Neergang van de RKK en de NAK NL

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Jabob65 »

@Diderot, haha, zo is het!

En humor en zelfspot is erg belangrijk, ik heb laatst het boek 'Der Mann Moses und die Monotheistische Religion' van Sigmund Freud, en of Mozes überhaupt echt bestaan heeft, wordt in brede kring betwijfeld, ook/zelfs bij Joodse godgeleerden...maar dat gaat niet ten koste van hun gevoel van humor want zo zeggen ze: 'als Mozes niet heeft bestaan, dan heeft hij vast wel een neef die wel heeft bestaan!'.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Jabob65 »

Huub Mous schreef nog dit over de bekering tot de moederkerk van Gerard Reve:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 12-09-2012, 08.45 uur]
Jabob65 schreef:Huub Mous schreef nog dit over de bekering tot de moederkerk van Gerard Reve:
  • (...)
    "... gaf hij mij het opmerkelijke antwoord, dat het in diepste wezen er niet toe doet wat je werkelijk gelooft, laat staan of het waar is wat je gelooft."

    (...)
@Jabob65

Hoewel ik ervan uitga dat de betreffende opmerking uit een bredere context is gehaald, word ik er niet gelukkig van. Het veegt namelijk nogal wat van tafel, zoals:

  • Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

    Uit: Johannes 3: 16 (NBV)


    [3] Net als zij lieten ook wij allen ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan Gods toorn, net als ieder ander. [4] Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, [5] heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. [6] Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. [7] Zo zal hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed hij voor ons is door Christus Jezus. [8] Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God [9] en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.

    Uit: Efeziërs 2 (NBV)


    [15] Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. [16] Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

    Uit: 1 Johannes 4 (NBV)
Dit raakt voor mij de kern van het geloof waarvan ik ontzettend blij ben dat het mij is aangereikt en waardoor de hemel zich als het ware heeft geopend. Trouwens:
  • ... het koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit kracht.

    1 Korintiërs 4: 20 (NBV)
Dienaangaande herinner ik mij een jeugddienst met D.Ev. De Vries waarin hij vertelde over Judith en Holofernes...
  • [2] Holofernes raakte buiten zichzelf van woede. Hij ontbood alle leiders van Moab, de veldheren van Ammon en alle satrapen van het kustgebied [3] en zei tegen hen: ‘Mannen van Kanaän, vertel mij, wat is dat voor een volk daar in de bergen? In wat voor steden wonen ze? Hoe groot is hun leger? Waarop berust hun kracht en macht? Wie is hun koning, wie voert hun leger aan? [4] En hoe wagen ze het mij niet te ontvangen zoals alle andere bewoners van het westen?’
    [5] Toen nam Achior, de aanvoerder van de Ammonieten, het woord: ‘Heer, sta uw dienaar toe iets te zeggen. Laat mij u naar waarheid inlichten over het volk dat niet ver van hier in de bergen woont; geen leugen zal over mijn lippen komen.


    (...)

    [20] Welnu, machtige heer, als dit volk dwaasheden begaat en zondigt tegen zijn God, dan zullen wij zorgen dat zij daardoor ten val komen: wij zullen tegen hen optrekken en strijd voeren. [21] Maar als ze de wet van hun God niet overtreden, laat hen dan met rust, heer, anders zal hun Heer en God hen beschermen en ons tot een mikpunt van spot voor de hele wereld maken.’

    Uit: Judith 5 (NBV)
Voor mijzelf is altijd de toetssteen: "Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem." Alleen al om die reden was bijvoorbeeld de akelige uitspraak van districtsapostel Karlheinz Schumacher "Ausdrücklich sei angemerkt, dass der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich ganz hinter die Lehre der Kirche stellen" in combinatie met "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden" volstrekt uit den boze. Krachtens het evangelie van Jezus Christus is het goddank zo, dat niemand zich van de aldus verraderlijk veranderende sanctionerende nieuw-apostolische geloofsleer iets hoeft aan te trekken, noch van enig ander godslasterlijk dreigement van "blinde haviken" met religieuze sterallures.
  • Het licht brengt goedheid voort en gerechtigheid en waarheid.

    Uit: Efeziërs 5: 9 (NBV)
Onlangs haalde ik op dit Forum het volgende aan:
BakEenEi schreef:(...)
Het was niemand minder dan Petrus, tegen wie Jezus zich richtte met de volgende woorden...
  • Maar hij draaide zich om, keek zijn leerlingen aan en wees Petrus streng terecht met de woorden: ‘Ga terug, achter mij, Satan! Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.’

    Uit: Marcus 8: 33 (NBV)
Inmiddels weten wij dat dit niet aan dovemansoren werd gezegd!
  • "Wij zijn op de weg ten leven - die een school der vorming is... "
(...)

Uit: Bericht door BakEenEi op "Zo 02 Sep 2012, 21:37" in de thread "Wir haben es nicht gewußt".
Hieraan gaat in Marcus 8 echter het volgende vooraf:
  • [31] Hij [Jezus] begon hun te leren dat de Mensenzoon veel zou moeten lijden en door de oudsten van het volk, de hogepriesters en de schriftgeleerden verworpen zou worden, en dat hij gedood zou worden, maar drie dagen later zou opstaan; [32] hij sprak hierover in alle openheid. Toen nam Petrus hem apart en begon hem fel terecht te wijzen.

    Uit: Marcus 8 (NBV)
Blijkbaar kan het een enorme opgave zijn om zichzelf als het ware te verloochenen zoals Jezus het aansluitend verduidelijkt:
  • [34] Hij riep de menigte samen met de leerlingen bij zich en zei: ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en zo achter mij aan komen. [35] Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij en het evangelie, zal het behouden. [36] Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet? [37] Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? [38] Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader.’

    Uit: Marcus 8 (NBV)
Laten wij ons voor het evangelie van Jezus Christus maar niet schamen:
  • [16] Gelukkig jullie ogen omdat ze zien, en jullie oren omdat ze horen! [17] Want ik verzeker jullie: vele profeten en rechtvaardigen hebben ernaar verlangd te zien wat jullie zien, maar ze kregen het niet te zien, en te horen wat jullie horen, maar ze kregen het niet te horen.

    Uit: Matteüs 13 (NBV)
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door BakEenEi »

Diderot schreef:(...)
Het aantal gemeenten is in de afgelopen 20 jaar met ruim de helft afgenomen, het aantal dienstbezoekende leden in het onderdistrict is naar mijn inschatting nog maar ca. 40-50% van het aantal van 20 jaar geleden. Dat is een veel grotere gemiddelde daling per jaar (ca. 4%, als ik goed heb gerekend) dan die van het aantal officieel ingeschreven leden. Wat voor redenen liggen daaraan ten grondslag? Ik verwijs nogmaals naar mijn opmerking boven (promotie-onderzoek), en kan alleen maar over mijn lokale NAK-gemeente spreken. In veruit de meeste gevallen is de reden voor kerkdienstverlaters naar mijn inschatting vrij 'simpel', namelijk: desinteresse. Desinteresse voor het instituut kerk, voor 'georganiseerde religie', in iets mindere mate gepaard aan desinteresse voor religie sec. Onenigheid over leerstellige thema's, kerkelijke dwang, strengheid, liefdeloosheid: ik heb zelden gehoord dat kerkdienstverlaters dat als hoofdreden opvoerden. Veel meer krijg je als reactie iets als "Het [de diensten, het gesprokene] zegt/zei me niets meer" of andere formuleringen van dezelfde strekking.

(...)


