NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012
Geplaatst: wo 05 dec 2012, 23:48
In de afgelopen jaren is er veel heisa geweest omtrent de NAK-catechismus. Het heeft zelfs tot revolte geleid. Honderden (ex-)ambtsdragers (in ruste) en (ex-)gemeenteleden tekenden vorig jaar in het openbaar protest aan, vooral in Duitsland. Enkele priesterlijke ambtsdragers in Nederland, waaronder drie voorgangers deden ook een duit in het spreekwoordelijke zakje en hadden de moed zich achter dit initiatief te scharen. Gisteravond was het dan zover. De NAK-catechismus werd officieel geintroduceerd en toegelicht door stamapostel Leber en drie Europese districtsapostelen (Klingler, Koberstein en Schneider). Inmiddels is er al het een en ander over geschreven op diverse fora in Nederland en Duitsland.
Mijn eerste indruk is, dat het een klinische en steriele presentatie was. Vooral stamapostel Leber oogde gespannen. Frederike Gottschalk, een jonge deerne, interviewde bovengenoemde vier hoofdrolspelers. Was deze vrouwelijke moderator nodig om het tekort van het vrouwelijke element in het 'ambtslichaam' te compenseren? Mij viel op, dat de NAK vrijwel het thema 'wederkomst Christi' voor zichzelf claimde. Alsof ze het alleenrecht heeft op dit onderwerp. In mijn ogen verwart de opperste NAK-leiding dit met de wijze waarop ze dit thema exploiteert en uitvent. De NAK heeft in de afgelopen decennia namelijk bewezen, dat ze op een onnavolgbare wijze dit onderwerp tot speerpunt heeft gemaakt en dat ze dit onderwerp als een citroen heeft uitgeknepen. Het eindtijdprofiel van de NAK is tot absurde hoogten gevoerd, ondanks enkele pogingen in de afgelopen vijftien jaar de eindtijdkoorts in eigen gelederen te temperen. Dit heeft geleid tot tegenstrijdige ontwikkelingen; gas geven en tegelijkertijd afremmen... Het is ronduit onjuist, ja een aperte leugen!, dat de NAK-leiding stelt, dat de wederkomst Christi vrijwel alleen in de NAK aandacht krijgt. In andere kerken krijgt dit ook aandacht, alleen evenwichtiger en gedoseerder. Het is vaak in andere kerken meer in balans dan in vergelijking met de NAK, zodat ook andere elementen van het christelijk geloof en het evangelie tot z'n recht komen. Dat dit in de NAK achterwege blijft, is onverkort zorgelijk. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat de NAK nog steeds (helaas!) sektarische en fundamentalische tendenzen en componenten vertoont. Naar alle waarschijnlijkheid zal de NAK in de komende jaren (en mogelijk komende decennia) een moeizame oecumenische relatie (blijven) onderhouden met andere kerken... Haar eigen gecreeerde profiel - het lijkt wel een gouden kalf - staat in de weg.
Mijn eerste indruk is, dat het een klinische en steriele presentatie was. Vooral stamapostel Leber oogde gespannen. Frederike Gottschalk, een jonge deerne, interviewde bovengenoemde vier hoofdrolspelers. Was deze vrouwelijke moderator nodig om het tekort van het vrouwelijke element in het 'ambtslichaam' te compenseren? Mij viel op, dat de NAK vrijwel het thema 'wederkomst Christi' voor zichzelf claimde. Alsof ze het alleenrecht heeft op dit onderwerp. In mijn ogen verwart de opperste NAK-leiding dit met de wijze waarop ze dit thema exploiteert en uitvent. De NAK heeft in de afgelopen decennia namelijk bewezen, dat ze op een onnavolgbare wijze dit onderwerp tot speerpunt heeft gemaakt en dat ze dit onderwerp als een citroen heeft uitgeknepen. Het eindtijdprofiel van de NAK is tot absurde hoogten gevoerd, ondanks enkele pogingen in de afgelopen vijftien jaar de eindtijdkoorts in eigen gelederen te temperen. Dit heeft geleid tot tegenstrijdige ontwikkelingen; gas geven en tegelijkertijd afremmen... Het is ronduit onjuist, ja een aperte leugen!, dat de NAK-leiding stelt, dat de wederkomst Christi vrijwel alleen in de NAK aandacht krijgt. In andere kerken krijgt dit ook aandacht, alleen evenwichtiger en gedoseerder. Het is vaak in andere kerken meer in balans dan in vergelijking met de NAK, zodat ook andere elementen van het christelijk geloof en het evangelie tot z'n recht komen. Dat dit in de NAK achterwege blijft, is onverkort zorgelijk. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat de NAK nog steeds (helaas!) sektarische en fundamentalische tendenzen en componenten vertoont. Naar alle waarschijnlijkheid zal de NAK in de komende jaren (en mogelijk komende decennia) een moeizame oecumenische relatie (blijven) onderhouden met andere kerken... Haar eigen gecreeerde profiel - het lijkt wel een gouden kalf - staat in de weg.