Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Bericht door zefyr »

Onder het wakend oog van districtsevangelist (sinds kort districtsoudste) Ruud Vis werd eind vorig jaar Richard Kwerreveld, die gemeentelid is van de NAK Bergen op Zoom, geinterviewd door de regionale/locale media. Deze piepkleine nieuw-apostolische gemeente handhaaft zich (voorlopig?) ondanks de (demografische ;) ) afkalving, teruglopend kerkbezoek en de (geestelijke en bestuurlijke) 'verkrotting'. Kwerreveld hoopt, dat met de publicatie van dit interview het tij een beetje kan worden gekeerd... Deze hoop is waarschijnlijk ijdele hoop, maar wel aandoenlijk.

http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzo ... zondig.ece

Het gepubliceerde interview bestaat uit drie hoofdonderdelen:

a. Het nieuw-apostolisch gemeentelid Richard Kwerreveld mijmert over de hel. Vanuit nieuw-apostolisch perspectief belicht hij dit 'brandende' vraagstuk. De nieuw-apostolische interpretatie is voor hem bevrijdend in tegenstelling tot de orthodoxe christelijke opvatting, waarmee hij ooit is geconfronteerd.

b. Districtsevangelist Ruud Vis wijdt uit over de 'kleine' verschillen tussen de NAK en andere kerken en de wereldraad van kerken, huwelijk en echtscheiding in relatie tot het ambt, ijsjes kopen en eten op zondag en de betekenis van de zondagsrust. In onderstaande enkele citaten van hem in het onderhavige interview.

"We verschillen inderdaad niet zoveel van andere kerken. Daarom willen we ook toetreden tot de wereldraad van kerken. Het verschil zit vooral in het woord apostolisch. Wij hechten veel belang aan het verkondigen van het geloof naar het voorbeeld van de apostelen uit de bijbel", zegt Vis.

Als voorbeeld van wat leven volgens de tien geboden in de praktijk betekent, noemt Vis echtscheiding. "Dat mag niet volgens de tien geboden en daarom beschouwen wij dat als een zonde. Dat wil niet zeggen dat wij gescheiden mensen uit de kerk gooien, maar je kunt dan geen voorganger in onze kerkdiensten zijn of een functie hebben als vertegenwoordiger van onze kerk naar buiten toe."

Een ander praktisch voorbeeld is de dagbesteding op zondag. "Ook bij ons is zondag een rustdag. Wij zeggen: benut die dan ook als rustdag door dingen te doen waar je door de week vanwege je werk niet aan toekomt. Dus zeggen we: kom naar de kerk en doe dingen als op familiebezoek gaan, maar wij gaan niet zover als orthodoxe protestantse kerken door te zeggen dat je niks mag. Als je met je gezin uitgaat, mag je van ons best een ijsje kopen."

Tot zover districtsevangelist Ruud Vis.

De zogenaamde 'kleine' verschillen tussen de NAK en andere kerken is een rookgordijn en misleidend, want het is niet aannemelijk te veronderstellen, dat andere kerken van mening zijn, dat het nieuw-apostolische apostelambt heilsnoodzakelijk is en de leeropvattingen omtrent de ontslapenen en navenante praktijken van vicariaatsdoop aanvaardbaar zijn. Ruud Vis spreekt een ambitie uit, die naar alle waarschijnlijkheid op drijfzand is gebaseerd. Toetreding tot de wereldraad van kerken is voorlopig niet aan de orde. De NAK NL heeft nog niet eens de status van waarnemer of gastlid bij de raad van kerken in Nederland. De Duitse nieuw-apostolische kerkgebieden zijn 'bundesweit' niet vertegenwoordigd. Vrijwel alleen op locaal en/of regionaal niveau mag men voorzichtig meedoen. In Zwitserland is het niet heel anders gesteld.

Het is treurig, dat de districtsevangelist Ruud Vis het evangelie alleen kan toepassen op en concretiseren door moralistische thema's aan te snijden, zoals huwelijk en echtscheiding in relatie tot het ambt en ijsjes kopen en eten op zondag... Het is een testimonium paupertatis!

Overigens vermoed ik, dat districtsevangelist Ruud Vis de plank misslaat over ambtsdragers die scheiden zijn. Als ik het me goed herinner is apostel Kainz (Oostenrijk) enkele jaren geleden gescheiden. Hij is nog steeds werkzaam als apostel.

c. Het informatieve deel over de NAK NL en de NAK 'worldwide' spreken voor zich. Het is wel een gemiste kans, dat districtsevangelist Ruud Vis niet de nieuwe catechismus aankaart. Te heikel?
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Bericht door ACE »

@Zefyr,
En hoe zit het met de scheiding van voorganger Bert Bos?
Groet,
ACE
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Bericht door Lmg »

@all,

Inderdaad ook Herder Bert Bos.
Nog een naam is priester voorganger Jan Aslander, en priester Gerben Douma.
De voorganger van Zutphen Herder Kuiper is eveneens een aantal jaren terug gescheiden.
Zojuist las ik het krantenartikel en denk, waar gaat dit eigenlijk over.
Een volledig onjuiste weergave van de exclusieve Nieuw-Apostolische eindtijd kerk.

Lmg
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Bericht door willempower »

@ all
Als voorbeeld van wat leven volgens de tien geboden in de praktijk betekent, noemt Vis echtscheiding. "Dat mag niet volgens de tien geboden en daarom beschouwen wij dat als een zonde. Dat wil niet zeggen dat wij gescheiden mensen uit de kerk gooien, maar je kunt dan geen voorganger in onze kerkdiensten zijn of een functie hebben als vertegenwoordiger van onze kerk naar buiten toe."
Vis weet het wel leuk te brengen maar ja , de praktijk is anders .
Hoe was dat ook al weer met de oudste uit Emmen , en met een priester die uit kerkelijk sociale reden een kind verwekte bij een zuster .

Maar goed Visje kent de tien geboden wel , je mag niet liegen .

En zelfs als je liegt wordt je niet uit de kerk gegooid , daar is Klene weer blij mee en mag nog effe in functie blijven .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Bericht door Jabob65 »

En deze Vis moet dan de nieuwe opziener worden?

Een gescheiden persoon mag geen voorganger zijn, en juist in de gemeenschap waar het vraaggesprek plaatsvindt, is een voorganger werkzaam die juist WEL gescheiden is?

Bizar.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Bericht door willempower »

@all
Toch wel raar allemaal weer deze uitspraken , in Assen word een B in hetdiaken ambt gezet , die is gescheiden omdat hij zijn vrouw mishandelde .
Dit werd keurig afgedekt door ene Voorganger Cor m die vond dat die vrouw dat welverdiende .
Deze vrouw werd later regelmatig lastig gevallen om 11 uur s,avonds door een andere dronken diaken met de fles
in de hand ,

Klagen daarover bij Cor werkt niet , want de " heren" hebben het voor het zeggen in de sekte , dames zijn ondergeschikt aan hun , 2 rangs mensen .

De kerkwoordvoerder heeft ook hier geen antwoord op . Stilte alom .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Bericht door ACE »

@all
En deze Vis moet dan de nieuwe opziener worden?

Een gescheiden persoon mag geen voorganger zijn, en juist in de gemeenschap waar het vraaggesprek plaatsvindt, is een voorganger werkzaam die juist WEL gescheiden is?

Bizar.
Het is niet nodig om via deze site de nieuwe opziener is spé te diskwalificeren. Hij doet dat zelf al via andere media!

Groet,
ACE
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Bericht door Diderot »

Ongelofelijk, dat Opz-in-spé RV de 'scheidingskaart' speelt, terwijl in dezelfde gemeente een Vg dient die gescheiden is (hoe begrijpelijk die scheiding ook was, maar dat is een ander verhaal).
Lmg schreef:De voorganger van Zutphen [...] is eveneens een aantal jaren terug gescheiden.
Die opmerking lijkt me incorrect.

Diderot.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Bericht door willempower »

@ all
Misschien een idee dit aan de kerkwoordvoerder te vragen hoe het precies zit , of is die nog steeds zoek ?
Hij is de man die het officiële kerk antwoord kan geven of staat die nog ook met de mond vol tanden ?
Ik heb hem regelmatig vragen gesteld maar blijft stil aan de overkant dan .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Het NAK-geloof volgens Ruud Vis c.s.

Bericht door Lmg »

@ Diderot,

Begin jaren 90 is Sijbe Kuipers getrouwd met Marike Heeres.
Ongeveer twee jaar later volgde de scheiding.
Ruud Vis heeft wel een uiterst gevoelig onderwerp aangesneden, want er zijn in
den lande nog veel meer aktieve gescheiden ambtsbroeders.

Lmg
Plaats reactie