kerkennacht 21-23 juni 2013

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

kerkennacht 21-23 juni 2013

Bericht door zefyr »

Sinds een decennium probeert de (internationale) NAK-leiding (voorzichtig en schoorvoetend) aansluiting te vinden bij de oecumene, vooral in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Het lijkt erop, dat de NAK NL op het gebied van de oecumene een hele andere koers vaart. Afzijdigheid en zelfgekozen isolement is blijkbaar de kern van het oecumenisch beleid van de kerkleiding van de NAK NL. In het weekend van 21-23 juni aanstaande zal op vele plaatsen in Nederland een kerkennacht plaatsvinden. Voor zover ik het kan overzien 'schittert' de NAK door afwezigheid. Of toch niet?

http://www.kerkennacht.nl/
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

twee apostolische denominaties participeren in kerkennacht

Bericht door zefyr »

Uit betrouwbare bron vernam ik vanavond, dat de Hersteld Apostolische Zendingkerk in Nederland (groep Schaap-Rijnders) in ieder geval in Haarlem en Utrecht zal deelnemen aan de kerkennacht 2013. Het Apostolisch Genootschap participeert ook in de kerkennacht 2013, o.a. in Alkmaar, Amersfoort, Den Haag, Enkhuizen, Hengelo, Arnhem en Nijmegen.

Op basis van een artikel, dat werd gepubliceerd via de website van de Raad van Kerken in Nederland, blijkt klip en klaar dat o.a. ook de NAK in Amersfoort is uitgenodigd om deel te nemen aan de kerkennacht. Het is aan de NAK-leiding om de uitgestoken hand aan te nemen.

http://www.raadvankerken.nl/?b=1557
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: kerkennacht 21-23 juni 2013

Bericht door ACE »

@Zefyr,

Wat sarcastisch, maar is het bij de NAK niet altijd al 'nacht'?
Dus daar ligt (licht) geen uitdaging meer.

Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: kerkennacht 21-23 juni 2013

Bericht door Jabob65 »

@ACE, vanuit mijn woonplaats hoorde ik nog wel een bemoedigend verhaal, ik heb begrepen dat de plaatselijke voorganger pr. H. Mulder mee voorgaat bij een PKN viering, en het betreft dan een huwelijkszegen, de precieze details ken ik niet maar ik krijg meer en meer de indruk (zoals zefyr ook al aangaf) dan men op plaatselijk niveau hoopgevende initiatieven ontplooit.

Misschien kan iemand het corrigeren als bovenstaand verhaal niet geheel juist is.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: kerkennacht 21-23 juni 2013

Bericht door ACE »

@ Jabob65
@ACE, vanuit mijn woonplaats hoorde ik nog wel een bemoedigend verhaal, ik heb begrepen dat de plaatselijke voorganger pr. H. Mulder mee voorgaat bij een PKN viering, en het betreft dan een huwelijkszegen, de precieze details ken ik niet maar ik krijg meer en meer de indruk (zoals zefyr ook al aangaf) dan men op plaatselijk niveau hoopgevende initiatieven ontplooit.
Die indruk heb ik zeker. Men gaat voor de 'standalone' versie en trekt zich niets aan van de grote leiders en hun dictaten.
Daar schuilt overigens wel een gevaar in, want niet overal staat men op die pro-actieve 'modus'.
Ooit stond DO (ir) M.v.S op de standalone modus - in negatieve zin - en weerde echtparen voor het altaar die samenwoonden of niet aan het ideaal beeld voldeden.
Dat gold niet voor zijn eigen kinderen, en zeker niet voor het aannemen van een bouwproject als een kerk op Bonaire.
Kortom, zo hypocriet als de neten en nog jatten ook.
Waar is de man eigenlijk gebleven? Zijn zoontje schijnt alweer in Nederland te wonen.

Groet,
ACE
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: kerkennacht 21-23 juni 2013

Bericht door Tosca »

Jabob65 schreef:@ACE, vanuit mijn woonplaats hoorde ik nog wel een bemoedigend verhaal, ik heb begrepen dat de plaatselijke voorganger pr. H. Mulder mee voorgaat bij een PKN viering, en het betreft dan een huwelijkszegen, de precieze details ken ik niet maar ik krijg meer en meer de indruk (zoals zefyr ook al aangaf) dan men op plaatselijk niveau hoopgevende initiatieven ontplooit.

Misschien kan iemand het corrigeren als bovenstaand verhaal niet geheel juist is.
Naar mijn weten is het van “”Hogerhand’’’’ toegestaan dat een nieuw Apostolische Priester/Voorganger gezamenlijk met een PKN Ambtsdrager een Huwelijksdienst houd in een PKN Kerk waarbij de KPN Ambtsdrager uiteraard voorgaat.
En andersom? Dat is een heel erg moeilijke vraag!

Met vriendelijke groet,

‘Tosca’
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: kerkennacht 21-23 juni 2013

Bericht door BakEenEi »

Tosca schreef:(...)
Naar mijn weten is het van “”Hogerhand’’’’ toegestaan dat een nieuw Apostolische Priester/Voorganger gezamenlijk met een PKN Ambtsdrager een Huwelijksdienst houd in een PKN Kerk waarbij de KPN Ambtsdrager uiteraard voorgaat.
En andersom? Dat is een heel erg moeilijke vraag!

(...)
@Tosca

Juist die vraag kreeg enkele jaren geleden de huidige districtsapostel Rüdiger Krause (Neuapostolische Kirche in Norddeutschland) voorgelegd, terwijl er door YOUNGNACTIVE een filmpje werd gemaakt van het interview. Op curieuze wijze brengt deze vraag Krause, die zich zich aanvankelijk nog in een soort van Jeugdjournaal waant, in verlegenheid! Kijk zelf: http://www.youngnactive.org/index.php/j ... 010/videos.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: kerkennacht 21-23 juni 2013

Bericht door BakEenEi »

@all

Sinds voor mij in de Nieuw-Apostolische Kerk de verwarring epidemische vormen begon aan te nemen, wilde ik graag exact weten wat daarvan de logica is: wat gaat er bij de leidinggevenden in de denkhoofden om - wat geloven zij feitelijk en klopt dat ook met wat hun woorden en daden zijn? Ik heb er jaren over gedaan een en ander voor mijzelf in beeld te krijgen. Daarna heeft het mij nog jaren gekost om bij wijze van spreken de algoritmen ervan te ontrafelen. Wat zou ik dus tegen knappe kop die er verstand van heeft moeten zeggen om een robot zó in te stellen, dat deze zich levensecht gedraagt als een nieuw-apostolische "Godsgezant"?!

[wordt vervolgd]


Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: kerkennacht 21-23 juni 2013

Bericht door BakEenEi »

@all

Het interview met districtsapostel Krause op een jeugddag in Rüsselsheim, waarnaar ik verwees in mijn bericht van Ma 10 Jun 2013, 19:29, bleek bij mijn verkenningen van voorspelbaar voorspellende waarde te zijn! (...) Na de "desinformatieavond" van 4 december 2007 moet men bij het internationale kerkbestuur zoiets hebben gedacht als: dit nóóit meer - als wij nú niet consequent vasthouden aan onze unieke kijk op de zaak, onze visie, kunnen wij het wel vergeten met onze missie. Wie nu het interview met Rüdiger Krause misschien voor een tweede of derde keer opnieuw zou beluisteren, hoort hem in dit opzicht echt heel veel onthullen.

[wordt vervolgd]


Groet,
BakEenEi
Less Is More
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Christus' lege zetel in de kerk openhouden

Bericht door zefyr »

Het is genoegzaam bekend, dat 'eenheidsvader' (voorloper van de stamapostel) Krebs plaats nam op de lege zetel van Christus in de kerk... Dit is in m'n beleving een cruciaal moment geweest in de geschiedenis van de NAK. Sindsdien is een nefaste ontwikkeling in gang gezet. De eenheid van de apostelen werd met ijzeren vuist afgedwongen, uniformiteit werd met dwang opgelegd. Eenheid in verscheidenheid was pas­sé. In toenemende mate werd een geisoleerde dwanggemeenschap, dat zich afzijdig hield van de grote boze buitenwereld, vorm gegeven - gebaseerd op angst. Als een satelliet 'zweefde' de NAK in een symbolisch universum, dat geen gemeenschap zocht met anderen. Anderen en andersgelovigen waren concurrenten en tegenstanders. Dit besef is diep geworteld in de NAK. Er heerste decennialang, misschien ruim een eeuw, een afkeer van de cultuur. Het is (godsdienst)sociologisch verklaarbaar, dat naarmate de tijd verstreek en de wederkomst van Onze Lieve Heer uitbleef de NAK steeds bureaucratischer werd/wordt. Het institutionele belang overvleugelt vrijwel alles; het perst het geestelijk leven uit de geloofs-
gemeenschap. De radicale (dit woord is afgeleid van radix dat geworteld zijn betekent) en open houding naar de medemens en medegelovige in het leven van alledag is het grote waagstuk waarvoor christenen staan. Thans opnieuw. Misschien meer dan ooit. Alle profileringsdrang en annexatiedrift moet worden verwezen naar de mestvaalt van de kerkgeschiedenis.

De aartsbisschop van Utrecht van de Oud-Katholieke Kerk, dr. Joris Vercammen hield bijna zes jaar geleden een boeiend betoog over de worsteling met (kerkelijke) instituties en de crisis in het Westers christendom.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1128059
Plaats reactie