NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door zefyr »

@ACE

Je schreef:

De NAK moet vernieuwen.
Ja er is gekozen voor het economische model. Dus het exploiteren van onroerend goed, verzorgings- en bejaarden tehuizen. Er wordt volop gespeculeerd om de offergaven te vertienvoudigen.
Ja er gaat wel eens wat fout.

In mijn beleving hanteert de NAK-leiding een sterfhuisconstructie. Men is bezig met 'die Verwaltung des Mangels'. Ik vermoed, dat voor de NAK-leiding de hamvraag hoe komen we deze barre tijd door? 'Rome' denkt niet in jaren of decennia, maar in eeuwen/millennia!
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

ACE schreef:(...)
Welnu van Markus, roep eens wat en doe eens wat!

(...)
Ja, wederom de vraag aan van Markus. Welke discussie en waarover? Men duldt geen discussie. Er is niet eens een dialoog mogelijk.

(...)
Van Markus, welke vernieuwing had u dan in gedachten?

Ach ik zie het nu pas. De APOSTOLISCHEN, vindt u, moeten vernieuwen. Dus weer DE ANDER!

(...)


Uit: Bericht door ACE op "Di 15 Jan 2013, 21:58"
@ACE
@Jabob65
@zefyr

Ik ben het met jullie eens. Het is gewoon typerend voor het nieuw-apostolische denksysteem dat "dienaren" altijd ánderen aanspreken. De kerk bestaat dan ook uit "zegenaars" en uit "overigen". Alles wat "dienaren" al zouden weten, moet anderen nog aan het verstand worden gebracht. Vreselijk, zo'n benadering! Maar zodra je dan denkt "nu komt er wat", blijft het juist "stil aan de overkant". Ikzelf heb met kerkelijke ambtsdragers hierdoor de laatste 25 jaar bijna geen zinnig gesprek meer kunnen voeren. Zo worden gelovigen het slachtoffer van emotionele verwaarlozing! Als het gaat om zielzorg wordt er nauwelijks een gezonde wisselwerking toegestaan. Ik begrijp werkelijk niet waaraan broeders met een geestelijke bediening op deze manier nog enige voldoening ontlenen. Ze staan wel altijd lachend op elke foto in een consistorie, maar waarom eigenlijk?

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

@BEE, zo vrolijk zien ze er ook niet uit hoor, en het is een rariteitenkabinet. een beetje een verzameling van vreemde mensen, die in mijn ogen gewoon niet capabel zijn om priester te zijn "uberhaupt, want geestelijke zijn zonder enige vorm van opleiding, waar kan dat nog?

In mijn ogen heeft het iets treurigs. Men weet van toeten nog blazen, het enige dat ze kunnen doen, is de leidraad (geredigeerd door leeghoofd Ehrich) zo goed mogelijk reproduceren, de eerste 5 minuten van de prediking lukt het nog wel maar daarna wordt het pas echt een ramp.

Meestal is het weer het oude liedje, trouw blijven tijdens de reis naar het heerlijk einddoel.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

Trouwens, de consistorie foto van de dienst in Ljouwert is bijna net zo briljant als de foto van De Bruijn waarop hij een strohoedje draagt, een leuke klok en hapjes in een tupperware bakje doen de rest, maar in Ljouwert hebben ze de koffiepot zo schattig onder de tafel gezet, en natuurlijk krijgt alleen de DAP een kopje koffie want verschil moet er zijn..
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 13.00 uur]
Jabob65 schreef:@BEE, zo vrolijk zien ze er ook niet uit hoor, en het is een rariteitenkabinet. een beetje een verzameling van vreemde mensen, die in mijn ogen gewoon niet capabel zijn om priester te zijn "uberhaupt, want geestelijke zijn zonder enige vorm van opleiding, waar kan dat nog?

In mijn ogen heeft het iets treurigs. Men weet van toeten nog blazen, het enige dat ze kunnen doen, is de leidraad (geredigeerd door leeghoofd Ehrich) zo goed mogelijk reproduceren, de eerste 5 minuten van de prediking lukt het nog wel maar daarna wordt het pas echt een ramp.

Meestal is het weer het oude liedje, trouw blijven tijdens de reis naar het heerlijk einddoel.
@Jabob65

Als ik niet voor mijzelf ervan overtuigd was geraakt dat de Nieuw-Apostolische Kerk het best kan worden ontmanteld om deze daarna zonder scheidsmuren naar onze naasten toe op basis van gelijkwaardigheid onder de gelovigen opnieuw op te bouwen, was ik niet weggegaan. Er is nu geen redden meer aan. Macht corrumpeert en daar werd dit machtsbestel een toonbeeld van. Aan de nieuw-apostolische geloofsleer zitten bijzonder onchristelijke kanten. Inderdaad worden "dienaren" niet toegerust; hooguit geïndoctrineerd. Men weet pertinent niet meer wat zielzorg onderscheidt van maatschappelijk werk. In feite moet vanaf de basis de stekker eruit worden getrokken.

Groet,
BakEenEi


P.S.
Bij nieuw-apostolische gelovigen zou de gedachte kunnen postvatten: door alle kritiek van criticasters op zo'n kritisch Forum laat ik mij de vreugde niet ontnemen! Echter, indien men zo'n gedachte gedachteloos laat toeslaan, kan waardevolle informatie onachtzaam aan het huisvuil worden prijsgegeven. Als het maar enigszins mogelijk was, wanneer ik ergens een probleem tegenkwam, zocht ik onmiddellijk naar een oplossing die ik tegelijkertijd kon aanreiken. Dat heb ik in de Nieuw-Apostolische Kerk werkelijk altijd gedaan! Het punt was alleen het systematische (!) eenrichtingverkeer in de organisatie. Zoiets is dodelijk voor (ontluikend) goddelijk leven, en dat is precies waar ik voor heb gewaarschuwd.
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

@BEE, helaas moet ik je volledig gelijk geven, in mijn omgeving zie ik dat er welwillende broeders en zusters zijn, en ze doen er alles aan om er het beste van te maken maar het valt niet mee, je moet sterk in je schoenen staan. Ondanks de goede bedoelingen zie ik dan ook dat de lol er wat af is gegaan, vooral is men moe van al dat overgedreven gedoe van zogenaamde hoge dienaren...zo'n Brinkmann, oh wat is hij trotst dat ze wel 500.000 broeders en zusters moeten verzorgen, het is met wat. Een president van een bananenrepubliek is er niks bij.

En zo je maar één keer de boodschap vol erbarmen mogen horen, dat zou de zaak enorm goed doen.

Maar nee hoor, het gaat eigenlijk alleen maar om 'vreugdevol te zijn dat wij de Heer in de apostelen hebben gevonden' en 'trouw blijven tot aan het einde'...
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

Ik heb zelf geen abonnement op de website Relgionsreport maar ik begrijp dat der Jean Luc tijdens een dienst in Zwitserland een beetje op tilt geslagen is?

Haha, de beste man kon nog wel eens conservatiever zijn dan Leber, en dat zegt wel iets.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

Jabob65 schreef:@BEE, helaas moet ik je volledig gelijk geven, in mijn omgeving zie ik dat er welwillende broeders en zusters zijn, en ze doen er alles aan om er het beste van te maken maar het valt niet mee, je moet sterk in je schoenen staan. Ondanks de goede bedoelingen zie ik dan ook dat de lol er wat af is gegaan, vooral is men moe van al dat overgedreven gedoe van zogenaamde hoge dienaren...zo'n Brinkmann, oh wat is hij trotst dat ze wel 500.000 broeders en zusters moeten verzorgen, het is met wat. Een president van een bananenrepubliek is er niks bij.

En zo je maar één keer de boodschap vol erbarmen mogen horen, dat zou de zaak enorm goed doen.

Maar nee hoor, het gaat eigenlijk alleen maar om 'vreugdevol te zijn dat wij de Heer in de apostelen hebben gevonden' en 'trouw blijven tot aan het einde'...
@Jabob65

Ook mij valt het op hoe men vanuit Nordrhein-Westfalen geregeld op dergelijke wijze tracht te imponeren. Zolang dat een afgeleide is van een karaktertrek van een enkeling, al betrof het ook een narcistische persoonlijkheidsstoornis, valt er misschien mee te leven, maar zo simpel ligt het hier niet want het blijkt een onderdeel te zijn van een doelbewust bij de internationale kerkleiding ingezette politieke strategie.

Naarmate zulke "achtergrondverschijnselen" bij mij méér vragen opriepen, wilde ik voor mijzelf zeker weten dat ik níet werd gemanipuleerd. Dan echter begeef je je "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" op glad ijs! Voordien had ik heus voor alle dienaren groot respect, maar de oproep van stamapostel Leber in februari 2006 tot een "onbegrensd" vertrouwen kwam bij mij binnen als een alarmsignaal. Intussen snap ik waardoor het hem beter uitkwam om zó oneindig veel respect niet eerst te willen verdienen: hij was simpelweg gefrustreerd. Wie zonder de bijbehorende zegeningen de gevolmachtigde zaakgelastigde op aarde namens God wil zijn, kan natuurlijk wel eens wat tegengas verwachten!

Het is in de Nieuw-Apostolische Kerk fnuikend (lees: onchristelijk) als dienaren eerst en vooral willen voldoen aan de verwachtingen van hun zogenaamde directe zegenaar want waar draait dat nota bene op uit?! Op een wurgcontract natuurlijk, dat je vervolgens als opziener in ruil voor het salaris van een universitaire docent mag ondertekenen, met het vooruitzicht op nog méér status en nog méér geld en nog méér restricties...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

@BEE, helemaal mee eens, ik zag de foto van Rasker waarop ook de nieuwbakken herder (ingegeven door de heilige geest) staat, al (al!) zou Rasker het lullig vinden dat Brinkmann iemand, zonder overleg, een x ambt geeft, wat moet hij nu zeggen nu hij zelf weer net promotie heeft gemaakt.

Brinkmann kent het credo maar al te goed: verdeel en heers.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

preek stamapostelhelper Schneider 13.01.13 Bern (CH)

Bericht door zefyr »

@Jakob65

In onderstaande het onderhavige artikel van religionsreport.de



Jean-Luc Schneider predigte in der Schweiz

„Ein extremer Gottesdienst“

Steffen Liebendörferam 16. Januar 2013


Bern. In der Chormappe der Neuapostolischen Kirche (NAK) gibt es ein Lied mit dem bezeichnenden Titel „Apostelamt der Kirche Licht“. Der künftige Stammapostel Jean-Luc Schneider muss dieses eher konservativ inspirierte Werk während seiner Kindheit in einer Endlosschleife gehört haben. Anders ist die Predigt, die er am Sonntag in Bern-Ostermundigen gehalten hat, kaum zu erklären. Am Ende bekannte er selbst: „Das war ein bisschen ein extremer Gottesdienst.“ Allerdings.

„Eure Rede aber sei: Ja, ja; nein, nein.“ – Als Predigttext hatte Schneider Mt 5,37a ausgewählt und nahm ihn als Grundlage, um für gesteigerte Entschiedenheit zu plädieren. Dabei ist das Schriftwort gerade als Warnung vor übertriebenen Beteuerungen zu verstehen, aber dazu muss man den Kontext lesen und auch mal andere Bibelübersetzungen konsultieren. Am Sonntag hat der Heilige Geist wohl etwas anderes erweckt. Was genau, das dokumentieren wir nachfolgend in Auszügen – diese sind etwas länger, damit der Zusammenhang der jeweiligen Aussagen erkennbar wird:
Bei Jairus zu Hause wurde es schlimmer, so schlimm, dass die Tochter gestorben ist. Jairus hätte sagen können: Er hat doch versprochen, mir zu helfen. Jetzt hat er mit jemandem anderen gesprochen und hat die Zeit verstreichen lassen und jetzt ist es für mich zu spät. Aber Jesus hat Wort gehalten und gezeigt: Ich habe dich nicht vergessen, ich kann dir helfen und ich werde dir helfen! Er hat sich zu Gott gewandt und hat von ihm diese Antwort erhalten: Ich werde dir helfen. Und die Zeit ging vorüber und die Sache wurde schlimmer und man konnte keine Hilfe Gottes erkennen. Gott ist eingeschritten und hat dem einen und anderen geholfen aber nicht bei Jairus, da wurde es immer schlimmer. Der Herr wird euch nicht vergessen. Er ist unterwegs, um dir zu helfen. Er kann dir helfen und er wird dir helfen. Und diese Botschaft möchte ich als Botschafter Christi verkündigen mit der ganzen Gewissheit des Apostelamtes! Der Herr hat versprochen, wiederzukommen. Man hat den Eindruck, als verzögere er die Verheißung und es wird immer schlimmer. Aber er wird Wort halten und kommen und uns zu sich nehmen.
Der Stammapostel hat dieses Jahr 2013 zu einem Jahr des Glaubensbekenntnisses gemacht. Und er hat uns aufgefordert für Jesus Position zu beziehen, und dass wir bezeugen, dass wir an Jesus glauben und unseren Glauben zum Apostelamt, denn wir haben Jesus in den Aposteln gefunden. Unseren Glauben zu bezeugen an die baldige Wiederkunft Jesu und wenn es auch manchmal schwierig und unbequem ist.
Gott erwartet von uns, dass wir ganz klar für ihn Position beziehen und dass wir unseren Glauben an Jesus im Apostelamt und die Wiederkunft Christi bezeugen. Als ich an diese Botschaft gedacht habe, kam mir dieses Wort auf den Geist. Ein Wort des Herrn Jesus, eine Aufforderung des Herrn Jesus: „Eure Rede aber sei: Ja, ja; nein, nein.“
Heute möchte man uns glauben machen, dass unter gewissen Umständen man sich vielleicht einige Freiheiten herausnehmen kann aus dem Evangelium, dass man vielleicht, wenn man nicht alle Gebote beachtet, gewisse Ziele einfacher oder leichter erreichen kann, man muss nicht so Scheuklappen tragen. Wenn man sich einige Freiheiten z.B. mit dem Gebot der Wahrheit herausnimmt, dann gehen die Sachen ja viel einfacher und man kommt besser voran. Das steht nicht über alle dem, was Jesus von uns erwartet. Wir haben zu Jesus „Ja“ gesagt und definitiv auch „Nein“ zum Teufel. So tun wir es nicht. Wir möchten lieber etwas nicht bekommen als mit der Hilfe des Teufels, das heißt, indem wir uns Freiheiten herausnehmen vom Evangelium.
Heute akzeptiert man unser „Ja“ zu Gott. In unseren Gegenden akzeptiert man zumindest, dass wir Christen sind und an Gott glauben. Aber wenn wir dann bezeugen, dass man ohne Christus nicht zu Gott kommen kann, dann gibt es plötzlich Schwierigkeiten. Dann behandelt man uns als die, die ein bisschen eingeschränkt sind im Geist oder fanatisch und sagt: Es gibt doch ganz andere Möglichkeiten zu wachsen und sich zu verwirklichen. Und da erwartet der Herr von uns, dass wir klare Position beziehen. Es gibt viele Prinzipien, viele religiöse Prinzipien, viele Philosophien und menschliche Lehren, die es von Menschen erwarten, besser zu werden, sich zu verwirklichen für sich und seine Umgebung. Das diskutieren wir nicht, das stimmt. Aber um in die Gemeinschaft mit Gott zu kommen, gibt es nur einen Weg: den Glauben an Jesus Christus, der gestorben und auferstanden ist. Es ist die Aufgabe der Apostel, diese Botschaft festzuhalten.
Jesus hat zum Menschen „Ja“ gesagt, indem er das Opfer gebracht hat und Jesus hat „Ja“ gesagt zu den Menschen, indem er ihnen Apostel gegeben hat, die sie zu ihm hinführen. Und er hat „Ja“ gesagt zum Menschen, indem er den Aposteln den Auftrag gegeben hat, mit Wasser und dem Heiligen Geist zu taufen und das Abendmahl auszusondern. Dieses „Ja“ wurde von Jesus gesagt und wir haben „Ja“ gesagt zum Apostelamt, als wir den Heiligen Geist empfangen haben.
Und nun erwartet der Herr von uns, dass wir auch „Amen“ sagen, dass wir sagen: Ja, die Dinge sind wirklich so! Der Apostel Paulus hat zur Gemeinde gesagt: Ihr seid das Siegel meines Apostelamtes! Die Beweise meines Apostelamtes sind unter euch offenbar geworden. Ihr seid ein lesbarer Brief meines Apostelamtes, der von allen gesehen wird. Es fällt der Gemeinde anhin zu beweisen, dass die Apostel wirklich Botschafter an Christi statt sind. Der Stammapostel sagte: Wir werden in diesem Jahr bezeugen, dass wir Jesus in den Aposteln gefunden haben.
Die Apostel verkündigen, dass Jesus bald kommt und weil sie aus der Kraft des Heiligen Geistes dienen, berührt uns das. Und eine Gemeinde, die wirklich auf den Herrn wartet, die bemerkt man, sie ist immer in Eile – sie ist immer in Eile, sie hat nicht viel Zeit, denn der Herr kommt ja bald. Die Gemeinde kann nicht sechs Monate warten, um ein Wort in die Tat umzusetzen. Der Herr kommt ja bald.
Ich höre schon die Stimmen, die sagen: Das war ein bisschen ein extremer Gottesdienst. Es gibt da kein halbes Maß, denn mit dem lieben Gott kann man nicht scherzen. Wenn es um Jesus geht, darf man es sich nicht erlauben, die Dinge leicht zu nehmen. Wir glauben an das Apostelamt und wir haben zu ihm viel Gottesfurcht und viel Liebe zu Jesu. Das erlaubt es uns nicht, die Notwendigkeit zum Heil zu kommen infrage zu stellen.

Die Predigt wurde in französischer Sprache gehalten und simultan übersetzt.

Die Bemerkung am Schluss – sie kam zum Ende des Predigtteils jenes Gottesdienstes – zeigt, dass Schneider sich der inhaltlichen Tragweite seiner Aussagen bewusst war, sich mithin bewusst für radikale Intonation seiner Predigt entschieden hat. Damit kann sie aber nur programmatisch verstanden werden: Unter einem Stammapostel Jean-Luc Schneider wird für progressiv und ökumenefreundlich eingestellte Kirchenmitglieder Eiszeit herrschen.


De Franse inlichtingen- en veiligheidsdienst is momenteel zeer alert op extreme religieuze groeperingen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... ookiecheck

De NAK is inmiddels in het vizier, want de extreme overspannen eindtijdverwachting is (zeer) verontrustend... De NAK-leiding gaat voor de bijl!
Plaats reactie