Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Gesloten
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door ACE »

@Redactie
Uit dit vonnis maken wij op dat nu toch ook de rechtbank zich getergd heeft gevoeld vanwege de vertragingstactiek die er vanuit het nieuw-apostolische kamp wordt toegepast.

De eerstvolgende vonnissen worden verwacht op 18 juli a.s. (m.b.t. diverse bij de kerk onbetaald gebleven facturen t.z.v. de commerciële projectontwikkeling) en op 25 juli a.s. (m.b.t. de zgn. vaststellingsovereenkomst).
Stilaan sluit het net zich rondom de feitelijke hoofdschuldige in dit drama: TdB!

Bij de jl slechtst bezochte districtsdienst ooit voor het district Amsterdam zijn er nog lachende gezichten in de consistorie.
Mij valt op dat die er steeds meer verkrampt uitzien bij PK, NK en AB.

DAP AB, predikte over de liefde. Hij had het beter kunnen hebben over zijn dagelijks probleem; de schuldvergeving.

Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Jabob65 »

@ACE, soms lijkt het wel alsof ze geen schaamte kennen...!

Waarheid en Gerechtigheid, dat zijn toch kernbegrippen in de zoektocht van God en de mens?

Men is verwikkeld in allerlei duistere zaakjes, en evengoed acteert men een bepaalde mate van heiligheid.

Morgen komt Peter Klene naar Veendam, zou hij één woord van spijt spreken, ik denk het niet.

En waarom moet het allemaal zo groots opgezet zijn, in Oude Pekela is geen grote Katholieke parochie, maar evengoed viert Bisschop De Korte daar de eucharistie, en wel zonder een stoet van genodigden of nog erger in het kader van een districtsdienst. Het lijkt mij ondenkbaar dat DAP Brinkmann een dienst zou houden in bv Winschoten waar pakweg 15 broeders en zusters zijn.

Maar waarom eigenlijk niet? Het is toch niet minderwaardig. Geloof laat zich toch niet kwantificeren?

DAP Kolb zegt zinnige dingen bij de presentatie van een visie op de toekomst:





Hij wil oa dat Jezus in het middelpunt zal zijn. En dat er nadruk komt te liggen op de plaatselijke gemeenschappen want daar moet het gebeuren.

Maar zulks blijkt niet uit het megalomane gedrag van veel apostelen, al zullen er ook goeden zijn.

Ik probeer me te verplaatsen in de ideeënwereld van bv Brinkmann maar goed lukken wil het niet, de man doet me vooral denken aan een bulldozer, en dan een exemplaar met een duracell batterij.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door willempower »

@jabob66

Zou Klene in het donker komen of als het licht is ?
Ik ga er vanuit dat hij de kozijnen komt inspecteren en de rest van het achterstallig onderhoud als hoofd ingenieur bouw .

Waarschijnlijk dat hij dan toch kiest voor een ander gebouw gelet op de bouwkundige staat van deze kerk .
Of dat die voor een ieder een bouwplan laat opzetten tijdens zijn aanwezigheid .

Meest waarschijnlijk zal zijn wat brengt dit gebouw nog op nu ik straks de rechtszaken ga verliezen en er geld op tafel moet komen .

En de veronderstelling dat hij niet naar Winschoten komt , kan je mis hebben hoor we hebben net de nacht van Winschoten achter de rug en is die daar wel geweest , om we eens uit de band te springen onopvallend .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door ACE »

@Jabob65
Waarheid en Gerechtigheid, dat zijn toch kernbegrippen in de zoektocht van God en de mens?
De NAK pretendeert deze eigenschappen hoog in het vaandel te hebben staan en claimt dat zelfs in
haar communicatie naar de leden mbt de lopende rechtzaken.
Inderdaad, uit het gedrag van de NAK leiding blijkt het tegenovergestelde.
Hij wil oa dat Jezus in het middelpunt zal zijn. En dat er nadruk komt te liggen op de plaatselijke gemeenschappen want daar moet het gebeuren.

Maar zulks blijkt niet uit het megalomane gedrag van veel apostelen, al zullen er ook goeden zijn.

Ik probeer me te verplaatsen in de ideeënwereld van bv Brinkmann maar goed lukken wil het niet, de man doet me vooral denken aan een bulldozer, en dan een exemplaar met een duracell batterij.
Hoe goed ook bedoeld. Wederom is er sprake van projectie op de goe gemeente en vrijwilligers die het moeten doen
met een km vergoeding van 0,10. Bovendien mogen zij de offers brengen die zullen worden gezegend per discreet van de
hogere -betaalde- ambtsdragers.

"Wie gaat de kar trekken"?, is dan de vraag. Niet bovenin, maar onderin zal het moeten gebeuren.
De laatste zielen die vermoeid en berooid de tentstokken omhoog houden.
"Niet moede worden, wij bidden voor u" is het credo van bovenaf.
En daarna gaan ze aan de vette maaltijd.

Het zijn de tekenen van een zelf uitgeroepen heilig echelon waarop God alleen maar hoofdschuddend kan reageren.

Inderdaad, voorbij elke schaamte.

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door BakEenEi »

ACE schreef:(...)
Hoe goed ook bedoeld. Wederom is er sprake van projectie op de goe gemeente en vrijwilligers die het moeten doen
met een km vergoeding van 0,10. Bovendien mogen zij de offers brengen die zullen worden gezegend per discreet van de
hogere -betaalde- ambtsdragers.

"Wie gaat de kar trekken"?, is dan de vraag. Niet bovenin, maar onderin zal het moeten gebeuren.
De laatste zielen die vermoeid en berooid de tentstokken omhoog houden.
"Niet moede worden, wij bidden voor u" is het credo van bovenaf.
En daarna gaan ze aan de vette maaltijd.

Het zijn de tekenen van een zelf uitgeroepen heilig echelon waarop God alleen maar hoofdschuddend kan reageren.

Inderdaad, voorbij elke schaamte.

(...)
@ACE

In feite worden nu de wrange vruchten geoogst van mismanagement gedurende een reeks van jaren. Ik heb er wel vaker stelling tegen genomen, maar ten onrechte werd er veelvuldig op gehamerd, bijvoorbeeld voor het bouwkundig onderhoud, dat het ontbrak aan voldoende financiële middelen. Dat was pertinent gelogen! Net als in een gezin, moeten er gewoon verstandige keuzes worden gemaakt om uit te komen met het beschikbare budget. Zo eenvoudig was het, en zo eenvoudig zal het zijn. Er zitten constructiefouten (let op: meervoud) in "het NAK-systeem"! Gedurig waren het maar een paar mensen die overal hun stempel op drukten. Hun wil(lekeur) was voor iedereen De Wet van Meden en Perzen... Maar waarom eigenlijk?! De organisatie moet op de schop, desnoods -om te beginnen- bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland door justitieel ingrijpen!!

De verantwoordelijkheden ten aanzien van zakendoen en zielzorg dienen van elkaar te worden gescheiden. Dat is wel het minste wat nodig is dat er gebeurt. Voor hooggeplaatsten met of zonder sterallures is er in het werk Gods geen emplooi. Nooit geweest ook! Sowieso dienen de statuten te worden herzien. Nu wij het aanstonds zullen beleven dat wettig en overtuigend (impliciet) bewezen wordt verklaard dat "De landelijke vergadering" heeft gefaald in de uitoefening van haar toezichthoudende taken, dient er zo spoedig mogelijk een onafhankelijke Raad van Toezicht te worden geïnstalleerd. Districtsvoorgangers zijn trouwens helemaal niet meer nodig. Beurtelings kunnen de plaatselijke voorgangers regionaal de honneurs waarnemen. Dienaren zijn voortaan per definitie allen die met goudeerlijke bedoelingen aan het gemeenteleven deelnemen. Standsverschillen worden naar het rijk der fabelen verwezen (vgl. Jakobus 2). Zie verder Romeinen 12 en/of 1 Korintiërs 12.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door BakEenEi »

ACE schreef:@Redactie
Uit dit vonnis maken wij op dat nu toch ook de rechtbank zich getergd heeft gevoeld vanwege de vertragingstactiek die er vanuit het nieuw-apostolische kamp wordt toegepast.