Uit: Bericht door Diderot op "Vr 07 Sep 2012, 09:52" in de thread "Neergang van de RKK en de NAK NL".
@all

Naast desinteresse bij kerkverlaters kan er natuurlijk eventueel ook sprake zijn van desinteresse bij kerkvorsten en consorten... Dit is namelijk wat ikzelf ben tegengekomen in de Nieuw-Apostolische Kerk. Degenen met wie ik van doen kreeg, scheelde het geen biet dat zielen vertrokken en nota bene vanwege machtsmisbruik door "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in deze kerk elders een goed heenkomen zochten. (...)

Overigens zou ik in het licht van een promotie-onderzoek wel uitgeplozen willen zien of er bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland inderdaad stiekem geld wordt uitgegeven in verband met de privé-zaak Oostenrijk en of het onder de in bestuurlijk opzicht medeverantwoordelijke districtsvoorgangers desinteresse is of juist iets anders, angst bijvoorbeeld, waardoor (buiten enkele gedagvaarde personen om) geen van allen zich kennelijk vrij heeft gevoeld om de rechtszittingen bij te wonen die er gedurig plaatshebben sinds men zich gezamenlijk wilde ontdoen van broeder Rohn. Een en ander in relatie tot het fenomeen kerkverlating! In rond Hollands: hoe corrupt in deze samenhang is mogelijkerwijs in Nederland de nieuw-apostolische kerkleiding en wat doet dat eventueel met het geestelijk welbevinden van de aangesloten leden?

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Jabob65 »

@BEE, ja, wat is waarheid...!

Maar vergeet niet dat er een verschil is tussen protestanten en katholieken, eerstgenoemde groep zet in op 'geloof en genade' terwijl de tweede groep ook gelooft dat je zalig kunt worden door goede werken, en daardoor ligt het accent al sowieso veel meer bij de mens zelf, zijn intentie, zijn verlangen en zijn beweging.

Het op God gericht zijn in plaats van dat God jouw haren heeft geteld...
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door BakEenEi »

Jabob65 schreef:@BEE, ja, wat is waarheid...!

Maar vergeet niet dat er een verschil is tussen protestanten en katholieken, eerstgenoemde groep zet in op 'geloof en genade' terwijl de tweede groep ook gelooft dat je zalig kunt worden door goede werken, en daardoor ligt het accent al sowieso veel meer bij de mens zelf, zijn intentie, zijn verlangen en zijn beweging.

Het op God gericht zijn in plaats van dat God jouw haren heeft geteld...
@Jabob65

Zolang bij goede daden de intentie volkomen zuiver is, indien men dus handelt vanuit liefde (vgl. 1 Kor. 13: 1-8), zullen tijd en inzet zeer zeker voldoening geven. Zodra het daaraan echter mankeert, zullen de zaligen in de hemel naar hun heiligheid kunnen fluiten; lijkt mij!

De impact van kwalijk liefdeloos handelen op gezag van de nieuw-apostolische kerkleiding (!) werd beschreven in het redactionele bericht op "Do 21 Jun 2012, 13:00" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Jabob65 »

@BEE, haha, waarom moet dat opgeheven vingertje er nu weer bij! :-)

Goede werken zijn goede werken. PUNT.

Want als eea gebeurt met een verkeerde intentie, dan zijn het GEEN goede werken.

Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 22.00 uur]


@all

Over kerkverlating en over desinteresse bij de kerkleiding gesproken; op 15 september 2005 verscheen het onderstaande bericht op de internationale website van de Nieuw-Apostolische Kerk...
En dan, exact zeven jaar later bij NAKtuell...
Het volgende kwam nog bij mij op:
  • Er is scherpzinnigheid die zo verfijnd is dat ze onrechtvaardig wordt,
    er zijn mensen die een zaak zo weten te draaien
    dat het recht aan hun kant staat;
    maar er zijn ook wijzen die rechtvaardig oordelen.


    Uit: Jezus Sirach 19: 25 (NBV)


    Ik weet wel dat u nakomelingen van Abraham bent. Toch wilt u mij doden, omdat er in u geen ruimte is voor wat ik zeg. [38] Ik spreek over wat ik gezien heb bij de Vader, u doet wat u gehoord hebt van uw vader.’

    Uit: Johannes 8: 37 (NBV)
Wat de Nieuw-Apostolische Kerk betreft is het namelijk mijn indruk dat zaken (zoals in de op handen zijnde catechismus) worden verdraaid en dat "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" vooral elkaar napraten. Jezus Christus daarentegen was er heel duidelijk over waar het in de allereerste plaats op aankomt:
  • [15] Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ [16] Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ [17] en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen (...).’

    Uit: Johannes 21 (NBV)
Dan werk je je dus vanuit het bestuur van een intussen gemakshalve maar opgericht kerkgenootschap dus niet met al je eigenzinnige leerstellingen zodanig in de nesten dat zielen geen houvast meer hebben aan het ware evangelie. Zie verder:
  • Het enig noodzakelijke
    [25] Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ [26] Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ [27] De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ [28] ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’

    Uit: Lucas 10 (NBV)
Bij die "wetgeleerdheid" had men het in de Nieuw-Apostolische Kerk beter kunnen laten! Op deze wijze was ieders dagelijkse werk voor de Heiland pas de moeite waard geweest... (vgl. lied 329, NAK-gezangboek).

Zonder zich er rekenschap van te geven een kritische grens te kunnen passeren (bij de notaris of op een ander beslissend moment), hebben kerkleiders hun instituut soms als een kerstboom willen optuigen. Maar met zulke kunstgrepen vestigden de hoogmogende heren hooguit het gezag dat men -toevallig (?)- aan zichzelf had toebedeeld. Wie er gedachteloos in meeging, staat het vanzelf vrij nu op andere gedachten te komen!

Wie er serieus op zou inzoomen, komt volgens mij vroeg of laat tot de slotsom dat, indien mensen druk in de weer zijn om een denksysteem dicht te timmeren met allerhande spelregels (zoals "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden" ), hun inspanningen in feite voortkomen uit de angst om invloed te verliezen. Echter:
  • De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

    Uit: 1 Johannes 4: 18 (NBV)
Dit geldt dus m.n. ook voor hen, die zich door de gebezigde dreigementen (van in dit geval de districtsapostelen Karlheinz Schumacher en Armin Brinkmann) misschien in eerste instantie angst lieten inboezemen.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door willempower »

Jabob65 schreef:

Het is mij niet zo geleerd: bij ons, in de gemeenschap Veendam, werd bij herhaling gepredikt 'dat het geloof begon, daar waar hetverstand ophield'...

Daarna kwam voor Theo daar waar mijn geloof ophield zag ik de dollars in mijn ogen .

Klein detail , de rechter doet er nog een uitspraak over .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door ACE »

@BEE
Naast desinteresse bij kerkverlaters kan er natuurlijk eventueel ook sprake zijn van desinteresse bij kerkvorsten en consorten... Dit is namelijk wat ikzelf ben tegengekomen in de Nieuw-Apostolische Kerk. Degenen met wie ik van doen kreeg, scheelde het geen biet dat zielen vertrokken en nota bene vanwege machtsmisbruik door "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in deze kerk elders een goed heenkomen zochten. (...)
Het interesseert de NAK geen zier of je commentaar hebt op de leiding. Het gaat er nu letterlijk om blindelings te volgen en als je dat niet kunt, rot je maar op!!
Ik ken families die uit elkaar liggen vanwege een vergaande fundamentalistische uitvoering van het ambt waarbij het 'de dienaar' geen zak uitmaakt of zijn eigen familie daar
wel of niet onder gebukt gaat. Wie zijn mijn vader en mijn moeder? Pretenties alsof ze Jezus zelf zijn...

Geldingsdrang is nu het credo. Dus geen dadingsdrang (..)
MACHT en NOGEENS MACHT voor sociaal maatschappelijk uitgekakte personen, maar wat denken te zijn binnen de NAK.

Loslaten BEE, loslaten.

Groet,
ACE
Plaats reactie