Tenzij...

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

@all

Herstel: het wás één voor twaalf...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: Tenzij...

Bericht door Gnosis »

BBE,

Over de standaardisering gesproken van de muziekagenda, daar kan ik ook wel wat over vertellen.
Wij hadden in district Ljouwert altijd erg mooie adventsprogramma's , eerst mede door dev. de Vries die een stuwende kracht was op muziekgebied, waar ik als dirigent volledig de vrijheid kreeg en op kon rekenen.
Toen moesten we landelijk programmas doen, gemaakt door br. Deubel i.o.v.G.Pos, en soms mochten enkele ideen van ons ook in het programma maar br. D was de baas.Het programma was te gemakkelijk voor het ene district en te moeilijk voor het andere district maar je mocht er eigenlijk niet van afwijken.
Nou, gelukkig deed ik dat wel en voegde toen al "gedurfde liederen" toe van Rutter, Handel, Bach. Ook Groningen ging later hun eigen weg.
Uit deze opgelegde zaken van de CA kwam meer onvrede, de brs en zrs wilden meer van die gedurfde muziek zingen, maar dat mocht niet. Enkelen gingen daarom naar "wereldse" koren(alweer zo'n apostolische term die mij de strot uithangt) Het Ave Verum deed ik voor het eerst tijdens een dienst, dat was vloeken in de kerk.( Een van de veel gehoorde uitspraken was, dat de koren in de wereld niet met het hart zingen, dat doen alleen de NAK koren, de enige weg naar God................................)
Zo ontstond het eerste kleinkoor in Nederland, in 1983, het "dubbel dubbel" kwartet, met werkelijke prachtige stemmen. Toen heb ik als dirigent mijn fijnste tijd gehad, ik deed wat mijn innerlijk aangaf en de mogelijkheden had ik gelukkig. Mijn vooropleiding conservatorium kon hier zijn gang gaan, in de dienst was dat anders want dan moest ik deemoedig zijn (vertaling: Slaaf zijn). Omdat ik mijn zegje zei over muziek e.d. vonden de voorgangers mij arrogant en het zelfde gebeurde ook in distr. Amsterdam met L.K. Wij kregen later wel het vertrouwen van Gerrit Sepers, gelukkig maar.

En BEE, Jij weet dit ook nog wel denk ik. Wij hadden Adventsuitvoeringen met een groot koor van 180 personen, daarin een jeugdkoor van 70 pers, een mannenkoor van ruim 50 pers. incl. kleinkoor/kamerkoor tussen de 16 en 24 personen. O ja, het orkest was 55 personen groot.
Het had eigenlijk zo moeten blijven per district, ieder district is anders, ze hadden dat in hun waarde moeten laten.
Gerrit Sepers zag toen ook al in dat er te grote kwaliteitsverschillen waren en dat er een roep ontstond om andere muziek te zingen dan alleen Nak liederen. Dit stuitte ook op verzet van Br. D en ik denk ook wel van G.Pos.
Gelukkig zijn regiokoren ontstaan echter het begin hiermee liep alles fout, introductie was fout, het werden "elitekoren" genoemd e.d. vaak werden de brs en zrs opgestookt door voorgangers die tegenstanders waren van deze koren en hen adviseerde de regiokoren te mijden.
Nou we weten het, er is bijna niets meer van over. Natuurlijk moeten wij ook de hand in eigen boezem steken te tijde van de oprichting, maar goed...................ook dit had beter gemoeten.
Het kerkelijk leven is al bijna ter ziele, maar het muzikale leven in de Nak ook.

groet, Gnosis
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Tenzij...

Bericht door Jabob65 »

@BEE en HH, hoe pijnlijk is het om al deze zaken te lezen, het is bijna niet te geloven.

Al het goede wordt afgebroken, en waarom?

BEE schreef oa dit:

In plaats van eenheid werd er op deze manier gelatenheid bevorderd; de berusting. Het volgende stadium is dan defaitisme. Moegestreden in een keurslijf.

En ook dat is waarheid, en als je dan moegestreden bent (murw geslagen), dan krijg je van ene Leber nog op je kop ook, tijdens de pinksterdienst maakt hij gehakt van dezulken, want zij wandelen in 'der Finsternis'.....!

En ook 'Einzelgänger' kunnen het vergeten want die zullen 'Das Ziel nimmer erreichen'...

Je kunt je afvragen waarom nog zoveel energie steken in zoveel slechts; maar dan ben ik het eens met BEE, ze hebben dan de halve wereld genomen maar de andere helft, daar blijven ze van af, en bovendien zijn wij wel elkanders hoeder.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Tenzij...

Bericht door Jabob65 »

@HH, en het spijt ons enorm wat jullie allemaal is aangedaan, mijn vrouw en ik hadden het er even over, eigenlijk bizar, je bent getalenteerd en het kost allemaal vreselijk veel tijd, en dan krijg je als dank allerlei verwijten en problemen op je bordje....

Kan me nog herinneren dat je zelfs dirigent was van het district Assen en dat je dan 1 x per maand op maandagavond naar 2e Exloërmond afreisde, op je vrije dag, ook als het donker was en het weer slecht.

Maar er is één troost, we kunnen eigenlijk alleen voor ons zelf spreken maar ik weet eigenlijk wel zeker dat enorm veel broeders en zusters enorm veel plezier hebben beleefd aan jou, voor ons geldt dan ook nog een privé contact dat we altijd als uiterst plezierig hebben ervaren.

Kan me ook herinneren dat jullie nooit oordelen over andere mensen. Erg plezierig.

Dus vanuit onze kant gevoelens van spijt en verdriet wat ze jullie aangedaan hebben maar gelijktijdig ook een positief gevoel!
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Tenzij...

Bericht door Criticus »

Gnosis,

Ik kan me in dit licht ook nog de dirigentencursus herinneren. Voor een aantal een avond om naar uit te kijken, voor een ander aantal een verplicht nummer dat met duidelijke tegenzin bezocht werd.

"Zodra de techniek komt, gaat het gevoel weg". Yeah right, grotere onzin kun je je niet voorstellen.

Maar ik denk dat HH/LK nog wel veel meer weerstand hebben gevoeld. Respect dat het toch is doorgegaan!
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 12.45 uur]


@Gnosis
@Jabob65
@Criticus

"De tactiek om onrust te bezweren, kwam ruimschoots te laat", meldde vanochtend De Volkskrant over het Maasstad-Ziekenhuis (met de dodelijke multiresistente klebsiella-bacterie) waar de directeur nu met een gouden premie is vertrokken. Precies eender is het gesteld bij de Nieuw-Apostolische Kerk. Gezonde mensen worden er ziek, zieken worden er doodziek en de doden krijgen er -als de nabestaanden niet uitkijken- zelfs nog een trap na. Hoogmoed viert er hoogtij. Ieders karakter moest er worden gebroken totdat je kneedbaar was in de handen van d'Apostel. Je werd geacht te beantwoorden aan het prototype van het voorbeeldige nieuw-apostolische godskind, zoals dat gedurig in de "arbeid" werd geschetst; "verbroken". Machtspolitiek zat erachter!! Witteboordencriminaliteit. Terreur. Terwijl de "zegenaars" hun kaken stevig op elkaar houden, horen wij vandaag-de-dag in de rechtszaal wat zij van d'Apostel moeten verzwijgen...

Niettemin:
  • Afbeelding
Groet,
BakEenEi


KOPIE van het bericht door BakEenEi op ma 10 jan 2011, 22:46 in de thread "Sektetest":
basis schreef:(...)

Ik lijd aan deze kerk en heb met haar te doen en zou het graag anders zien, de basis echter is moe en ongeïnspireerd. De vele gortdroge predikingen zijn soms niet om aan te horen en zondag na zondag worden de kerken leger, het gaat zo snel dat ik vermoed dat men binnen het kader nauwelijks zicht heeft op hoe snel het gaat!
@basis

Ook ik heb de Nieuw-Apostolische Kerk in mijzelf (!) zien lijden en sterven. Hoe ik voor dit aanvankelijk hartverscheurende rouwproces bij de verzorgende dienaren ook om hulp en aandacht vroeg; schijnbaar had men niet dóór dat het menens was. Zo schreef ik op 31 januari 2006 aan een opziener hieromtrent o.a. het volgende:
  • "Ik kan het gewoonweg niet verdragen als men het laat voorkomen alsof de de Nieuw-Apostolische Kerk als het ware patent zou hebben op werkzaamheid van de Heilige Geest: "het woord van God laat zich niet gevangenzetten". Die woorden kwam ik onlangs tegen in de Nieuwe Bijbelvertaling, in 2 Tim. 2, met boven dat hoofdstuk het opschrift "Deel in het lijden":

    [8] Houd Jezus Christus in gedachten, uit het nageslacht van David, die uit de dood is opgewekt. Dit heb ik verkondigd, [9] daarom heb ik veel te verduren en ben ik zelfs als een misdadiger gevangengezet. Maar het woord van God laat zich niet gevangenzetten; [10] daarom verdraag ik alles omwille van de uitverkorenen, opdat ook zij in Christus Jezus gered worden en eeuwige luister ontvangen.

    Bron: http://www.willibrordbijbel.nl/?j=2%20t ... ten#v53533
De geadresseerde begreep echter niet dat er een brandende vraag op het vlak van zielzorg te beantwoorden viel. In welke andere bewoordingen ik mijn vragen ook kenbaar maakte, voordien al en ook later nog; men liep er telkens voor weg!

Nu plaatste ik in een andere thread op dit forum in een reactie naar aanleiding van het overlijden van D.Ap. Pos i.r. evenwel de opmerking "God heeft het er nimmer van weerhouden om 'het werk Zijner handen' te laten doorgaan." Hierbij wist ik héél goed wat ik opschreef want God staat het namelijk niet toe dat iemand (wíe het ook is... ) Zijn licht voor anderen wegneemt. De woorden in vers 23 van Psalm 55 spreken in dit verband voor zich:
  • Leg uw last op de HEER
    en hij zal u steunen,

    nooit zal hij dulden
    dat een rechtvaardige ten val komt.
Door deze en andere ervaringen opende zich als het ware een extra dimensie: de theorie van "Deel in het lijden" werd voor mij de praktijk! Ondertussen legden de "hoogste" "dienaren" zich meer en meer toe op hun vermeende zakelijke verantwoordelijkheden. Oog voor geestelijk lijden bij de in beginsel aan hun liefderijke herderlijke zorgen toevertrouwde zielen had men gaandeweg niet meer. Immers, andere zaken, nevenzaken (!), eisten hun aandacht in toenemende mate volledig op. Om effectief "op termijn" korte metten te maken met onwelkome vragenstellers, meende men er tevens verstandig aan te doen versneld een soort van antwoordenboek samen te stellen, catechismus genaamd, waarvan dezulken eerst maar eens een grondige studie moesten maken alvorens in de toekomst nog steeds al te vrijmoedig beslag te leggen op de kostbare kantooruren van alsdan echte kerkvorsten. De streefdatum in 2008 haalde men daarbij niet; naar verluidt wordt het nu 2013. De stagnatie die optreedt laat zich echter eenvoudig verklaren want geen sterveling in hun kerk zal van deze catechismus namelijk ooit iets wijzer worden. Daarom hoeft de kerkleiding bij dit hele project níet op hulp van God te rekenen. Het blijft enkel en alleen ijdel vertoon tegenover geminachte naasten! Het broddelwerk dat nu schijnbaar tot elke prijs tot stand komt zal slechts verdeeldheid zaaien.

