NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

Ik vind het op zich wel goed dat ambtsdragers deze catechismus gaan lezen, en dan kunnen ze hun eigen positie bepalen, verder is het eigen geweten sowieso het belangrijkst, en het is een publiek geheim dat het merendeel van in ieder geval de Nederlandse ambtsdragers veel zaken toch anders zien.

Dus per saldo zal de nieuwe catechismus geen impact hebben, wel enigszins richting andere kerken want er de scherpe kantjes zijn er wel van af.

Ik moet nog veel lezen maar de catechismus lijkt mij geen verslechtering.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door zefyr »

@Jakob65

Ik vermoed, dat de NAK-catechismus voor veel leken en ambtsdragers amper relevant is. Dit vanwege twee redenen. Om te beginnen zijn nieuw-apostolischen niet gewend op systematische en abstracte wijze hun geloof te overdenken, want decennia lang heeft de kerkleiding erin geramd, dat men niet moet redeneren onder het motto 'verstand op 't nachtkastje' en 'nachfolgen bis zuletzt, alles andere ist leerlauf' (stamapostel Streckeisen). Daarnaast speelt de NAK-leiding de postmoderniteit (o.a. de waarheid bestaat niet en is onkenbaar en gefragmenteerd) en (individualistische) spiritualiteit ernstig parten in onze contreien. Het zou mij niet verbazen, dat legioenen nieuw-apostolischen doorgaans liever de voorkeur geeft aan een eigen vormgegeven gods- en mensbeeld en godsbeleving. Dit staat haaks op een dogmatisch kant-en-klaar-menu a la de NAK. Ergo, het is onverenigbaar. De NAK-leiding is druk bezig met een achterhoedegevecht, terwijl de basis z'n eigen weg gaat.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

@zefyr, helemaal mee eens, en het woord 'achterhoedegevecht' had ik ook willen gebruiken, dus vooral om die reden in feite een non-issue, zoals gezegd, in Veendam waren op de presentatie een halve man en een paardenkop afgekomen, maar dat wil niet zeggen dat de Catechismus perse slecht is, in iedere geval was het boekje 'vragen en antwoorden' nog veel slechter...ik deel je opinie, de broeders en zusters proberen er maar het beste van te maken, en ik kan me het ook wel voorstellen, wie wordt er nu nog vrolijk van zo'n dienst met Armin Brinkmann...
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

Diderot schreef:(...)
Overigens denk ik dat er veel NAK-leden zijn die afwijkende ideeën hebben op religieus gebied. Volgens mij is namelijk bij het overgrote deel van de leden (incl. ambtsdragers) de "officiële kerkleer" niet of nauwelijks bekend.
Ook de nieuwe catechismus zal daar weinig aan veranderen, want de onverschilligheid van (alweer) het overgrote deel van de leden ten opzichte van dat boekwerk is volgens mij gigantisch.

(...)


Uit: Bericht door Diderot op "Di 08 Jan 2013, 16:16" in de thread "katholiek-apostolisch gemeentelid Roger van Oordt"
@all

Zoals Diderot in de aangehaalde quote beschrijft hoe men het nieuw-apostolische geloof nu in de praktijk veelal ervaart; in die richting zijn in mijn beleving de accenten ook inderdaad over een periode van zo'n 25 jaar geleidelijk aan verschoven. Het besef van de traditie waarin men feitelijk staat in de Nieuw-Apostolische Kerk nam in die tijd af. Bovendien was het niet meer zo duidelijk wat de geloofsleer soms nog inhield want al snel nadat rond 1993 de laatste editie van Vragen en Antwoorden was verschenen, was er sprake van op handen zijnde wijzigingen. Na een correctie op de tekst over "genadehandelingen voor de doden" volgde in 2005 nog een zogenaamde Wijzigingsmededeling. Tussendoor kwam er In 1999 een vernieuwde "Leidraad voor de dienaren der Nieuw-Apostolische Kerk" uit, nu "Richtlijnen voor de ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk" geheten. In 2001 volgde de Leidraad dienen en leiding geven, maar het duurde niet lang of er werd al een soort van alomvattende catechismus aangekondigd. Volgens mij hebben hierdoor velen gedacht: laten wij daar dan eerst maar op wachten.