De eerstvolgende vonnissen worden verwacht op 18 juli a.s. (m.b.t. diverse bij de kerk onbetaald gebleven facturen t.z.v. de commerciële projectontwikkeling) en op 25 juli a.s. (m.b.t. de zgn. vaststellingsovereenkomst).
Stilaan sluit het net zich rondom de feitelijke hoofdschuldige in dit drama: TdB!

Bij de jl slechtst bezochte districtsdienst ooit voor het district Amsterdam zijn er nog lachende gezichten in de consistorie.
Mij valt op dat die er steeds meer verkrampt uitzien bij PK, NK en AB.

DAP AB, predikte over de liefde. Hij had het beter kunnen hebben over zijn dagelijks probleem; de schuldvergeving.

Groet,
ACE
@all

Een wat verlate reactie nog op het bovenstaande bericht. Dat doe ik in de omgekeerde volgorde want er moet mij even iets van het hart...

Op de website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland las ik namelijk het artikel door, waarin verslag wordt gedaan van de bewuste districtsdienst in Hoorn op woensdagavond 4 juli 2012. Het thema van de dienst was "Groei", zo begreep ik uit de inleidende woorden. Laat ik eerst dit zeggen: het evangelie van Jezus Christus laat mij persoonlijk niet onverschillig. Integendeel, het is voor mij van grote waarde en ik ben er nog lang niet op uitgekeken. Wat echter steeds meer een probleem werd, toen ik nog de diensten bezocht in de Nieuw-Apostolische Kerk, is, dat er nauwelijks ruimte was voor een gezonde wisselwerking. Op het laatst dacht ik steeds vaker: wáár is de interruptiemicrofoon?! Datzelfde gevoel kwam ook nu weer bij mij op want ga nu eens serieus na wat de gelovigen in Hoorn met het onderstaande feitelijk wordt voorgehouden:
(...)
"Groei zien we ook bij planten. Als planten willen groeien hebben ze water nodig. Als de tuinman teveel water geeft leidt dit tot 'luie' wortels waardoor de plant op de lange duur niet met droogte om kan gaan. Als de hoeveelheid water echter goed is gedoseerd bewegen de wortels naar het water in de grond toe en kan de plant zelfs in tijden van droogte blijven groeien. Als wij willen groeien moeten we dus ook zorgen dat we de goede groeistoffen in de juiste hoeveelheid krijgen."

Bron: http://www.nak-nl.org/site/index/nederl ... -id-84.htm
"Als wij willen groeien moeten we dus ook zorgen dat we de goede groeistoffen in de juiste hoeveelheid krijgen" staat er. Dit deed mij denken aan het volgende:
Redactie schreef:(...)
Want: missen wij nooit eens iemand, in de gemeenschap? Valt ons nooit iets op? Hoe zou het wellicht gekomen zijn dat zielen verstillen? Waarom, waarom exact verliezen wij elkaar soms emotioneel uit het oog? (...) Omdat ik serieus wéét wat er hier aan de orde kan zijn, begin ik erover. Opnieuw trouwens. Onderschat u allen alstublieft niet wat er met mensen van vlees en bloed gebeurt indien het er voor de dienaren, in wie men graag Godsgezanten wilde zien, amper toe doet wie een naaste persoonlijk feitelijk is; indien pijnlijk blijkt dat het er voornamelijk om draait "dat de tent gerund kan worden", zodat de (districts)apostel trots kan zijn op de "zegenaars" die dat allemaal keurig netjes voor elkaar hebben gekregen. Dan, ja dán krijgen kinderen Gods (!) het in hun geloof écht moeilijk. Je was immers hooguit een decorstuk dat men goed kon gebruiken. Hoe ondertussen het klimaat was waarin goddelijk leven in de gemeenschap zou mogen gedijen, was voor de kerkelijke ambtsdragers klaarblijkelijk van ondergeschikt belang! Wie met zo'n ontluisterende ervaring wordt geconfronteerd, verandert! Een deceptie van dit kaliber geeft je namelijk een ongelofelijke geestelijke dreun. Terwijl niemand schijnbaar doorkrijgt wat er met je is, loop jíj -als onwillig decorstuk- met je ziel onder de arm. Men heeft medelijden met je, en dat is absoluut héél wat anders dan mededogen. Medelijden omdat jij "de vreugde" zeker kwijt bent. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" kun je dan het best zo snel mogelijk inzien dat je jezelf moet overwinnen. Het ligt dus aan jou! (...) Om precies te zijn: in de Nieuw-Apostolische Kerk ligt áltijd álles alléén aan jóu. (...) En dat komt omdat "ze" in deze kerk niet meer willen weten wat zielzorg écht is.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "vr 23 dec 2011, 23:05" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk".
Wat zou zielzorg (!!) nu toch écht zijn? (...) Is dat, dat er aan de gelovigen wordt voorgehouden dat ze er maar voor hebben te zorgen dat zijzelf, als "plant" zijnde (immers: het was in eerste instantie een plant, waarmee men zich in Hoorn moest vereenzelvigen), tevens verantwoordelijk zijn voor de juiste verzorging?! "Als wij willen groeien moeten we dus ook zorgen dat we de goede groeistoffen in de juiste hoeveelheid krijgen", was nu immers de boodschap! Welnu, ik zou niet graag in de schoenen willen staan van zo'n "plant". Dan heb je toch geen leven?! Trouwens, is het niet gewoon waanzin om de mensen "Amen!" te laten zeggen op zulke lariekoek?! Eerst moet je je verbeelden dat je een plant bent en wanneer daarna de aap uit de mouw komt, blijkt dat je Hendrik-Jan de tuinman moest zijn. Heus, op zulke momenten zou ik inderdaad naar zo'n interruptiemicrofoon willen grijpen. (...) Het gaat hier per se niet om de kritiek; het gaat erom dat het óók nieuw-apostolische gelovigen nog wordt toegestaan om het gezonde verstand te gebruiken!! Wat hier "vanaf het levende altaar" werd verkondigd, was werkelijk gebazel. Het sloeg echt nergens op. Dan kun je na de dienst in de wandelgangen wel net doen alsof er iets te lachen valt, maar ik vind zo'n rotpreek om te huilen. Op zulke momenten was ik er onderhand aan toe dat het officiële gedeelte van de openbare eredienst maar werd heropend, zodat er een paar dingen kon worden rechtgezet! Maar nee, hoor, iedereen heeft altijd alles alleen maar goed bedoeld, en als jíj daar toevallig een probleem mee had; dan was dat mooi jóuw probleem. Want jíj, "beterweter", "criticaster", lastpost (!); kun jij wel... vergeven?!

Zó krijg je in de Nieuw-Apostolische Kerk elke "bal" terug. Maar het gáát mij hier niet eens om de "bal"!! Het gaat erom dat je op een reële manier met elkaar in het geloof en in de kerk vooruit komt! Of mag dat niet?

Ik durf de stelling aan dat op zijn minst een derde van alle ex-leden de kerk heeft verlaten door al dit soort van manipulatiepraktijken; want dat zijn het namelijk. Wat krom is wordt tot elke prijs rechtgepraat, zéker als "dienaren" het moeten "ontgelden". In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben "dienaren" een heiligenstatus. Ondanks hun mens-zijn heeft het God behaagd dezen als zegenaars aan te wijzen, en dan is het ongepast indien "gewone mensen" commentaar leveren. Op- en aanmerkingen worden uitgelegd als de spreekwoordelijke "eerste steen" waarmee iemand, die nota bene zélf niet eens zonder zonden is, een Godsgezant naar het leven staat. Dus: koppen dicht. (...) Zolang het niet om ál te principiële zaken gaat, valt het onder zo'n regiem in de kerk misschien best nog wel een hele poos uit te houden. Tussendoor zingt immers het koor en zijn er andere gebeurtenissen aan de orde. In elk geval zal het na één of twee aanvaringen duidelijk zijn, dat de geborgenheid der ziel "in de navolging" ligt. Met andere woorden: draag de zegenaars op handen en handel naar hun instructies want die zijn "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" afkomstig van "de trone Gods". Nogmaals, alles wat zij in de ogen van de lastposten verkeerd zouden doen, was hoe dan ook uitzonderlijk goed bedoeld en "de lieve God" zorgt er daarom wel voor dat er nooit iemand enig leed door wordt berokkend. (...) Was dát maar wáár!! Nog nooit gehoord van de talloze slachtoffers van hardvochtig optreden door de "Boden van Jezus" namens stamapostel J.G. Bischoff? Nog altijd worstelen zielen met de chronische gevolgen van ernstig traumatiserende ervaringen in het "werk Gods" die betrokkenen destijds van hun goede gezondheid hebben beroofd. Dit is maar één enkel voorbeeld. Ik ken er nog vele andere. "Toen een deskundige bij een Arbodienst mij namelijk eens vertelde dat bij de Nieuw-Apostolische Kerk medewerkers uit hun kracht worden gehaald, realiseerde ik mij dat deze ervaring zich pertinent níet zou lenen voor de rubriek "Uit onze doorlevingen", schreef ik elders op dit Forum - om maar iets te noemen.

(...)

Nu nog een serieuze waarschuwing vanwege de lopende rechtszaken en de vonnissen die er aan zitten te komen.

Tijdens de zittingen bij de rechtbank Utrecht heeft vrijwel niemand vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland zich zo vrij gevoeld om erbij aanwezig te zijn. Opvallend AFwezig waren de districtsvoorgangers, waarmee dezen niet alleen blijk hebben gegeven van onbehoorlijk bestuur, doch ook van verregaande onverschilligheid. Mede-oorzaak: kadaverdiscipline, al zullen de desbetreffenden dit opvatten als een aantijging.

Echter; het is bepaald niet zonder reden geweest dat er op dit Forum in de afgelopen twee jaar bijzonder veel aandacht is besteed aan het ophelderen van een heleboel achtergronden die voor allen die het aangaat enorm van belang zijn om te kunnen begrijpen waarom het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland ervan dient te worden weerhouden dat hele gezinnen straks het slachtoffer worden van wat uiteindelijk neer zal komen op godsdienstwaanzin!!

Al vaker heb ik toegelicht dat ik er oprecht begrip voor heb dat het ongelofelijk is en lastig tegelijk om überhaupt de gedachte toe te laten dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk iets grondig mis zou zijn met de geloofsleer en/of met de bestuurlijke organisatie, maar in de achterliggende vijf jaar met name zijn er zowel bij districtsapostel Brinkmann in Nordrhein-Westfalen als bij districtsapostel De Bruijn in Nederland heel bijzonder ernstige fouten gemaakt. Kolossale blunders, moet ik feitelijk zeggen. Van bestuurszijde is uit alle macht geprobeerd deze fouten af te dekken. Toen dat niet lukte, heeft bij betrokkenen de paniek toegeslagen, en wel zodanig dat men na korte tijd al niet meer helder kon denken. Hierdoor zijn er nog méér fouten gemaakt. Door de ongezonde gezagsverhoudingen in de Nieuw-Apostolische Kerk hebben daarna allen, die op het allerlaatste moment erger hadden kunnen voorkomen, verwijtbaar nagelaten om zulks te doen. Wel spande men zich er tot het uiterste voor in om "financieel wanbeheer", dat hier naar mijn vaste overtuiging aan de orde is, eveneens af te dekken. Neemt u van mij als oud-administrateur op de Centrale Administratie van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland alstublieft aan, dat, als je ruim veertien jaar lang "in de keuken van de kerk" actief bent geweest, het heus wel mogelijk is om een aantal puzzelstukjes naar behoren te combineren. Het heeft mij in 2010 ongeveer twee maanden gekost, maar toen wist ik genoeg.

