PINKSTEREN 2011

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

Je hebt wel gelijk Harm, bij het aanmaken van mijn profiel ging er iets mis.

Nu staat er eigenlijk Ja Bob!

Het moet zijn Jacob.
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Gnosis »

Jacob65/allen

Hieraan kun je zien dat er niet één weg, maar meerder wegen zijn die naar Rome leiden.
Ik zelf heb niet de behoefte om weer achter het instituut kerk aan te lopen, mede door mijn kennis van de kerkgeschiedenis etc. Dogmatiek ben ik wars van.
Ik kom oorspronkelijk uit een Doopsgezind geslacht ( zelfs vier dominees in mijn voorgeslacht) maar mijn ouders waren Ned. Herv. en in 1959 werden we Apostolisch in Groningen door Ap. Tj Bischoff. Ik was toen 9 jaar jong.
Ik ben meer een volger van de Gnostiek, vandaar Gnosis. Voelt voor mij heel erg goed en ben er erg mee bezig, zo ook de Esoterie en Antroposofie.
En zo gaat ieder zijns weegs en doet dat waar hij/zij gelukkig in zijn, dat is belangrijk! Waar voelt mijn ziel zich thuis.

Hartegroet, Harm
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

Zo is het Harm!

Aan kardinaal Ratzinger (de huidige paus) vroeg men: hoeveel wegen leiden er naar God.

Het antwoord was eenvoudig en verbluffend: zoveel er mensen zijn.

Reve zegt:

Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in zelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.

--

En Harm, ik ga eens wat lezen over gnostiek en ook het Thomas evangelie heeft mijn aandacht.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Criticus »

Haha ik heb ook altijd Jacob65 gelezen, zo zie je maar weer hoe snel je ergens overheen kan lezen.

Valt wel een beetje op dat veel "uittreders" toch ergens een onderdak willen vinden. Ik heb zelf die behoefte zelf eigenlijk niet meer gehad. Wel veel gelezen (een aantal op aanraden van Gnosis) maar ik heb niet echt meer het onderdeel "gemeenschap" nodig. Het voelt althans niet zo...
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Gnosis »

Jacob65'

Wanneer je het Thomasevangelie leest gebruik dan ook als je wilt het boek van Bram Moerland "schatgraven in Thomas".
Ik vind het een aanrader!
Ook kun je het evangelie van Maria Magdalena downloaden op het internet.
Het Aramese "Jezusgebed" , voor mij het echte "Onze Vader" kun je op de site van Bram Moerland vinden. Www.brammoerland.com
Een uitleg van de Gnostiek staat ook op deze site.
Veel plezier en we hebben het er nog wel eens over, of op deze site of op een andere manier.

Groet, Harm Gnosis
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

Ja, dat is een mooie site, en dit Onze Vader heeft veel diepgang.

En we houden contact!
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door ACE »

@Gnosis
En zo gaat ieder zijns weegs en doet dat waar hij/zij gelukkig in zijn, dat is belangrijk! Waar voelt mijn ziel zich thuis.
Van harte mee eens! Tijdens een ontmoeting op Schiphol schreef een jonge Katholieke Priester uit Rome in mijn zakbijbel: 'dat we ooit één mogen zijn'.
Wat een les voor mij. En wat een besef van het instituut GOD!

Las vandaag uit Woorden uit de Bijbel voor elke dag,

Zondag 19 juni:

Leert van Mij, dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen (Matth 11:29)


Hij zal leiden 't zacht gemoed
In het effen recht des Heren
Wie Hem ned'rig valt te voet
Zal van Hem zijn wegen leren

Gnosis, dat valt mooi samen met jouw aanbeveling!

Groet, ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

Prachtig ACE, daarom vind ik het Ubi Caritas ook zo mooi.

Daar waar liefde is, DAAR is God.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 22:30 uur]
basis schreef:In mijn gemeenschap zei gisteravond een dienaar die de Pinksterdienst had bijgewoond tegen mij dat hij de stamapostel zo ècht duidelijk had gevonden.
Het verhaal van de lichtkegel hoorde ik vanaf het altaar en ook in twee persoonlijke gesprekken na afloop.
Het wordt natuurlijk vooral weer in het wij in het licht, zij in het duister erbuiten getrokken...

Overigens vind ik het puur vooruitgang dat er nu opeens iets openlijk bespreekbaar is wat tot nu toe echt taboe was: de leegloop!


Bericht door basis op "do 16 jun 2011, 15:20"
@all

Intussen wordt er behendig drievoudig gekegeld: "Der Lichtkegel des Heiligen Geistes sei fixiert. Und zwar auf das Evangelium Jesu Christi, die Gebote und die Glaubensartikel." Zie onder:
Ook de nieuw-apostolische geloofsartikelen (waarvan waarschijnlijk steeds de meest recente herziene versie) hebben derhalve bij monde van districtsapostel Armin Brinkmann thans "kracht van wet" gekregen...
  • "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!
Het WebTeam


P.S.
Ook hier slaat weer de verwarring toe. Staat niet in Handelingen 16 vers 31 (over de gebeurtenissen in Filippi ) het volgende?
  • [25] Om middernacht waren Paulus en Silas aan het bidden en zongen ze lofliederen voor God. De andere gevangenen luisterden aandachtig naar hen. [26] Plotseling deed zich een hevige aardschok voor, zodat de gevangenis op haar grondvesten trilde; alle deuren sprongen open en bij iedereen schoten de boeien los. [27] De gevangenbewaarder schrok wakker, en toen hij zag dat de deuren van de gevangenis openstonden, trok hij zijn zwaard om zelfmoord te plegen, want hij dacht dat de gevangenen ontsnapt waren. [28] Maar Paulus riep hem luidkeels toe: ‘Doe uzelf niets aan, we zijn immers nog allemaal hier!’ [29] De bewaarder vroeg om een fakkel, rende naar binnen en viel bevend voor Paulus en Silas op de grond. [30] Hij bracht hen naar buiten en vroeg: ‘Zegt u mij, heren, wat moet ik doen om gered te worden?’ [31] Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’ [32] En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan iedereen die bij hem woonde. [33] Hoewel het midden in de nacht was, nam hij hen mee en maakte hun wonden schoon. Meteen daarna werden hij en zijn huisgenoten gedoopt. [34] Hij bracht hen naar zijn woning boven de gevangenis en zette hun daar een maaltijd voor. Hij en al zijn huisgenoten waren buitengewoon verheugd dat hij nu in God geloofde.

    Uit: Handelingen 16 (NBV)
Overigens koos districtsapostel Brinkmann nu als tekstwoord Matteüs 12 vers 30:
  • [22] Toen bracht men een blinde bij hem die bezeten was en niet kon spreken, en hij genas hem, zodat hij weer kon spreken en zien. [23] Alle omstanders stonden versteld en zeiden: ‘Zou híj de Zoon van David zijn?’ [24] Maar de Farizeeën die dit hoorden, zeiden tegen elkaar: ‘Hij kan die demonen alleen maar uitdrijven dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen.’ [25] Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden. [26] Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf. Hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden? [27] En als ik inderdaad door Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven uw eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook uw rechters zijn! [28] Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen. [29] Trouwens, hoe kan iemand het huis van een sterkere binnengaan en zijn inboedel roven, als hij die sterkere niet eerst heeft vastgebonden? Pas dan zal hij zijn huis kunnen leegroven. [30] Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen. [31] Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. [32] En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.

    Uit: Matteüs 12 (NBV)
Stevige kost! Maar het had -zonder bij de jeugd angst in te boezemen- ook anders gekund:
  • [38] Johannes zei tegen hem: ‘Meester, we hebben iemand gezien die in uw naam demonen uitdreef en we hebben geprobeerd hem dat te beletten omdat hij zich niet bij ons wilde aansluiten.’ [39] Jezus zei: ‘Belet het hem niet. Want iemand die een wonder verricht in mijn naam kan onmogelijk het volgende moment kwaad van mij spreken. [40] Wie niet tegen ons is, is voor ons. [41] Ik verzeker je: wie jullie een beker water te drinken geeft omdat jullie bij Christus horen, die zal zeker beloond worden.

    Uit: Marcus 9 (NBV)
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie