NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Emile »

Jabob65, behalve wellicht een oecomenische gedachte in het begin van de 19e eeuw, is er geen leuk opstartmoment te bedenken in de apostolische beweging. Veel teveel focus op ambtsbegrippen. Een apostel is niet hierarchisch geplaatst, maar gaat verticaal vooruit in de zending.
Een evangelist heeft bijvoorbeeld geen ambt, maar is schrijver.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Emile »

Erratum: een apostel gaat horizontaal vooruit in de zending :) .
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 13.00 uur]

"Es gibt hier Betonköpfe unter den höheren Amtsträgern die eine Lösung hinziehen" (8)
ACE schreef:(...)
Het probleem van Reinier van Markus is dat hij tegen "Es gibt hier Betonköpfe unter den höheren Amtsträgern die eine Lösung hinziehen" op loopt binnen het
aposteldistrict. Zinloze missie dus. Vervolgens zoekt hij de media op.
Hij profileert zichelf als ruimdenkende 'Pfarrer' die voor de goede zaak pleit.
Nu is hij nog een marionet van een streken kabinet dat niet anders denkt dan kassa en nogeens kassa.

(...)


Uit: Bericht door ACE op "Ma 14 Jan 2013, 09:41"

@all

Het was in de Duitse stad Herford (NRW), waar stamapostel Leber op Nieuwjaarsdag als het ware met de deur in huis viel en het "Jubiläumsjahr 2013 offiziell eröffnet" verklaarde. Echter, valt er nu in hoofdzaak iets te vieren of juist veeleer te betreuren?! Op de website van de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R. werd hierover (in opdracht van districtsapostel Armin Brinkmann) nadien o.a. het volgende geschreven:
Jubiläumsjahr 2013

2013 feiert die Neuapostolische Kirche ihr 150-jähriges Bestehen. Aus Anlass des Jubiläums planen die Gemeinden weltweit verschiedene Veranstaltungen. Höhepunkt des Jubiläumsjahres wird der Pfingstgottesdienst sein, den Stammapostel Wilhelm Leber am 19. Mai 2013 in Hamburg (Deutschland) halten wird.

Bron: http://www.nak-nrw.de/aktuelles/bericht ... bekennens/
Zou het met Pinksteren een vreugdevol afscheid kunnen worden van stamapostel Leber wanneer aan hem "ambtsrust wordt verleend" en valt er dan tevens écht een blij onthaal te verwachten van diens opvolger? Zó feestelijk bovendien, dat er nú al moet worden gesproken van "het hoogtepunt" in nota bene een door betrokkenen zelf verzonnen "jubileumjaar"? Want heus: er valt hier niets te vieren maar het zou wel feest zijn! Er zijn alleen maar illusionisten aan het werk. Zo wil men ons laten geloven dat God het de kerkleiding niet euvel heeft kunnen duiden dat fantasie en werkelijkheid in hun kringen gedurig door elkaar worden gehutseld. Het resultaat van de aldus veroorzaakte verwarring levert de illusie op "Overal is het feest en leden van deze kerk zijn feestgangers!" Het was al telkens feest bij de Nieuw-Apostolische Kerk, maar nu zelfs nog extra.

Reken maar, dat er onder "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" over is nagedacht hoe er recht kan worden gepraat wat krom is; hoe men onnavolgbaar zou kunnen zijn met zo'n snode manier van redeneren. Iedereen in deze kerk die al jaren met de vinger omhoog zit vanwege een brandende vraag, iedereen die per ongeluk voor een "dienaar" zeker in de weg stond en dus maar omver werd gelopen, iedereen die alleen maar constant blij mocht zijn maar niet menselijkerwijs ook eens bang, bedroefd of boos; iedereen die twijfelde maar dan ernstig ziek werd verklaard; iedereen die dáár nog mee zit moet nu weten... "Het is feest!"

Er moet in deze kerk nu zó luid worden getoeterd en zo uitbundig feest worden gevierd, dat het ál het berokkende leed overstemt. Want let op, priester Van Markus, als in Duitsland broeders en zusters van de Neuapostolische Kirche en van de Apostolische Gemeinschaft tegenwoordig "feestelijk" bij elkaar komen, en daarbij het hoogtepunt moet zijn dat de districtsapostel erbij wordt gehaald, sturen degenen die dat laatste hebben bedacht van tevoren nog snel de volgende brief rond:
Ihr lieben Schwestern und Brüder,

gestattet mir noch einige Hinweise zu unserem Treffen am [...]

Heute hat unser Bez.-Apostel [A] mir die Zusage gegeben, dass er an unserem Beisammensein teilnehmen wird. Um dieses möglich zu machen, wird er ein für 19.00 Uhr in [...] geplantes Strategie-Gespräch, in der [...], führen. Dadurch ändert sich allerdings der Beginn unseres Beisammenseins. Wir werden uns bereits um 17.00 Uhr treffen und bis ca. 19.00 Uhr zusammen sein. Da nicht alle diesen relativ „frühen“ Termin wahrnehmen können, sind sie dennoch herzlich eingeladen, auch wenn sie erst später erscheinen.
Der Bez.-Apostel hat auch die Übernahme der Bewirtungskosten von der NAK-Gebietskirche [...], zugesagt.

Des weiteren habe ich mit Apostel [B}, Bischof [C] und Ältesten [D] gesprochen.
Der Älteste wird, so der Apostel und Bischof es gesundheitlich schaffen, sie mit seinem Auto abholen und mit ihnen ebenfalls an unserem Beisammensein teilnehmen.

Da der Bez.-Älteste [E] noch bis 16.00 Uhr dienstlich in [...] ist, wird, entweder seine Frau, oder er nach seinem Eintreffen, uns eine von ihm vorbereitete Präsentation, vorstellen. In dieser wird ein kurzer Abriss „unserer“ gemeinsamen Zeit von 2003-2013, in Ton und Bild geschildert.

Ich erinnere nochmals daran, dass wir uns zu einem harmonischen, geschwisterlichen Zusammensein treffen. Von einzelnen Teilnehmern noch nicht ganz aufgearbeitete Sachverhalte unserer gemeinsamen Vergangenheit, dürfen die schöne Harmonie nicht beeinträchtigen oder sogar zu Streitgesprächen führen. Dazu können wir, wenn erforderlich, unser nächstes Treffen am [...] nutzen.

Für alle, mit dem Auto Anreisenden, sei hier nochmals die Adresse angegeben, die ins Navigationsgerät eingegeben werden sollte:
[...]

Soweit noch nicht erfolgt, wünsche ich euch und euren Lieben, ein vom Herrn reich gesegnetes Jahr 2013 und täglich seine fühlbare Nähe.

Jetzt wünsche ich allen eine gute Anreise und freue mich auf unser Wiedersehen.

Mit lieben Grüßen

euer [F]
Over "Betonköpfe unter den höheren Amtsträgern" in deze kerk gesproken "die eine Lösung hinziehen"...
BakEenEi schreef:(...)
Hier stuiten wij trouwens wel op een belangrijke oorzaak van wat zielen van de Nieuw-Apostolische Kerk doet vervreemden. Als iemand namelijk echt iets dwarszit, en het heeft van doen met ongerijmdheden vanuit de nieuw-apostolische ideologie, zoals bijvoorbeeld bij opvolgende geestelijke bedieningen de vermeende toenemende heiligheid en voornaamheid onder dienaren, zal altijd elke bevredigende reactie uitblijven. Dan wordt er om de zaken heen gedraaid. Nooit worden in dat geval de problemen uitgepraat, laat staan dat er ongerechtigheden uit de weg worden geruimd. De nieuw-apostolische kerkleiding is overmoedig en de Liefde is bekoeld...

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Vr 27 Jul 2012, 08:53" in de thread "Dienen en lijden geven".
Wij hoeven er geen psycholoog voor te worden om hier te doorzien hoezeer degenen die in de Nieuw-Apostolische Kerk het hoogste woord voeren, in feite zeer vreesachtig zijn. Dáárom leeft men bij voorkeur in een soort van roes en stort men zich van het ene zelf georganiseerde feest in het andere. Maar waarom zouden wij ons door zulke notoire angsthazen vrees aan laten jagen?! (...) Zijn wij niet uit Godes Geest geboren?!
  • [1] Hier is mijn dienaar, hem zal ik steunen,
    hij is mijn uitverkorene, in hem vind ik vreugde,
    ik heb hem met mijn geest vervuld.
    Hij zal alle volken het recht doen kennen.
    [2] Hij schreeuwt niet, hij verheft zijn stem niet,
    hij roept niet luidkeels in het openbaar;
    [3] het geknakte riet breekt hij niet af,
    de kwijnende vlam zal hij niet doven.

    Het recht zal hij zuiver doen kennen.
    [4] Ongebroken* en vol vuur
    zal hij het recht op aarde vestigen;
    de eilanden zien naar zijn onderricht uit.


    Uit: Jesaja 42 (NBV)
Vorig jaar was ikzelf trouwens een keer in Herford. Daar sprak ik zielen bij wie de excommunicaties in de jaren '50 van de vorige eeuw diepe sporen hebben nagelaten...
BakEenEi schreef:(...)
Zojuist dacht ik terug aan het volgende gedicht...

  • ik moet mijn verdriet
    stil laten liggen
    over mijn hart mag ik niet praten
    ik moet het gezellig houden

    voor het bezoek
    zo ben ik opgevoed

    maar achter mijn zwijgen zou ik in stilte
    de handen van anderen
    vast willen houden en zeggen:
    'vertel het me maar
    misschien herkennen we elkaar'


    Bep van Laar

    Uit: Aan woorden voorbij, 1984, Bosch & Keuning

"Zo ben ik opgevoed", werd hier -veelzeggend- genoteerd. Doordat ik de dichteres persoonlijk heb mogen kennen, kwam er nóg iets bij mij op, namelijk:
  • ... en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen.

    Uit: Hebreeën 13: 2 (NBV)
Voor mij was zíj in ons midden werkelijk een heel bijzondere naaste. Hoogst bescheiden, buitengewoon fijnbesnaard, maar ook vastberaden.

(...) Van dit laatste, dacht ik, moeten ze in de Nieuw-Apostolische Kerk niet zo veel hebben want daar hebben de "zegenaars" het liefst dat je zo hulpeloos mogelijk om je heen kijkt, zodat zij je dan telkens opnieuw weg kunnen wijzen. De ene keer gaat het om dit taakje dat zonder jou in "de gemeenschap" misschien wel blijft liggen. De volgende keer betreft het een ander taakje dat moet worden volbracht. Bij goed gedrag kun je aan een minzame glimlach van de zegenaars afleiden dat je op de goede weg bent: ga zó door! Tot "het einddoel" is bereikt. Wíe je bent, of wat er in je omgaat - dat vinden dezulken allemaal niet zo belangrijk. Als je maar doet wat er gezegd wordt. (...)

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Zo 26 Aug 2012, 13:26" in de thread "Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u"

[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

"Es gibt hier Betonköpfe unter den höheren Amtsträgern die eine Lösung hinziehen" (9)


@all

In het vierde bericht over dit onderwerp kwam de volgende vraag op:
Een geestelijke bediening legt volgens deze geloofsleer voor God namelijk alleen het volle gewicht in de schaal indien bij de vervulling ervan wordt gehandeld in opdracht van degene die bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk de bestuursvoorzitter is, te weten de stamapostel. Zou men dat beginsel nu hebben losgelaten?
Echter, zodra het de vermeende volmachten van de stamapostel betreft, stuiten wij op de in de nieuw-apostolische catechismus verborgen "zwakste schakel", wat hier in december jl. al meteen werd geconstateerd:
Redactie schreef:(...)
In de catechismus is er zegge en schrijve één enkele zin voor uitgetrokken om uit te leggen hoe de "stam-apostel" in het "verlossingswerk" aan alle macht komt die nu aan diens kerkelijke ambt wordt toegeschreven:
"Die ersten Jahrzehnte in der Geschichte der Neuapostolischen Kirche dienten unter anderem der Festigung der Gemeinden und der Einheit unter den aposteln. Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete."

Bron: Katechismus der Neuapostolischen Kirche, pagina 390
Met geen woord wordt er in de catechismus gerept over de ultieme zeggenschap, welke feitelijk bij de stamapostel berust, over tevens alle zakelijke aangelegenheden in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Ma 17 Dec 2012, 11:15" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"
Wanneer de zaken er zo bij staan, zouden wij met elkaar de tegenwoordigheid van geest moeten willen koesteren welke ons doet beseffen dat de wankele basis die er bij de nieuw-apostolische geloofsleer "onder aftrek van zulke vermeende volmachten" nog overblijft, geen grond vormt om nu serieus door te praten over diezelfde in deze pasvorm gegoten geloofsleer. Als na "150 jaar bidden en smeken" de hele mensheid wordt opgeknoopt aan de statuten die de bestuursvoorzitter van de internationale Nieuw-Apostolische Kerk verzekeren van het grootste gelijk van de wereld, wil ik eerst exact weten wie erachter zitten om ons dit wijs te maken. Op wier woord zouden wij zoiets in 's hemelsnaam met zijn allen voor wáár moeten houden?! Precies, de mannen op de foto achter de tafel: Kühnle, Koberstein en Lang. Kennen wij die? Hoezo?! (...)

In plaats van redenen tot dankbaarheid vinden wij bij het aanhoren van zulke zegslieden juist de hond in de pot. Tien jaar lang hebben ze erover zitten dubben hoe de (onzichtbare) nieuwe kleren van de keizer in fraaie geschenkverpakking hopelijk toch nog wat om het lijf zouden hebben. Welnu, daarin zij ze dus níet geslaagd. Punt.

Is er verder nog iets waaraan de afgekondigde feestelijkheden kunnen worden opgehangen? Nee hoor; allerminst zelfs! Er is nog niet eens fatsoenlijk werk gemaakt van de in 2009 gepropageerde vrede en verzoening met geëxcommuniceerden! Voor het overige wisten wij al dat de Nieuw-Apostolische Kerk helemáál niet al 150 jaar bestaat! Ruim 10 miljoen gelovigen laten zich hier gijzelen door 20 zogenaamde districtsapostelen!

God heeft ons geen verstand gegeven om dat vervolgens aan de wilgen te hangen, noch een ziel om die uit te leveren aan de duivel. Laten de heersers eerst maar eens tot zegen zijn door daadwerkelijk te dienen!

"Apostolischen moeten meer vernieuwen", aldus priester Van Markus. Dat klopt, maar niet langer door in de Nieuw-Apostolische Kerk van hogerhand zich op volstrekt onchristelijke wijze (!) totaal te laten vermurwen.

Zoals men in de Nieuw-Apostolische Kerk te werk gaat; dat is in de Bijbelse geschiedenissen in diverse opzichten al veel vaker vertoond. "Jozef in de put", "geldwisselaars in de tempel", en noem het allemaal maar op.

Zie verder het Premium-Artikel "NAK-I stellt sich der Öffentlichkeit" bij Glaubenskultur-Magazine met daarbij de video-opnamen van de persconferentie in Zürich op 10 januari 2013 met "Kühnle-Koberstein-Lang".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 21.30 uur]
BakEenEi schreef:(...)
Wat al deze “hogere verantwoordelijke leidinggevenden” ondertussen op hun klompen níet wíllen aanvoelen is, vanuit welk “vertrekpunt” men heeft geredeneerd. Men vertrekt bij het verschenen drukwerk, in plaats van bij de Liefde van God! Wat er eerder al was gebeurd bij “Vragen en Antwoorden” en bij andere officiële uitgaven van het internationale kerkbestuur is namelijk, dat men met het grootste gemak maar alvast heen stapte over een aantal zeer verregaande aannames. Waarom zou bijvoorbeeld het ambt van stamapostel, ervan uitgaande dat dit overeenkomt met de positie van Petrus onder de apostelen in Jezus’ tijd, door God exclusief voorgoed in beheer zijn gegeven bij het rechtspersoonlijkheid bezittende lichaam waarbinnen de besluitvorming plaatsheeft voor de internationale Nieuw-Apostolische Kerk?

(...)
Op een catechismus heb ik niets tegen, maar wel als men God de wetten gaat voorschrijven...

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Za 15 Dec 2012, 16:30" in de thread "Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!"

@all

Wie bij Glaubenskultur-Magazine aan de hand van het daar beschikbare videoverslag van de persconferentie op 10 januari jl. over de nieuw-apostolische catechismus aandachtig in zich opneemt hoe er door degenen, die namens de nieuw-apostolische kerkleiding het woord voeren, omzichtig wordt geantwoord en geformuleerd, zal het vermoedelijk niet ontgaan dat men een zienswijze presenteert die als inwendig tegenstrijdig moet worden geduid. Het primaire uitgangspunt voor de catechismus zou zijn geweest: "Er muss der göttlichen Wahrheit verpflichtet sein." Dat was dus een "harde eis" geweest. In een toelichting hierop antwoordt men dan echter dat vroeger wellicht gold "Het is zo en niet anders!", doch dat men zich inmiddels nader op het standpunt heeft gesteld dat het geschrevene een weergave is van de huidige inzichten; op basis derhalve van het begrip, dat men thans heeft van de zaken die er voor God in het geloof toe doen. "Het kan dus best zo zijn, zoals het ook eerder wel het geval is geweest," aldus degene die dit antwoord gaf, "dat naarmate wij de goddelijke waarheid beter leren kennen, er nieuwe aanpassingen nodig zullen blijken te zijn want immers: de volle waarheid kent alleen God zelf". Desondanks is de nu vastgelegde geloofsleer verbindend voor alle kerkelijke ambtsdragers en blijft onverkort van kracht dat alleen nieuw-apostolische apostelen in de positie zijn om de juiste tekst en uitleg te geven aan wat er in de Bijbel staat. Conclusie: wie dan tóch verkeerd wordt ingelicht, heeft pech gehad want niemand anders had op zo'n moment een beter antwoord kunnen geven - van dag tot dag kan God besluiten om Zijn Geest iets preciezer te laten werken!

Ik vind dit kletspraat.

Groet,
BakEenEi


P.S. 1
Apostel Volker Kühnle illustreerde diens kijk op de zaak met "het beeld" van een voetganger die zich op weg bevindt naar een huis, dat wij in de verte al zien staan. Pas wanneer deze voetganger dichterbij komt, neemt hij van dat huis méér details waar, en bij binnenkomst wordt hem alles duidelijk. Zo worden wij "weiter geführt in alle Wahrheit", wilde hij ermee zeggen. (...) Over zo'n denktrant moet je vervolgens niet gaan filosoferen, dacht ik, want dan vraag je je vanzelf opeens af of alle apostelen zich nu in die ene voetganger dienen te verplaatsen. Als dat namelijk níet zo zou zijn, wordt het pas écht ingewikkeld. Immers, indien de apostelen uit verschillende richtingen naar dit huis onderweg zijn, zal ieder een eigen waarneming hebben... van de waarheid. En hoe zit het dan met de apostelen in Jezus' tijd? Zijn die al aangekomen?! Werkelijk, wat is deze man ontzettend de weg kwijt, dacht ik. En hij niet alleen.

P.S. 2
"Lieve broeders en zusters, laten we erkennen dat we de Heer in Zijn apostelen hebben gevonden", zegt stamapostel Leber in diens Woord van de maand in januari 2013. Ik zou willen antwoorden "Lassen wir es einander leicht machen - mit Gottes Hilfe!", zoals hijzelf het bepleitte op 15 mei 2005 toen hij zijn ambtsopdracht aanvaardde. Daar is spijtig genoeg níets, maar dan ook nog helemaal níets van terecht gekomen...

P.S. 3
Wat er achter de schermen heeft plaatsgehad is in feite, dat men (alsnog) een soort van format heeft ontwikkeld voor het "werk Gods". In rond Hollands: een gouden kalf, en wel in de vorm van de thans voorliggende catechismus. Daar moeten wij nu met zijn allen vol van bewondering omheen gaan staan, en ons blindstaren op het goudgehalte. Welnu, het zou mij niet verbazen als het hier "zuiver" om klatergoud blijkt te gaan.
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@all

Het videoverslag bij Glaubenskultur-Magazine van de persconferentie op 10 januari jl. in Zürich over de nieuw-apostolische catechismus bestaat uit circa twee uur beeldmateriaal van die bijeenkomst. Districtsapostel Koberstein ("der für den Katechismus zuständige Referent der Koordinationsgruppe der Neuapostolischen Kirche International") die in dit verband in januari 2011 districtsapostel Klingler was opgevolgd, maakte een gespannen indruk. Meermalen nam apostel Volker Kühnle van hem het woord over. De Zwitserse apostel Heinz Lang heeft niet veel gezegd, behalve dat men bij de Nieuw-Apostolische Kerk nu inderdaad graag -in de Duitssprekende landen- het gastlidmaatschap wil verkrijgen bij de Raad van Kerken. Dan zou men beter kunnen verduidelijken wat de nieuw-apostolische geloofsleer inhoudt. Ik denk echter dat, afgezien van een aantal in de materie doorgewinterde personen als Peter Johanning, Reinhard Kiefer en Volker Kühnle, er in de Nieuw-Apostolische Kerk maar weinigen méér te vertellen zullen hebben dan wat er nu met een uiterste krachtsinspanning van alle betrokkenen in de catechismus op papier is komen te staan. Districtsapostel Koberstein legde nog de nadruk op de verantwoordelijkheid, die men tezamen met vertegenwoordigers van andere kerken zou hebben, voor de christenheid, maar hij vertelde er niet bij op grond waarvan hij aanneemt dat er voor deze beperkte doelgroep (!) zo'n verantwoordelijkheid bestaat. Volgens mij heeft hij ongelijk.

Heel wat vragen werden er gesteld, maar Michael Koch (van Glaubenskultur-Magazine) raakte blijkbaar een enorm gevoelig punt toen hij informeerde hoe het werkelijk zit met de schuldvergeving in het zogenaamde apostelloze tijdperk, "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" dus vóór 1832. In de catechismus was er namelijk onderscheid gemaakt tussen enerzijds Sündenvergebung en anderzijds "vergebender Gnade" (zie § 6.4.2.2). Kortom, hoe zit dat precies? Oei! Bijna waren nu twee van de drie leden aan tafel van het nieuw-apostolische panel pardoes de gordijnen in gevlogen. Zowat overal had men nog een draai aan kunnen geven, en dan nu opeens en nota bene uit eigen geledingen zo'n schot middenin de roos. Want let wel: het uitgangspunt voor de hele catechismus was toch geweest dat deze "der göttlichen Wahrheit verpflichtet sein muss"?! Aangezien districtsapostel Koberstein intussen meermalen had gesteld dat men er goddank wonderwel in was geslaagd om het project tot een goed einde te brengen, mocht toch ook Michael Koch aannemen dat er over de aan de betrokken apostelen geopenbaarde en geverifieerde waarheid heus wel méér te zeggen viel dan wat er mogelijk met groot gemak nu in drukletters aan het gewillige papier was toevertrouwd! De waarheid was immers, althans zo wordt het ons in de catechismus impliciet voorgehouden, dat de mensheid in dat bewuste tijdperk ook in de kerk van Rome níet terecht kon om vergeving van zonden te ontvangen.

Welnu, het verkrampte antwoord dat daarop volgde wil ik geen geweld aandoen door het hier in eigen woorden samen te vatten, te meer daar ik niet uitsluit van verbazing gedurende enkele ogenblikken het volle bewustzijn te hebben moeten ontberen bij het aanhoren van de nuchtere waarheid. "In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister, und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben", aldus Johann Wolfgang von Goethe.

Ook een medewerker van de universiteit van Freiburg sprak vrijmoedig. Zeg gerust "Hier haben wir etwas zu sagen, was wir sagen müssen!", was zijn boodschap voor de nieuw-apostolische kerkleiding. Met andere woorden: houd als "uitdelers der verborgenheden Gods" (vgl. 1 Kor. 4: 1) alstublieft niemand van ons onwetend! Eigenlijk had zich op datzelfde moment een "fontein van water" moeten openen, "springende tot in het eeuwige leven" (vgl. Joh. 4: 14), maar dat gebeurde helaas niet.

Een ander onderwerp dat nog ter tafel kwam, was de "Boodschap van stamapostel Bischoff" waardoor volgens apostel Volker Kühnle nu achteraf over en weer moet worden gesproken van "Verletzungen". Na het officiële gedeelte van de persconferentie wilde opziener Johanning hierover nog wel kwijt dat de kerkleiding definitief ervan afziet om die omstreden Boodschap te herroepen. Vervolgens mochten de deelnemers allemaal nog een balpen meenemen met 150 jaar NAK erop, en wie graag beschikte over een extra exemplaar van de catechismus, stond het vrij daarom te verzoeken. Binnen de Nieuw-Apostolische Kerk krijgen trouwens alleen "taak- en ambtsdragers" de catechismus kosteloos. Bij een vlotte aankoop is voor anderen de prijs € 19,90 (na 27 maart aanstaande € 24,90). Een soortgelijke persbijeenkomst over de nieuw-apostolische catechismus vindt binnenkort plaats in Frankfurt am Main.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

@BEE, als je nu, na alles gehoord te hebben, een conclusie zou moeten trekken over ofwel de idee van heilsnoodzakelijkheid ofwel de heilsbevorderlijkheid van het nieuw-apostolische apostelambt, welke term dekt dan het meest de lading?

In het verleden was het toch wel klip en klaar"

- alleen apostelen van de nieuw apostolische kerk kunnen de zonden vergeven
- alleen apostelen van de nieuw-apostolische kerk kunnen de heilige geest afdragen.

Nu lijkt het alsof dit nog wel steeds de leer is maar dat er wat escapes ingebouwd zijn?
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

Jabob65 schreef:@BEE, als je nu, na alles gehoord te hebben, een conclusie zou moeten trekken over ofwel de idee van heilsnoodzakelijkheid ofwel de heilsbevorderlijkheid van het nieuw-apostolische apostelambt, welke term dekt dan het meest de lading?

In het verleden was het toch wel klip en klaar"

- alleen apostelen van de nieuw apostolische kerk kunnen de zonden vergeven
- alleen apostelen van de nieuw-apostolische kerk kunnen de heilige geest afdragen.

Nu lijkt het alsof dit nog wel steeds de leer is maar dat er wat escapes ingebouwd zijn?
@Jabob65

Ze kunnen in feite noch het één, noch het ander, en heilsbevorderlijk is het juist als wij allen heel bewust en vol ontzag ruimte scheppen voor de werkzaamheid van Zíjn Geest...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 21.00 uur]


@all

Of er binnen de Nieuw-Apostolische Kerk nog enkelen zijn die zich dit willen realiseren, weet ik eerlijk gezegd niet, maar wat ik mij al jaren afvraag is: hoe kun je als gelovigen binnen en buiten de muren van deze kerk ondanks alle opgeworpen barricaden nu tóch nog samen in het geloof met elkaar onderweg blijven? Toen ik -alweer bijna zes jaar geleden- de kerk verliet, speelde voor mijzelf in alle hevigheid al het volgende:
BakEenEi schreef:(...)
Nadat ik noodgedwongen (!) mijn lidmaatschap had opgezegd, schreef ik aan één van de bestuursleden die ik persoonlijk goed ken nog het volgende:
  • Ten afscheid

    (...)
    Het valt mij steeds meer op hoezeer er zich in onze kerk omstandigheden aftekenen van polarisatie, disharmonie en desintegratie. Anders gezegd, er ontstaat verdeeldheid doordat de overigens gedurig veranderende geloofsleer steeds meer dwingend wordt opgelegd; er ontstaat ongenoegen doordat er steeds minder ruimte is voor ieders spontane inbreng; en er ontstaat ontevredenheid doordat de kerkleiding zich het lot van “zwerfkinderen” niet aantrekt. Met zwerfkinderen bedoel ik kinderen Gods die het aldus aangemeten keurslijf niet paste...

    (...)
    Amersfoort, 4 mei 2007
Op het bovenstaande schrijven kreeg ik geen antwoord.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Di 25 Jan 2011, 16:33" in de thread "Een gezonde dosis respect voor wie God zendt... "
Op het ogenblik worden er kosten noch moeite gespaard - om maar te mogen bijschuiven aan tafel bij Raden van Kerken. Taak- en ambtsdragers in het zogenaamde ontwikkelde rijke Westen van de wereld worden opgetrommeld voor "trainingsseries" om te leren hoe zij kunnen meehelpen om die politieke doelstelling gerealiseerd te krijgen door met één mond te spreken over de nieuw-apostolische catechismus. Ondertussen herkennen in verafgelegen streken in Afrika de gelovigen Zijn stem bij wijze van spreken nog aan de "wind des daags" want daar bijvoorbeeld waait deze wind goddank nog altijd wél waarheen hij wil (vgl. Joh. 3: 8).
BakEenEi schreef:(...)
Om in het geloof te kunnen overleven, noodzaakten de omstandigheden mij om tot op de bodem uit te zoeken wat in die samenhang waarheid is, én wijsheid. Dus niet: gewiekstheid...

(...)
Wat hier van toepassing is, is 1 Tessalonicenzen 5 vers 19, waar staat: “Doof de Geest niet uit”.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Za 15 Dec 2012, 16:30" in de thread "Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!"
Wat een poppenkast, dacht ik bij het aanzien van de beelden van de persconferentie in Zürich. Het was al de zoveelste keer dat mij dit gevoel bekroop bij een "Veranstaltung" van de nieuw-apostolische kerkleiding. "Mit großer Wertschatzung" staat men nu open voor "andersgezinde christenen". En "tiefster Dankbarkeit" vervult de harten, nu de welkome gasten er door hun aanwezigheid blijk van gaven dat deze belangstelling tegenzijdig is. Zo werden er allerlei diplomatieke beleefdheden uitgewisseld. Grote desinteresse daarentegen voor zielen in de Nieuw-Apostolische Kerk die in de afgelopen jaren af en toe eens wat te vragen hadden.

En met de uiterst bevreemdende opmerking van apostel Volker Kühnle, namelijk dat nu achteraf over en weer moet worden gesproken van "Verletzungen", nam deze tegenover zielen die destijds met vereende krachten vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk door excommunicaties ongenadig op straat werden geschopt, een ronduit tergende houding aan. Hoe dwaas kun je in 's hemelsnaam zijn, zo vroeg ik mij -woedend- af.

Redactie schreef:(...)
Al snel kreeg ik door dat je beter geen vragen kunt stellen waar de "dienaren" het antwoord niet op weten. Ik hoefde alleen te willen weten wat ons "zeitgemäß" werd voorgehouden. En voor het overige ging het erom dat je altijd overal aanwezig was, waar de "dienaren" je verwachtten. Dat liet toch niet aan "liefdevolle duidelijkheid" te wensen over? Nu de catechismus eraan zit te komen, valt er opeens weer een hoop te studeren... "Dat is toch wat jij wilde?!", hoor ik een commentaarstem mij al influisteren. Nee, toen ik hoorde van de onzalige plannen om daarmee aan te komen, heb ik geantwoord: "Gelieve mij te informeren zodra de laatste definitief herziene druk voorhanden is! Op wiens gezag worden 'de exameneisen' na 2.000 jaar opeens aangescherpt?" Dan is een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" echter "not amused". Gelukkig was ik op dat moment al zover, dat het voor mij vaststond: dit is niet míjn probleem doch het zijne.

(...)
Steeds nadrukkelijker moesten alle muizen grijs worden, en alle bloemen rood. Met lede ogen zag men aan hoe sommigen ongegeneerd hun gezonde verstand gebruikten, alsof God het ze niet "for some reasons" had toevertrouwd. In plaats van mededogen werden "the good guys" geacht medelijden te hebben met "the bad guys". "Wat hebben ze zich toch afgewend van het levende altaar; waar is hun kinderlijke geloof toch gebleven, en wat is hun hoogachting voor de ons gegeven hand van leiding in onze dierbare stamapostel toch omgeslagen in onverschilligheid!" Dan had hij de tent maar niet onherstelbaar moeten verbouwen, heb ik daarop vaak gedacht.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Zo 08 Jan 2012, 17:12" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
Redactie schreef:(...)
Uit mijn e-mailbericht van 15 september 2009 aan "apostel" Peter Klene:
  • (...)
    Ongestraft -vooralsnog- maakten leidinggevenden zich schuldig aan verregaande misleiding en aan allerlei andere uitingen van machtsmisbruik.

    (...)
    Ik heb je destijds nog geschreven hoe ijzingwekkend zakelijk ik
    het interview met D.Ap. Brinkmann vond met Kerstmis 2007. Het was onmiskenbaar ingegeven door de veroorzaakte ellende eerder die maand. Wat ik trouwens héél kwalijk vond was lang voordien al het interview met St.Ap. Leber waarin hij aangaf dat voor hem persoonlijk de Boodschap van St.Ap. Bischoff een openbaring was, vergelijkbaar met de Openbaring van Johannes. Toen wist ik op dat gebied echt definitief genoeg. Hoezeer hij wellicht ook met wiskundige precisie een 7-stappenplan had uitgedacht om de kerk door de turbulentie heen te loodsen; dat interview ontmaskerde hem. Alle navolgende gebeurtenissen bevestigden de voor insiders al voldoende zichtbaar geworden ingezette koers. De prioriteit lag duidelijk bij de continuïteit van de organisatie; níet bij de kwaliteit van leven van elk organisme.

    Wat nu?! Wie zo met kinderen Gods omgaat, loopt vast. Als ik nu bestuurder was van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland had ik tegen de voorzitter van het internationale kerkbestuur gezegd: "Wij doen dat toch maar niet, die overstap naar Duitsland, want de cultuurverschillen zijn werkelijk te groot en bovendien speelt ons wel degelijk een taalbarrière tussen de beide gebiedskerken dusdanige parten dat wij het gewoon niet aankunnen." Vervolgens zou ik de hele zaak op zijn kop zetten! Dat wil zeggen: er wordt weer de juiste kant op gediend. De opdracht
    "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen" wordt richtinggevend zoals deze ook in het verleden al voor een ieder richtinggevend had móeten zijn. Als dit alles dan zou betekenen dat vanuit Zwitserland ergens de stekker uit wordt getrokken, so what?! Voor ons telt de wille Gods; níet (!!) de besluitvorming van sommige machtswellustelingen.

    Het meest onverhoopte doemscenario heeft zich in de Nieuw-Apostolische Kerk aan ons opgedrongen. Natuurlijk was dat óók voor mij het aller- allerlaatste wat ik ooit voor mogelijk had gehouden. Maar één ding wil ik niet op mijn geweten hebben: ik pleeg geen broedermoord. Ik offer geen naasten op om hooggeplaatsten op hun voetstukken te laten staan. Nogmaals: het is één en al tragiek, doch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De echelons worden afgeschaft: niemand is hoger dan welke naaste dan ook. Het normale moet maar weer normaal worden. Voor dynastieën geen plaats. Bijzaken worden weer bijzaken. Soli Deo Gloria. Zo waarlijk spreekt de Heer.
    (...)
Ook dit bericht is zijnerzijds inhoudelijk onbeantwoord gebleven...

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Di 29 Nov 2011, 17:07" in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"

Groet,
BakEenEi
Less Is More
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door ACE »

@BEE

Een kleine bijdrage mijnerzijds.

,,Nu het kerkbezoek achteruit gaat, zouden we over onze grenzen moeten kijken’’, zegt hij.
Van Markus werpt zijn voorstel tot vernieuwing op met zijn vertaling van het boek ’De verblinde adelaar’.

Uit: Hoorn Vandaag

De NAK kijkt wel degelijk over haar grenzen. Het probleem is echter dat de NAK de grens gedurig verlegt. Dat is wat anders dan grensverleggend bezig te zijn. Als je het over grenzen hebt, dan ziet van Markus waarschijnlijk de beperkingen binnen de huidige NAK cultuur. De verdieping en vertaling het boek heeft van Markus doen inzien dat het met de huidige NAK niet goed komt. Er moet iets gebeuren om de uitloop tegen te houden.
Welnu van Markus, roep eens wat en doe eens wat!

Waar wrikt de schoen? Van de communicatie man van de NAK mag je dan een column verwachten waarin hij dat uit de doeken doet.

Het gaat over een van de grondleggers van de apostolische beweging, de Schotse predikant Edward Irving. ,,Deze man was 200 jaar geleden al een voorvechter van kerkvernieuwing en oecumene. Zijn visie is nog steeds actueel.’’ Van Markus hoopt met de vertaling een discussie hierover binnen zijn kerk op gang te brengen.
Uit: Hoorn Vandaag

Ja, wederom de vraag aan van Markus. Welke discussie en waarover? Men duldt geen discussie. Er is niet eens een dialoog mogelijk.

De NAK moet vernieuwen.
Ja er is gekozen voor het economische model. Dus het exploiteren van onroerend goed, verzorgings- en bejaarden tehuizen. Er wordt volop gespeculeerd om de offergaven te vertienvoudigen.
Ja er gaat wel eens wat fout.

Van Markus, welke vernieuwing had u dan in gedachten?

Ach ik zie het nu pas. De APOSTOLISCHEN, vindt u, moeten vernieuwen. Dus weer DE ANDER!

U zit inmiddels gevangen in de NAK dwangbuis en zwijgt conform het verdict van bovenaf!
Lachend laten ze toe dat u af en toe wat roept.
Dat wordt gedoogd, maar in feite wordt u uitgelachen door de hoge heren districtsdienaren olv Peter Klene.

Groet,
ACE
Plaats reactie