Wat was ik dan in het najaar van 2010 precies te weten gekomen? (...) Het spijt mij, maar belangrijker is het intussen om het te hebben over wat sindsdien de hele situatie nog een stuk alarmerender heeft gemaakt. Bijna is nu het moment aangebroken dat het bij de rechtbank Utrecht tot uitspraken komt. Dat zal het gaan om vonnissen die in het openbaar worden uitgesproken, zoals er trouwens ook al meerdere vonnissen in het recente verleden werden gewezen. Bij al deze vonnissen kwam aan het licht dat het kerkbestuur het nodige te verwijten valt. Nu echter zal er nog veel meer aan het licht komen. Er zal aan het licht komen hoe apostelen, opzieners, oudsten en evangelisten collectief hebben gefaald bij het waarmaken van hun bestuurlijke verantwoordelijkheden. Dit is, wat de Nieuw-Apostolische Kerk betreft, in de hele wereld nog niet eerder vertoond.

Omdat ik al snel doorkreeg wat er hier op het spel staat, heb ikzelf op vele manieren contact gezocht met degenen die het in de hand hadden om de schade te beperken, doch geen van allen wilde er iets van weten dat er in welk opzicht dan ook schade te beperken viel. Het gaat namelijk beslist niet alleen om geld, heel veel geld; het gaat óók om relaties, om gezondheid en ziekte; misschien zelfs wel om leven en dood. Niemand, niemand trok het zich serieus aan. Vergist u zich echter niet. Als de omstandigheden niet zó kritiek waren als binnenkort publiekelijk zal blijken dat ze zijn, was ik er nu niet voor de zoveelste keer opnieuw over begonnen... Ook wil ik mij trouwens verontschuldigen. Het is mij niet gelukt om adequaat te communiceren. Hoe het beter anders had gekund, weet ik (nog) niet, maar in elk geval hebben mijn inspanningen hun doel gemist. Wat er bij de rechtbank Utrecht staat te gebeuren, spreekt wellicht méér tot ieders verbeelding...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Lmg »

@Jabob 65 and all,

Jabob 65 schreef: Ik probeer me te verplaatsen in de ideeenwereld van bv Brinkmann maar goed lukken wil het niet.
Je bent niet de enige die van de ideen en drive van een Brinkmann niets begrijpt, het vergaat mij eveneens zo.
In verband met de onzalige ontwikkeling van de NAK Nederland en met name de bestuurders daarvan, werd ik herinnerd
aan een e-mail welke op 2-December 2004 naar D.Ap de Bruijn werd gestuurd.

In verband met de ambsteruggave van Apostel Sepers stuurde Herder Herman. N de voorganger in ruste van Amstelveen
onderstaande mail:

Subject: Zwarte dag Nederland
Hallo Theo,

Je moet er wel rekening mee houden dat je voor de onzalige weg die je ingeslagen bent om Apostel Sepers er uit te werken,
verantwoording zal moeten afleggen tegen de almachtige God. Hopelijk zal hij je genadig zijn.
Wel heb je hiermede een bres kunnen slaan waardoor je Peter Klene vooruit kan schuiven ( zoals al steeds je bedoeling was)
Maar succes is niet altijd verzekerd. Ik denk dat jouw vader in de eeuwigheid beslist niet met blijdschap en trots op je neer zal zien.
Verleden week las ik een uitspraak van moeder Theresa, die zei : ,, De religie,s hebben de taak om de mensen naar God te brengen.
Maar niet om de mensen van elkaar te verwijderen,,
Deze hoge gedachte is nog niet bij de NAK doorgedrongen, laat staan dat hij in de praktijk kan worden gebracht.

Herman, die erg boos is !!

Herder Herman. N stuurde ook een e mail naar Apostel sepers uiteraard met een totaal andere inhoud.

Groet Lmg
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door ACE »

@BEE, all
Wat zou zielzorg (!!) nu toch écht zijn? (...) Is dat, dat er aan de gelovigen wordt voorgehouden dat ze er maar voor hebben te zorgen dat zijzelf, als "plant" zijnde (immers: het was in eerste instantie een plant, waarmee men zich in Hoorn moest vereenzelvigen), tevens verantwoordelijk zijn voor de juiste verzorging?! "Als wij willen groeien moeten we dus ook zorgen dat we de goede groeistoffen in de juiste hoeveelheid krijgen", was nu immers de boodschap! Welnu, ik zou niet graag in de schoenen willen staan van zo'n "plant". Dan heb je toch geen leven?!
De voedingsstoffen (water, licht en verzorging) worden al sinds jaar en dag niet meer toegediend. Als plantendokter roept DAP AB de plant toe te groeien.
De verdorde plant roept met een laatste krachtinspanning dat ie water nodig heeft. "Dan moet je niet bij mij zijn" antwoordt AB "ik heb alleen wijn in oude zakken"!
Einde metafoor.

Wat een lariekoek tegenover beschaafde broeders en zusters die de kracht opbrengen om tegen heug en meug trouw te blijven aan 'de boodschap'.
Moe, mat en teneergeslagen, krijgen de 'diehards' nogeens de volle laag.
De beide meedienende Herders hadden uit voorzienigheid alle schapen thuis gelaten hetgeen ook gold voor meerdere Voorgangers.
De jeugd was in geen velden of wegen te bekennen. NK verricht goed werk om het district te minimaliseren met zijn slappe stijl van leidinggeven.
Nee AB, zo krijg je de handen niet op elkaar. Nederlanders zijn te nuchter en er waait een verkeerde wind door Apostolisch Nederland.

Wat wil je, als je de broeders en zusters al kwalificeert als deelnemers:
Bijna 200 deelnemers vingen aan met het aanvangslied 308 uit de gemeentebundel: ‘Wond’re aanvang, einde heerlijk’
De praktijk heeft de tekst van het lied inmiddels ingehaald: 'Heerlijke aanvang, Wond're einde' :?

Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Jabob65 »

Een deel uit de preek van Ad van der Helm:

Voor ons is geloof een bron van rust en vrede. Niettemin kan onrust zich meester van ons maken, wanneer we de wereld bezien en ervaren hoe ver onze wereld van de droom van God en van zijn Koninkrijk afstaat. De naam van God is maar zeer ten dele bekend en de eigenlijke betekenis van geloof en toewijding aan God wordt door veel mensen maar half verstaan. En dan zijn er nog de gelovigen zelf die Gods opdracht maar zeer ten dele waar maken. De kerk heeft de afgelopen jaren opnieuw moeten erkennen dat zij uit zondige mensen bestaat.
Kan de kerk en kunnen de christenen dan nog wel een boodschap verkondigen? Hebben wij dan nog iets te zeggen in de samenleving van vandaag? Moeten wij niet zwijgen en ons terugtrekken in ons kerkgebouw en ons privéleven?
Wanneer Jezus zijn leerlingen uitzendt om het evangelie uit te dragen, is dat niet met de zekerheid van succes. Zij moeten rekening houden met de mogelijkheid dat zij niet ontvangen worden en dat er niet naar hen geluisterd wordt. De enige hulpmiddelen die de leerlingen mee mogen nemen zijn een stok en een paar sandalen. Het zijn de hulpmiddelen die hen in staat stellen om te lopen. Er worden geen zekerheden in de vorm van extra kleding en kopergeld of een voorraad voedsel ingebouwd. Dat zijn middelen om mensen te manipuleren: geld en etentjes zijn gewilde bonussen die tot een gewetenloze levenswijze verleiden.
Het erfgoed van de leerlingen is niet hun bezit, maar het evangelie van God dat zij in hun hart meedragen. Dat is niet de verdediging en veiligstelling van belangen, van instituties en van verworvenheden. Het gaat erom de mens met Gods nabijheid te raken.
Paulus beschrijft het perspectief van het evangelie dat Jezus heeft gebracht. Hij verlegt de horizon van onze werkelijkheid naar de volheid der tijden. De onvolkomenheid van ons leven en van onze wereld ervaren we in ons eigen bestaan: het kan soms duister en uitzichtloos zijn. We moeten de zwarte werkelijkheid onder ogen zien; ook naar die moeizame wereld worden wij uitgezonden. Maar wij doen dat met het vertrouwen dat God ons een nieuwe wereld zal schenken. Dit vertrouwen inspireert en voedt ons. Het succes van de leerlingen wordt bepaald door de Geest van Christus die in hen werkzaam is; niet de leerlingen zelf zijn aan het Woord, maar de Geest van Christus spreekt.
Zijn wij zo transparant, dat mensen door ons de liefde van God herkennen? Zijn onze woorden en daden voldoende van Gods barmhartigheid vervuld? Niet met het kopergeld in onze beurs, niet met diners waarmee we kunnen imponeren, maar alleen met onze bereidheid op reis te gaan kunnen we mensen raken en kan er ruimte gecreëerd worden voor het Woord van Christus dat de mensen kan vervullen.
Net als Amos zijn wij allen geroepen om vanuit ons eigen leven het evangelie te verkondigen. Dat is niet voorbehouden aan professionals, maar ieder die gedoopt is, draagt die opdracht met zich mee. Vraag je niet af of je voldoende geschoold bent, maar laat wel je hart spreken, want als dit hart van Christus spreekt, zal het verstaan worden. Amen
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Jabob65 »

Belangrijk punt vanuit Amos is dat hij optreedt (fulmineert) tegen sociale ongerechtigheid.

De lezing van vandaag gaat verder op dit punt:

Jesaja 1,11-17

Uit de profeet Jesaja

Zo spreekt de HEER, uw God:
“Waar dienen uw vele offers toe?
Ik ben ze beu, uw brandoffers van rammen
en het vet van de gemeste kalveren.
Het bloed van stieren en schapen en bokken
behaagt Mij niet langer.
Wanneer gij voor mijn aangezicht verschijnt –
wie heeft het van u gevraagd,
dat ge mijn voorhoven platloopt?
Staakt toch die zinloze offers!
Ik walg van hun geur!
Nieuwe maan en sabbat en hoogtijdag,
zij behagen Mij niet langer;
Ik wens geen feesten, gepaard met wangedrag!
Uw nieuwe maanfeesten en uw hoogtijdagen,
ze liggen Mij zwaar op het hart
en Ik draag die last niet langer!
Wanneer gij uw handen omhoogheft,
dan doe Ik mijn ogen dicht.
Gij kunt bidden zoveel als gij wilt, Ik luister niet langer.
Uw handen zitten vol bloed.
Gaat u wassen, gaat u reinigen!
Uit mijn ogen met uw boze daden!
Houdt op met kwaad doen, leert het goede doen,
onderhoudt het recht, helpt de verdrukten,
verdedigt de wees, pleit voor de weduwe.”
Zo spreekt de almachtige HEER.

Matteüs 10,34-11,1

Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Matteüs

In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen:
“Denkt niet dat Ik vrede ben komen brengen op aarde;
Ik ben geen vrede komen brengen, maar het zwaard.
Tweedracht ben Ik komen brengen
tussen een man en zijn vader, tussen dochter en moeder,
schoondochter en schoonmoeder;
en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.
Wie vader of moeder meer bemint dan Mij,
is Mij niet waardig;
wie zoon of dochter meer bemint dan Mij,
is Mij niet waardig;
En wie zijn kruis niet opneemt en Mij volgt,
is Mij niet waardig.
Wie zijn leven vindt, zal het verliezen,
en wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.
Wie u opneemt, neemt Mij op;
en wie Mij opneemt, neemt Hem op die Mij gezonden heeft.
Wie een profeet opneemt omdat het een profeet is,
zal ook het loon van een profeet ontvangen
en wie een deugdzaam mens opneemt
omdat het een deugdzaam mens is,
zal ook het loon van een deugdzame ontvangen.
En wie een van deze kleinen
al was het maar een beker koud water geeft
omdat hij mijn leerling is,
voorwaar, Ik zeg u:
zijn loon zal hem zeker niet ontgaan.”
Toen Jezus zijn lessen aan zijn twaalf leerlingen had geëindigd,
vertrok Hij vandaar
om te onderrichten en te prediken in hun steden.
Gesloten