd hopeloos vermurwd.

(...)


Bron: Bericht door Redactie op "di 14 jun 2011, 13:05' in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!".
Zoals het op dit Forum ook eerder wel werd belicht, vormen de districtsvoorgangers hierbij de zwakste schakel. Zij zijn zich er klaarblijkelijk nog altijd niet van bewust dat zij vanuit de zogenaamde Landelijke vergadering (zie artikel 7 van de statuten) voor dergelijke godgeklaagde misstanden (!) dienen te waken:
BakEenEi schreef:(...)

Dit is m.i. op het ogenblik de toestand waarin in ons land de hoogste dienaren zichzelf hebben gemanoeuvreerd. Dat het bij hen nu zo uit de hand heeft kunnen lopen komt doordat óók in ieders omgeving het waandenkbeeld (!) kon postvatten dat God het allemaal zó zou hebben gewild. Helaas; om de dooie dood niet!! Dienaren in Zijn werk hoefden helemaal geen concernleiders te worden; ze hoefden helemaal niet twee, drie of tien petten op te krijgen, enzovoort. Dit hele fenomeen legt in de Nieuw-Apostolische Kerk meteen ook de zwakste schakel bloot. Degenen namelijk die er wat van konden zeggen, ja, sterker nog, die er wat van móesten zeggen, zoals in dit geval met name ook de districtsvoorgangers; díegenen laten het afweten want de betrokkenen zijn evenzeer gebrainwasht! Het beste zou zijn dat de gezinsleden (!) van al deze "hoge dienaren" krachtdadig ingrijpen. Dan is er voor hun dierbaren tenminste nog een leven ná dit gekunstelde bestaan... Doet niemand wat en alles zou bij het oude blijven, dan eindigt de geloofsweg met tandengeknars.

(...)


Bron: Bericht door BakEenEi op "wo 16 feb 2011, 13:38" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
Wij hebben bij de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) spijtig genoeg van doen met een ware dynastie van elkaar napratende vreemde vogels die kans ziet om gelovigen op kafkaëske wijze aan te lijnen en te kleineren. De Kerk zou van de weeromstuit helemaal opleven indien de "ambtelijke top" ervan níet langer de scepter voert! De zaken staan hier immers al jarenlang op hun kop: de dienaren willen op hun wenken bediend worden! Zijn dat Godsgezanten? Welnee!!

Het WebTeam


Bron: Bericht door Redactie op "do 16 jun 2011, 15:42" in de thread "PINKSTEREN 2011".
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Jabob65 »

Is Brinkmann al in Veendam geweest?

En verder: ja, men moet proberen een nieuwe start te maken, want er is niet alleen een geestelijke crisis, maar ook een bestuurlijke en financiële.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Criticus »

Redactie schreef:Het is mijn vaste overtuiging dat zodra in de Nieuw-Apostolische Kerk de "geestelijke elite" opstapt, de gemeenten weer kunnen opbloeien
De "elite" had nooit als elite mogen ontstaan!
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Redactie »

Jabob65 schreef:Is Brinkmann al in Veendam geweest?

En verder: ja, men moet proberen een nieuwe start te maken, want er is niet alleen een geestelijke crisis, maar ook een bestuurlijke en financiële.
@Jabob65

Ik vergiste mij inderdaad. Veendam moet zijn: Roden (inmiddels in het bericht op "wo 27 jul 2011, 12:27" gecorrigeerd).

De Nieuw-Apostolische Kerk ontkomt niet aan een "ethisch reveil", wil zij nog enigszins geloofwaardig blijven. Van de geloofwaardigheid is trouwens al niet veel meer over.
  • "Bad officials are elected by good citizens who do not vote."

    George Jean Nathan
  • Welk nut heeft geld in de hand van een dwaas?
    Dom als hij is, kan hij toch geen wijsheid kopen.


    Uit: Spreuken 17: 16 (NBV)
Indien echter "de basis" in het opgelegde beloop van de gebeurtenissen blijft berusten, zal het vlot een aflopende zaak zijn.

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gesloten