Neergang van de RKK en de NAK NL

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door zefyr »

Praktisch apostolisch-zijn is ook over de schutting kijken en ontwikkelingen in andere kerken volgen.

Het is genoegzaam bekend, dat de (internationale) kerkleiding van de NAK in het laatste decennium graag de banden aanhaalt met de (curie-)leiding van de RKK en het Vaticaan. Sinds de nadagen van stamapostel Fehr (1988-2005) wordt er driftig gecorrespondeerd met en bezoeken gebracht aan de rooms-katholieke leiding, vooral in Rome. Sinds bijna 2000 jaar doet 'Rome' al zaken met Onze-Lieve-Heer, ondanks het feit dat men in 'Rome' tegen interplanetair tarief telefoneert met de Heilige Geest en de nieuw-apostolische leiding in 'Zuerich' tegen lokaal tarief, althans dat denken ze :lol: De kerkleiding van beide kerken hebben ook veel gemeen. Beiden worden geplaagd door een moeizame omgang met een beladen en inktzwarte geschiedenis, hebben (of hadden) grote moeite met de democratie, (post)moderniteit, de individualisering en secularisatie. De neergang van de RKK, evenals andere (gevestigde) kerken, in Europa en in Nederland in het bijzonder intrigeert mij al vele jaren. Vandaag las ik het volgende in het Nederlands Dagblad over een van de vele oorzaken van de neergang van de RKK in Nederland.

"In de zomer van 1947 maakte de Poolse priester Karol Wojtyla (Zefyr: de later paus Johannes Paulus II) een rondreis door Frankrijk, Belgie en Nederland. (...) Wojtyla nam van buitenaf een 'koele en hardé eenheid' waar en zag zijn waarnemingen bevestigd tijdens een gesprek met een Nederlandse katholiek. Ze was stukgelopen op de strengheid en de discipline van het Nederlandse katholicisme. Haar religieuze verlangens werden niet gestild, haar emotionele behoeften deden er niet toe. 'Het enige dat telt is, is de beleving van de katholieke eenheid', schreef Wojtyla. (...) De geestelijkheid gaf meer om de katholieke organisaties dan om het zielenheil van de gelovigen, (...) Velen gingen op zondag naar de kerk, maar hun geloof was niet meer dan een systeem van waarheden en geboden. (...) 'Wat zowel bij de geestelijkheid als bij de leken ontbrak, was te weinig doorleefd en raakte los van de dagelijkse levenservaring. Daardoor zou het geloof op den duur zijn relevantie verliezen.'" (Nederlands Dagblad van 5 september 2012, Moe van kritiek en geruisloze afval, door Willem Bouwman)

Uiteraard zijn de RKK en de NAK twee onvergelijkbare grootheden, ondanks enkele (byzantijns autocratische) overeenkomsten. Desalniettemin meen ik als ex-lid van de NAK NL veel te herkennen in bovengenoemde...
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Diderot »

zefyr schreef:Het is genoegzaam bekend, dat de (internationale) kerkleiding van de NAK in het laatste decennium graag de banden aanhaalt met de (curie-)leiding van de RKK en het Vaticaan. Sinds de nadagen van stamapostel Fehr (1988-2005) wordt er driftig gecorrespondeerd met en bezoeken gebracht aan de rooms-katholieke leiding, vooral in Rome.
"Driftig" in de zin van "frequent, veel"? Dat lijkt me een overdrijving en dus onjuist. Waar hebben we het over?
- Twee brieven (even in mijn termen: 1: "Gecondoleerd met het overlijden van Popie Jopie II"; 2: "Gefeliciteerd met de uitverkiezing, Benedictus, en de groeten van je concullega!"). Heb ik er een (groot) aantal gemist?
- Ik kan me een (één) bericht op een Duitse NAK-webzijde herinneren, misschien een jaar geleden, waarin over een NAK-bezoek aan een Vaticaanse 'official' bericht is. Heb ik er een (groot) aantal gemist?
zefyr schreef:Sinds bijna 2000 jaar doet 'Rome' al zaken met Onze-Lieve-Heer, ondanks het feit dat men in 'Rome' tegen interplanetair tarief telefoneert met de Heilige Geest en de nieuw-apostolische leiding in 'Zuerich' tegen lokaal tarief, althans dat denken ze :lol: De kerkleiding van beide kerken hebben ook veel gemeen. Beiden worden geplaagd door een moeizame omgang met een beladen en inktzwarte geschiedenis, hebben (of hadden) grote moeite met de democratie, (post)moderniteit, de individualisering en secularisatie.
Over het telefoneren kan ik geen uitspraak doen, maar voor wat betreft de rest: eens.
zefyr schreef:De neergang van de RKK, evenals andere (gevestigde) kerken, in Europa en in Nederland in het bijzonder intrigeert mij al vele jaren. Vandaag las ik het volgende in het Nederlands Dagblad over een van de vele oorzaken van de neergang van de RKK in Nederland.
[...]
Uiteraard zijn de RKK en de NAK twee onvergelijkbare grootheden, ondanks enkele (byzantijns autocratische) overeenkomsten. Desalniettemin meen ik als ex-lid van de NAK NL veel te herkennen in bovengenoemde...
Het is moeilijk om de redenen (voor beide kerken!) van de teruggang in aantallen leden duidelijk te benoemen. Een onderzoek, liefst met veel respondenten, naar de redenen voor kerkverlating of kerkdiensten-verlating, zou een mooi promotie-onderzoek voor een bevlogen theoloog kunnen zijn. Alhoewel het natuurlijk verleidelijk is om redenen als "strengheid", "liefdeloosheid", "kerkelijke eenheid ten koste van de leden" zomaar in de groep te gooien, is dat zonder nader onderzoek helaas slechts een slag in de lucht.

Over de RKK kan ik weinig zeggen, daar heb ik slechts beperkte ervaring mee. Mijn indruk van de lokale situatie hier bij ons in het dorp is dat de lokale RKK-priester heel nadrukkelijk een priester-voor-iedereen (RKK én niet-RKK!) wil zijn, iemand die ieders religieuze ideeën accepteert (zonder zijn eigen overtuigingen te loochenen of te verzwijgen) en iedereen in zijn waarde laat. De lokale RKK is een gemeenschap die heel veel verschillende meningen in haar 'body' accepteert en tolereert, wat volgens mij ook in de wereldwijde kerk het geval is als je ziet wat voor verschillende meningen RKK-theologen (nog steeds, ondanks de Duitse Opperherder) kunnen verkondigen/publiceren.
In die zin zou de RKK een groot voorbeeld voor de NAK kunnen zijn. Mijns inziens is in de NAK niet echt sprake van 'theologie', daarvoor ontbreekt het aan de benodigde basiskennis op velerlei gebied. Maar dat nadeel heeft ook een voordeel: Als er geen sprake is van theologie, dan hoef je daar ook geen rekening mee te houden :-) Dat opent dus het perspectief voor een lokale NAK-gemeente om er 'gewoon' voor elkaar te zijn, met bijbehorende volledige acceptatie van elkaars verschillende religieuze ideeën (want die zijn er vaak wel degelijk, al denkt de NAK-leiding misschien van niet). Ik denk wel dat de lokale NAK-'geestelijkheid' (met name de voorganger, misschien in iets mindere mate de overige priesters en diakenen) hierin een stempel zet, dus: een bevorderende of remmende rol speelt.

Goed. Tot slot even terug naar de 'neergang'. Als ik naar de SILA-webzijde kijk (zie http://www.sila.nl/5-Pages/01-Aantallen2011.html) dan zie ik voor de NAK over de laatste vijf jaar gemiddeld een verlies van 100 leden per jaar. Honderd leden, dat is ca. 1% per jaar. Kijkende naar de RKK, dan zie ik over de laatste vijf jaar gemiddeld een verlies van bijna 14000 leden per jaar. Dat is ca. 0,3% per jaar. Bij het bekijken van beide percentages vind ik de term 'neergang' niet passen. Het is uiteraard een dalende lijn, maar de term 'neergang' schildert een te dramatisch beeld.