Met het verschijnen van de catechismus wordt het duidelijk hoe de kerkleiding aankijkt tegen het nieuw-apostolische geloof. Over van alles en nog wat is er langdurig nagedacht, en het complete resultaat daarvan is nu deze catechismus. Wat was echter vroeger voor menigeen in het nieuw-apostolische geloof speciaal het houvast? Dat zat hem vooral in het gegeven dat de nieuw-apostolische geloofsleer op één lijn werd gesteld met "de reine Jezusleer", dat wij ons baseerden op de Bijbelse "handelingen der apostelen" en dat de werkzaamheid van de Heilige Geest in Engeland en Duitsland wonderlijke ontwikkelingen in gang had gezet in de eerste helft van de negentiende eeuw, waardoor later de Nieuw-Apostolische Kerk was ontstaan en wij nu "levende apostelen" hebben! Dit was kenmerkend voor het nieuw-apostolische geloof, uitgaande vanzelf van het evangelie van Jezus Christus. (...) Hopelijk heb ik het destijds niet verkeerd begrepen!

Terwijl er dus lange tijd niet zozeer meer werd ingezoomd op allerlei details, komen die via de catechismus nu opeens weer te voorschijn. Logisch, zo zou men kunnen denken, dat sommigen daar dan even aan moeten wennen. En is het niet geweldig dat de kerkleiding deze enorme klus heeft weten te klaren? Het is een prachtig ingebonden boek geworden, een mooie kwaliteit papier is er gebruikt en het wordt geleverd inclusief een CD-ROM met daarop de digitale versie. Weliswaar nog niet verkrijgbaar in het Nederlands, maar dat zal nog wel komen. (...) Stel nu, je bent benieuwd naar de grondslagen van het nieuw-apostolische geloof; hoe lees je dan een catechismus? (...) Voor mijzelf gold nu echter een wat andere insteek. Ik wilde namelijk weten: waar zit hier de zwakste schakel? Wáár bezondigt deze kerkleiding zich wellicht aan de meest vage aannames, terwijl daarop een heel bouwwerk wordt neergezet! Kortom, waarom zou ik ook nú nog nieuw-apostolisch willen zijn? Of juist níet!

Door enige voorkennis had ik het voor mijzelf al snel gevonden:
Redactie schreef:(...)
In de catechismus is er zegge en schrijve één enkele zin voor uitgetrokken om uit te leggen hoe de "stam-apostel" in het "verlossingswerk" aan alle macht komt die nu aan diens kerkelijke ambt wordt toegeschreven:
"Die ersten Jahrzehnte in der Geschichte der Neuapostolischen Kirche dienten unter anderem der Festigung der Gemeinden und der Einheit unter den aposteln. Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete."

Bron: Katechismus der Neuapostolischen Kirche, pagina 390
Met geen woord wordt er in de catechismus gerept over de ultieme zeggenschap, welke feitelijk bij de stamapostel berust, over tevens alle zakelijke aangelegenheden in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Ma 17 Dec 2012, 11:15" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"
Naar mijn vaste overtuiging zit bij de nu nader gepresenteerde nieuw-apostolische geloofsleer híerin het venijn: "Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus". Deze ene zinsnede zou de bijna niet te bevatten geestelijke en organisatorische autoriteit rechtvaardigen welke men koppelt aan het "ambt" van stamapostel, "exclusief" voor de Nieuw-Apostolische Kerk. Gaat God zó te werk?

Bij stamapostel Urwyler zou ik er een goed gevoel bij hebben gehad want ik vond hem altijd bijzonder rechtschapen overkomen. Na de eeuwwisseling kreeg ik zo mijn twijfels bij stamapostel Fehr doch stamapostel Leber, in wie ik aanvankelijk het volste vertrouwen had, viel voor mij in januari 2006 door de mand, kort na de (eerste) Europese Informatieavond. Ik wist het stellig, maar kon amper geloven dat ik het zo stellig wist!

Over het "hoe en waarom", wat stamapostel Leber betreft, heb ik op dit Forum al genoeg geschreven. Echter, indien hij zijn eigen volmachten nu op deze uiterst summiere wijze legitimeert, kan ik er géén geloof aan hechten. Maar dan ontvalt aan de nieuw-apostolische geloofsleer wel zowat in één keer het hele fundament. Alles in het geloof staat en valt immers bij de inbreng en de goedkeuring van degene die volgens de statuten van de internationale Nieuw-Apostolische Kerk kan worden benoemd als stamapostel. Is die gang van zaken nu werkelijk doorslaggevend voor de praktijk van het evangelie van Jezus Christus in 2013? (...)

Terugkomend nu op de quote van Diderot; het mag dan wel zo zijn dat "velen" zich in de Nieuw-Apostolische Kerk vrij voelen om op religieus gebied afwijkende ideeën te hebben, maar die ruimte is er "nach dem neuapostolischen Glaubensverständis" toch zeer zeker niet! Laat ik de fascistische opvattingen hieromtrent van de districtsapostelen Karlheinz Schumacher en Armin Brinkmann maar niet eindeloos blíjven herhalen!

Wat ik dus écht niet kan begrijpen is, dat men nu een ideologie omarmt waarvan ík in elk geval niet zou weten hoe ik die aan wie dan ook kan uitleggen, terwijl bovendien de praktijk nauwelijks spoort met de theorie.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

schuivende en wankelende panelen

Bericht door zefyr »

@BEE

In de afgelopen decennia is er in de NAK sprake van een schimmenspel. In dit kader wordt er door de kerkleiding met panelen geschoven, die soms dreigen te wankelen. Alhankelijk van het beoogde doel worden er andere accenten gelegd. In oecumenische context zal de kerkleiding er alles aan doen om zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij haar gesprekspartners. Er staat immers veel op het spel in Europa; men wil oecumenisch en maatschappelijk 'salonfähig' zijn. Uiteraard zijn de 'anderen' dan niet geheel verstoken van Gods heil, maar intern wordt de nieuw-apostolischen geleerd en voorgehouden dat men beter en veiligheidshalve kan voorsorteren op de ononderbroken en glad geasfalteerde nieuw-apostolische genadeweg met als ultieme einddoel het nieuwe en hemelse Jeruzalem. Onder leiding van de stamapostel en in navolging van de apostelen die inning verbonden zijn met de stamapostel! Zekerheid voor alles. Bij twijfel wordt dringend aanbevolen nooit in te halen op de oecumenische weg en geen oecumenische afslag te nemen! Er dreigt immers verlies als men het nieuw-apostolische neusje van de zalm verwisselt voor...

Het getuigt van realiteitszin, dat de kerkleiding in de catechismus formuleert, dat het stamapostelambt vanaf 1897 is geconstitueerd. In 1897 werd apostel Van Bemmel, opvolger van apostel F.W. Schwartz, eigenmachtig door 'eenheidsvader' Krebs de laan uitgestuurd. Dit was nog nooit eerder vertoond! Een jaar later benoemde Krebs in Berlijn apostel Niehaus als zijn opvolger. Vanaf 1905 raakte de term stamapostel ingeburgerd. De apostolische gemeenten van de 'nieuwe ordening' waren in de periode 1863-1897 tot op het bot verdeeld (geraakt). Her en der betwistte men elkaar het leiderschap, primaatschap en de rechtzinnigheid in leer en wandel. Tegen deze achtergrond vestigde Krebs een afgedwongen en geforceerde 'eenheid der apostelen' onder z'n despotisch leiderschap. Naar analogie van Bismarck, die in de tweede helft van de negentiende eeuw de staatskundig verdeelde Duitse natie met ijzeren hand aan een smeed tot een keizersrijk, zo smeedden Krebs en Niehaus als byzantijnse autocraten de apostolische gemeenten aaneen. Met ijzeren hand en met de botte bijl! Een ieder die zich niet schikte naar hun overtuiging en (leer)opvattingen werd de wacht aangezegd. Onverbiddelijk! Het is overbodig op te merken, dat eerdergenoemden volstrekt voorbij zijn gegaan aan de bijbelse woorden 'noch door kracht, nocht door geweld, maar door mijn Geest' (vrij geciteerd)... De apostelen moesten zich jegens de 'eenheidsvader' respectievelijk stamapostel als gedweee zetbazen gedragen: slaafs, afhankelijk en kinderlijk en onvoorwaardelijk gehoorzaam! In dit licht is 1897/98 het geboortejaar van de NAK. Niet 1832 of 1863!
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

fundamentele scheiding tussen basis en ambtsdragers?!

Bericht door zefyr »

@BEE

Je schreef:

"Terugkomend nu op de quote van Diderot; het mag dan wel zo zijn dat "velen" zich in de Nieuw-Apostolische Kerk vrij voelen om op religieus gebied afwijkende ideeën te hebben, maar die ruimte is er "nach dem neuapostolischen Glaubensverständis" toch zeer zeker niet!"

Ik heb de indruk, dat de kerkleiding van de ambtsdragers eist, dat men onvoorwaardelijk en zonder enige reserve de jongste leerinzichten omarmd, terwijl de basis (nog?) enige speelruimte wordt gegund. De basis moet met veel en eindeloos geduld en wijsheid de nieuwste leerinzichten worden bijgebracht. Dit vergt niet alleen didactisch en dogmatisch inzicht van de ambtsdragers, maar ook standvastigheid en doorzettingsvermogen. Ongetwijfeld zal er nog een complex proces van hermeneutiek en interpretatie volgen, want ik vermoed dat de tekst in de catechismus niet altijd eenduidig en consistent is. Voor exegeten is het dus smullen en is het een spannende tijd! De kern van mijn betoog is, dat de reeds bestaande kloof tussen basis en hierarchie breder en dieper zal worden als ooit tevoren. Het is zelfs niet uit te sluiten, dat in de hierarchie een vergaande differentiatie zal ontstaan tussen doorgewinterde en fanatieke 'schrifgeleerden' en ambtsdragers die bijvoorbeeld vanuit pastorale overwegingen het allemaal wel geloven en in de praktijk dichter bij de gemeentelden zullen staan dan bij de stamapostel onder het motto 'De tsaar is ver weg en de hemel is hoog' (en klinkt van koper).
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@zefyr

In jouw beide reacties kan ik mij volledig vinden. Wat de geschiedenis van de Nieuw-Apostolische Kerk betreft van vóór de Tweede Wereldoorlog kende ik vrijwel geen andere publicaties dan die, welke de kerk zelf officieel had uitgegeven. Pas vanaf ongeveer 2005 ontstond er voor mij aanleiding, door argwaan in feite, om mij in dit hele onderwerp verder te verdiepen. Ik viel daarbij van de ene verbazing in de andere doordat de nieuw-apostolische kerkleiding geregeld het beloop van de gebeurtenissen in de geschiedschrijving naar haar eigen hand heeft gezet. Onder regie van stamapostel Leber werd hier nog een flinke schep bovenop gedaan tijdens de (tweede) Europese Informatieavond op 4 december 2007. Nog altijd is hier inhoudelijk niets van rechtgezet, wat nu achteraf bezien tekenend blijkt te zijn voor "de afdekcultuur" in deze kerk, die trouwens mogelijk wordt gemaakt door de oneigenlijke gezagsverhoudingen. Op deze manier echter zijn er door de vele tientallen jaren heen enorm veel slachtoffers gemaakt. Het hun berokkende leed liet de nieuw-apostolische "Godsgezanten" steevast onverschillig. Toen ik ook stamapostel Leber lafhartig zag acteren, gingen mijn ogen pas echt goed open voor al het zinloze geestelijke geweld dat heimelijk de "politieke doelstellingen" bij de ambtelijke top in deze organisatie moet wettigen. Wie onverhoopt waarneemt of anderszins te weten komt hoe dan bestuurders zich kunnen misdragen, wordt op slag door de hoogmogende heren finaal "afgeschreven", tenzij je je misschien nog laat paaien met een baan of een ambt. Ook ikzelf ontving (in 2011) een brief waaruit dat valt op maken! Wie veel macht heeft, kan ook veel macht misbruiken.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

persconferentie te Zürich op 10.01.2013

Bericht door zefyr »

http://www.nak.org/de/news/nak-internat ... cle/17933/

Mij valt vooral op, dat men onomwonden aangeeft, dat de catechismus niet alleen dient voor intern gebruik, maar ook voor de oecumenische gesprekspartners. Het is klip en klaar, dat de catechismus niet naadloos aansluit bij de brede consensus onder de oecumenische gesprekspartners, maar er is waarschijnlijk al op voorhand een 'narrow escape' ingebouwd, want in de onderhavige berichtgeving wordt 'terloops' (?) vermeld, dat de ontwikkelingen omtrent leer en inzicht nog niet is beeindigd respectievelijk voleindigd. De nieuw-apostolische voleindingsarbeid gaat dus voort ;)
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@all

In mijn bericht op "Wo 01 Dec 2010, 09:26' in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding" nam ik de onderstaande quote op...
Neuapostolische Kirche und Ökumene

In dieser Woche berichtete die Neuapostolische Kirche in einer
Presse-Mitteilung über die Erfolge ihrer seit 1999 tätigen Projektgruppe
Ökumene. Mittlerweile bestehen sieben Gastmitgliedschaften in örtlichen
Arbeitsgemeinschaften Christlicher Kirchen (ACK) in Deutschland
(http://www.nak.org/de/news/nak-internat ... icle/16991). Diese Zahl
relativiert sich, wenn man bedenkt, dass bundesweit etwa 250 derartige
lokale Gesprächskreise existieren. Kein NAK-Mitglied ist in einem der 14
regionalen ACKs vertreten.
Die Bundes-ACK hält sich mit einer Stellungnahme
zum ökumenischen Status der NAK bewusst zurück, solange der seit vielen
Jahren angekündigte Katechismus dieser Gemeinschaft nicht vorliegt.

Die Presse-Mitteilung führt weiter aus, dass in der Schweiz, der Wahlheimat
der internationalen Kirche, ebenfalls vereinzelte Gastmitgliedschaften
bestehen. Allerdings wird nicht mitgeteilt, dass kürzlich die seit zwei
Jahren stattfindenden Ökumene-Gespräche mit der ACK in der Schweiz
unterbrochen wurden.
Dort will man erst die Glaubensaussagen des neuen
Katechismus abwarten, um auf dieser Grundlage weiterzuarbeiten.

Die NAK hält weiter an ihrer Vision fest, in die christliche Ökumene bald
ihren Farbtupfer vom "wiederkommenden Christus als Bräutigam" einbringen zu
können. Ob dies realistisch ist, hängt wesentlich vom neuen Katechismus ab.
Die daraus vorab veröffentlichen neuen Glaubensartikel deuten jedoch eine
andere Richtung an
(vgl. C. Ruch: Alter Wein in neuen Schläuchen, MD
8/2010).

Bron: EZW-Newsletter 11/2010
... waaruit blijkt dat de gesprekken met de "ACK in der Schweiz" waren opgeschort doordat het toen gewoon niet duidelijk was wat de nieuw-apostolische geloofsleer feitelijk inhield! Daarom begrijp ik nu de (zorgvuldig gekozen) bewoordingen in het persbericht uit Zürich des te beter:
„Unser Katechismus stellt nicht nur die neuapostolische Glaubenslehre dar, sondern macht auch die Einbettung unserer Kirche in das Christentum deutlich“, sagte Bezirksapostel Bernd Koberstein in seiner einleitenden Rede. (...) „Das Werk ist verbindlich für die Lehre, es ist aber nicht abschließend.“ Der Katechismus sei ein deutliches Signal an andere Kirchen und öffne Türen für weitere Gespräche. (...) In der weiteren Diskussion mit den Kirchenvertretern wurde deutlich, dass auch diese sehr an weiteren Gesprächen interessiert sind. (...) Es gebe allerdings noch Gesprächsbedarf zu spezifischen Lehrinhalten wie beispielsweise dem Apostelamt, dem Jensseitsglauben oder der Sündenvergebung. Zu diesen Themen gab es im Laufe der Veranstaltungen aus dem Kreis der Teilnehmer einige Verständnisfragen, aber auch Ermutigung: „Stehen Sie zu Ihren Lehrinhalten. Und wenn Sie dazu etwas sagen, dann sagen Sie es deutlich“, forderte eine Religionswissenschaftlerin die Vertreter der Neuapostolischen Kirche auf. (...) Volker Kühnle verdeutlichte: „Wir tragen als christliche Kirchen eine gemeinsame Verantwortung für die ganze Christenheit.“

Bron: NAK International d.d. 11-01-2013 t.z.v. "Neuapostolische Kirche stellt Katechismus der Öffentlichkeit vor"
Met een opmerking van apostel Volker Kühnle als „Wir tragen als christliche Kirchen eine gemeinsame Verantwortung für die ganze Christenheit“ wordt er trouwens allerminst iets verduidelijkt! Wat is om te beginnen een christelijke kerk?! En wat is vervolgens überhaupt de logica tussen "wir" en "christliche Kirchen"?! Met de nieuw-apostolische catechismus is het toch zó in zijn werk gegaan dat daarmee enkel en alleen de stem van de "kerkleiding" werd vertolkt? Ik zou menen: laat dan alsjeblieft alle anderen namens wie men ongevraagd heeft gesproken er heel duidelijk buiten!!
Ik zie verschillende geloofsbewegingen in de eerste plaats als onderscheidene werkvormen. Wie zich daarbij baseert op het evangelie van Jezus Christus, kan er al een dagtaak aan hebben om diens leven daarnaar in te richten...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@all

Toen ik zojuist 1 Timoteüs 3 vers 15 las, waarin voorkomt "Dan weet je hoe men zich moet gedragen in het huis van God", wilde ik meteen graag weten wat hieraan in dat bewuste hoofdstuk vooraf gaat:
  • Hoofdstuk 3
    [1] Het is een waar woord: als iemand opziener wil worden, is dat een eerzaam streven. [2] Een opziener moet onberispelijk zijn. Hij kan slechts de man van één vrouw zijn en hij moet sober, bezonnen, gematigd, gastvrij en een goede leraar zijn. [3] Hij mag niet te veel drinken of driftig zijn, maar hij moet vredelievend en vriendelijk zijn, en niet geldzuchtig. [4] Hij moet zijn huisgezin goed leiden en op een waardige manier gezag over zijn kinderen uitoefenen. [5] Als iemand geen leiding kan geven aan zijn huisgezin, hoe zou hij dan voor de gemeente van God kunnen zorgen? [6] Hij mag ook niet iemand zijn die net bekeerd is; anders raakt hij verblind en valt hij ten prooi aan de duivel. [7] Verder moet hij buiten de gemeente een goede reputatie hebben, zodat hij niet in opspraak komt en door de duivel wordt gestrikt.
    [8] Ook een diaken moet zich waardig gedragen. Hij moet oprecht zijn, mag niet overmatig veel wijn drinken en niet hebzuchtig zijn; [9] hij moet vasthouden aan het mysterie van het geloof, met een zuiver geweten. [10] Ook hij moet eerst op zijn geschiktheid worden getoetst; pas daarna, als blijkt dat hij een onberispelijk mens is, kan hij zijn dienst verrichten. [11] Dit geldt ook voor de vrouwen: ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaadspreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn. [12] Een diaken mag maar één vrouw hebben en moet goed leiding geven aan zijn kinderen en zijn huisgenoten. [13] Degenen die hun dienst goed verrichten, verwerven aanzien en kunnen door hun geloof in Christus Jezus vrijuit spreken.

    [14] Hoewel ik hoop spoedig naar je toe te komen, schrijf ik je dit alles [15] voor het geval ik mocht worden opgehouden. Dan weet je hoe men zich moet gedragen in het huis van God, dat wil zeggen de kerk van de levende God, fundament en pijler van de waarheid.

    • [16] Ongetwijfeld is dit het grote mysterie van ons geloof: Hij is geopenbaard in een sterfelijk lichaam,
      in het gelijk gesteld door de Geest,
      is verschenen aan de engelen,
      verkondigd onder de volken,
      vond geloof in de wereld,
      is opgenomen in majesteit.
    Bron: 1 Timoteüs 3 (NBV)
Niets, maar dan ook he-le-maal níets (!) over de verplichtende inhoud van een catechismus; wél daarentegen over de waardigheid waarmee men vanuit een geestelijke bediening op geloofwaardige wijze in het huis van God (!) dienstbaar mag zijn... Uitgerekend wat ik mis bij de nieuw-apostolische kerkleiding. IJdeltuiten zijn het: kijk eens hoe knap wij het evangelie in onze eigen woorden hebben opgeschreven en waar iedereen die óns (!?) navolgt zich aan heeft te houden.
BakEenEi schreef: (...)
(...)
** "Natürlich möchten wir jeden Amtsträger behalten. Ich habe allerdings an dem Uster-Abend deutlich gemacht, dass ich erwarte, dass sich die Amtsträger ganz hinter die Lehraussagen der Kirche stellen."

Bron: Antwortbrief von Stammapostel Leber vom 04. Dezember 2006 auf das Schreiben der Gemeinde Hamburg-Blankenese vom 12. November 2006
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Ma 10 Jan 2011, 21:46" in de thread "Sektetest".
shalom schreef:
Monatsrundschreiben für alle Amtsträger im Bezirksapostelreich Nordrhein-Westfalen 7. Jahrgang März 2011 Nr. 3 schreef:
2.1 Hinweise zum Seelsorgebesuch

Wie verhalten wir uns, wenn uns Fehler in der kirchlichen Praxis vorgeworfen werden?

Teil 4 – Umgang mit tatsächlichen Fehlern [der Amtskörper]


…Es kann sein, dass der predigende Amtsträger ein Informationsdefizit hat. Vielleicht
hat er neuere Lehraussagen nicht richtig aufgenommen oder nicht gelesen. Vielleicht
hat er sie zwar gelesen, aber nicht verstanden und deswegen nicht verinnerlicht… . Es
besteht aber auch die Möglichkeit, dass der Amtsträger eine andere Lehrauffassung
zu bestimmten Inhalten vertritt und diese verkündet. Ausdrücklich sei angemerkt, dass
der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich hinter
die Lehre der Kirche stellen
. Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.


…Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht
hingenommen werden.
Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… .

Seiten 2 - 3

Bron: http://www.forum.glaubensforum24.de/vie ... 513#p36513
Laten alle heersers die intussen -ten opzichte van het evangelie van Jezus Christus- volledig zijn opgegaan in hun eigen halve waarheden, eerst maar eens nagaan wat er hier en daar voor ons allen in de Bijbel staat:
  • Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

    Uit: Galaten 5: 1 (NBV)
Zie verder in dit verband mijn bericht op "Ma 10 Jan 2011, 21:46" in de thread "Sektetest".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie