NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
"Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan" (Job 30: 2, NBV). Toen ik wegging uit de Nieuw-Apostolische Kerk, was dit bijna het laatste wat ik ooit voor mogelijk had gehouden. Aan de geloofsgemeenschap waarin ik opgroeide, had ik toch de meest dierbare herinneringen? Echter: was dat aan de kerk als instituut of aan "de levende have", het "lichaam van Christus" samenstellend (naar 1 Korintiërs 12)? Wáárdoor had ik mij met deze geloofsgemeenschap toch zo intens verbonden gevoeld? Wat gaf dan nu de doorslag om zelfs onder als dierbaar omschreven herinneringen een streep te willen zetten? Wat hield deze streep feitelijk in?

Vorige week sprak ik districtsapostel Brinkmann. Ik vroeg hem waarom hij (op 23 december 2009) het volgende aan mij had geschreven: "Es ist schade, dass Ereignisse in der Vergangenheit dazu geführt haben, dass Sie sich von dem Werk Gottes distanzierten und sogar aus der Neuapostolischen Kirche ausgetreten sind." Hij antwoordde met een wedervraag: "U heeft in de jaren dat u nieuw-apostolisch was toch wel geloofd dat de Nieuw-Apostolische Kerk het werk Gods is?" Ik zei: "Nee, hoor; voor mij is het werk Gods altijd veel groter geweest! Juist daarom vroeg ik mij af waarom u vindt dat u Zijn werk kunt overzien. U zag mij niet staan!"

Het "begrip" wat ik aantrof bij de districtsapostel komt overeen met de strekking van de in 2010 gewijzigde NAK-geloofsbelijdenis. Ikzelf richt mij liever op het ware evangelie. Dat maakt een catechismus overbodig. Met belangstelling luisterde ik deze week naar een vraaggesprek op de radio waarin ik een Belgische journalist hoorde zeggen: "Het enige wat er als katholiek van je wordt verwacht is te erkennen dat de paus de paus is. Welnu, daar heb ik geen moeite mee!" Wat echter als de paus c.q. de stamapostel niet thuis geeft indien slachtoffers zich melden van machtsmisbruik door "geestelijken" in de kerk, die een afdekcultuur creëerden?

(...)


Uit: Mijn bericht op "Za 02 Mrt 2013, 18:07" in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan."
BakEenEi schreef:(...)
Als ik niet velen had leren kennen die in de Nieuw-Apostolische Kerk tot de slotsom kwamen voor de "Godsgezanten" enkel te hebben gediend als een (weerbarstig) beheersobject, terwijl er in Zijn werk (!) sprake had mogen zijn van topklinische zorg op het vlak van de "verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is" (vgl. Romeinen 12: 6), was ik op dit Forum misschien wel nooit in de pen geklommen.

Wanneer zielen "de gemeenschap" verlaten doordat er geen liefdevolle betrokkenheid uitgaat van de "dienaren", door anderszins wanorde of een bureaucreatie die er wordt aangericht terwijl het gaat om zielzorg, zijn dat heel andere omstandigheden dan die, welke samen te vatten zijn onder de noemer secularisering. Welnu, in de Nieuw-Apostolische Kerk wensen bestuurders in dit opzicht nauwelijks op hun verantwoordelijkheid te worden aangesproken, zo leert het menigeen de ervaring. Dat komt doordat bestuurders willen dat de aangesloten leden geloven dat God ze heeft aangesteld en dat alleen Hij sindsdien hun doen en laten bepaalt. Met andere woorden: bent u tevreden, zeg het ons - heeft u een klacht, wend u tot God. Omdat de overige "dienaren" in deze kerk helpers zijn van de bestuursleden, worden gelovigen al snel aan hun lot overgelaten.

Ziedaar het werk Gods op de kop. Op deze manier is het een piramidaal genootschap geworden... Tegen de ambtelijke top zou ik willen zeggen: draai de zaak maar eens om. Het zal ongetwijfeld zegenrijk uitwerken.

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "Di 17 Sep 2013, 21:06"
BakEenEi schreef:(...)
Ik zie in de nieuw-apostolische catechismus niets anders dan een bestrijdingsmiddel tegen goddelijk leven. Voordat het op de markt kwam, werd het al heimelijk uitgeprobeerd. Denk maar aan de Desinformatieavond.

(...)


Uit: Mijn bericht op "Zo 20 Okt 2013, 20:26" in de thread "NAK en RKK (Rome-Vaticaan)"
@all

Inderdaad, in de Nieuw-Apostolische Kerk hoeft niemand gebrek te lijden aan theoretische uitwerkingen, aan "vormen en namen" en aan (verplichtende) leefregels. Maar dan heb je dus alleen nog maar kunstbloemen...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@all

Enkele nieuwskoppen:
  • Nederlanders ontdekken nieuwe uilensoort
  • Nieuwe planeet ontdekt op verrassende plek
  • 'Nieuwe Da Vinci ontdekt in Zwitserse kluis'
  • Nieuwe bewustzijnstoestand ontdekt?
  • Mogelijk supervaccin tegen griep ontdekt
  • BP ontdekt nieuwe gasbel in Egyptische Nijldelta
  • Nieuwe malware Mac OS X ontdekt
  • Nieuw gat in het nieuwe pinnen bij toeval ontdekt
  • Nieuwe zelfmoordpalm ontdekt
  • Faqt: Nieuw element ontdekt
Fascinerend, is bij mij dan meestal de eerste gedachte. Maar waar ging het nu om toen Jezus bij Petrus tot driemaal toe navroeg of deze Hem liefhad? Wat viel er in de schepping voor Petrus feitelijk te ontdekken? (...)

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

  • Afbeelding

    Bron: NBG-vertaling 1951
@all

Dat is andere taal dan "Heer, zegen deze catechismus. Amen."

Goddank gaf Jezus Christus hieromtrent aan wie er geloof aan hechtte een belangrijke sleutel in handen:
  • Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden...

    Uit: Matteüs 11: 29 (NBV)
Niettemin:
  • [41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. [42] Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” [44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” [45] En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.”

    Uit: Matteüs 25 (NBV)
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@all

Ik vond het een ijzingwekkend relaas: het interview op 26 december 2007 met districtsapostel Armin Brinkmann. Zie het redactionele bericht "Bezirksapostel Brinkmann seit zweieinhalb Jahren im Amt" op "Za 21 Mei 2011, 10:30" in de thread "Levensbeschrijving Dap. Brinkmann". Propaganda destijds, schijnbaar om tegenwicht te bieden aan de desastreuze gevolgen van de op 4 december 2007 uitgezonden Desinformatieavond.

Wat een troosteloze taakopvatting, dacht ik, toen ik het las. Tot overmaat van ramp zou achteraf blijken dat de geïnterviewde zich uitgerekend diezelfde week vergaloppeerde met een desinvestering van € 10.000.000.

Naderhand ontmoette ik een gelovige die "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" te boek staat als afvallige want betrokkene is niet idolaat van zegenaars die niet zegenen en van dienaren die niet dienen. Een "blad alleen" (vgl. lied 152, NAK-gezangboek: Ach, blad alleen!) is dan wellicht een opkomende gedachte die bij de getrouwen van Koning Jezus kan postvatten; vol van medelijden in plaats van vol van medeleven. In een onvergetelijk verwarmend gesprek dat zich spontaan ontvouwde kreeg ik heel veel moois te horen, zoals aan de hand van inhoudsrijke (oude) vertrouwde apostolische liederen, waaronder het volgende couplet:
  • In stille trouw, o help mij, Vader,
    dat ik tot dienen steeds mij geef,
    niet om geëerd, gezien te worden,
    maar dat ik onbaatzuchtig leef.
    U wil ‘k geheel mij toebetrouwen,
    Uw liefdesarmen zijn zo wijd,
    ik voel mij rustig en geborgen
    omdat ik wéét, d a t · G i j · m i j · l e i d t.


    Bron: Lied 87, gezangboek H.A.G.E.A., derde couplet
Een ware ontdekking!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

  • Het verlorene zal Ik zoeken, en het weggedrevene zal Ik wederbrengen, en het gebrokene zal Ik verbinden, en het kranke zal Ik sterken...

    Uit: Ezechiël 34: 16 (SV-J)
@all

Zo'n veertig jaar geleden kwam ik in een evangelische boekhandel een wenskaart tegen met daarop de bovenstaande -vetgedrukte- tekst. Het zou mij later helpen om informatie te onderscheiden van desinformatie.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@all

Maak eerst maar eens een sneeuwklokje na of een sneeuw-vlokje, heb ik vaak gedacht als "de weledelgestrengen" weer aankwamen met dodelijke leefregels. Hun nalopers zouden ze wel gauw even implementeren.

Zie verder de thread "Beslissende momenten".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@all

Omdat bij wijze van spreken niet elk camerastandpunt hetzelfde inzicht oplevert, kan ik van anderen niet verlangen mijn waarnemingen klakkeloos te delen. Juist vandaag echter hoorde ik het volgende. Een leerling van groep 3 maakte in de klas een wat dromerige indruk. Hoe haal ik dit kind bij de les, dacht vervolgens de leerkracht. Op de betreffende basisschool bestaat een leerlingenraad, en ook deze leerling werd aangemoedigd om daarin zitting te nemen. Het eerste voorstel werd al meteen aangenomen: op een centrale plek in de school kwam er een kastje aan de muur, waarin alle kinderen een notitie kunnen achterlaten (met of zonder naam erbij) als ze er behoefte aan hebben dat eventuele kopzorgen bespreekbaar worden. Dan kon vervolgens de leerlingenraad er op toezien dat er ook echte antwoorden komen. Al snel zat het kastje elke week vol met ingekomen stukken! Zo was er een leerling in groep 7 die zich zorgen maakte over de overstap naar het voortgezet onderwijs. Een andere leerling vroeg om er iets aan te doen dat hij of zij werd gepest. Het duurde dus niet lang dat iedereen op school er zeker van was dat er "helpende hulp" komt - als je maar even een seintje afgeeft. Wat een gouden ontdekking! Op deze school worden dromen vanuit de leerlingenraad geen bedrog...

Mijn gedachten dwaalden af en al snel zat ik dromerig voor mij uit te staren.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@all

Ikzelf was leerling van de tweede klas (tegenwoordig: groep 4) toen onze juf zich telkens zichtbaar ergerde aan M.; een jongen in mijn klas die moeite had met rekenen en die volgens de juf niet goed oplette. Nadat het een aantal keren was voorgevallen dat zij hem aan het oor trok om hem mores te leren, begon ik te spijbelen. Eén van mijn klasgenootjes wilde wel even doorgeven dat ik de mazelen had want dat heerste toen. Na een aantal dagen kwam mijn moeder erachter dat ik "wegens ziekte" mijn leerervaringen kennelijk elders opdeed. Ikzelf hield juist ontzettend van rekenen. Daarom mocht ik van mijn vader een rekenschrift kopen waarin ik zelf allerlei sommen bedacht met de bedragen op kassabonnen die bij ons thuis speciaal voor dat doel werden bewaard. Ik rekende de antwoorden uit en toen het schrift vol was, vroeg ik aan de juf of zij mijn huiswerk wilde nakijken. Nee dus. In de eerste plaats geloofde ze niet dat ik de sommen zelf had gemaakt want in de tweede klas werd er eenvoudig nog niet boven de 100 gerekend. Voor de rest vond ze het te veel werk om eraan te beginnen. Tegen het einde van het schooljaar was ik jarig. Dan mocht je met je kroontjespen die dag met rode inkt schrijven. Helemaal per ongeluk maakte ik in mijn schrijfschrift toen een vlek. Terwijl ik die met een viltje zat te deppen, werd het potje met de rode inkt door het bevoegde leergezag van mijn tafel gegrist. Het schoonschrijven ging dus verder met de gewone donkerblauwe inkt. Nee, dan was je nog niet jarig. Maar de jongen in mijn klas die het eerder had moeten ontgelden, was in het voorjaar door ziekte van school af gegaan. Op straat kwam ik een grote broer van hem tegen. Die vertelde mij toen dat M. was overleden.

Als ik in die tijd al te weten was gekomen hoe er in de Nieuw-Apostolische Kerk achter de schermen wordt omgegaan met "onwillige leerlingen", was ik de advocaten van de duivel waarschijnlijk spontaan aangevlogen.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

  • [5] Wat is Apollos eigenlijk? En wat is Paulus? Zij zijn niet meer dan dienaren die u tot geloof hebben gebracht, beiden op de wijze die de Heer hun heeft geschonken. [6] Ik heb geplant, Apollos heeft water gegeven, maar God heeft doen groeien. [7] Het is niet belangrijk wie plant of wie begiet; alleen God is belangrijk, want hij doet groeien. [8] Wie plant en wie begiet hebben hetzelfde doel, al worden ze ieder apart beloond overeenkomstig de moeite die ze zich hebben gegeven. [9] Dus wij zijn medewerkers van God en u bent zijn akker. U bent een bouwwerk van God.

    Uit: 1 Korintiërs 3 (NBV)
@all

Van vroeger herinner ik het mij zó: "Zo is dan noch hij, die plant, iets, noch hij, die nat maakt, maar God, Die den wasdom geeft" (SV-J). Op enig moment zal die zinsnede bij mij als kind wel de revue zijn gepasseerd en was er in die tijd op "de harde schijf" nog volop ruimte op het stevig op te slaan. Kerkvorsten die bij voorkeur naar hun eigen wensbeeld gelovigen aan het modelleren zijn, kan ik alleen al daarom niet serieus nemen.

Wederom nota bene staat het uitgebreid te gebeuren. Voor de volledige implementatie van het beoogde pertinent antichristelijke en mensonterende brainwashprogramma wordt tot 2017 de tijd uitgetrokken! Zie onder:
BakEenEi schreef:(...)
"Ich wünsche euch ]beim Studium der Aussagen unseres Stammapostels viel Freude", zo las ik in het Monatsrundschreiben des BezAp an die AT des Bezirks NRW/Deutschland für Oktober 2013 van districtsapostel Armin Brinkmann. In het daarbij gevoegde schrijven d.d. 12-09-2013 van apostel Wolfgang Schug hield deze de kerkelijke ambtsdragers op zijn beurt al het volgende voor: "Die „Workshop-Schleife“ beginnend mit der Vorsteherversammlung über die Brüderstunde bis zur Bezirksveranstaltung ist ab 2014 viermal im Kalenderjahr vorgesehen und widmet sich ständig neuen Themen zu den einzelnen Kapiteln des Katechismus. Insgesamt sind 13 Themen vorgesehen. Das Projekt endet von daher voraussichtlich im Frühjahr 2017. (...) Habt sehr herzlichen Dank für eure Unterstützung und Mithilfe bei diesem umfangreichen Projekt, das sich zum Segen für die Seelsorge in unserer Gebietskirche auswirken möge."

(...)


Uit: Mijn bericht op "Do 17 Okt 2013, 20:32" in de thread "op verzoek uittreding bekend gemaakt"
Echter, als het fundament niet goed is -en dat is bij de geïntroduceerde catechismus ten faveure van een oppermachtige bestuursvoorzitter helaas aan de orde- kan men van de hele bouw het best vastberaden afzien.

Opdat aanstonds "bij de hemelpoort" ieder gelijke kansen heeft, zullen zelfs de doden binnenkort nog moeten worden bijgeschoold... Begin er niet aan en laat "de verantwoordelijken" hun verantwoordelijkheid nemen.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@all

Meer concreet...

Op dit Forum is het uitgebreid ter sprake gekomen wat er onder auspiciën van districtsapostel Armin Brinkmann exact werd voorgehouden aan o.a. broeder Bauke Moesker:
Redactie schreef:(...)
Het begon in deze thread met de aangetekende brief van mr. De Lange van 30 november 2011 aan Bauke Moesker als houder van de domeinnaam www.apostolischekritiek.nl en "de medewerkers van uw website" die toen namens het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland werden gesommeerd "elk (telefonisch) contact met de heren R.D. Vis, P. Klene, N. Klene, Th. J. de Bruijn en Kamminga achterwege te laten, nu en in de toekomst." Zo was het letterlijk door mr. De Lange geformuleerd. Onmiddellijk was het ons duidelijk dat de nieuw-apostolische kerkleiding zich sinds 1955 niet zó drastisch tegenover naasten had uitgelaten.

Wat met name Bauke Moesker hier werd voorgehouden ging zelfs nog verder dan "een eenvoudige excommunicatie" zoals die in de jaren '50 van de vorige eeuw menigeen vlot was aangezegd op last van stamapostel Johann Gottfried Bischoff. De woorden "elk contact (...) nu in de toekomst", dus zonder daarbij een deadline te preciseren, betekenen immers niets anders dan dat "de heren R.D. Vis, P. Klene, N. Klene, Th. J. de Bruijn en Kamminga" daadwerkelijk tot in alle eeuwigheid (!) gevrijwaard willen blijven van "elk (telefonisch) contact" met naasten in wie kennelijk de antichrist wordt gezien door hun banden met "Het voltallige WebTeam".

Op géén enkele manier had het kerkbestuur in 2011 van tevoren met Bauke Moesker of met gelijkgestemden in zijn omgeving contact gezocht, om mogelijke grieven in alle rust eerst eens te bespreken. Pertinent níet. Onmiddellijk daarentegen waren offergelden er goed voor om aan mr. De Lange "brood en linzensoep" te verschaffen zodat deze diens christen-zijn voor het schrijven van een zakelijke brief wel even wilde vergeten. Prompt leidde dit ertoe dat "Het voltallige WebTeam" besloot tot publicatie: als Godsgezanten, boden van Jezus Christus en zegenaars je in zulke ondubbelzinnige bewoordingen "dumpen", verdien je het laatste woord.

(...)


Uit: Het redactionele bericht op "Vr 19 Apr 2013, 15:53" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
Redactie schreef:(...)
Genoegzaam bekend mag inmiddels worden verondersteld dat de nieuw-apostolische kerkleiding doorgaans maling heeft aan inkomende correspondentie. De kans dat kritische vragen worden beantwoord is erg klein. In het gunstigste geval krijgt men zoiets te horen als... "Wij begrijpen alles wat u zegt, maar wij delen uw mening niet!"

Wel verklaarde daarentegen mr. De Lange (de advocaat die optreedt namens het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland) zich onlangs gaarne tot antwoorden bereid. "Op mijn christen-zijn mag u mij aanspreken!", zo gaf hij prompt te kennen. Wij wilden namelijk wel eens weten hoe betrokkene het met het evangelie van Jezus Christus had kunnen rijmen toen hij voor zijn secretaresse de volgende tekst insprak om op te nemen in een brief aan o.a. Bauke Moesker: "U en de medewerkers van uw website worden hiermee dan ook gesommeerd elk (telefonisch) contact met de heren R.D. Vis, P. Klene, N. Klene, Th. J. de Bruijn en Kamminga achterwege te laten, nu en in de toekomst." Het betrof "een juridische formulering", aldus de rechtsgeleerde in een vlaag van spontaniteit met voor ons zichtbaar een vleugje verlegenheid.

(...)


Uit: Het redactionele bericht op "Di 28 Mei 2013, 16:32" in de thread "(10) Deze kerk existeert bij de gratie van onwetenden!"
Weliswaar veroorzaakte dit hier enige digitale beroering, doch daar bleef het bij. "Terug naar Gods ordeningen!" is altijd de boodschap geweest van broeder Moesker. Anders gezegd: terug naar de kernwaarden van het evangelie van Jezus Christus. Is daar iets mis mee? In de Nieuw-Apostolische Kerk vond broeder Moesker géén gehoor want de hoogmoogende heren met hun snode streken verschuilen zich achter een catechismus.

Zó wanen de machtsfiguren in kwestie zich onaantastbaar. De een na de andere hemelbestormer valt voor ze op de knieën om een (felbegeerd) "hoger" ambt te krijgen. Aan elke schreeuw (om hulp) gaat men voorbij...
Redactie schreef:(...)

@all
  • Wilt u voortaan met uw stiekeme tengels van de gaven in het offerblok afblijven?

    Wilt u met uw schijnheilige smoelwerken voortaan de waarheid spreken, en niets dan de waarheid?

    Wilt u voortaan de vriendjespolitiek achterwege laten?

    Wilt u voortaan uw naaste liefhebben als uzelf?

    En wilt u zich dan nu eindelijk eens helemaal kapot schamen?!
Het WebTeam

(...)


Uit: Het redactionele bericht op "Di 14 Feb 2012, 17:03" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
De zegenende gebaren van de onaantastbaren en hun belerende taal treffen bij slachtoffers van zinloos geestelijk geweld uiteraard helemaal geen doel. Van alle nalopers heeft niemand een poot uitgestoken... Bravo!

Dat is het nieuw-apostolische "verlossingswerk" anno 2013.
Zie ook de thread "oneigenlijk gebruik van nak-catechismus?!"

Groet,
BakEenEi :shock:
Less Is More
Plaats reactie