Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 15.45 uur]


Politiek gedraai (6)
BakEenEi schreef:@all

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard...

Er is helemaal geen reden toe om wat de financiële administratie betreft géén volledige transparantie na te streven.

(...)
Uit: Bericht door BakEenEi op "vr 18 feb 2011, 12:20 " in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
@all

Nog vóór het aantreden van stamapostel Leber in mei 2005 werd het format "Glaubenskultur-Magazine" een doorslaand succes, dat wil zeggen: honderden forumgebruikers meldden zich aan, uit binnen- en buitenland, en er ontstond een buitengewoon levendige dialoog. Velen ook, echter, luchtten hun hart. Schrijnend leed werd er beschreven. Daarnaast was er op het toenmalige Forum een veel gelezen rubriek waarin er redactionele bijdragen verschenen over allerlei zaken die Michael Koch ook noemde tegenover Katja Rakow. Gaandeweg nam de tijdbelasting voor de redactieleden dusdanig toe, dat zij besloten om hun vrijwilligerswerk in een andere vorm te gieten. Het Forum werd afgesplitst en ging zelfstandig verder. Tegelijkertijd kreeg het eigenlijke Magazine een fris nieuw aanzien. Gretig werd het gelezen. Ondertussen probeerden de onvermoeibare redactieleden te ontdekken hoe zij hun onkosten -die steeds hoger opliepen- vergoed konden krijgen. Zodoende betalen de lezers bij Glaubenskultur-Magazine nu een paar tientjes abonnementsgeld per jaar.

Géén oppositie in de kerk, moet de internationale kerkleiding vervolgens hebben gedacht: dit houden wij niet in de hand - de tijd en energie die onze broeders en zusters elders weggeven aan het Internet, kunnen ze beter vanuit de kerk ergens voor inzetten. Aan de ingekomen offerontvangsten werd nu dus een budget onttrokken om uit te vinden door welke uitdagingen met name jongeren zich aangetrokken zouden voelen. Kosten noch moeite werden hierbij gespaard, maar de resultaten zijn er dan ook naar. Zie bijvoorbeeld het artikel van 22 juni 2009 op de website van de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen onder de titel "Schreib- und Foto-Workshop in Dortmund" welke workshop sindsdien regelmatig plaatsheeft, of op 16 september jl. het artikel "Schulung für Kirchenfotografen". Helemáál opzienbarend in dit verband was op 26 maart jl. het artikel "Aktionen zu Muttertag und Erntedank 2011":
Zo werd als het ware het "terugverdienmodel" gepresenteerd! Wijselijk liet de kerkleiding zich er vanzelf maar niet over uit welke aanloopkosten er waren gemaakt om in deze orde van grootte advertentiekosten te kunnen uitsparen... vooropgesteld natuurlijk dat er beleidsmatig geadverteerd had moeten worden. Intussen lijkt dat trouwens wél het geval te zijn. Zie het artikel "Erntedank 2011: Gott sei Dank" van 20 september jl.! Kortom, de "Stammapostel in der Gemeinschaft mit den Apostel" kwam op deze manier met een "tegenoffensief". Wie echter goed met de ontwikkelingen op de hoogte blijft, heeft ook gezien dat dit tegenoffensief nog véél breder wordt ingezet. Het gonst bij de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen (waar de gebiedskerk Nederland sinds 15 mei jl. onder ressorteert) eenvoudigweg van de activiteiten. Zie bijvoorbeeld ook het artikel van 7 december 2010, "SBW-Workshop: "Unternehmen Endspurt"".

Bij Glaubenskultur-Magazine heeft dit bij de redactieleden niet de wind uit de zeilen genomen. Integendeel. Er valt journalistiek nogal wat "te vertalen". Hoe "objectief" men vanuit de kerk leergierige vrijwilligers ook wil laten schrijven en fotograferen; uiteraard dient er "onder de bezielende leiding van hogere dienaren" consequent met één stem te worden gesproken. Want let maar op: in het "werk des Heren" heeft elke bijeenkomst, elke activiteit plaats op instigatie en onder supervisie van de hogere geestelijkheid. Met grote vastberadenheid wordt er bij de internationale kerkleiding integraal geregisseerd. Van kinderdagverblijven tot seniorencentra, en verder wordt er geen doelgroep ontzien. Waar het voor leden van de Nieuw-Apostolische Kerk met al deze bedrijvigheid op neerkomt is, dat men -zoals voorheen (!)- volledig in "het werk Gods" kan opgaan. Wie tot voor kort in vrije tijd nog een talent beschikbaar stelde aan andere maatschappelijke instellingen, wordt thans ertoe aangezet om al zijn of haar goede werken voort te zetten onder nieuw-apostolische vlag. Dat wijst in rond Hollands -wederom- op... verzuiling. Ook doet het denken aan vanuit het verleden kwalijk (!) gekoesterde principes als "In der Welt, aber nicht von der Welt". Eén van de bekendste kritische boeken die er over de Nieuw-Apostolische Kerk zijn verschenen handelde al speciaal hierover: "In der Welt, aber nicht von der Welt - Die Gotteskinder der Neuapostolischen Kirche" door Horst Hartmann (ISBN 3-8311-0499-9). De eerste uitgave ervan is volgens mij van 1992. Tegenwoordige afgeleiden van diens "onomwonden beschouwingen" zijn onder meer http://quo-vadis-nak.foren-city.de/ en http://nak-quo-vadis.blogspot.com/. Zie op laatstgenoemde site tevens de zgn. Private Linkdatenbank met een onderverdeling in "Aussteigerseiten", "Kritische Seiten", "Pro-Seiten" en "Infos zur NAK".

Mijn persoonlijke bezwaar tegen de "nieuw-apostolische lifestyle" zoals die in West-Europa op het ogenblik wordt geëntameerd is dat gelovigen heel geleidelijk aan door "zegenaars" (opnieuw) ertoe worden verlokt om in feite "te worden geleefd". Heel anders weliswaar dan vroeger, doch met dezelfde bijwerkingen... Dé grote valkuil voor "zegenaars" hierbij is dat men het gezonde verstand versneld aan de wilgen hangt. Zo is het werkelijk hoogst onverstandig om mee te gaan in quatsch-redeneringen als "uit kostenoverwegingen" te willen afzien van de vertaling in het Nederlands van de op handen zijnde catechismus. Een professioneel vertaalbureau zal er de hand níet voor omdraaien, en iemand als apostel Peter Klene is vervolgens theoloog genoeg om het in concept vertaalde werk inhoudelijk te kunnen redigeren. Een veelvoud van de benodigde financiële middelen wordt daarentegen momenteel gespendeerd aan advocaten en adviseurs! Hersenloos denken wordt in de Nieuw-Apostolische Kerk rijkelijk beloond... met ambtsgaven en wat dies meer zij in een angstvallig (!) veroorzaakte intramurale 24-uurseconomie. Angstvallig in de zin van: bang om als -met kunstgrepen- hooggeplaatste machtige heersers de gevreesde "nieuwe kleren van de keizer" aangemeten te krijgen en aldus gezag te moeten verliezen.

Maar hoe zit het nu feitelijk met de afhandeling van mogelijke conflicten? Hoe ziet de (weerbarstige) praktijk van alledag er daaromtrent uit?


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 22.45 uur]


Politiek gedraai (7)
BakEenEi schreef:@all

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard...

Er is helemaal geen reden toe om wat de financiële administratie betreft géén volledige transparantie na te streven.

(...)
Uit: Bericht door BakEenEi op "vr 18 feb 2011, 12:20 " in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
@all

"Maar hoe zit het nu feitelijk met de afhandeling van mogelijke conflicten? Hoe ziet de (weerbarstige) praktijk van alledag er daaromtrent uit?" Daar kan ik uitermate kort over zijn: conflicten worden NIET opgelost!

Hoezo, níet opgelost?! In Roden is Bauke toch gisteren weer in genade aangenomen? (...) Het mag duidelijk zijn dat het hier om andere, voor ons allen meer wezenlijke zaken gaat, zoals:
  • - mangelnde Transparenz und immer noch zu wenig Offenheit
    - Absolutheitsanspruch/Exklusivitätsdenken
    - Stagnation im ökumenischen Öffnungsprozess
    - zu hierarchisches Amtsgebäude, daraus resultierend auch ein allzu "behördliches" Denken
    - die Rolle der Frauen innerhalb der NAK
    - die Rolle der Homosexuellen innerhalb der NAK
    - mangelnder Wille zur Auferbeitung der eigenen Kirchengeschichte und die fehlende kritische Distanz zu gemachten Fehlern
    - unsystematische Glaubenslehren, die zum Teil nicht zueinander passen
    - Inkohärenz beie der Quellenverwendung für die Begründung von Lehraussagen
    - Änderung von Lehraussagen werden nicht als sloche bezeichnet, es muß immer der Anschein der bloßen "Erweiterung" gewahrt bleiben
    - Änderung von Lehraussagen geschehen zögernd, unzureichend begründet und bleiben auf einzelne Punkte beschränkt (letztes Beispiel: Änderung in der neuapostolischen Eschatologie)


    Bron:
    Michael Koch in "Neuere Entwicklungen in der Neuapostolischen Kirche - Eine Dokumentation des Öffnungsprozesses" door Katja Rakow; Weißensee Verlag, Berlin 2004 (ISBN 3-89998-036-0); pag. 142-143
De internationale kerkleiding is in een ál te zeer voor de hand liggende psychologische reflex geschoten toen haar eigen positie in de kerk van binnenuit doch noodzakelijkerwijs buitenom aan de orde werd gesteld. Niets in het werk Gods (!) verschafte haar bestuursleden een "plaats des dienens", hoger (!) dan één van hun -voor Hem- gelijkwaardige naasten... Het ging er eenvoudig niet om, om onderscheid aan te brengen naar rang of stand, of om eigenmachtig uit te maken wie Híj zou zenden! Evenmin was het de bedoeling om de Zijnen te belasten met beklemmende leefvoorschriften en verontrustende regelgeving. En waar het in Zijn werk al helemáál niet over had moeten gaan is de exploitatie van commercieel onroerend goed. Het kan dus wel zo zijn dat men met gebruikmaking van ingekomen offerontvangsten notarissen, accountants en advocaten bereid heeft gevonden om van alles en nog wat in officiële documenten uit te werken en te doen vastleggen, zodat er vanaf de betrokken stellingen misschien geen weg terug meer is, doch dat is zuiver een zaak van deze bestuursleden en hun ambtsvoorgangers. Daar staan God en Zijn schepping volkomen buiten. "Zo spreekt de Heer!" Een kerkgenootschap is een samenwerkingsverband tussen sommige gelovigen met hopelijk een bestuurlijk talent die zich ten doel hebben gesteld om gelijkgestemde naasten gezamenlijk een dak boven het hoofd te verschaffen... Méér had het voor God niet hoeven te betekenen! Ook niet na tweeduizend jaar.

Met een particulier initiatief is in beginsel niets mis, maar als dat betekent dat een kleine geestelijke elite, vervuld van sterallures, zichzelf in het zadel laat helpen om vervolgens in ieders leven het integraal voor het zeggen te krijgen, doen gelovigen er verstandig aan zich eerst nog maar eens een keer extra achter het oor te krabben. Het wordt des te meer bedenkelijk indien betrokkenen het laten voorkomen dat alles wat men God wil schenken, in hun dienst moet worden gesteld... Als bovendien elke redelijke vorm van transparantie uitblijft, weet je doorgaans zeker dat je lelijk wordt besodemieterd. Voor mij is dat een uitgemaakte zaak!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

De U-bochtconstructie (1)

BakEenEi schreef:(...)
Soms laten de gebeurtenissen je niet los. Dit was bij mij nu het geval door het nieuws uit Duitsland over bepaalde passages in een bijlage bij de Kerngedachten van februari 2011, waarover wij via de "nieuwe media" werden geïnformeerd. Ik dacht: zó gaat het in feite nu al jarenlang in de Nieuw-Apostolische Kerk. Het ene voorval is er nog niet achter de rug, of het volgende dient zich al aan. Vrijwel altijd gaat het om iets verontrustends en raken zielen erdoor in vertwijfeling. Omdat de kerkleiding zelden moeite doet om en-passant ook eens een bevredigend antwoord ergens op te geven, wordt gaandeweg van velen het uiterste gevergd om op de "uitgestippelde route" staande te blijven. Telkens moet je maar weer "laten rusten" wat er is gepasseerd. Telkens moet je je blik maar weer naar voren richten. Telkens moet je de "aan ons gegeven hand van leiding in onze dierbare stamapostel en de met hem in trouw verbonden apostelen" maar weer zien vast te houden. Maar ondertussen laten dezen je wel telkens mooi voor nieuwe verrassingen staan. Het plaatselijke gemeenteleven staat er continu door onder druk. Kan hier nu werkelijk nooit eens enige verandering in komen? Wat krijg je op zo'n manier door al dat gehannes toch overal een tegenstellingen! Ikzelf had hier in 2007 na ruim 20 jaar (!) moeizaam "dragen en verdragen" helemaal mijn bekomst van gekregen.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "zo 20 feb 2011, 23:03" in de thread "Weg".
@all

Het vorige bericht, over "Politiek gedraai" (!) bij de nieuw-apostolische kerkleiding, begon als volgt...
"Maar hoe zit het nu feitelijk met de afhandeling van mogelijke conflicten? Hoe ziet de (weerbarstige) praktijk van alledag er daaromtrent uit?" Daar kan ik uitermate kort over zijn: conflicten worden NIET opgelost!
Telkens opnieuw viel het mij namelijk op hoezeer "hoge(re) dienaren" om de hete brij heen draaien indien het "door hun toedoen of nalaten doch steevast onder hún verantwoordelijkheid" op hoofdlijnen in de Nieuw-Apostolische Kerk verkeerd heeft uitgepakt. Dan doet opeens zelfs de Bijbel er niet meer toe, de "Vragen en Antwoorden" niet, de "Leidraad voor de dienaren" niet; helemaal niks meer. Plotseling hoort men het in Keulen oorverdovend donderen, of zo!

Terwijl de voorbereidingen voor talrijke feestelijkheden in 2013 al in volle gang zijn, omdat stamapostel Leber ervan overtuigd is dat er dan voor het "werk des Heren" een historische mijlpaal zal zijn bereikt, is hij er nog steeds niet aan toegekomen om te bewerkstelligen dat wat er op 4 december 2007 tijdens de (tweede) Europese Informatieavond nogal misging, naar behoren recht te zetten. Consequent is dit aan de andere kant natuurlijk wél want in de praktijk wordt er immers bijna nóóit wat rechtgezet! Zodra betrokkenen worden aangesproken op hun eigen regels, die voor anderen "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zogenaamd "verbindlich festgelegt" zijn, geeft niemand thuis! Voor wie zulke ongerijmdheden in het werk van de heer Leber (!) te incasseren krijgt, geeft dat uiteraard te denken: wáár ligt zoiets nu toch aan (?) - hoe kan het dat men daar dan óók nog met ogenschijnlijk het grootste gemak mee wegkomt?

Toegegeven, er moest een lastige zoektocht voor worden afgelegd, maar daarna werd dit raadsel voor mij geleidelijk aan overtuigend opgelost, eveneens "door hun toedoen of nalaten doch steevast onder hún verantwoordelijkheid".


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

De U-bochtconstructie (2)

@all

Dat er in de praktijk inderdaad zelden of nooit iets door de nieuw-apostolische kerkleiding wordt rechtgezet, viel mij ook op vrijdag 9 september jl. bij de rechtbank Utrecht weer op. Toen bleek namelijk dat de "Godsgezanten" het níet eens zijn met de door de voorzieningenrechter eerder opgelegde plicht tot rectificatie van de op de landelijke website van de kerk gepubliceerde bevreemdende verklaring over broeder Ronald Rohn. Tegen het bewuste vonnis (van 20 juli 2011) was men inmiddels in appel gegaan, aldus de woordvoerder van de op last van de verongelijkte "hemelingen" met ingekomen offerontvangsten op de been gebrachte juridische knokploeg.
  • [20] Achab stuurde boden naar alle stammen van Israël en liet ook alle profeten bij de Karmel bijeenkomen. [21] Daar sprak Elia het volk als volgt toe: ‘Hoe lang blijft u nog op twee gedachten hinken? Als de HEER God is, volg hem dan; is Baäl het, volg dan hem.’ De Israëlieten zeiden niets.

    Uit: 1 Koningen 18 (NBV)
Sindsdien hink ik op twee gedachten: is het nu zelden óf nooit dat er wat wordt rechtgezet? (...) Waarschijnlijk: nooit! Gaandeweg ontdekte ik hierin een patroon. Zie de volgende drie quotes:
BakEenEi schreef:@all

De meest voor de hand liggende gedachte vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk bij de berichtgeving op dit forum is waarschijnlijk: waarom, en waarom hier? Anders gezegd: als er vragen zijn, dan valt dat binnen de kerk toch wel te bespreken? En komt iemand er dan niet uit, dan kun je het volgens de "Leidraad dienen en leiding geven" toch ook nog wel hogerop zoeken bij "de dienaren"? In de betreffende Leidraad wordt deze mogelijkheid als volgt omschreven:
"Lassen sich entstandene Konflikte nicht lösen, kann sich jeder vertrauensvoll an einen höheren Führungsverantwortlichen wenden."

Bronvermelding: http://www.nak.org/de/kennenlernen/leit ... d-fuehren/
Helaas echter heeft de praktijk uitgewezen dat (ook) het internationale kerkbestuur op dit punt de ingekomen stukken stelselmatig inhoudelijk onbeantwoord laat. Vragenstellers worden namelijk geconfronteerd met een wáár "ontmoedigingsbeleid". Een onderdeel van dit beleid is het enkel beantwoorden van een vraag met een wedervraag! Ook daarvan zijn voorbeelden bekend. Leidinggevenden in de Nieuw-Apostolische Kerk aan wie op enig moment kennelijk niet de meeste hoogachting wordt bewezen, bejegenen vragenstellers als "levend opgebaarde geestelijke doden". Als het nóg kernachtiger kan worden uitgedrukt, is bij voorkeur zelfs dat laatste hier van toepassing. Een logische reactie vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk is daarop: als u het beter weet of het beter kan krijgen, verlaat u deze kerk toch eenvoudig?

Ja ja. Wie na 30, 40, 50 of 65 jaar trouwe dienst een aantal brandende vragen heeft, treft aldus het noodlot - want vragen, kritische vragen; die leg je in de Nieuw-Apostolische Kerk niet voor aan een "hogere verantwoordelijke leidinggevende". Welnee, "richt je toch vol vertrouwen in je gebeden tot God. Antwoordt Hij vervolgens niet, ga dan bij jezelf te rade waar dat aan ligt, en kom je er onverhoopt op die manier niet uit, vraag in dat geval gerust aan 'de dienaren' om hun voorbede." Zó ongeveer worden in deze kerk alle serieuze problemen ontweken. Dienaren behoor je niet lastig te vallen met vragen. Dienaren moet je ondersteunen - in je gebed, met je geloofsoffer, door ze na te volgen; door méé te werken. (...) De dienaren staan immers "in de nauwste verbinding" tot hun "zegenaars". Zegenaars in de Nieuw-Apostolische Kerk zijn alle ambtsdragers met een hoger ambt dan aan iemand zelf eventueel "is toevertrouwd". Kinderen Gods vormen op deze wijze als het ware een piramide met de zielen zonder ambt en dus zonder enig ambtsvermogen onderaan, onder wie alle gelovigen van het vrouwelijke geslacht omdat dezen niet in aanmerking komen voor een geestelijke bediening. Dezen tezamen "ondersteunen" al hun zegenaars oftwel de dienaren; de ambtsdragers. Van elke dienaar met een opvolgend hoger ambt wordt verlangd dat hij (!) in de allereerste plaats diens "directe zegenaar" "ondersteunt" want elke "lagere dienaar" is diens "directe zegenaar" tot hulp gegeven. Op deze "door God gewilde wijze" functioneert in de Nieuw-Apostolische Kerk "het ambtslichaam", en het ambtslichaam dient ervoor om Gods kinderen de weg te wijzen naar het hemelrijk. Samengevat: wie in het hemelrijk wil komen, moet zich vereenzelvigen met de nieuw-apostolische geloofsleer. En wie "in de broederkring" dienen wil, dus "zegenaar" wil zijn, wordt geacht van de laatste wijzigingen in deze geloofsleer op de hoogte te zijn. Het punt is namelijk dat de nieuw-apostolische geloofsleer continu aan verandering onderhevig is...

Stel, je bent geen "zegenaar", maar je hebt wél wat te vragen en het ligt vermoedelijk heel gevoelig. Dan spreek je erover met je huispriester. Maar stel, je komt er niet uit. Dan bespreek je het met de voorganger in je gemeente. Opnieuw kom je er niet uit. Dan bespreek je het met "de Oudste". Alwéér geen bevredigend antwoord. Dan bespreek je het normaalgesproken met "de Opziener". Met hetzelfde resultaat. Dan bespreek je het met "de Apostel". Idem dito. Dan bespreek je het met "de Districtsapostel". Ook hij helpt je niet verder. Dan leg je het herhaaldelijk (!) voor aan "de Stamapostel". Via een persvoorlichter ontvang je vervolgens één nietszeggende reactie. Hierbij spreek ik trouwens uit mijn persoonlijke (uitgebreide) ervaring!!
"Lassen sich entstandene Konflikte nicht lösen, kann sich jeder vertrauensvoll an einen höheren Führungsverantwortlichen wenden."

Bronvermelding: http://www.nak.org/de/kennenlernen/leit ... d-fuehren/
Néé, dus. In de Nieuw-Apostolische Kerk zal men dan vermoedelijk denken: dan deugt er vast iets niet aan die persoon. Want "de Oudste", "de Opziener", "de Apostel", "de Districtsapostel" of niemand minder dan "de Stamapostel"; dat zijn toch de allerhoogste zegenaars? Die hebben toch de "Leidraad dienen en leiding geven" uitgevaardigd; ja, de inhoud ervan hebben zij zelfs rechtstreeks uit Gods hand ontvangen! Bij hen ben je toch "veilig in Jezus' armen"? Néé, dus. Néé, néé!!

O, zal men dan vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk wel veronderstellen: dan handelt diegene nu puur uit wrok - zo iemand is dóór en dóór gefrustreerd; één en al rancune.

Ja ja. Is trouwens onder het lezen iemand hier iets opgevallen? Nee? Werkelijk niet? Laat ik maar geen hint geven doch meteen ophelderen wat er hier tussen de regels door naar voren is gekomen! De zaken zijn hier namelijk volledig op de kop gezet!! In de Nieuw-Apostolische Kerk komt "dienen" immers neer op "heersen". Er werden rangen en standen ingevoerd zodat er nota bene weer sprake is van "horigen en lijfeigenen". De meeste van Zijn kinderen zouden geen dienaren zijn en beslist niet tot zegen zoals een echte "zegenaar". "Hogere dienaren" die in Zijn werkelijke werk pertinent niet bestaan, gedragen zich bazig en inhalig; ja, zelfs hovaardig. Men betaalt zichzelf uit als universitaire docenten, of nóg hoger!! Zielen die het in hun geestelijke nood uitschreeuwen van de pijn, op het Internet zelfs, bekijken het maar. Ze hadden stil moeten zijn en onder alle omstandigheden in de Nieuw-Apostolische Kerk dankbaar!! Vgl. 1 Tess. 5: 18. Vragen hoor je niet te stellen want als God voor jou een antwoord heeft, komt Hij daar op Zijn tijd zelf wel mee. Nu jij, lastpost die je bent, "het werk des Heren" zó in diskrediet brengt, sluit je jezelf af voor Zijn zegen die wij, "de Godsgezanten", je dus ook niet meer kunnen geven...

Misschien is er nu toch nog iets opvallends gemeld.

Groet,
BakEenEi

Bron: Bericht door BakEenEi op "di 26 okt 2010, 18:00'
BakEenEi schreef:@all

O, zullen in de Nieuw-Apostolische Kerk anderen mogelijk denken: uit zo'n verhaal spreekt gewoon een spijtoptant of een querulant - wij doen er het zwijgen toe. Aldus wordt aan een vragensteller heimelijk de status verleend van persona non grata; quantité négligeable. Dan tel je in "het Godswerk" niet meer mee en dat heb je "dus" volledig aan jezelf te wijten. Je verstand stond je immers in de weg. Hierdoor sta je nu met de rug naar het altaar. "Je brillenglazen" zijn beslagen - door eigen meningen en inzichten. Je verliet "de eerste liefde". "Wie hen niet mint, die God ons geeft tot dienen, hoe kan die Gods genade recht verstaan?" (lied 185, derde couplet). Je wilde "de onderste weg" niet bewandelen. Er mankeerde nogal wat aan "jouw aanbieding" tegenover de dienaren. Zo doof je in jezelf de Geest uit (vgl. 1 Tess. 5: 19). Je kon je niet verootmoedigen. Je blokkeert voor jezelf de zegensweg. "De HERE zal voor u strijden, en gij zult stil zijn" (Ex. 14: 14; vgl. Ps. 131: 2). Hierna worden er nog vele op- en aanmerkingen als deze op jou van toepassing verklaard, terwijl "het nieuw-apostolische keurslijf" je eenvoudig niet paste. Betreur het in dit opzicht echter niet dat confectie jou kennelijk misstaat! "Het element" van Gods kinderen is namelijk géén keurslijf. Integendeel, goddelijk leven verdient in waarheid het volle licht en kan alleen in vrijheid gedijen. Maar wie dat tegenhoudt, die is bij God nog niet jarig...

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "di 26 okt 2010, 19:51"
BakEenEi schreef:(...)
Terwijl meer dan de helft van alle gemeenteleden het voor gezien hielden, wisten de "dienaren" nauwkeurig te verklaren waaraan dat lag: aan de ontkerstening in onze samenleving, aan van alles en nog wat - maar niet aan de kerk. Nee, pertinent níet. Het lag toch niet aan God en aan Zijn gezanten in Zijn kerk? Als het al aan sommigen lag, dan was het aan de afgedwaalden zelf. Die hadden zich afgewend van het levende altaar, opgericht... enzovoort, enzovoort. Hun brillenglazen waren nu beslagen, aldus een voorganger in het Amsterdamse. En nu het die afgedwaalden intussen óók nog ontbrak aan ogenzalf; tsja, wat kon je er dán nog aan doen - vanuit de gemeenschap, als kinderen Gods zijnde? (...)

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op zo 27 feb 2011, 21:22 in de thread "Stelling: de Nieuw-Apostolische Kerk is hét werk Gods!"
Bij de nieuw-apostolische kerkleiding gaat men gegarandeerd tot het uiterste om voor niemand te hoeven buigen, zelfs niet wanneer zielen ten onrechte werden geëxcommuniceerd. Altijd weet men wel weer een reden te verzinnen om zich met slachtoffers (!) níet te hoeven verzoenen. Zo antwoordde districtsapostel Brinkmann mij daaromtrent in december 2009:
BakEenEi schreef:(...)
(...)
Die offiziellen Schritte zur Versöhnung sind schwierig, hier müssen nicht nur historische Fragen sondern auch theologische Probleme behandelt werden. Dazu kommt, dass die Ereignisse sehr lange zurückliegen und Zeitzeugen immer älter werden.

(...)
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "do 03 feb 2011, 13:28" in de thread "Elders gelezen... "
Dát had stamapostel Leber tijdens de Europese Jeugddag 2009 er dus stiekem maar niet bij verteld!!
BakEenEi schreef:@all

"Kan men zo'n verleden niet eindelijk eens laten rusten?", zou nu (van niet-ingewijden) een voor de hand liggende reactie kunnen zijn. (...) Wie echter -op 24 mei 2009- de Europese Jeugddag 2009 bijwoonde of wie daarvan later de videobeelden heeft gezien, herinnert zich naar alle waarschijnlijkheid nog wel dat stamapostel Leber voorafgaande aan de viering van het Heilig Avondmaal een applaus kreeg van de 46.000 aanwezige toehoorders omdat hij het volgende had verteld:
Stammapostel:
Jetzt wollen wir uns auf das Heilige Abendmahl einstimmen. Da strecken wir die Hand zur Versöhnung aus, wollen einander vergeben um selbst Gnade zu empfangen.

Ich möchte hier noch für mich, für unsere Kirche einen Gedanken anfügen. Wir haben unter uns auch Vertreter der Vereinigung Apostolischer Gemeinden, die uns sehr willkommen sind. In der Vergangenheit war das Verhältnis durch bestimmte Vorkommnisse so, dass man sich mehr oder weniger aus dem Weg gegangen ist, um nicht zu sagen, sich bekämpft hat, sich vielleicht auch weh getan hat. Ihr Jugendlichen kennt das sicherlich nicht im Einzelnen, habt aber vielleicht von den Eltern, von den Amtsträgern schon darüber gehört. Ich will es kurz machen. Hier ist nicht der Ort, das alles aufzuarbeiten, aber ich will hier noch einmal deutlich bekunden: Ich strecke auch im Namen der Kirche die Hand zur Versöhnung aus. Wenn man Versöhnung sucht, schließt das ein, dass man zugibt, dass auch auf der eigenen Seite Fehler gemacht worden sind. Das will ich gerne hier in der Öffentlichkeit eingestehen ohne ins Detail zu gehen. Ja, es sind auch von unserer Seite, von der Seite der Neuapostolischen Kirche, Fehler gemacht worden. Wir strecken die Hand zur Versöhnung aus.

Das mag nun auch jeder in seinem Teil so halten. Da mag es vielleicht in der Familie Irritationen gegeben haben, ein Gegeneinander im Verhältnis zu den Eltern. Da ist vielleicht im Freundeskreis etwas vorgefallen, was man nicht verstanden hat, das einem einen Stich ins Herzen gegeben hat, über das man nicht hinwegkommt. Nehmen wir es ernst mit der Versöhnung und strecken wir die Hand dazu aus. Wenn wir uns an Christus orientieren, dann wird es uns gelingen, uns zu versöhnen.

Bron: Gottesdienst-Bericht 24. Mai 2009
Door de berichtgeving vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk zelf over de Europese Jeugddag 2009 nam ook ik er destijds al snel kennis van dat stamapostel Leber met diens opmerking "Wir strecken die Hand zur Versöhnung aus" als het ware een daad had gesteld want de "gedane zaken" op de (tweede) Europese Informatieavond van 4 december 2007 met betrekking tot het vroeger aan geëxcommuniceerden berokkende leed hadden tot dan toe nog geen enkele keer genomen. Hoe dan ook, voor degenen die deze Informatieavond achteraf Desinformatieavond hadden genoemd leek het wel alsof "de hemel" nu toch weer van hoop vervuld kon zijn. En de aanwezige jongeren op de Europese Jeugddag 2009, van wie de meesten ook intussen wel wisten dat er aan die Informatieavond een verdacht luchtje zat, voelden zich gerustgesteld: het zou nu vast wel goed komen tussen de kerk en sommige mensen die in een grijs verleden onheus bejegend zijn.

Maar ja, toen bleef het stil; héél stil. Tot op heden. Hoe dat kan? Het is namelijk niet wáár wat stamapostel Leber had gezegd, "Wir haben unter uns auch Vertreter der Vereinigung Apostolischer Gemeinden". (...)


(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "wo 02 feb 2011, 18:14" in de thread "Elders gelezen... "
Excuus voor alle citaten hierboven, doch uitsluitend indien de zaken goed op een rij komen te staan, zal het duidelijk kunnen worden wat ik bedoel met het veronderstelde patroon... van doelbewuste misleiding.


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

De U-bochtconstructie (3)

@all

Welke brandende vraag er bij de nieuw-apostolische kerkleiding ook ter beantwoording voorligt; men zegt níets - in navolging blijkbaar van de Israëlieten:
  • [20] Achab stuurde boden naar alle stammen van Israël en liet ook alle profeten bij de Karmel bijeenkomen. [21] Daar sprak Elia het volk als volgt toe: ‘Hoe lang blijft u nog op twee gedachten hinken? Als de HEER God is, volg hem dan; is Baäl het, volg dan hem.’ De Israëlieten zeiden niets.

    Uit: 1 Koningen 18 (NBV)
Nee, "wij zwijgen", ten eerste omdat wij tegenover lagere goden niet tot antwoorden verplicht zijn en voorts om -uit eigenbelang- de procesgang niet te frustreren! "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zijn dit voorname diepe gronden voor stille wateren. Echter, "zuiver als kristal", zoals "kost'lijk levend water" (lied 163), is het op deze manier allerminst. Immers, wij hebben hier enkel van doen met kille berekening.

  • ... en Hanna bad:
    • ‘Nu juicht mijn hart dankzij de HEER,
      fier heft mijn hoofd zich op, dankzij de HEER,
      mijn mond spreekt vrijmoedig tegen mijn vijanden,
      want dankzij uw hulp beleef ik vreugde.
      2 Geen is er heilig als de HEER,
      er is geen andere god dan u,
      geen rots is er als onze God.
      3 Gebruik toch geen grote woorden,
      blaas niet zo hoog van de toren,
      want de HEER is een alwetende God:
      door hem worden onze daden gewogen.

      4 De boog van de helden is gebroken,
      en wie wankelen weten zich gesterkt.
      5 Die genoeg hadden, verkopen zich voor brood,
      en wie hongerden zijn verzadigd.
      De onvruchtbare baart zeven zonen,
      en wie veel kinderen heeft, verwelkt.
      6 De HEER doet sterven en doet leven,
      zendt naar het dodenrijk en leidt eruit omhoog.
      7 De HEER maakt arm en hij maakt rijk,
      vernedert diep en heft hoog op.
      8 Hij verheft uit het stof wie berooid is,
      uit het vuil tilt hij op wie alles ontbeert.
      Hij laat hen wonen bij hooggeplaatsten,
      hij houdt een ereplaats voor hen vrij.
      Van de HEER zijn de pijlers der aarde
      waarop hij de wereld heeft vastgezet.

      9 Die hem trouw zijn, behoedt hij op hun pad,
      maar de zondaars komen om in het duister.
      Ontoereikend is de menselijke kracht:
      10 wie het opneemt tegen de HEER wordt gebroken,
      vanuit de hemel dondert hij hun toe.
      De HEER spreekt recht over heel de aarde,
      hij geeft macht aan de koning die hij kiest
      en verhoogt het aanzien van zijn gezalfde.’

    Uit: 1 Samuël 2 (NBV)

[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

De U-bochtconstructie (4)

@all

Zoals in het verkeer de hoofdregel luidt dat je elkaar niet mag hinderen, gelden er in het werk Gods enkele basisprincipes:
  • 28 Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ 32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere god dan hij, 33 en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.

    Uit: Marcus 12 (NBV)


    46 Terwijl hij nog met de mensen in gesprek was, dienden zich buiten zijn moeder en zijn broers aan. Ze vroegen hem dringend te spreken. 47 Iemand zei tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten, ze willen u spreken.’ 48 Hij antwoordde: ‘Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broers?’ 49 Hij maakte een gebaar naar zijn leerlingen en zei: ‘Zij zijn mijn moeder en mijn broers. 50 Want ieder die de wil van mijn Vader in de hemel doet, is mijn broer en zuster en moeder.

    Uit: Matteüs 12 (NBV)
Is het in deze hele samenhang niet hoogst opmerkelijk dat het 34e vers van Marcus 12 eindigt met "En niemand durfde hem nog een vraag te stellen"? Pas dán, wanneer "levend water" zuiver is als kristal (...), zijn vragen stilaan overbodig!

  • Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam...

    Uit: Efeziërs 6: 18 (NBV)

[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

De U-bochtconstructie (5)

@all

Het patroon dat voor mij door de jaren heen bij de nieuw-apostolische kerkleiding zichtbaar werd, is spijtig genoeg een heel ander patroon dan in de Bijbelse geschiedenissen naar voren komt indien wij "over de schouders meekijken" van gezegenden als Hanna in 1 Samuël 2. Zij voelde aan hoe God juist níet kan zegenen:
  • 3 Gebruik toch geen grote woorden,
    blaas niet zo hoog van de toren...

    Uit: 1 Samuël 2 (NBV)
Niet alleen destijds Hanna maar vele anderen, ook nú, getuigden én getuigen daarvan:

Misschien wil de nieuw-apostolische kerkleiding nog eens serieus nadenken over het volgende:
  • Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.

    Bron: Matteüs 5: 13 (NBV)

[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

De U-bochtconstructie (6)

@all

De U-bochtconstructie bij de Nieuw-Apostolische Kerk houdt in dat dwarsverbanden tussen gelovigen in ieders onderbewustzijn door hersenspoelactiviteiten successievelijk vooral bestaan bij de gratie van het internationale kerkbestuur. Wie de kerk verlaat, wendt zich in de eerste plaats af van de "Godsgezanten" van wie de overigen zich ten diepste ten aanzien van hun ziel en zaligheid afhankelijk voelen. Naarmate "zegenaars" hoge(re) dienaren zijn wordt er aan hen ingevolge de nieuw-apostolische geloofsleer een evenredig groter verantwoordelijkheidsbesef toegedicht en extra goddelijk gezag. Hierdoor zijn gebrainwashte gelovigen na verloop van tijd spontaan geneigd om zonder meer (!) aan te nemen dat "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in de organisatie werkelijk alles op het vlak van zielzorg er van tevoren nog aan hebben gedaan om "kritische oder querdenkende Geschwister" voor het "werk Gods" te behouden.

Wie in de Nieuw-Apostolische Kerk vastloopt en halsstarrig de "onderste weg" (!) afwijst, kan "doorprocederen" tot aan de stamapostel, zo garandeert de "Leidraad dienen en leiding geven". Alleen al om die reden staat het op zijn zachtst gezegd aanmatigend als individuele gelovigen zich zouden wensen te bemoeien met problematische tegenstellingen, waarmee sommige van hun naasten in het geloof kennelijk worstelen. Hooguit, zo wordt althans aangenomen (!), kan er voor verongelijkten worden gebeden opdat zij alsnog bij het "levende altaar" vertroosting willen vinden want "De geborgenheid der ziel ligt in de navolging". De stamapostel en de districtsapostelen, zo wijst de praktijk uit, staan echter níet voor kritiek open, al beweren betrokkenen zelf van wel. Zij staan namelijk niet toe dat de "Leidraad dienen en leiding geven" er tevens de waarborg voor is dat ook hún doen en laten "van hogerhand" tegen het licht wordt gehouden.

Voor "kritische oder querdenkende Geschwister" betekent een en ander dat men in de "gemeenschap" langzaamaan wordt gemeden. Wie het kwade niet wil overwinnen door het goede, enzovoort, enzovoort, mag zich immers wel eens afvragen hoe Zijn genade niet voor een ieder genoeg zou zijn. Waarom willen dezen het toch per se beter weten dan de dienaren die "ons" tot zegen zijn gegeven (?), zo vragen ook derden in de kerk het zich onwillekeurig alvast hevig verontwaardigd af. Ondertussen wordt diezelfde kerk stilaan te klein voor wie er geïsoleerd raakt door onbegrip, door klaarblijkelijk bij "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" (en derhalve mogelijk tevens bij hun "Zender") in ongenade te zijn gevallen, mede getuige het uitblijven van inhoudelijke antwoorden. De ervaring begint nu uit te wijzen dat zij elkaar de hand boven het hoofd houden! Het is níet eerlijk. Maar dat zal niemand willen geloven, in de "gemeenschap".


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

De U-bochtconstructie (7)

@all

Daar zal menigeen de schouders wel bij hebben opgehaald, dacht ik, over de volgens het EO-artikel uit 2004 door ds. H.J. Hegger gebezigde kwalificatie...
  • "Het protestantisme noemt hij een 'praatcultuur'. ,,In een dienst is er maar één man voortdurend aan het woord. Hij praat maar en hij praat maar."
In de Nieuw-Apostolische Kerk is het met de gestandaardiseerde monologen al niet anders. Echter: werd al dit eenrichtingverkeer door God met de schepping (!) meegegeven óf staat bijvoorbeeld het evangelie van Jezus Christus ook nog andere "werkvormen" toe? Nee, nauwelijks, vinden de zelfverzekerde "Godsgezanten", "wíj gaan erover en wij blíjven erover gaan. Van kinderdagverblijf tot seniorencentrum en de Bijbel van kaft tot kaft; dat is exclusief óns werkterrein. Alles wisselt op onze wenken." (...) "Wir sind gerne und jederzeit bereit, mit kritischen oder querdenkenden Geschwistern zu sprechen", maar "het goddelijke gezag in deze onze tijd - dat berust nu eenmaal bij ons. Voor al uw relevante vragen hebben wij begrip. Heeft u alstublieft daarmee evenwel geduld want in de catechismus zal het u aanstonds duidelijk worden. Uiteraard kunt u zich in de tussentijd altijd wenden tot een lagere verantwoordelijke leidinggevende in ons werk. Wellicht ten overvloede wijzen wij tot uw persoonlijke heil nog op het daaraan voorafgaande belang van 'de tienden'."

Zo ongeveer vlieden in de Nieuw-Apostolische Kerk de tijden heen (vgl. lied 341), doch mét of zonder de spreekwoordelijke dwaze maagden erbij; in 2013 zal het feest zijn. Dan bestaat de Nieuw-Apostolische Kerk, zegt men, 150 jaar. De "Godsgezanten" zullen het dubieuze jubileum aangrijpen om de naamsbekendheid van hun kerk nóg verder te doen vergroten, zoals met uitnodigingen aan het adres van officiële vertegenwoordigers van politieke, maatschappelijke en overheidsinstanties tot het bijwonen van "diverse activiteiten". Wie in het verleden de rug naar het altaar toekeerde, mag terugkomen, mits men zich voortaan beter aan de regels houdt. Een ieder die nu welwillend zijn of haar (financiële) gaven ter beschikking stelt, maakt kans om daarvoor "boven bidden en denken" te worden beloond. Ongetwijfeld worden er ook in het jubeljaar weer kinderdagverblijven en seniorencentra geopend en kun je je onder leiding van "hoge(re) dienaren" opgeven voor de meest uiteenlopende goede werken. Het aantal keuzemogelijkheden zal zelfs groter worden dan voorheen. De schepping die wacht op het openbaar worden van de kinderen van God zal ontdekken dat het thema niet "Evangelisch oder Katholisch" is, doch "Neuapostolisch". Dit gold in feite al voor de knotsenzwaaiende 'Neanderthalers', maar het verleden is betreden. Wie daar nog op kijkt, is een kniesoor. Waar het om gaat is o.a. dat thans in Nederland de rechterlijke macht "onder bearbeiding" is zodat spoedig aller knie zich zal buigen. Aldus beogen de nieuw-apostolische "Zegehelden" in 2013 de uitgekiende winst te kunnen verzilveren. Tot dan is er überhaupt geen tijd voor vragen want iedereen zal in rep en roer zijn...

Groet,
BakEenEi :shock:
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Was het voorgaande werkelijk een vernietigend oordeel over het "werk Gods", of mag het anders worden uitgelegd? Zijn de "handelingen" van nieuw-apostolische apostelen nu "ja" of "nee" (!) norm- en richtinggevend voor wie het allerliefst "met Jezus in Zijn rijk" eerlijk en oprecht, in liefde en waarheid, ongekunsteld en volkomen vrij, "eens, in wezen Hem gelijk" dienen wil "tot verlossing en tot heil"?

(...) "Wijst Gij mij, Heer, Uwe weg!"
Het mag duidelijk zijn dat er bij de Nieuw-Apostolische Kerk nogal wat "in de aanbieding" is. Spijtig genoeg overschrijdt de tegenwoordig aanbevolen hoeveelheid "geloofsgehoorzaamheid" de wettelijke normen (!), uitgaande van de waarden die God in Zijn schepping heeft neergelegd. Hij, die Zijn werk in Liefde is aangevangen, heeft er nimmer enig misverstand over laten bestaan dat het enkel en alleen déze alomvattende Liefde zal zijn waarin Hij Zijn werk wil voleindigen. Daarbij wordt er door Zíjn gezanten géén twijfel gezaaid, géén verdeeldheid. Niemand ook hoeft uit het hoofd een lesje te leren. Wie namelijk door de werkzaamheid van Zijn Geest de ware "Bron der vreugde" vindt, "de troost voor zielenpijn; de plaats van liefd' en vrede, en hemelzonneschijn" zoals ooit een lieddichter het treffend verwoordde, wil zich "door Jezus laten leiden; Hem volgend, de levensweg gaan; Zíjn Naam en Zíjn daden belijden, vermelden Gods grote daân"!! In de Nieuw-Apostolische Kerk daarentegen moet men tevens een van onverbiddelijke hiërarchische gezagsverhoudingen doorspekt denksysteem omarmen!!

Dit mensonterende denksysteem, inclusief bestuursapparaat en financieringsmodel, bij tijd en wijle barstensvol van geheimzinnigheid en troosteloos leeg van mededogen; geen steen ervan zal op de andere blijven...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie