impressie van een nieuw-apostolische kerkdienst

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

impressie van een nieuw-apostolische kerkdienst

Bericht door zefyr »

Vanavond heb ik na vele jaren een nieuw-apostolische kerkdienst bijgewoond. De aanleiding laat ik in het midden. Ik was diep geschokt. Na jarenlange seminars en bijscholingstrajecten voor nieuw-apostolische ambtsdragers moest ik vanavond concluderen, dat zowel de dienstleider als de overige tweede sprekers onsamenhangend predikten. Elke diepgang en diepzinnige overweging ontbrak. Het lukte deze mannenbroeders niet een hermeneutische invalshoek toe te passen. Het was alsof ik een slechte Amerikaanse B-film a la Dallas zag en hoorde. Je mist 2.000 afleveringen, maar je pakt de draad zo weer op als je aanschuift. Allemaal stereotypen; het is zo voorspelbaar en eendimensionaal. Treurig! Ik vrees, dat alle pogingen om de eloquentie te verbeteren voor deze ambtsdragers te hoog gegrepen is. Er werd nog een oproep gedaan om verdwaalde schapen terug te voeren naar de nieuw-apostolische kudde. In mijn geval zal elke poging tevergeefs zijn. 8-) Ik blijf graag verschoond van dergelijke kerkdiensten. Daarnaast bevalt de ramkoers van de NAK-leiding mij (nog steeds) niet. De liturgische vernieuwingen in de NAK maakten op mij een gekunstelde indruk. De dienstleider ontbeerde elk vermogen om met souplesse de liturgie stijlvol vorm en inhoud te geven. In zo'n situatie is het een aanfluiting! Kort en goed, ik ben er zeer verheugd over, dat ik een ex-lid ben en blijf van de NAK-NL!
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: impressie van een nieuw-apostolische kerkdienst

Bericht door ACE »

@zefyr

Een terechte concludering. Zolang de NAK lekenpredikers inzet is er geen verbetering te verwachten.
Wel herinner ik mij eenvoudige priesters dienaren (schilder, timmerman of hovenier) die indrukwekkend
konden prediken. Geen academische taal, maar die je tot diep in de ziel bewogen en je hart konden raken.
Na de duitse bezetting in de jaren 70, is dat allemaal anders geworden. Er werd een andere koers ingezet.
Dat zorgde ook voor massaal verzet bij de voorgangers. Diverse plannen werden gelanceerd.
Het fenomeen "seminar" deed zijn intrede. Onder het genot van een kop koffie en cake 'gezellig' kwaliteit verbeteren.
Niemand bekommerde zich om de inhoud. Alles was buitenkant en de vorm.

Dienen en Leidinggeven, Diakenen nieuwe stijl, Inhoudsrijke Prediking, allemaal afgeserveerd.
Resultaat is dat niemand meer let op de af te geven kwaliteit.

En het virus is inmiddels tot de hogere regionen van dienaren doorgedrongen.
Opz Kamstra is/was altijd in staat om boeiend en inhoudsrijk te prediken. Helaas, hij gaat in de rust.

Groet,
ACE
Plaats reactie