treedt stamapostel Leber in 2012 af?

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

treedt stamapostel Leber in 2012 af?

Bericht door zefyr »

In Duitse nieuw-apostolische kringen wordt volop gespeculeerd over het mogelijke aftreden van stamapostel Leber in 2012, want medio volgend jaar wordt hij 65 jaar. Deze leeftijdsgrens is door stamapostel in ruste Richard Fehr in 2005 aangegrepen om z'n werkzaamheden neer te leggen en van de ambtsrust te genieten. Dit was destijds een novum in de NAK. De opvolgingskwestie van het stamapostelambt is veelal in nevelen gehuld geweest voor de doorsnee NAK'er. Achter gesloten deuren werd de zaak behandeld, want het was een zogeheten 'Chefsache'... Richard Fehr kon in 2005 op grond van het statuut van de Nieuw-Apostolische Kerk Internationaal zonder enige ruggespraak met de apostelen, districtsapostelhelpers en districtsapostelen, dus volstrekt zelfstandig, zijn opvolger aanwijzen en benoemen. Voor zover ik weet is dit statutair nog steeds mogelijk. Apostel Gerrit Sepers heeft in 2002 te Johannesburg tijdens een plenaire zitting van het internationale apostelcollege tegen deze statutaire wijziging - als enige apostel! - gestemd, tevergeefs. De grote hamvraag is of stamapostel Leber in 2012/2013 zal aftreden en zo ja, wie zijn opvolger wordt? Het is en blijft een 'Chefsache' a la Noord-Korea!
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: treedt stamapostel Leber in 2012 af?

Bericht door BakEenEi »

@zefyr

Hieronder even een overzichtje op de geboortejaren 1945 tot 1948 van de bij het Netzwerk Apostolische Geschichte geregistreerde nieuw-apostolische apostelen per december 2010:
Betrokkenen -voor zover niet eerder overleden- bereik(t)en dus vanaf 2010 de 65-jarige leeftijd..

Groet,
BakEenEi
Laatst gewijzigd door BakEenEi op wo 09 nov 2011, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Less Is More
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: treedt stamapostel Leber in 2012 af?

Bericht door zefyr »

@BakEenEi

Leuk dat je een hele rij apostelen opsomt, maar wat is je punt??? Het gaat in de onderhavige kwestie om stamapostel Leber, die in juli 2012, uiteraard Deo Volente!, 65 jaar zal worden. De opvolgingskwestie zal waarschijnlijk in 2012-2013 aan de orde zijn. De grote hamvraag is: wie zal hem dan opvolgen? Het is uiteraard ook mogelijk, dat Onze-Lieve-Heer hem inmiddels persoonlijk heeft meegedeeld, dat hij moet doorgaan...tot aan de laatste snik. :lol: De nieuw-apostolische bruidsgemeente moet toch binnenkort verenigd worden met haar hemelse bruidegom? De grote 'afval' (nieuwe-apostolische kerken stromen massaal leeg) is volop aan de gang en de tekenen van de tijd zijn alarmerend, volgens Leber & Co. De NAK in Duitsland heeft zelfs een onderneming opgericht om overbodige nieuw-apostolische kerkgebouwen 'gladjes' te kunnen verkopen onder het motto 'cash is king'. Ik probeer me in de 'logica' van deze kornuiten te verplaatsen, dus het kan maar zo dat stamapostel Leber na 2012-2013 aanblijft. :mrgreen:
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: treedt stamapostel Leber in 2012 af?

Bericht door BakEenEi »

zefyr schreef:@BakEenEi

Leuk dat je een hele rij apostelen opsomt, maar wat is je punt??? Het gaat in de onderhavige kwestie om stamapostel Leber, die in juli 2012, uiteraard Deo Volente!, 65 jaar zal worden. (...)
@all

Het was van mij hierboven een wat stuntelige poging om aan te geven wie in de "kring der apostelen" de leeftijdgenoten zijn van stamapostel Leber. Spijtig genoeg ben ik mijn routine in het werken met Excel een beetje kwijtgeraakt; anders had ik de data snel nog even in een eigen grafiekje gekinkeld. Volgens de "ambachtelijke methode" echter blijkt dat in 2013 D.Ap.Brinkmann 65 wordt evenals Ap. Werner Kühnle (die al sinds jaar en dag stad en land afreist om de op handen zijnde catechismus te promoten), in 2014 D.Ap. Klingler en D.Ap.Barnes, en in 2015 D.Ap.Kitching jr. Laatstgenoemde wordt trouwens vervroegd opgevolgd. Zie evt. de mededeling d.d. 16-10-2011: "Eind januari zal aan Districtsapostel Kitching ambtsrust worden verleend".

Wat voor stamapostel Leber vermoedelijk met het oog op de 20e juli 2012 wanneer hij 65 wordt een rol zal spelen, is:
  • wil ik doordoen totdat -in 2014- eindelijk de catechismus in drukvorm verschenen is
  • wil ikzelf beslissen wie D.Ap. Brinkmann opvolgt en wie D.Ap. Klingler
  • welke indruk maak ik naar buiten toe als ik -in tegenstelling tot St.Ap. Fehr- aanblijf
Overigens verraste het mij dat er nu ook bij de NAK U.S.A. moderniseringen plaatshebben, al blijft het "windowdressing". Zie het artikel "NAC USA will keine autokratischen Entscheidungen mehr/Kolb: „Mängel werden offensiv angegangen“ bij RELIGIONSREPORT. Grote voortrekker in dit opzicht is op het ogenblik de NAK Nordrhein-Westfalen. Andere doch enkel westerse gebiedskerken volgen, al dan niet schoorvoetend.

Wie op deze manier de ontwikkelingen in ogenschouw neemt, en zich bovendien realiseert dat men ondertussen druk doende is om -door list en bedrog- de meest kostbare kernwaarden te verkwanselen, mag zich terecht zorgen maken. Stamapostel Leber heeft zich rijk gerekend met mensen om zich heen als spindoctor Peter Johanning en "deutscher Schriftsteller und Literaturwissenschaftler" Reinhard Kiefer, én niet te vergeten de districtsapostelen Brinkmann en De Bruijn; eerstgenoemde als kille strateeg en D.Ap. De Bruijn als vaste medestander. Beter was het geweest indien hij "rijk in God" had willen worden. De "levende have" heeft het bij hem mogen (!) ontgelden.

Als ík stamapostel Leber was, vertrok ik zo gauw mogelijk... Vandaag nog!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie