Het uur der waarheid nadert

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Wil
Berichten: 45
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 21:10

Het uur der waarheid nadert

Bericht door Wil »

Geachte TjerkB,
Op het laatste bericht van u website staat onderaan ´lees verder´ dan kom ik alhier terecht en zie dat er op dit topic een slot zit waar dus niet meer op gereageerd kan worden.
Na het lezen van deze berichten viel mij op dat ik geen enkel bericht lees ondertekend met de naam Ronald Rohn wel worden er op de website en dit forum, en ik neem aan met toestemming, brieven, mails en informatie geplaatst afkomstig uit de koker van Ronald Rohn.
Wat is de reden dat dit topic op slot is en dat Ronald Rohn niet zelf persoonlijk berichten plaatst en zodoende de mogelijkheid bied om hieromtrent in discussie te gaan.
Het is toch beter om dat niet via derden te doen die op hun beurt er van alles en nog wat bij breien.
Ik zou zeggen beste Ronald Rohn reageert u nu eens zelf op dit topic.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Redactie »

@Wil

Inderdaad verwijst de link in de aankondiging van 10 december jl. op de zgn. indexpagina naar een redactioneel bericht van diezelfde dag in de onlangs gesloten thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!". Zoals het de nieuw-apostolische kerkleiding c.q. haar woordvoerder Reinier van Markus vrijstaat om via dit Forum te reageren, kan ook Ronald Rohn dat natuurlijk doen.

Voor zover er op de indexpagina of op dit Forum documenten naar voren kwamen die afkomstig lijken te zijn van Ronald Rohn, hebben wij deze vrijwel steeds anoniem ontvangen. Er is van onze kant op een gegeven moment wel contact opgenomen met Ronald Rohn, eind 2010, en wij kregen van hem -als ik het mij goed herinner- ooit de kopie van een vonnis dat door de betreffende rechtbank niet was gepubliceerd, maar voor het overige heeft hij zich direct op het standpunt gesteld naar derden toe alleen informatie te delen welke niet (langer) als vertrouwelijk behoeft te worden beschouwd. Wij hebben het nieuws in deze zaak dus continu eigenhandig en langs omwegen bij elkaar moeten sprokkelen. Zoals bekend wordt er bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland consequent in alle talen gezwegen, wanneer wij wat vragen.

Overigens hebben wij van Ronald Rohn begrepen dat hij bijvoorbeeld wel degelijk gedocumenteerde informatie rechtstreeks heeft aangereikt aan de districtsvoorgangers, aan stamapostel Leber en later ook aan districtsapostel Brinkmann. Al deze geadresseerden wensen echter met één mond te spreken, aldus Ronald Rohn, wat volgens hem neerkomt op enkel inhoudelijk overleg via de ingeschakelde advocaten. Op onze vraag hoe het dan zit met de dubbele relatie die hij en zijn gezin hebben met de kerkleiding, antwoordde hij dat daar vanzelf de schoen wringt. De kerk is immers zo georganiseerd dat de regie op het vlak van zakendoen en die op het vlak van zielzorg in handen is van precies dezelfde personen.

Als wij in onze berichtgeving over "Der Fall Rohn" te veel zouden afgaan op informatie uit "de zoveelste hand", zou er inderdaad "ruis op de lijn" kunnen ontstaan. Kijkend echter naar wat er van onze kant aan feiten en omstandigheden is beschreven, wil het mij persoonlijk voorkomen dat daar weinig mis mee zal blijken te zijn. Dit valt trouwens snel genoeg te controleren want over veertien dagen kan ieder zich tijdens een openbare rechtszitting zelf laten overtuigen.

Het mag duidelijk zijn dat wij alleen kunnen melden wat wij te weten zijn gekomen. Daarover zal men van de zijde van de kerkleiding waarschijnlijk opmerken, dat er niet moet worden geoordeeld op basis van onvolledige informatie. Met andere woorden: oordeel vooralsnog in het geheel niet en suggereer ook niets. Hoe plausibel dit ook overkomt; het zou onzin zijn. Er is zichtbaar sprake van geldverspilling, er is zichtbaar sprake van belangenverstrengeling, en wat ook absoluut niet door de beugel kan is dat voor "Godsgezanten" bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland zakendoen boven zielzorg gaat, zoals onder vele anderen (!) ook de familie Rohn het kennelijk moet ondervinden.

Voor mij is dit laatste het meest kwalijk aan alles wat ik bij deze kerk continu voor mijn ogen zie afspelen. De verwarring die "hoge dienaren" ermee aanrichten en de verdeeldheid die men op deze manier zaait onder "kinderen van één Vader" zijn toch uit den boze? Ook het simpele feit (!) dat men met Bauke Moesker niet eens één enkel gesprek wenst te voeren voordat er in het offerblok wordt gegraaid om hem door een advocaat te laten intimideren, is godgeklaagd.

Als er één ding is wat in de geschiedenis van het rijk Gods in dat opzicht toch steeds wel opvalt, is het in mijn waarneming vooral dat wie met het woord van God aan de haal gaat, terstond wordt verblind voor Zijn waarheid. De ongelofelijke drammerigheid waarmee de nieuw-apostolische kerkleiding haar gelijk constant aan het bevechten (!) is, ten koste van ieders gemoedsrust, van de vrede (!), van Zijn liefde die men ondertussen aan anderen had mogen bewijzen, zal de talrijke van eigenwaan vervulde bazige boosdoeners lelijk opbreken.

Kortom, als u het graag allemaal exact wil weten, wat let u dan om vanaf 21 februari aanstaande naar de rechtbank Utrecht te komen?

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Wil
Berichten: 45
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 21:10

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Wil »

Beste TjerkB,
U schreef o.a.;''Voor zover er op de indexpagina of op dit Forum documenten naar voren kwamen die afkomstig lijken te zijn van Ronald Rohn, hebben wij deze vrijwel steeds anoniem ontvangen''.
Dus is mijn vermoeden juist.
Waarom dan onder anonimiteit, (lees stiekem) ?
Geen interesse om naar de rechtbank te komen, er trekt op deze datum alhier een carnavals optocht.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Redactie »

Wil schreef:Beste TjerkB,
U schreef o.a.;''Voor zover er op de indexpagina of op dit Forum documenten naar voren kwamen die afkomstig lijken te zijn van Ronald Rohn, hebben wij deze vrijwel steeds anoniem ontvangen''.
Dus is mijn vermoeden juist.
Waarom dan onder anonimiteit, (lees stiekem) ?
Geen interesse om naar de rechtbank te komen, er trekt op deze datum alhier een carnavals optocht.
@Wil

Wat uw vermoeden precies was, blijkt niet duidelijk uit uw woorden. Anoniem binnengekomen informatie, voor zover deze ons bruikbaar toescheen, hebben wij in onze berichtgeving als zodanig meegenomen, dus met een slag om de arm en zonder specifieke bronvermelding als de gegevens daaromtrent ontbraken. Dat klopt, als dit uw vermoeden was.

In de redactionele berichten van "zo 29 mei 2011, 13:59" (in de thread W.K. Scherpenzeel Pensioen B.V. versus Köni(n)gsberg B.V.), van "vr 08 jul 2011, 20:45" (in de thread Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk) en van "ma 17 okt 2011, 10:02" (in de thread Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!) kwam deze aangelegenheid eerder aan de orde. Volgens mij zijn wij op dit punt steeds transparant geweest.

Naar het motief van anonieme afzenders valt slechts te gissen. Wij houden het op rechtvaardigheidsgevoelens. Dat lijkt ons namelijk een prima reden om machtsmisbruik en onbehoorlijk bestuur bij de kerkleiding hier overtuigend aan de kaak te (doen) stellen. Daarom roepen wij een ieder nogmaals op: maak van uw hart geen moordkuil en informeer ons, desgewenst anoniem, over alle relevante zaken met betrekking tot het apostolische werk die publieke aandacht verdienen.

Al bieden in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst; van de nieuw-apostolische kerkleiding weten wij het intussen vrij zeker dat van haar kant de kans op evenwichtige berichtgeving (die ook nog juist, tijdig en volledig is) zeer klein is... Publicaties namens de "Godsgezanten" geven in de regel sterk gekleurde -propagandistische- informatie.

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Wil
Berichten: 45
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 21:10

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Wil »

@TjerkB,
Als u zonder er bij te vermelden dat het een anonieme ingezonden bericht betreft is deze als zodanig niet meer anoniem.
Dan maakt u er een verhaal van alsof het afkomstig is vanuit een bekende en betrouwbare bron.
En zoals ik aan veel van u berichten lees bent u niet neutraal en is de NAK straks de grote verliezer.
Tevens vraag ik mij af waarom de pers tot op heden terughoudend is, het is toch geen kattenpis wat op u website en dit forum staat geschreven.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Redactie »

Wil schreef:@TjerkB,
Als u zonder er bij te vermelden dat het een anonieme ingezonden bericht betreft is deze als zodanig niet meer anoniem.
Dan maakt u er een verhaal van alsof het afkomstig is vanuit een bekende en betrouwbare bron.
En zoals ik aan veel van u berichten lees bent u niet neutraal en is de NAK straks de grote verliezer.
Tevens vraag ik mij af waarom de pers tot op heden terughoudend is, het is toch geen kattenpis wat op u website en dit forum staat geschreven.
@Wil

Wat er op dit Forum gaandeweg uit de doeken werd gedaan, is inderdaad niet niks. Dat geldt trouwens net zo goed voor de belangrijkste onderwerpen die Bauke Moesker eerder al aankaartte op de zogenoemde indexpagina. Lange tijd vertolkte hij via de website een "stem des volks" waarin velen zich tot op zekere hoogte wel herkenden, doch van de mogelijkheid om door middel van een ingezonden stuk op de inhoud te reageren maakte slechts een enkeling gebruik. Toen er méér actuele zaken aan de orde kwamen en de belangstelling om makkelijk te kunnen reageren toenam, mede doordat het forum bij NAK-Observer en de weblog van Gerrit Sepers ophielden te bestaan, breidde Bauke Moesker diens website uit met dit Forum. Vervolgens is het dan vanzelf de vraag: wie helpen eraan mee om de dialoog gaande te houden? Dit even ter inleiding want wij bevinden ons hier op een discussieplatform dat zuiver is gebaseerd op het particuliere initiatief!

Dat hele initiatief was beslist niet nodig geweest als in de Nieuw-Apostolische Kerk de onderlinge verhoudingen van dien aard hadden mogen zijn, dat er een gezonde wisselwerking mogelijk was geweest tussen alle samenwerkende leden (van het lichaam van Christus)! Juist doordat er ongelijkwaardige verhoudingen in het leven werden geroepen met fundamenteel méér respect voor "dienaren" dan voor degenen die "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" worden geacht dezen te ondersteunen (!), liepen er in de kerk steeds meer zaken uit de hand. Niet speciaal in Nederland, maar internationaal. Je kunt de klok er dan op gelijk zetten, dat sommigen zich daartegen beginnen te verzetten. Wie zich echter verzet tegen "dienaren", dus "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" tegen Godsgezanten, verzet zich tegen de "Schepper en Gever aller Goed". Dan zit je "nach" diezelfde vermaledijde "Glaubensverständnis" dus gegarandeerd fout. Hartstikke.

Dit vastgesteld hebbende; wat er op dit Forum sindsdien is gebeurd, is alleen maar dat de actualiteit méér en méér stof deed opwaaien. Bauke publiceerde op diens website documenten die hem voorhanden waren gekomen over de kwestie Oostenrijk en over de ontslagzaak van Ronald Rohn, en tegelijkertijd vroeg hij zich hardop af wie er wellicht méér van afwist. Er zou een goed functionerend WebTeam moeten komen om vat te krijgen op het stiekeme gedoe bij het kerkbestuur...

Als wij soms de statistieken moeten geloven gaat de website inmiddels giganten achterna als CNN en SPIEGEL online, maar hoezeer Bauke Moesker voor diens WebTeam ook versterking vond; het betreft hier gewoon liefdewerk oud papier! Dit betekent dat wij géén sterallures hebben en evenmin de pretentie om die te krijgen! Wat dat wél? Het lijkt ons niet verkeerd als er in de Nieuw-Apostolische Kerk orde op zaken wordt gesteld, al was het alleen maar om vele van onze naasten niet (emotioneel) ten onder te hoeven zien gaan. De moeilijkheid hierbij is nu dat degenen die het aangaat liever niet willen weten dat er überhaupt orde op zaken te stellen valt... Dat is natuurlijk niet verwonderlijk zolang bijna niemand in de gelegenheid is om zich in de achtergronden te verdiepen. Het is om deze reden dat wij, simpele zielen bij elkaar vanuit het WebTeam, eerst maar die achtergronden opgehelderd proberen te krijgen. Ik kan het u verzekeren: dat is geen sinecure.

U merkte op dat wij niet neutraal zijn, ook omdat het voor ons al vaststaat dat de Nieuw-Apostolische Kerk de grote verliezer is. Een prima opmerking! Bij het WebTeam zijn wij ons ervan bewust dat elke medaille een rand heeft én een keerzijde. Zoals het bij een toneelvoorstelling soms maar de vraag is vanuit welk gezichtspunt een toeschouwer de gebeurtenissen heeft kunnen waarnemen, realiseren wij ons dat ieder het moet doen met zijn of haar eigen waarneming. Tezamen echter hopen wij in onze berichten de nuance uiteindelijk niet te missen. Het betreft hier dus nogmaals enkel en alleen een particulier initiatief, liefdewerk oud papier. Wij voelen ons echter oprecht begaan met onze broeders en zusters in de Nieuw-Apostolische Kerk, van wie de meesten vast niet zullen weten wat voor leed ze (heimelijk) wordt berokkend. Des te kwalijker vinden wij in toenemende mate de opstelling van de kerkelijke leiders die nu toch werkelijk willens en wetens misbruik maken van de goedheid en het vertrouwen van vele gelovigen. Hun wangedrag neemt zelfs dusdanige vormen aan dat het ons voorkomt dat de rijksoverheid binnenkort moet ingrijpen. Voor een deel zal dit straks wel gebeuren bij de rechtbank Utrecht, maar dan betreft het nog niet de noodzakelijke aanpak van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). In beginsel zal een fiscale controle wonderen kunnen doen, indien er in dat verband misstanden spelen. De vraag hierbij is: moet het beloop van de gebeurtenissen aan het toeval worden overgelaten, of is het onderhand onze burgerplicht om alarm te slaan?

U zult begrijpen dat wij noch voor Ronald Rohn, noch voor de pers kunnen spreken. Wij spreken voor onszelf.

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door ACE »

@TB

Ik heb zo'n gevoel dat je 'WIL' niet kunt overtuigen. Waarschijnlijk wil hij dat ook niet.

Groet,
ACE
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Criticus »

ACE schreef:Ik heb zo'n gevoel dat je 'WIL' niet kunt overtuigen. Waarschijnlijk wil hij dat ook niet.
En dat hoeft ook niet. We hebben allemaal recht op een eigen mening.
Wil
Berichten: 45
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 21:10

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Wil »

Toch jammer dat Ronald Rohn hier niet reageert.
Of komt dat nog als die als overwinnaar uit de bus komt?
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Tosca »

@ Wil,

Zolang de zaken NAK/ROHN onder de rechter zijn, is het volkomen logisch dat Br. Rohn de zaken niet hier op het FORUM zal belichten!
Heel verstandig!
Ik acht het zelfs uitgesloten dat Br. Rohn --integer dat hij is-- zijn eventuele overwinning hier op het FORUM zal vieren. Maar…Dat doen wij dan wel!

Met vriendelijke groet,
‘Tosca’
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Plaats reactie