Uiteraard is dit maar één kengetal, en zou het interessant zijn om het gemiddelde aantal op zondagochtend de mis/dienst bezoekende leden over de afgelopen vijf jaar of langer te te weten. Over de RKK kan ik helemaal niets zeggen, over de NAK in het lokale onderdistrict heb ik mijns inziens wel een redelijk beeld. Het aantal gemeenten is in de afgelopen 20 jaar met ruim de helft afgenomen, het aantal dienstbezoekende leden in het onderdistrict is naar mijn inschatting nog maar ca. 40-50% van het aantal van 20 jaar geleden. Dat is een veel grotere gemiddelde daling per jaar (ca. 4%, als ik goed heb gerekend) dan die van het aantal officieel ingeschreven leden. Wat voor redenen liggen daaraan ten grondslag? Ik verwijs nogmaals naar mijn opmerking boven (promotie-onderzoek), en kan alleen maar over mijn lokale NAK-gemeente spreken. In veruit de meeste gevallen is de reden voor kerkdienstverlaters naar mijn inschatting vrij 'simpel', namelijk: desinteresse. Desinteresse voor het instituut kerk, voor 'georganiseerde religie', in iets mindere mate gepaard aan desinteresse voor religie sec. Onenigheid over leerstellige thema's, kerkelijke dwang, strengheid, liefdeloosheid: ik heb zelden gehoord dat kerkdienstverlaters dat als hoofdreden opvoerden. Veel meer krijg je als reactie iets als "Het [de diensten, het gesprokene] zegt/zei me niets meer" of andere formuleringen van dezelfde strekking.

Overigens zijn er genoeg andere (apostolische kerken) waar de trend in de aantallen leden minstens een vergelijkbaar percentage als dat van de NAk laat zien. Het Apostolisch Genootschap is getalsmatig ook sterk aan het teruglopen, terwijl je daar (mijns inziens) in de laatste 10 a 20 jaar echt niet over een strenge, liefdeloze, onder kerkelijke dwang zuchtende kerkelijke gemeenschap kunt spreken. Ik denk dat ook daar desinteresse aan georganiseerde religie de belangrijkste reden voor kerkdienstverlating is.

Tot slot (echt!) heb ik nog een gratis tip voor West-Europese kerkleiders, die hun kerk willen laten groeien of minstens getalsmatig stabiel willen houden:
Zorg dat de gelovigen ervan overtuigd zijn dat God met afgrijzen op anticonceptiemiddelen ziet. Grote gezinnen, met minstens 5 kinderen (liefst 10 of meer, dat tikt pas lekker aan!), zijn de beste profylaxe (het absoluut beste woord in deze situatie :-)) tegen kerkkrimp. Al zijn er dan een paar die uiteindelijk de kerk verlaten, dan blijven er nog genoeg kinderen over om de kerk een positief ledensaldo te bezorgen.

Dus, Wilhelm, Jean-Luc, doe je best! Jullie hebben zelf niet het goede voorbeeld gegeven, maar misschien is het nog mogelijk om een klein 'addendum' aan de Catechismus toe te voegen... Het is de laatste kans voor de NAK in West-Europa!

Diderot.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door zefyr »

@Diderot (met of zonder puntje)

Dank voor je gortdroge en humorloze commentaar :o Het is helaas niet iedereen gegeven om gebruik te maken van de lachspieren, maar gelukkig beschik je wel over een grote dosis cynisme :lol:

Het was tot ongeveer een decennium ondenkbaar in de NAK, dat de kerkleiding zich publiekelijk wendde tot 'Rome' of het Vaticaan. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat de nieuw-apostolische kerkleiding er zelfs mee koketteert. Er is volgens mij duidelijk sprake van een copernicaanse wending. Ik ben ervan overtuigd, dat dit geen gratuite bewering is. Vorig jaar nog bracht een NAK-delegatie een bezoek aan 'Rome'. http://www.nak.org/de/news/news-display/article/17211/ Dit jaar feliciteerde stamapostel Leber paus Benedictus XVI met z'n verjaardag. http://www.nak.org/de/news/nak-internat ... cle/17599/

Het verbaast mij, dat je op een rigide en selectieve wijze met cijfers omgaat. Het officiele ledental van de NAK NL, als we mogen vertrouwen op de SILA-gegevens, daalt gestaag, sinds vele jaren. Het is niet schokkend (meer). Deze cijfers hebben een eendimensionaal karakter, namelijk het wordt gemeten langs de meetlat van het lidmaatschap. Ongetwijfeld zal ik in jouw ogen me op glad ijs begeven, als ik beweer - zonder dikke rapportages en onderzoeksrapporten binnen handbereik - dat dit slechts een zwakke afspiegeling is van de werkelijke situatie. Het is genoegzaam bekend (common knowledge), dat het bezoek van nieuw-apostolischen aan de diensten in de afgelopen decennia in Nederland - en elders in Europa - drastisch is afgenomen. Tientallen, honderden nieuw-apostolische gemeenten zijn in de afgelopen decennia in Europa opgegeven, vooral in Duitsland en Nederland. Ook deze dimensie is niet terug te vinden in de SILA-gegevens. Over de oorzaken van de neergang van de RKK en de NAK is ongetwijfeld nog veel meer te zeggen. Mijn bijdrage, vooral het citaat uit het Nederlands Dagblad van 5 september 2012, beoogde ook niet een sluitende verklaring te geven. Het zette me aan tot nadenken en dat is geen slag in de lucht!

Nogmaals het citaat dat me raakte en tot nadenken stemde.

"'Wat zowel bij de geestelijkheid als bij de leken ontbrak, was een persoonlijke spiritualiteit: het geloof was te weinig doorleefd en raakte los van de dagelijkse levenservaring. Daardoor zou het geloof op den duur zijn relevantie verliezen.'"
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Jabob65 »

Jubilerende bisschop De Korte: een lerende kerk worden kost tijd
Bisschop De Korte viert zaterdag zijn zilveren priesterjubileum. Dan verschijnt ook zijn boek Hartelijk katholiek. Spiritualiteit van een liefdevolle God. Het pak van bisschop zijn zit hem steeds beter.

Hanneke Goudappel
Groningen | Aan het eind van een feestelijke eucharistieviering zaterdag neemt eregast kardinaal Simonis het eerste exemplaar in ontvangst. De kardinaal schreef ook een voorwoord in het boek. Niet voor niets. De Korte beschouwt Simonis als een geestelijk vader. Het was Simonis die hem tot diaken, tot priester én tot bisschop wijdde.
Het zilveren priesterjubileum van bisschop Gerard de Korte vormde de aanleiding voor de bundeling van een aantal artikelen, lezingen en columns uit de afgelopen 25 jaar. Ze zijn in het boek ondergebracht onder vier thema’s: de toekomst van kerk & christendom in ons land, katholieke spiritualiteit, de plaats van de kerk in de samenleving en de liturgie.
Welk thema gaat de bisschop het meest aan het hart? ,,De toekomst van de kerk houdt mij sterk bezig”, vertelt mgr. De Korte. ,,En als je het over toekomst hebt, heb je het ook over de inhoud: katholieke spiritualiteit, en over het spreken naar de samenleving.”
Dat laatste valt nog niet mee. De Korte staat bekend om zijn typering van ‘de sprakeloosheid’ van katholieken als het gaat om kennis van het christelijk geloof. De bisschop maakt zich niet alleen zorgen over de getalsmatige krimp, maar vooral ook over die ‘geloofszwakte van veel hedendaagse katholieken’, schrijft hij in zijn voorwoord. Het is hem bij pastorale gespreken steeds weer opgevallen dat veel katholieken in de praktijk ‘religieuze humanisten’ zijn geworden, ‘die het geloof beleven en ter sprake brengen op het niveau van waarden en normen’.
Lerende kerk

Daarom zet hij sinds zijn aantreden als bisschop van het noordelijke bisdom in september 2008 in op catechese en geloofscommunicatie. Gemakkelijk is dat niet. ,,Je bent als bisschop afhankelijk van de mensen: wíllen ze leren, wíllen ze samenkomen naast de vieringen? Katholieken zijn dat vaak niet gewend.” Toch ontstaan er in het bisdom langzaam maar zeker meer gespreksgroepen, zoals bijbelgroepen en Geloven Nu-groepen. Een lerende kerk worden kost tijd, zegt De Korte.
Hoe het noordelijk bisdom er over 25 jaar uitziet, is een spannende vraag, vindt de bisschop. ,,De tendenzen zijn die van een minderheidskerk. Dat zijn we natuurlijk ook nu al. Ik denk voor de toekomst aan kleine parochies. Een omslag naar numerieke groei van het aantal katholieken lijkt sociologisch niet voor de hand liggend. Ik hoop echter op vitale kleine christelijke gemeenschappen, die – zonder enige dwang of noodzaak – hun bijdrage leveren aan de eigen geloofsvorming en aan de opbouw van de samenleving.”
Open en gastvrije kerken, aldus De Korte. Maar wel vanuit een helder perspectief: ‘Authentiek christelijk geloof is altijd een relationeel geloof’, verwoordt de bisschop in zijn boek. ‘Wij worden uitgenodigd tot vriendschap met Christus.’
,,In het grote aanbod op de markt van religie hoeven mensen niet gelijk ‘het hele pakket’ aan te nemen”, licht De Korte toe. ,,Er is ruimte om te groeien in de relatie met Christus. Het is een hoog ideaal, maar ik hoop dat de kerk van over 25 jaar deze relationele dimensie van het christelijk geloof voorop heeft staan, en zelfbewust is in het geloof.”
Pijn

In de komende 25 jaar komt er ook op het gebied van kerksluitingen nog veel op het bisdom af, weet De Korte als geen ander. ,,We zitten nog altijd te ruim in ons jasje. We moeten de kerk ook qua structuur en gebouwen toekomstbestendig maken.” Zo vormt de bisschop de huidige 37 Friese parochies om naar acht grote parochies in 2017.
Bisschop De Korte voelde de pijn van reorganisatie in het afgelopen jaar aan den lijve. Hij moest vier mensen uit het bisschopshuis ontslaan. ,,Dat heeft me flink geraakt. Het komt heel dichtbij. Je moet mensen verdriet doen, met wie je vier jaar hebt samenwerkt. Voor de ontslagen werknemers is het een ramp, maar voor de continuïteit van het bisdomkantoor is het noodzakelijk.”
Het maakte – samen met de hele landelijke misbruikaffaire – de laatste jaren tot de moeilijkste uit zijn 25 priesterjaren. De bisschop voerde tientallen gesprekken met slachtoffers van seksueel misbruik, van ‘licht’ tot heel zwaar misbruik. Af en toe wilde hij ,,letterlijk onder tafel kruipen”. Het riep ,,boosheid, verdriet en schaamte” op en het gevoel: ,,vreselijk dat dit in kerkelijke huizen heeft plaatsgevonden”.
Naast die gevoelens kijkt De Korte als historicus ook ,,nuchter” naar de kerk. ,,De kerk is een gemengd lichaam. Er zijn altijd wolven binnen geweest, net als er ook buiten schapen zijn. Door de eeuwen heen is er veel kleinmenselijkheid. Zelfs al in de eerste gemeenten: de apostel Paulus schreef zijn brieven vaak als reactie op ellende in de gemeente. Maar ellende wordt altijd confronterender als het dichtbij komt, en in je eigen tijd plaatsvindt.”
Ondanks de moeilijkheden voelt De Korte zich een zondagskind. Geen enkele periode uit de afgelopen kwart eeuw springt er voor hem echt uit: ,,de hele periode vind ik mooi.” Het priester worden leek al vroeg in het verschiet te liggen. Als kind speelde Gerard de Korte pastoortje. ‘Bij de katholieke boekhandel werden de benodigde spullen gekocht om ‘misje te spelen’, schrijft hij.
Schoolbord

Al snel verschoof de aandacht echter. Op de lagere school groeide steeds meer het verlangen om leraar te worden. ‘Ik kreeg een groot schoolbord en gaf aan jongere kinderen uit de buurt les.’ Geschiedenis zou het worden. Mede door het vele vrijwilligerswerk dat De Korte tijdens zijn studie in de parochie deed, kwam ‘het oude verlangen om priester te worden in een nieuwe en gezuiverde vorm terug’. ‘Niet meer als een kleine jongen die geraakt was door de schoonheid van de liturgie en dat wilde naspelen. Veel meer om op een meer radicale wijze de weg van de navolging van Jezus te gaan.’
Na zijn afstuderen als historicus in 1980 begon hij aan de Katholieke Theologische Universiteit in Utrecht, en aan het Ariënskonvikt, de priesteropleiding. ‘Het konvikt zorgde voor een stevige spirituele vorming, waarvan de dagelijkse eucharistie en het getijdengebed het hart vormde, en de universiteit daagde mij intellectueel uit.’
In januari 1987 werd De Korte door kardinaal Simonis tot diaken gewijd. In september volgde de priesterwijding. Hij werd halftijds pastor van de kathedrale kerk van Utrecht, en kreeg daarnaast een benoeming als staflid van de priesteropleiding en de opdracht om een proefschrift te schrijven. De Korte kijkt met veel plezier terug op deze tijd waarin hij wekelijks voorging in de zondagse eucharistie, en veel tijd besteedde aan studenten- en volwassenencatechese en individueel pastoraat.
Een paar jaar later, in 1992, volgde De Korte dr. P. Rentinck op als rector van het konvikt. Ook het werken aan de vorming van nieuwe priesters gaf hem veel voldoening. Het proefschrift dat hij in mei 1994 verdedigde - Pastoraat van de verzoening - kreeg meer aandacht in protestantse kring dan in het eigen rooms-katholieke milieu.
Toen kardinaal Simonis in 1999 de benoeming als deken van Salland (West-Overijssel) voor hem in petto had, leek dat De Korte eerst niet zo aantrekkelijk. ‘Veel minder contact met gelovigen en veel meer vergaderingen met pastores en bestuurders. Al snel ontdekte ik dat ook het dekenale werk een echte vorm van pastoraat is.’
In de war

Met zijn volgende benoeming was De Korte in eerste instantie al helemaal niet blij. De paus benoemde hem in 2001 als hulpbisschop van Utrecht. ,,Ik was er destijds wel een beetje van in de war”, legt de bisschop uit. ,,Priesterschap is een roeping, daar groei je langzaam naar toe. Bisschop worden, wordt je aangedaan, zou ik bijna zeggen. Ik voelde me verwant met Jeremia die sterk het gevoel had: kan ik wel profeet zijn? De zwaarte van de grote verantwoordelijkheid drukte op mij. Voortaan was ik een van de gezichten van het aartsbisdom. Kan ik die taak waarmaken, vroeg ik me af.”
Veel steun ondervond De Korte toen van P. Rentinck, die op dat moment vicaris-generaal van het aartsbisdom was. Hij stuurde de nieuwe hulpbisschop alle teksten uit het Nieuwe Testament rond het woord ‘vertrouwen’.
Het werd ook De Kortes bisschopsmotto (wapenspreuk): ‘In vertrouwen op Christus’. ‘Deze vrome woorden, die ik de gelovigen voorhield, zou ik zelf waar moeten maken in mijn nieuwe ambt als bisschop van de Rooms-Katholieke Kerk’, schrijft De Korte in zijn boek. Naarmate de tijd vorderde groeide hij in het ambt. ‘Wat eens een ongemakkelijk pak was geweest, ging steeds beter zitten. De steun en de bemoediging van vele goede mensen hebben het zelfvertrouwen doen groeien.”
Dankbaar

Toen De Korte in 2008 vervolgens tot nieuwe bisschop van het bisdom Groningen-Ljouwert werd benoemd, was hij ‘intens dankbaar voor het pauselijk vertrouwen’ en voor de ‘hartelijke ontvangst door velen in het nieuwe bisdom’. Naast de bestuurderstaken hecht hij aan het opdragen van de eucharistie en contacten met gelovigen. ,,Catechese en pastoraat komt indirect wel terug, door het geven van lezingen bijvoorbeeld”, vertelt hij. ,,Ook heb ik veel contacten met tieners als ik ze het sacrament van het vormsel bedien. Dat is heel leerzaam, omdat het mij leert wat er bij hen leeft aan twijfels, vragen, maar ook aan geloof.”
* Hartelijk katholiek. Spiritualiteit van een liefdevolle God. G. J.N. de Korte. Uitgeverij Kok, 16,50 euro. Het boek is te bestellen via http://www.fd-extra.nl en de advertentie in de krant
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Jabob65 »

In dit kader is het wellicht ook interessant naar het beleidsplan 'kwetsbaar en hoopvol' te kijken van het Bisdom Groningen/Friesland, concluderen dat er neergang is één maar je blik (en je handelen) te richten op de toekomst is twee:

http://overhoop.hvdh4.dedicated.nines.nl/

Op deze site staan veel goede zaken, ook kwesties waar andere geloofsgemeenschappen haar voordeel mee kunnen doen.

Pr. Dr. Ad van der Helm heeft samen met Petra Stassen ook een lezenswaardig boek geschreven over het besturen van een parochie:

http://www.berneboek.com/shop/product.php?id=3000
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door BakEenEi »

zefyr schreef:(...)
Dit jaar feliciteerde stamapostel Leber paus Benedictus XVI met z'n verjaardag. http://www.nak.org/de/news/nak-internat ... cle/17599/

(...)
Nogmaals het citaat dat me raakte en tot nadenken stemde.

"'Wat zowel bij de geestelijkheid als bij de leken ontbrak, was een persoonlijke spiritualiteit: het geloof was te weinig doorleefd en raakte los van de dagelijkse levenservaring. Daardoor zou het geloof op den duur zijn relevantie verliezen.'"
@zefyr

Ook ik vind het een veelzeggend citaat met een hoog waarheidsgehalte.

In de bewuste brief van 18 april 2012;
een in dit geval door ijdelheid van de afzender opzettelijk uitgelekt onderonsje tussen enkele hooggeplaatsten in -aardse- bestuurlijke religieuze kringen, viel mij de volgende zinsnede op:
Aan:
Seine Heiligkeit Papst Benedikt XVI
  • Eure Heiligkeit Papst Benedikt XVI (...) "Möge Gott, in dessen Dienst wir stehen, Sie auch im neuen Lebensjahr segnen."
Van:
Wilhelm Leber
Präsident und Stammapostel
Houdt zulks "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" geen "Lehrwiderspruch" in, zo moest ik denken, met de inhoud van de voorlopige versie van de op handen zijnde catechismus? Of liep "Präsident und Stammapostel" Leber nu feitelijk al vooruit op de wellicht nog door hemzelf uit te vaardigen voorlopig eerste herziene editie daarvan?

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Diderot »

zefyr schreef:Het was tot ongeveer een decennium ondenkbaar in de NAK, dat de kerkleiding zich publiekelijk wendde tot 'Rome' of het Vaticaan. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat de nieuw-apostolische kerkleiding er zelfs mee koketteert. Er is volgens mij duidelijk sprake van een copernicaanse wending. Ik ben ervan overtuigd, dat dit geen gratuite bewering is. Vorig jaar nog bracht een NAK-delegatie een bezoek aan 'Rome'. http://www.nak.org/de/news/news-display/article/17211/ Dit jaar feliciteerde stamapostel Leber paus Benedictus XVI met z'n verjaardag. http://www.nak.org/de/news/nak-internat ... cle/17599/

Jaja, daar ben ik het mee eens. Ik vond alleen je kwalificatie, dat er door de NAK "driftig gecorrespondeerd [...] en bezoeken gebracht aan de rooms-katholieke leiding" wordt, onjuist. Maar goed, de een vindt drie brieven en een bezoek al veel, de ander vindt het weinig.
zefyr schreef:Het verbaast mij, dat je op een rigide en selectieve wijze met cijfers omgaat. Het officiele ledental van de NAK NL, als we mogen vertrouwen op de SILA-gegevens, daalt gestaag, sinds vele jaren. Het is niet schokkend (meer). Deze cijfers hebben een eendimensionaal karakter, namelijk het wordt gemeten langs de meetlat van het lidmaatschap. Ongetwijfeld zal ik in jouw ogen me op glad ijs begeven, als ik beweer - zonder dikke rapportages en onderzoeksrapporten binnen handbereik - dat dit slechts een zwakke afspiegeling is van de werkelijke situatie. Het is genoegzaam bekend (common knowledge), dat het bezoek van nieuw-apostolischen aan de diensten in de afgelopen decennia in Nederland - en elders in Europa - drastisch is afgenomen. Tientallen, honderden nieuw-apostolische gemeenten zijn in de afgelopen decennia in Europa opgegeven, vooral in Duitsland en Nederland. Ook deze dimensie is niet terug te vinden in de SILA-gegevens.
Inderdaad. Mijn becommentariëren van de SILA-cijfers heeft toch niets met rigiditeit of selectiviteit te maken? Ik vervolg daarna ook met mijn eigen perceptie v.w.b. het dienstenbezoek, wat inderdaad veel sneller daalt dan het officiële lidmaatschapscijfer.
zefyr schreef:Nogmaals het citaat dat me raakte en tot nadenken stemde.
"'Wat zowel bij de geestelijkheid als bij de leken ontbrak, was een persoonlijke spiritualiteit: het geloof was te weinig doorleefd en raakte los van de dagelijkse levenservaring. Daardoor zou het geloof op den duur zijn relevantie verliezen.'"
Met dat citaat kan ik niet zoveel, ik vind het te wazig en vaag. Was het geloof in de 1950er/1960er jaren, toen de HAGEA (vanaf 1962: NAK) nog behoorlijk groeide, bij geestelijkheid en leken dan wél "doorleefd", wel "vast aan de dagelijkse levenservaring"? Nogmaals, ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen.
Overigens blijf ik erbij, dat de NAK helemaal niet bijzonder is (in Nederland, ook in Duitsland) met haar ledenverlies. Als ik op de SILA-webzijde naar de teruggaande aantallen van de PKN kijk (ca. 10% in vijf jaar tijd, waarbij ik weet dat hier deels de leden van de nieuw ontstane Hersteld Hervormde Kerk 'in zitten'), dan zijn die procentueel slechter dan de NAK en de RKK.
Jabob65 schreef:In dit kader is het wellicht ook interessant naar het beleidsplan 'kwetsbaar en hoopvol' te kijken van het Bisdom Groningen/Friesland, concluderen dat er neergang is één maar je blik (en je handelen) te richten op de toekomst is twee:
http://overhoop.hvdh4.dedicated.nines.nl/
Op deze site staan veel goede zaken, ook kwesties waar andere geloofsgemeenschappen haar voordeel mee kunnen doen.
Dank voor de link, Jabob65. Het document 'Kwetsbaar en hoopvol' is inderdaad interessant om te lezen, een zinvol en waardevol stuk. Het illustreert duidelijk de intellectuele werelden van verschil die er tussen de RKK en de NAK zijn.

Diderot.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Jabob65 »

@Diderot, ja, het is prettig om ook qua rede voldoening te vinden, geloven met je hart en je verstand, dat laatste OOK door God gegeven.

Het is mij niet zo geleerd: bij ons, in de gemeenschap Veendam, werd bij herhaling gepredikt 'dat het geloof begon, daar waar het verstand ophield'...

Ik heb ook veel goede dingen gelezen in de encycliek van de huidige Paus: Caritas in Veritate', hierbij de link naar deze encycliek/samenvatting:

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 80&nws=668
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Jabob65 »

Omdat we het er toch over hebben, Bisschop De Korte stelt in een vraaggesprek dat 'het streven naar een heilige rest antikatholiek is:

http://www.rkk.nl/actualiteit/2012/deta ... r2012.html
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: Neergang van de RKK en de NAK NL

Bericht door Diderot »

Jabob65 schreef:Het is mij niet zo geleerd: bij ons, in de gemeenschap Veendam, werd bij herhaling gepredikt 'dat het geloof begon, daar waar het verstand ophield'...
Ja, dat is denk ik wel een gebruikelijke 'definitie' in de NAK. Keerzijde van zulk een redenering is, dat bij mensen met een heel groot geloof het verstand blijkbaar al heel snel is opgehouden? :-)

Zelf sta ik achter de volgende definitie: "Geloof is: doen alsof je dingen zeker weet, die je niet kunt weten."
(Gebaseerd op http://www.godvoordommen.nl/2012/05/22/ ... niet-weet/)

Diderot.
Plaats reactie