Zie de ontwikkelingen (die op zichzelf beschouwd te betreuren zijn) daarom liever in een breder perspectief!

Groet,
BakEenEi


P.S. Zojuist kwam ik nog een oud forumbericht tegen. Ik schreef het o.a. op 11 mei 2007 bij NAK-Observer:
@all

Op 2 mei jl. ben ik uitgetreden als lid van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Ik geef er de voorkeur aan hierover -uit de eerste hand- nog wat te zeggen.

Waar ik al jarenlang moeite mee heb, is de vermenging van bedrijfsmatige en geestelijke zaken. Dienaren kunnen hun energie en tijd immers maar één keer uitgeven. En staat dan zielzorg wel het meest centraal? Ook heb ik nooit kunnen begrijpen dat elk opvolgend ambt extra gewicht in de schaal zou leggen doordat aan dienaren dan meer en meer zgn. ponden waren toevertrouwd. Alsof God, wanneer het er op aankwam, méér had aan bijv. een priester dan aan een diaken. Als priester is iemand in de organisatie voornamer dan als diaken. In elk geval had het daar gedurig alle schijn van, want iedere hogere dienaar kan de initiatieven van een lagere dienaar altijd met een hiërarchische overmacht verslaan. Dankbaar hoorden we op te blikken naar onze zegenaars, de ambtsdragers. Hierbij is het de bedoeling dat ambtsdragers op hun beurt opzien naar degenen die een voornamer ambt (en dus een groter ambtsvermogen) hebben dan zijzelf. Altijd heb ik mij ongemakkelijk gevoeld bij de gedachte dat wie "lager" was, kennelijk minder goed tot zegen kan zijn, en ook bij de gedachte dat onder dienaren alleen de broeders worden verstaan die in de kerk een ambt hebben. Ik vind dit een akelige hooghartige benadering.

In mijn geloofsbeleving zijn deze "subcultuurverschijnselen" altijd verontrustende dissonanten geweest. Ik kon het moeilijk rijmen met de kerngedachte dat onze hemelse Vader één en al liefde is. Het leek wel alsof Hij lievelingskinderen had, onder wie met name "de zegenaars", en dat Hij het verder aan de Stamapostel en de Districtsapostelen overliet hoe in een ieder het geloof eventueel kon worden voleindigd. De Nieuw-Apostolische Kerk had het patent gekregen op de exploitatie van het werk des Heren. Echter, het is naar mijn stellige overtuiging een misvatting om te denken dat de Heilige Geest deze kerk regeert en dat een gevolmachtigd internationaal kerkbestuur het voor het kiezen heeft welke leidslieden God (!) moet zenden. Wat een hoogmoed om zoiets statutair te willen bepalen! In één van de gemeenten in Hamburg hebben we onlangs gezien dat er een voorbeeld is gesteld voor wie er (ná Uster**) nog aan twijfelde dat dienende broeders zich volledig akkoord dienen te verklaren met alle bevelen en voorschriften die er op gezag van de Stamapostel worden uitgevaardigd, zulks op straffe van uitsluiting. Werkelijk, dit is geen zuivere koffie. Het valt mij zwaar om deze en dergelijke ongerijmdheden te verdragen.

Toen St.Ap. Fehr werd opgevolgd door St.Ap. Leber, gaf deze te kennen: "Laten we het elkaar licht maken". Intussen kan ik er niets anders meer van maken dan dat hijzelf het heeft aangestuurd op het absolute tegendeel daarvan. In het woord van de maand van februari 2006 riep hij op tot een onbegrensd vertrouwen in ambtsdragers en onlangs, in het woord van de maand van januari 2007, om vooral geen ongenoegen en ontevredenheid te laten opkomen. Welnu, dan ben je dus uitgepraat. In de gauwigheid verschijnen er in de Onze Familie nog een aantal mededelingen en interviews, waarin ons onder andere te verstaan wordt gegeven dat aan homoseksuele broeders en zusters geen taak of ambt moet worden gegeven, en dat de zgn. Boodschap van St.Ap. Bischoff van hetzelfde zuivere gehalte was als de Openbaring van Johannes zal zijn. "Laten we het elkaar licht maken". (...) Voor mij zijn dat soort van uitlatingen door het "geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen", in welke hoedanigheid St.Ap. Leber recentelijk namens alle ingeschreven leden de Paus gelukwenste bij diens 80e verjaardag, klinkklare onzin. Zo'n warhoofd heb ik niet nodig en ik wens niemand toe van hem het slachtoffer te worden.

Hoe nu verder? Ik blijf gewoon die ik ben, en ik kies voor het evangelie van Christus zonder nog langer de filterwerking van de dogmatiek in een kerk. Ik zal er op dit forum geen discussie over aangaan. Maar ik vertelde dit nu liever even zelf dan dat er straks indianenverhalen de ronde gaan en ik die later moet ontzenuwen. Ik ervaar het als een ongelofelijk trieste zaak dat het allemaal zo is gelopen. Mijn devies: leef gezond met uitgebalanceerde geestelijke kost. God ziet bij ons het hart aan.


** "Natürlich möchten wir jeden Amtsträger behalten. Ich habe allerdings an dem Uster-Abend deutlich gemacht, dass ich erwarte, dass sich die Amtsträger ganz hinter die Lehraussagen der Kirche stellen."
Bron: Antwortbrief von Stammapostel Leber vom 04. Dezember 2006 auf das Schreiben der Gemeinde Hamburg-Blankenese vom 12. November 2006
Less Is More
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Tenzij...

Bericht door ACE »

@all

De NAK was en is een afspiegeling van de maatschappij waarbij 'boven het maaiveld uitstekende' lieden
worden onthoofd. Daar wordt nog een schepje bovenop gedaan door de leiding want ieder initiatief
is per definitie verdacht!
Onder de bezielende leiding van de LMC werd o.a. iedere creatieve inbreng afgeserveerd en het
zingen over het evangelie ten grave gedragen.
Kenmerkend voor de gehele cultuur binnen de NAK. TdB was uiteindelijk degeen die afserveren en
kalt stellen tot kunst verhief.

Een blij geloof met al haar rijkdom aan muziek, zang en evangelie is volledig de nek omgedraaid.
En nu? Niets van dat alles meer want er wordt gefocused op onroerende zaken!

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

ACE schreef:(...)
Een blij geloof met al haar rijkdom aan muziek, zang en evangelie is volledig de nek omgedraaid.
En nu? Niets van dat alles meer want er wordt gefocused op onroerende zaken!

(...)
@ACE

De zoveelste toren van Babel stort hier voor onze ogen in...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

Gnosis schreef:(...)
Zo ontstond het eerste kleinkoor in Nederland, in 1983, het "dubbel dubbel" kwartet, met werkelijke prachtige stemmen. Toen heb ik als dirigent mijn fijnste tijd gehad, ik deed wat mijn innerlijk aangaf en de mogelijkheden had ik gelukkig. Mijn vooropleiding conservatorium kon hier zijn gang gaan, in de dienst was dat anders want dan moest ik deemoedig zijn (vertaling: Slaaf zijn). Omdat ik mijn zegje zei over muziek e.d. vonden de voorgangers mij arrogant en het zelfde gebeurde ook in distr. Amsterdam met L.K. Wij kregen later wel het vertrouwen van Gerrit Sepers, gelukkig maar.

En BEE, Jij weet dit ook nog wel denk ik. Wij hadden Adventsuitvoeringen met een groot koor van 180 personen, daarin een jeugdkoor van 70 pers, een mannenkoor van ruim 50 pers. incl. kleinkoor/kamerkoor tussen de 16 en 24 personen. O ja, het orkest was 55 personen groot.
Het had eigenlijk zo moeten blijven per district, ieder district is anders, ze hadden dat in hun waarde moeten laten.
Gerrit Sepers zag toen ook al in dat er te grote kwaliteitsverschillen waren en dat er een roep ontstond om andere muziek te zingen dan alleen Nak liederen. Dit stuitte ook op verzet van Br. D en ik denk ook wel van G.Pos.
Gelukkig zijn regiokoren ontstaan echter het begin hiermee liep alles fout, introductie was fout, het werden "elitekoren" genoemd e.d. vaak werden de brs en zrs opgestookt door voorgangers die tegenstanders waren van deze koren en hen adviseerde de regiokoren te mijden.
Nou we weten het, er is bijna niets meer van over. Natuurlijk moeten wij ook de hand in eigen boezem steken te tijde van de oprichting, maar goed...................ook dit had beter gemoeten.
Het kerkelijk leven is al bijna ter ziele, maar het muzikale leven in de Nak ook.

groet, Gnosis
@Gnosis

Inderdaad hebben wij die tijd allebei meegemaakt. De tijd ook waarin anderen meenden er o.a. op te moeten wijzen dat er voor dirigenten en organisten een aparte hemel is... Of dat een gemeentevoorganger tegen de jeugd zei die enthousiast werkte aan een muziekprogramma voor een kerstavond: "Doe geen moeite want als de oudjes 'Stille nacht, heilige nacht' horen, vinden ze het allang goed genoeg." Echt héél bijzonder fijn was het voor mij persoonlijk daarom al met al niet. Maar zoals er desondanks enthousiast werd gemusiceerd, ook met het "dubbel dubbel kwartet"; ik heb er voluit van genoten!

Overigens denk ik dat m.n. creatieve mensen onderling wellicht gemeen hebben te beschikken over een stukje "radar" waardoor je vrij snel aanvoelt welke invloeden zich soms ergens laten gelden. Zo heb ik ontzettend vaak nog terug moeten denken aan de (tweede) Europese Informatieavond op 4 december 2007. Zie onder:
"Een muziekensemble zorgt voor de juiste stemming, alvorens... " Ja, ja. Wat zou ík mij achteraf ongelofelijk "gebruikt" hebben gevoeld, denk ik dan telkens, als bijvoorbeeld ook ikzelf hier voor "de juiste stemming" had gezorgd. Men is daar nietsvermoedend voor een karretje gespannen om maar de gewenste ambiance te creëren, zodat "Stamapostel Wilhelm Leber, internationaal hoofd van de kerk" vervolgens wegkwam met een geënsceneerde schertsvertoning die nog altijd zijn weerga niet kent. Hetzelfde staat overigens binnenkort in Nederland te gebeuren wanneer districtsapostel Armin Brinkmann goede sier wil maken met een groot Duits jongerenorkest - dat wordt ingezet als propagandamachine!

Als je op die manier als orkestleden misschien wel heel vleiend gefaciliteerd wordt, buitenlandse reizen maakt e.d., zal het vast lastig zijn om te doorzien wat er achter kan steken, maar zelf ben ik hierbij van mijn "bijgeloof" afgevallen...
Redactie schreef:@all
  • afbeelding
Blijkbaar heeft de nieuw-apostolische kerkleiding allang voorzien dat de vervangende geloofsleer sommigen in het harnas zou jagen en heeft zij zich daartegen gewapend door op voorhand met sancties te dreigen. Wat moet er nog méér gebeuren, zo vragen wij ons in gemoede af, alvorens ook in Nederland de betrokken ambtsdragers op hun klompen aanvoelen dat zij op het punt staan gekneveld en geknecht te worden door ongenaakbare heersers in een thans naar een sekte (inclusief schrikbewind) afdrijvend kerkgenootschap?! Sterker nog: this is the roadway to fascism!!

Het WebTeam


Bron: Bericht door Redactie op "za 26 feb 2011, 23:26" in de thread "Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird..."
  • "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!
Voor mij is zo'n uitlating (van in eerste instantie districtsapostel Karlheinz Schumacher als later van districtsapostel Armin Brinkmann) pertinent verachtelijk. Ik vind dit werkelijk getuigen van puur fascisme!!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

@all

In mijn bericht van "wo 10 aug 2011, 11:52" haalde ik gisteren het artikel uit De Volkskrant aan over nonchalance in het Maasstad Ziekenhuis bij de aanpak van de aldaar heersende levensgevaarlijke infectie. Vandaag ging het in de krant als volgt verder:
De raad van toezicht van het Maasstad Ziekenhuis faalt in zijn aanpak van de crisis met de dodelijke klebsiellabacterie, waaraan 28 patiënten zijn overleden. Ziekenhuisdirecteur P.S. is onnodig lang de hand boven het hoofd gehouden, vinden Pvda, PVV en SP.

Het optreden van raden van toezicht in ziekenhuizen is woensdag verder onder vuur komen te liggen door een onderzoek van vakbond CNV. Verplegend personeel durft geen incidenten te melden uit angst voor represailles, blijkt uit een enquête onder vijfhonderd vakbondsleden.
Na "intensief overleg" met de raad van toezicht vertrok directeur S. deze week bij het Maasstad Ziekenhuis. De bestuurder lag zwaar onder vuur omdat hij de uitbraak van de multiresistente bacterie maandenlang zou hebben gebagatelliseerd. Volgens de raad is zijn vertrek nodig om "vertrouwen van patiënten" terug te winnen.
Om een herhaling te voorkomen, willen PvdA, PVV en SP dat de overheid de raad van toezicht kan passeren. "De overheid zou moeten kunnen zeggen: we schorsen nu de directeur, want dit gaat letterlijk over leven en door", zegt Tweede -Kamerlid Eelke van der Veen (PvdA). De SP pleitte al eerder voor de oprichting van "medische interventieteams" die bestuurders kunnen ontslaan. (...)

Uit: "Overheid moet directeur opzij kunnen schuiven", pag. 2 VK donderdag 11 augustus 2011
Opnieuw laat zich in mijn beleving hier de link met misstanden bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heel snel leggen. Immers, wat is er daar nog over van het goddelijke leven dat de dienaren namens God te verzorgen hadden? Je deed het als dienaar toch eerst en vooral voor God?! (...) En nu treden er op gezag van Herr Dr. Wilhelm Leber managers op, die je het mes op de keel zetten als je niet onvoorwaardelijk napraat wat je volgens hen maar hebt te geloven. Ondertussen maak de ambtelijke top van "Zijn huis" een rovershol en de "raad van toezicht", dat wil zeggen "De landelijke vergadering" bestaande uit de districtsapostel als voorzitter (foute boel), tezamen met de districtsvoorgangers, treedt er NIET tegen op!! Wat mij betreft mag de Minister van Financiën nú ingrijpen. Die zogenaamde districtsvoorgangers (lees: districts-nalopers), die moesten zich doodschamen! Het is bizar wat dezen nu al jarenlang (!), dag-in dag-uit, uit de hand laten lopen.

Het lijkt onderhand wel alsof er zich in (!) de Nieuw-Apostolische Kerk alleen nog maar slapende leden bevinden. Het fascisme druipt ervan af en niemand doet wat! Het is diep droevig gesteld met de moraliteit van "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in deze kerk. Bovendien: hoe langer de ellende voortduurt, des te ernstiger zullen de uiteindelijke gevolgen zijn. Ikzelf wilde hierbij van mijn hart geen moordkuil maken:
Al zijn er verschillende graden van onwetendheid; laat "de verantwoordelijken" hier eindelijk eens hun verantwoordelijkheid wáármaken!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie