NAK en de Katholiciteits Effect Rapportage

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

NAK en de Katholiciteits Effect Rapportage

Bericht door zefyr »

Bij veel (ex-nieuw)apostolischen roept het begrip katholiek waarschijnlijk negatieve gedachten op. Dit begrip wordt vaak vereenzelvigd met benepenheid, achterbaksheid en de arrogantie van de macht (van het Vaticaan). De vele problemen in de rooms-katholieke kerk, in het bijzonder in de afgelopen jaren, heeft dit denkbeeld versterkt. Niettemin is het besmeurde begrip katholiek van groot belang voor alle christenen, inclusief de apostolischen. Helaas wordt het begrip katholiek meestal (alleen) geassocieerd met de rooms-katholieke kerk, terwijl de reikwijdte van dit begrip, naar mijn mening, zich veel verder uitstrekt dan alleen de rooms-katholieke kerk. Ik ben van mening, dat christenen niet katholiek genoeg kunnen zijn. Een gebrek aan katholiciteit leidt dikwijls tot sektarisme, fundamentalisme en verdeeldheid. Het besef in een aantal kerken, ook van protestantse signatuur, in Nederland (en ook elders in Europa!) is groeiende, dat de katholiciteit van de kerk versterkt moet worden. Teneinde dit voornemen uit te voeren heeft men een zogeheten Katholiciteits Effect Rapportage (afgekort KER) samengesteld (een variant op de Milieu Effect Rapportage).

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=23402

Is de nieuwe catechismus van de NAK KER-proof...?
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: NAK en de Katholiciteits Effect Rapportage

Bericht door Diderot »

zefyr schreef:[...] Het besef in een aantal kerken, ook van protestantse signatuur, in Nederland (en ook elders in Europa!) is groeiende, dat de katholiciteit van de kerk versterkt moet worden. Teneinde dit voornemen uit te voeren heeft men een zogeheten Katholiciteits Effect Rapportage (afgekort KER) samengesteld (een variant op de Milieu Effect Rapportage).
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=23402
Is de KER zélf wel kosher?
"Het initiatief van Kamphuis kan worden gezien als nobel streven, maar zal naar mijn mening waarschijnlijk in de praktijk weinig effectief blijken. Beter kan de Synode zich richten op oecumenische initiatieven, waarbij de eigenheid van de kerken wordt gerespecteerd en het onderlinge contact gestimuleerd." (http://www.kerknieuws.nl/debat.asp?oId=183)
zefyr schreef:Is de nieuwe catechismus van de NAK KER-proof...?
Ach... dat niet, natuurlijk.
Maar... is het Christendom zélf wel 'katholiciteit-proof' ten aanzien van andere (wereld)godsdiensten? Die worden veelal weggezet als 'heil-loze' wegen...

Diderot.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: NAK en de Katholiciteits Effect Rapportage

Bericht door zefyr »

@Diderot (met of zonder puntje)

De kerk(en) is (zijn) in haar immanente gestalte (onvermijdelijk?) gebrekkig en zeker niet altijd kosher (geweest). Helaas. Het menselijk tekort laat ook in de kerk(en) zich gelden. Voor mij is de lakmoesproef of dit ter sprake gebracht mag worden (in de kerk(en)) en of de kerkleiding zich wil verantwoorden (aan degenen die zijn beschadigd) en/of zich wil verontschuldigen (aan belanghebbenden) en lering wil trekken. Vanuit dit perspectief is de NAK-leiding niet altijd geloofwaardig en waarachtig (geweest).

Het gaat in dit kader te ver om diepgaand in te gaan op de relatie kerk(en) en andere godsdiensten, religies en/of levensbeschouwingen, want het gaat in deze thread immers om de NAK en de Katholiciteits Effect Rapportage (afgekort KER). Er zijn lovende initiatieven en respectabele gebaren gemaakt door kerken, in de afgelopen decennia. Om dicht bij mijn huis te blijven, Kleurrijk Friesland timmert zeer constructief aan de weg met betrekking tot de interreligieuze dialoog. Tegelijkertijd hebben kerken andere godsdiensten en niet-christenen ernstig beschadigd en tekort gedaan.

Uit jouw reactie concludeer ik, dat jij de nieuwe NAK-catechismus niet KER-'proof' kwalificeert. Of dat natuurlijk zo is, is misschien onderwep van discussie. Je doet het namelijk (impliciet) voorkomen alsof men geen andere keus had. De nieuw NAK-catechismus is in mijn ogen het (armzalige) resultaat van pure kerkpolitiek. Dat is dan een (onweerlegbaar) feit, maar is niet op voorhand vanzelfsprekendheid en geruststellend!
Plaats reactie