@all
In
een vorig bericht schreef ik dat er geen redden meer aan is, wat de Nieuw-Apostolische Kerk betreft. Ondanks de veelheid aan beschikbare informatie dienaangaande, ook op dit Forum, wil ik hierover nog enkele opmerkingen maken.
Laten wij eerst onder ogen willen zien dat niet de les behoeft te worden gelezen aan de Schepper van hemel aarde. Glashelder is het dan dat er in Zijn werk nooit of te nimmer iemand wordt opgeknoopt aan valse dreigementen als
"Ein offen bekannter (...) Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden" of aan valse insinuaties als
"Zweifel ist eine sehr gefährliche Krankheit, die muss sofort bekämpft werden". Never ever!!
De voormalige apostel Gerrit Sepers typeerde op bestuursniveau het klimaat in de Nieuw-Apostolische Kerk als een "
geestelijk concentratiekamp"! Het was niet verwonderlijk dat destijds weinigen hem tegenspraken en ook weinigen steun betuigden voor dat standpunt want zowat niemand immers overziet wat er gebeurt achter de schermen. Het bastion van bazige beleidsmakers laat zich slechts betreden door geprivilegieerde personen uit een "
old boys network". Er wordt zorgvuldig gekeken met wie men tot op zekere hoogte nu en dan ook gevoelige informatie kan delen. Let wel: "tot op zekere hoogte" en uitsluitend "nu en dan". Dat werkt het best bij mensen die zich daardoor gevleid voelen. Naar buiten toe wenst men eenheid uit te stralen, in de hoop dat het zelfs lijkt dat men vooral één is in Christus. Dit nu mislukt de laatste tijd nogal eens.
Gedurende de jaren dat ook ik in loondienst werkzaam was voor de kerk, werden mij feiten en omstandigheden bekend waardoor ik persoonlijk geen enkele reden had om te twijfelen aan de bevindingen van Gerrit Sepers toen hij sprak van een "
geestelijk concentratiekamp". Niet voor niets kwamen er op dit Forum
vuurpijlen (!) voorbij als "
slikken of stikken". Een ieder wordt geacht zich te
identificeren met "elke willekeurige
grijze muis" binnen een dankbare Festgemeinde. In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt de dienst uitgemaakt door de qua economische macht meest invloedrijke districtsapostelen, de stamapostel en om hen heen in de geledingen van opzieners en apostelen de meest ambitieuze "slippendragers".
Uitermate subtiel worden in deze kringen mensen tegen elkaar uitgespeeld. Een ware
verdeel- en heerspolitiek is dat dus, inderdaad.
Verder is er dan nog wel een echelon, dat uit "
districtsdienaren" bestaat die misschien van zichzelf óók wel denken het nodige aanzien te genieten en hier en daar macht te kunnen uitoefenen, maar het enige wat ze te doen staat is het van hogerhand opgelegde beleid
geïmplementeerd te krijgen. Wie dat voor elkaar krijgt zonder naar buiten toe veel gezeur te veroorzaken, wordt beloond met een "hoger" ambt of anderszins. Ook op dit bestuursniveau bestaat een "
old boys network". Daarnaast maakt het op gemeenteniveau nog uit of je op enigerlei wijze toegang hebt tot "de kring der dienaren". Dan krijg je soms een kleinigheid voor elkaar.
Ziedaar de
wrange vruchten van de hiërarchische opzet van de organisatie. Echter, nu de "ambtelijke top" in het geloof (!) de weg kwijt is én men het enorme vertrouwen niet waard blijkt te zijn om met heel veel geld om te gaan, en bovendien de
schokkende feiten via het
world wide web boekdelen beginnen te spreken, nadat eerst al talrijke slachtoffers naar buiten traden met
berichten over ellende vanwege "machtsmisbruik", wordt het de hoogste tijd ervoor om niet langer toe te geven aan wat in feite
destructieve relaties zijn. Want werkelijk: de reeds ontstane emotionele en financiële schade is enorm. Wie wegkijkt, maakt zich schuldig.
Wat onder de gegeven omstandigheden op plaatselijk niveau
broeders en zusters zouden moeten doen, is tegen de "dienaren" zeggen dat men zich er pertinent niet langer voor leent om
list en bedrog te faciliteren.
Groet,
BakEenEi