NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

@all

Op 4 december 2012 betrof het de verschenen catechismus van de Nieuw-Apostolische Kerk en het ambt van stamapostel. Degene die dat ambt bekleedt, is in deze internationale kerk de hoogste autoriteit. In diens opdracht kwam de catechismus tot stand en op diens gezag werd de inhoud akkoord bevonden. Bij de presentatie tijdens de satellietuitzending stipte districtsapostel Wilfried Klingler nog even aan dat de uitleg over de betekenis van het ambt van stamapostel nu beter is doordacht, zodat betrokkene bij nader inzien wel het hoofd is van de apostelen maar niet meer de eerste knecht van God op aarde, zoals voorheen de opvatting luidde. Nadat ook dit item soigneus was behandeld, volgden er enkele slotopmerkingen en men sloot af met gebed. (...)

Zie verder in dit verband: Groet,
BakEenEi
Less Is More
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Redactie »

@all

„Dass nicht jeder Theologe den Aussagen im Katechismus uneingeschränkt zustimmt ist klar und wäre auch sehr überraschend gewesen“, zo valt er van stamapostel Leber na te lezen in enkele nagekomen berichten over de nieuw-apostolische catechismus, te weten
Zie verder de berichtenserie "Gewoon autoritair of een goddelijke autoriteit?" (9 artikelen) in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!".

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Redactie »

@all

Ter informatie...

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 19.00 uur]


@all

Eveneens ter informatie:
Lees ook de berichten door BakEenEi in de thread "Sektetest", respectievelijk op "Zo 09 Jan 2011, 16:40" en op "Ma 10 Jan 2011, 14:00", alsmede het redactionele bericht op "Do 01 Sep 2011, 08:06" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".

Nog even dit... Van Thomas Gandow verscheen er in 2010 een gastartikel bij Glaubenskultur-Magazine:
Hij eindigde toen met de volgende opmerking: "Aber Hoffnung bleibt: Die NAK hat bisher alle zwanzig Jahre ihre Bekenntnisschriften revidiert bzw. „angepasst“. Das öffnet einen anderen, weiteren Erwartungshorizont: Positiv ist, dass Dialoge und weitere Gespräche nun frei vom Termindruck und der Versuchung zu organisatorischen Schnell-Lösungen fortgeführt werden können mit der fruchtbaren Fokussierung auf Inhalte." (...) Inderdaad, als je het zo beziet, zit er beweging in. Aan de andere kant; indien men "in de wereld om ons heen" aldus concludeert dat de NAK elke 20 jaar van gezicht verandert - welke god dient men in deze kerk dan feitelijk?!

Daarom kan men over de nieuw-apostolische catechismus heel snel uitgesproken zijn want de in 2010 herziene nieuw-apostolische geloofsbelijdenis spreekt al boekdelen over de nieuw-apostolische exclusiviteit van "het kindschap Gods":
Het 4e geloofsartikel:
Ik geloof dat de Heer Jezus Zijn kerk regeert en daartoe Zijn Apostelen heeft gezonden en nog zendt tot aan Zijn wederkomst, met de opdracht te onderwijzen, in Zijn naam zonden te vergeven en met water en Heilige Geest te dopen.

Het 5e geloofsartikel:
Ik geloof dat degenen die door God tot een ambt zijn geroepen, slechts door Apostelen tot hun ambt worden gewijd en dat uit het apostelambt volmacht, zegening en heiliging voor hun dienst voortkomen.

Het 6e geloofsartikel:
Ik geloof dat de Heilige Doop met water de eerste stap is naar de vernieuwing van de mens in de Heilige Geest en dat de gedoopte daardoor wordt opgenomen in de gemeenschap van degenen die in Jezus Christus geloven en Hem als hun Heer belijden.

Het 7e geloofsartikel:
Ik geloof dat het Heilig Avondmaal ter gedachtenis aan het eenmaal gebrachte, algenoegzame offer en aan het bittere lijden en sterven van Christus, door de Heer zelf is ingesteld. Het waardig genieten van het Heilig Avondmaal waarborgt ons de levensgemeenschap met Christus Jezus, onze Heer. Het wordt gevierd met ongezuurd brood en wijn; beide moeten door een ambtsdrager die door de Apostel gevolmachtigd is, worden afgezonderd en toegediend.

Het 8e geloofsartikel:
Ik geloof dat de met water gedoopte zielen door een Apostel de gave van de Heilige Geest moeten ontvangen om het kindschap Gods en de voorwaarden voor het eerstelingschap te verkrijgen.

Bron: http://www.nak.org/nl/geloof-en-kerk/geloofsbelijdenis/
Voeg hierbij de in de catechismus bepleite doch werkelijk uit de lucht gegrepen nieuw-apostolische identiteit en volmachten van het ambt van stamapostel, en de hele discussie kan wéér 20 jaar worden opgeschort:
7.6.6 Das Stammapostelamt

Jesus Christus, der Sohn Gottes, ist das Haupt seiner Kirche. In dieser Kirche hat
das Stammapostelamt die Aufgabe, den Petrusdienst auszuüben gemäß
den Worten Jesu: „Ich sage dir auch: Du bist Petrus, und auf diesen Felsen
will ich meine Gemeinde bauen, und die Pforten der Hölle sollen sie nicht
überwältigen. Ich will dir die Schlüssel des Himmelreichs geben: Alles, was du
auf Erden binden wirst, soll auch im Himmel gebunden sein, und alles, was du
auf Erden lösen wirst soll auch im Himmel gelöst sein“ (Mt 16,18.19).

Jesus spricht vom Grund und vom Bauen seiner Gemeinde in Verbindung
mit der besonderen Stellung des Apostels Petrus. Dieser ist der „Fels“, auf den
Jesus Christus seine Kirche baut. Damit ist vom Sohn Gottes ein unauflös-
barer Zusammenhang zwischen dem Felsenamt und seiner Kirche geschaffen.
Felsenamt und Kirche Christi sind für die Menschen zum Heil in Jesus Chris-
tus gegeben.

Der Dienst und die Aufgaben, die der Herr dem Apostel Petrus übertragen
hat, werden heute vom Stammapostel ausgeübt. So wirkt er für das vom
Herrn erbetene Einssein unter den Aposteln (Joh 17,20-23), indem er seine
Brüder, die Apostel. stärkt (Lk 22,32). Er weidet die „Lämmer und Schafe"
der Herde Christi (Joh 21 ,15-17).

Der Dienst des Stammapostels äußert sich in der Reinhaltung und Weiter-
entwicklung der Lehre, dem Erschließen neuer Erkenntnisse sowie der ein-
heitlichen Ausbreitung des Glaubenszeugnisses. Auch legt der Stammapostel
die Kirchenordnung fest. Diese Aufgaben machen die „schlüsselvollmacht“
des Stammapostelamts aus.

Der Stammapostel ist oberste geistliche Autorität; ihm kommt im Kreis
der Apostel die führende Stellung zu.

Der Stammapostel ordiniert die Apostel. Es ist notwendig, dass die Apos-
tel im Einssein mit ihm stehen: Nur auf diese Weise kann die dem Apostolat
insgesamt obliegende Aufgabe erfüllt werden, Menschen das Heil zugänglich
zu machen.



Bron: Katechismus der Neuapostolischen Kirche, pag. 303-304
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 08-02-2013, 11.30 uur]
ACE schreef:(...)
Naar ik heb vernomen zijn er al wel rond de 350 avonden gepland als seminar 'uitleg cathechismus'.

(...)


Uit: Bericht door ACE op "Za 15 Dec 2012, 14:40" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"
@all

Wat er aan de catechismus speciaal nog uit te leggen valt, zouden wij niet weten; afgezien van wellicht het onderstaande:
WebTeam schreef:(...)
Het moet uiteindelijk een soort van 7-stappenplan zijn geweest dat stamapostel Dr. Wilhelm Leber uitgevoerd heeft willen zien voordat aan hem in het NAK-jubileumjaar 2013 "op feestelijke wijze" ambtsrust zou worden verleend. Wat moest er namelijk -in de verborgen agenda- worden veiliggesteld?
  • de nagedachtenis aan stamapostel J.G. Bischoff en diens omstreden Boodschap
  • de "Heilsnotwendigkeit" van het nieuw-apostolische apostelambt
  • de volmachten, verbonden aan het nieuw-apostolische ambt van stamapostel
  • de pennevruchten van districtsapostel Karl Weinmann** en daarmee 1863 als startjaar van "de nieuwe ordening"
  • de geloofsgehoorzaamheid (lees: de kadaverdiscipline) ingevolge de hiërarchische opzet van de organisatie
  • het exclusivisme van de nieuw-apostolische geloofsleer (oecumenische betrekkingen dus slechts pro forma)
  • het combi-leiderschap van "hoge dienaren" (zakendoen en zielzorg)


Het schijnt de "Betonkopf" in kwestie nog te lukken ook... Iedereen heeft straks het nakijken, inclusief de God van Abraham, Isaak en Jakob.



** Zie pagina 380 van het manuscript "Geburtsstunde der Neuapostolischen Kirche (update 03. Feb. 2013)" van Rudolf Stiegelmeyr. Klik >> HIER << om het te downloaden.

(...)


Uit: Bericht door Het WebTeam op "Do 18 Okt 2012, 17:40" in de thread "Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012".
Zie verder de berichten door BakEenEi op "Wo 05 Dec 2012, 10:37" in de thread "Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012", en op "Za 15 Dec 2012, 16:30" in de thread "Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!"

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 11.00 uur]
BakEenEi schreef:(...)
Ook geeft het mij altijd een ongemakkelijk gevoel als er een situatie ontstaat van “de geestelijkheid” tegenover de schijnbaar minder vitale organen van het lichaam van Christus. Bij NAK-Observer (het opgeheven Forum van [Z]) schreef ik daarom eens: "Het implanteren van een ambtslichaam in het lichaam van Christus leidt tot afstotingsverschijnselen." Ook de introductie van echelons in het “werk Gods” was “over de top”. Wie tot het zogenaamde ambtslichaam behoort, heeft zeker een andere bloedgroep, of zo. Zo’n uitvinding inclusief statussymbolen leidt volgens mij alleen maar tot vervelende complicaties. Hierdoor werd ik een gewetensbezwaarde als het gaat om oneigenlijke gezagsverhoudingen!

(...)

Ik heb in de Bijbel niet kunnen ontdekken dat kinderen van God aan elkaar niet gelijkwaardig zouden zijn, waardoor Hij voor de Zijnen de wereld zou hebben opgesplitst in kastenstelsels. Nergens heb ik in mijn leven méér onder geleden dan onder de gecreëerde en met hand en tand door “hogere dienaren” verdedigde rechtsongelijkheid in de Nieuw-Apostolische Kerk. Om in het geloof te kunnen overleven, noodzaakten de omstandigheden mij om tot op de bodem uit te zoeken wat in die samenhang waarheid is, én wijsheid. Dus niet: gewiekstheid...

Na al het geworstel gedurende een lange reeks van jaren (!) laat ik in mijn geloofsleven maar geen verwarring meer toe. De overdosis daarvan, welke mij in de Nieuw-Apostolische Kerk was toegediend, is toereikend om er aan de universiteit een speciale leerstoel in te bekleden!

(...)

Wat hier van toepassing is, is 1 Tessalonicenzen 5 vers 19, waar staat: “Doof de Geest niet uit”.

Bij de satellietuitzending van 4 december jl. viel het mij nog op dat allen met wie in de studio in Zürich het interview werd gehouden, zich blijkbaar “de vreugde hadden laten ontroven”. De meest voor de hand liggende reden hiervoor lijkt mij dat er niets te vermelden was wat echt fijn is; wat een ieder in het geloof een hart onder de riem steekt. “Die hele vermaledijde catechismus heeft maar één functie: het bestaansrecht van het instituut Nieuw-Apostolische Kerk moet erdoor worden gerechtvaardigd, inclusief het aanzien en de macht van haar bestuurders”, schreef ik op het Forum van broeder Bauke Moesker.

(...)

Wat ik hierboven aanhaalde valt in de Nieuw-Apostolische Kerk op geen enkele manier inhoudelijk te bespreken. Het “vertrekpunt” in de drammerige denkhoofden is allang niet meer het evangelie van Jezus Christus doch sec datgene wat er nu in de catechismus staat.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Za 15 Dec 2012, 16:30" in de thread "Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!"
@all

Waar wij in de thans voorliggende nieuw-apostolische catechismus mee worden geconfronteerd is in feite valsheid in geschrifte ten opzichte van het Bijbelse evangelie van Jezus Christus. De sprekende feiten liegen er eenvoudig niet om. Het zuivere gehalte van wat Jezus voorhield aan zijn apostelen moest in de Nieuw-Apostolische Kerk zo nodig worden vermengd met ronduit valse elementen als:
WebTeam schreef:(...)
  • de nagedachtenis aan stamapostel J.G. Bischoff en diens omstreden Boodschap
  • de "Heilsnotwendigkeit" van het nieuw-apostolische apostelambt
  • de volmachten, verbonden aan het nieuw-apostolische ambt van stamapostel
  • de pennevruchten van districtsapostel Karl Weinmann** en daarmee 1863 als startjaar van "de nieuwe ordening"
  • de geloofsgehoorzaamheid (lees: de kadaverdiscipline) ingevolge de hiërarchische opzet van de organisatie
  • het exclusivisme van de nieuw-apostolische geloofsleer (oecumenische betrekkingen dus slechts pro forma)
  • het combi-leiderschap van "hoge dienaren" (zakendoen en zielzorg)
(...)


Uit: Bericht door Het WebTeam op "Do 18 Okt 2012, 17:40" in de thread "Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012".
Wij nemen deze zaken gewoon in één moeite mee in de catechismus, moeten Herr Dr. Wilhelm Leber en de zijnen hebben gedacht. Bevreesd om de zogenaamde nieuw-apostolische identiteit prijs te geven, schaamde men zich intussen voor de ware eenvoud van het evangelie van Jezus Christus! Wat mij betreft komt alle -helaas onvermijdelijke- "apostolische kritiek" op dit Forum juist hier op neer.
Redactie schreef:(...)
Bauke Moesker had gelijk en hij heeft gelijk: 1) Gebiedt de volledigheid niet om de kerkgeschiedenis te beschrijven zonder weglating van wat dienaren mogelijk niet siert? 2) Wil de kerkleiding geen berouw tonen voor gedragingen die haar in het verleden hebben misstaan? 3) Kan er geen openheid van zaken worden gegeven omtrent de financiën? 4) Zou men niet buitengewoon actief de verzoening moeten nastreven tegenover slachtoffers van machts-misbruik in de kerk? 5) Kan de hele bedrijfsvoering in de kerkelijke organisatie niet beter worden overgelaten aan professionals? (...) Hoe je deze vragen ook formuleert, bij de nieuw-apostolische kerkleiding heeft men er géén oren naar. Daar wanen de "Godsgezanten" zich boven de Wet. Sterker nog: men trekt zich van God noch gebod iets aan. Dat denken wij niet; welnee, het zijn de ervaringsfeiten op grond waarvan wij dit na duizend berichten en evenzovele brandende vragen -helaas- moeten vaststellen.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Di 27 Mrt 2012, 12:42" in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer".
Zie voorts het redactionele bericht op "Ma 11 Jun 2012, 17:19" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 18.30 uur]


@all

Stel, je wilt elkaar weer recht in de ogen kunnen kijken. Stel, je wilt in elkaar zien wat God je in elkaar te zien geeft! Moeten wij dan nóg langer de ballast willen meetorsen van allerlei onwaarachtigheden in een onchristelijke geloofsleer?

In het bericht hierboven, van "Za 22 Dec 2012, 09:22", passeerden al heel wat onwaarachtigheden de revue. Ook ik werd daarmee in mijn geloof in het evangelie van Jezus Christus brutaal opgezadeld door de "Godsgezanten" van de Nieuw-Apostolische Kerk. "Kom, eet en drink van deze -verontreinigde- maaltijd", zo hielden zij het mij schaamteloos voor. Ik ben er helemaal ziek van geworden! Ik mocht mijn eigen ogen niet meer van ze geloven, niet meer afgaan op mijn eigen gevoel en voor de rest, wilde ik "het einddoel" bereiken, kwam het alleen nog aan op een onbegrensd vertrouwen; uitgerekend in degenen die er volgens mij bij deze kerk een ongelofelijke puinzooi van maakten. Zo worden hier de gelovigen geïntimideerd en gemanipuleerd; tot puin vermalen!! Ondertussen zullen zij, de "Godsgezanten", de mensheid wel even zeggen waar het op staat. Laat de levenden en met terugwerkende kracht ook de ontslapenen "sich ausrichten und aufschauen zu den Segensträgern hin". Ja ja. Nee nee, dus! Van Zíjn zegen wordt er helemaal niemand ooit ziek.

Wie nu denkt "Maar dat kan toch allemaal niet wáár zijn, zoveel lelijks wat er over onze kerk (ook) hier wordt verteld?!", zou ik willen vragen: heeft bij u in het geloof de "fire-wall" de laatste 15 jaar AAN gestaan of UIT? Waarom heeft u álles maar voor zoete koek aangenomen? Waarom vond óók u dat een slachtoffer (!) maar geen stem moest hebben? Staat u er nog wel eens bij stil wat feitelijk de kern is van het ware evangelie en of het misschien niet intussen juist allerhande bijzaken zijn die bij de Nieuw-Apostolische Kerk onwille van de schone schijn deze kern moesten camoufleren? Om de aandacht er maar tot elke prijs van af te leiden dat de "Godsgezanten" zich hebben bezondigd aan fraude en corruptie? O, u gelooft het niet? Welnu, laat er over één ding hier geen enkel misverstand nog bestaan: het staat een ieder volkomen vrij zich te laten misleiden.

Groet,
BakEenEi


P.S. Zojuist zocht ik even mijn allereerste forumbericht erbij, namelijk van 9 januari 2005 bij NAKtuell:
Wat zijn de van bovenaf in de organisatie -achteraf bezien- zorgvuldig voorbereide en heimelijk doorgezette ontwikkelingen toch met velen van ons aan de haal gegaan! Ook met mij. Begin 2005 wilde het mij nog helemaal niet aan dat het zó erg was als het nu gaandeweg uitkomt. Natuurlijk zal iedereen in beginsel afgaan op zijn of haar eigen waarneming. Aan de andere kant; waarom zouden wij niet ingeval van nood (!) iets willen aannemen van sommigen die ons waarschuwen? Dát is hier aan de hand. Zie voor het gememoreerde interview van 4 januari 2005 bij NAKtuell met de voormalige NAK-apostel Gerrit Sepers overigens: „Dahinter steckt immer das konservative Denken“. Zie ook het artikel bij Glaubenskultur-Magazine: Johanning: "Sepers hätte seinen Willen bekommen". Door de catechismus heeft "Johanning" nu ongelijk gekregen! Hoewel; de verklaring voor diens optimisme (in maart 2005) zou heel goed kunnen zijn dat stamapostel Fehr wezenlijk anders dacht over een aantal essentiële zaken dan later het geval zou blijken te zijn bij stamapostel Leber.
Redactie schreef:(...)
Ook ik denk dat Dr. Erwin Meier-Widmer zo'n 15 jaar geleden al bijzonder treffend heeft weten te duiden hoe zorgelijk toen de situatie zich -voor de toekomst- al liet aanzien. Een sterke "rechtse lobby" heeft de kerk als instituut inmiddels de das omgedaan. Gerrit Sepers was in de positie om dit tussendoor vast te stellen en zich daardoor te realiseren waar het op uit zou draaien.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Vr 10 Feb 2012, 21:23" in de thread "Het uur der waarheid nadert".
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

WebTeam schreef:(...)
Nog enkele weken, en dan zal 4 december 2012 de gedenkwaardige dag zijn waarop "de eerste knecht van God op aarde" zich per satelliet tot de gelovigen wendt om persoonlijk een enkel woord over het afgebeden boekwerk te kunnen spreken. "Er zal in staan wat wij altíjd al hebben geloofd, maar dan nog duidelijker", zo wilde een ingewijde in San Francisco er aan het begin van dit jaar wel alvast over kwijt. Maar wie zijn "wij"?! Zijn dat degenen die altijd al wisten wat "wíj" zouden willen geloven als het aan hún lag?!

(...)


Uit: Bericht door Het WebTeam op "Wo 21 Nov 2012, 13:55" in de thread "Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode".
@all

Wat wij geloven; is dat wat derden van tijd tot tijd nader uitwerken in zogenaamde officiële publicaties, met de bedoeling dat een ieder zijn of haar begrip van het evangelie van Jezus Christus daarop verder aanpast? (...) Hieromtrent kwamen er op dit Forum in de achterliggende dagen twee heel verschillende reacties voorbij, namelijk:
  • "Dass nicht jeder Theologe den Aussagen im Katechismus uneingeschränkt zustimmt ist klar und wäre auch sehr überraschend gewesen" (een recente uitspraak van stamapostel Wilhelm Leber; zie in deze thread het bericht op "Wo 19 Dec 2012, 14:14"), en
  • "NAK revidiert alle 20 Jahre ihr Bekenntnis" (de kop van een in 2010 ingezonden artikel bij Glaubenskultur-Magazine door de Duitse theoloog Thomas Gandow; zie in deze thread het bericht op "Vr 21 Dec 2012, 15:25").
Inmiddels hebben wij ook kennis kunnen nemen van de marketingactiviteiten, waarbij aan ingeschreven leden binnen en aan kerkelijke ambtsdragers buiten de Nieuw-Apostolische Kerk de laatste herziene versie van de nieuw-apostolische geloofsleer in boekvorm te koop wordt aangeboden voor een tijdelijk verlaagde prijs van € 19,90 (zie in deze thread het bericht op "Vr 21 Dec 2012, 15:16"). "Die Neuapostolische Kirche, lebendig - offen - auf festem Grund" is de titel van een informatieve DVD die voor € 9,90 aan de bestelling kan worden toegevoegd. Deze gaat vergezeld van een bijsluiter waarin onder andere te lezen valt dat de kerk wereldwijd zo'n 200 miljoen per jaar aan ontvangsten te besteden heeft. Elke 20 jaar is dat dus een bedrag van rond de 4 miljard euro. U zult het met mij eens zijn: met zo'n budget kun je het geloof niet cadeau doen.

Groet,
BakEenEi :shock:
Less Is More
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door zefyr »

@BakEenEi

Begrijp je dan niet, dat de NAK wordt gerund door veelal doorgewinterde ondernemers - met of zonder een opleiding aan een business school - die een 'stevige' cash flow en een solide eigen vermogenspositie en een riant pensioenfonds prefereren boven evangelische en apostolische waarden. Het nieuw-apostolische gezantschap Gods goochelt liever met financiele kerngetallen. Hun parool is: zaken zijn zaken; cash is king. Christus Koning is allang hoog en breed uit hun gezichtsveld verdwenen.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 24-12-2012, 20.00 uur]
zefyr schreef:@BakEenEi

Begrijp je dan niet, dat de NAK wordt gerund door veelal doorgewinterde ondernemers - met of zonder een opleiding aan een business school - die een 'stevige' cash flow en een solide eigen vermogenspositie en een riant pensioenfonds prefereren boven evangelische en apostolische waarden. Het nieuw-apostolische gezantschap Gods goochelt liever met financiele kerngetallen. Hun parool is: zaken zijn zaken; cash is king. Christus Koning is allang hoog en breed uit hun gezichtsveld verdwenen.
@zefyr

Ik keek het even na op de internationale website van de kerk: het gaat om 20 mannen (de stamapostel, diens "helper" en nog 18 districtsapostelen) die jaarlijks € 200 miljoen geheel naar eigen inzicht kunnen uitgeven.

Groet,
BakEenEi


P.S. 1) Het heeft de nodige voeten in de aarde gehad, dacht ik nog, maar dan heb je na 150 jaar ook eindelijk wat: de catechismus, waar de "kennis der waarheid" zó in had kunnen zijn beschreven dat een kind het begrijpt. Voor slechts 199 miljoen euro had elk ingeschreven lid er een jubileumexemplaar van cadeau kunnen krijgen (10 miljoen leden à € 19,90). Voor 1 miljoen euro extra: feestelijk ingepakt en gratis thuisbezorgd. Je leest het kerstgeschenk daarna vanzelf in één adem uit. Vervolgens geef je de waarheid kosteloos door aan een "onwetende". Op deze manier kunnen er elke week 10 miljoen anderen hun voordeel mee doen. Dat komt neer op 500 miljoen mensen per jaar. In zo'n veertien jaar tijd is dan de gehele wereldbevolking geïnformeerd. Als het kerkbestuur er tijdig aan begint om het geloof opnieuw uit te vinden, kan na 20 jaar vanaf heden de actie wegens succes op veler verzoek worden herhaald. Und so weiter und so fort. Zie voor de samengevatte catechismus het bericht door BakEenEi op "Zo 13 Feb 2011, 16:56" in de thread "Levend geloof".


P.S. 2) De situatie waarin wij nu met zijn allen verzeild zijn geraakt, liet zich twee jaar geleden al tot in detail beschrijven... Wij hebben van doen met 20 overmoedig geworden leden van een internationaal kerkbestuur:
BakEenEi schreef:God koos definitief exclusief voor de Nieuw-Apostolische Kerk...
[tweede/laatste vervolg]


@all

In de hoogste versnelling gaat het in de thans door fundamentalisten geregeerde Nieuw-Apostolische Kerk bergafwaarts. In Nederland is de situatie al helemaal zorgwekkend door de financiële knoeiboel rond "Eimersstaete" waar de m.i. incompetente kerkleiding -die aan alle kerkelijke ambtsdragers dienaangaande het zwijgen heeft opgelegd- blijkbaar nog altijd geen raad mee weet.

In een voorgaand bericht lichtte ik toe hoe bij velen nu een eertijds levend geloof (!) in het evangelie van Jezus Christus om zeep wordt geholpen:
  • Het eerste misverstand bij de nieuw-apostolische kerkleiding is dat men ervan uitgaat door God beroepen te zijn in de bestuursfuncties die men bekleedt. Dat is namelijk niet het geval. Het tweede misverstand bestaat erin dat men in het "werk Gods" exclusief dienaar heeft willen zijn, en zegenaar, of Godsgezant. Het derde misverstand is gelegen in de omstandigheid dat men kinderen Gods een juk oplegt dat men zelf niet eens kan dragen. Het vierde misverstand houdt ermee verband dat men het wil laten doen geloven dat sommigen in Zijn werk belangrijker zijn dan anderen.

    Door de zaken aldus misleidend voor te spiegelen, door verantwoordelijkheden te ontlopen, door geen oog te hebben voor "het gebrokene", door naasten niet voor vol aan te zien; dáárdoor is er in deze kerk stilaan géén leven meer mogelijk. Wie het gezag van God verwisselt met het gezag van een kerkbestuur, heeft van de kerk een afgod gemaakt.
    • [34] Daarop nam Petrus het woord en zei: ‘Nu begrijp ik pas goed dat God geen onderscheid maakt tussen mensen, [35] maar dat Hij zich het lot aantrekt van iedereen, uit welk volk dan ook, die ontzag voor Hem heeft en rechtvaardig handelt.

      Uit: Handelingen 10 (NBV)
    Bron: mijn bericht "Re: Levend geloof" op di 11 jan 2011, 20:00 in de thread Praktisch apostolisch-zijn/Levend geloof.
Het zullen werkelijk heilloze inspanningen zijn die men zich getroost om deel te nemen aan de zogenaamde "Trainingsseries voor de nieuw-apostolische catechismus". Begin er niet absoluut aan (!), zou ik ieder willen aanraden: vergif kun je beter niet uitproberen...

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht door BakEenEi op "Zo 13 Feb 2011, 18:15" in de thread ""Levend geloof.

P.S. 3) Ten slotte; bij de totstandkoming van de nieuw-apostolische catechismus had men er verstandig aan gedaan beter de essentie te doorgronden van de "Barmer Thesen" in de zogenaamde Bekenntnis-synode:
BakEenEi schreef:(...)
(...)
Verder lezen in Vragen en Antwoorden, of in welke andere publicatie dan ook, heeft voor mij op deze manier geen enkele zin. Als de grondslag al niet klopt, is al het andere onhoudbaar.

Hoe komt het dan dat wij in de Nieuw-Apostolische Kerk tóch veel blijmakende en zegenrijke momenten hebben meegemaakt? Dat komt door de integriteit van liefhebbende verzorgende dienaren die bij de oprichtingsakte geen stem hadden!! Bovendien: "Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden." (Mat. 18: 20, NBV) Samenvattend, ik heb vorige week gedacht aan het volgende...

In 1934 keerde een aantal Duitse theologen zich af van de christenen die meetrokken in het kielzog van Hitlers nationaal-socialisme. Dat uiteindelijk dood en verderf zaaiende regiem had bij mijn weten destijds al meer dan 85% van alle Duitse christenen geassimileerd. Zo kwamen de "Barmer Thesen" tot stand in de zogenaamde Bekenntnis-synode. Een van de betreffende theologen was Karl Barth. Het signaal dat men (in Barmen) afgaf met deze zeer kernachtige Thesen klinkt trouwens tot op heden door in wat christenen in het protestantse geloof fundamenteel belijden. Een tweetal van de bedoelde Thesen:
  • 1.
    Jezus Christus, gelijk van Hem in de Heilige Schrift getuigd wordt, is het ene Woord Gods, dat wij moeten horen, in leven en sterven vertrouwen en gehoorzamen (joh. 14: 6; 10:1 en 9). Wij verwerpen de valse leer dat de kerk als bron van haar verkondiging behalve en naast dit ene Woord van God ook nog andere feiten en machten, gestalten en waarheden als Gods openbaring kan en moet aanvaarden.
    2.
    Zoals Jezus Christus Gods toespraak is van de vergeving van al onze zonden, zo en met gelijke ernst is Hij eveneens Gods krachtige aanspraak op ons ganse leven; door Hem gewordt onze blijde verlossing uit de goddeloze bindingen van deze wereld tot een vrije en dankbare dienst aan Zijn schepselen (I Cor. 1:30). Wij verwerpen de valse leer dat er terreinen van ons leven zijn waarin niet Jezus Christus maar andere heren te gebieden zouden hebben, terreinen waarin we niet de rechtvaardiging en de heiliging door Hem nodig hebben.
(...)


Uit: Bericht door TjerkB bij NAK-Observer op "mei 16, 2007, 09:14:17 pm"
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Di 26 Jun 2012, 17:45" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?".
Less Is More
Plaats reactie