zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Bericht door zefyr »

Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) heeft onlangs het onderzoeksbureau WODC opdracht gegeven onderzoek te doen naar sektes in Nederland. Ik ben benieuwd of de NAK NL ook meegenomen zal worden in de inventarisatie. In 1980 is voor het laatst in Nederland van overheidswege een dergelijke inventarisatie opgesteld. Zie verder:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek ... kten.dhtml

http://www.d66.nl/d66nl/nieuws/20110907 ... _onderzoek

Ik meen me te herinneren, dat een paar jaar geleden in Frankrijk en Duitsland een soortgelijk onderzoek is verricht. De NAK werd destijds geschaard onder de rubriek sektes. Het begrip sekte wordt in de godsdienstwetenschap als problematisch geduid.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Bericht door willempower »

@all
Misschien een goed idee om ze te tippen over deze sekte , en hoe meer zielen dit doen hoe meer vreugd.
Ik zal het zeker doen .Er is echt wat mis met het kerkelijke concentratiekamp wat zich kerk noemt .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Bericht door BakEenEi »

zefyr schreef:Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) heeft onlangs het onderzoeksbureau WODC opdracht gegeven onderzoek te doen naar sektes in Nederland. Ik ben benieuwd of de NAK NL ook meegenomen zal worden in de inventarisatie. In 1980 is voor het laatst in Nederland van overheidswege een dergelijke inventarisatie opgesteld.

(...)
@all

Zojuist besloot ik enkele schermkopieën te maken. Een kleurig resultaat...
Vraag: Wat zien wij hierboven wellicht over het hoofd dat wijst op een mogelijke sekte?!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Bericht door willempower »

@BakEenEi
Las even je eigen berichtjes na , maar ook daar twijfel je wel eens wat het is .
BakEenEi schreef:
(...)

Ondanks het kennelijke gegeven dat er zich in Arnhem financieel wanbeheer manifesteert, bestaat er bij het kerkbestuur nog niet het geringste voornemen om broeders en zusters die zich nu zorgen maken vast gerust te stellen. De usance bij het kerkbestuur om tegenover gemeenteleden nergens verantwoording over af te leggen prevaleert te allen tijde. Aangezien de internationale kerkleiding erin berust dat "gebiedskerken" in hun (financiële) doen en laten autonoom zijn, hebben de bestuursleden van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland van niemand iets te duchten, zelfs niet wanneer zielen geestelijk zijn verwond of wanneer er veel geld over de balk is gesmeten. Districtsdienaren en voorgangers laten dit gedurig maar zo gebeuren. Dit betekent dat zij liever de fouten van "hun meerderen" toedekken dan dat zij hun geweten laten spreken tegenover de zielen die zij namens God zouden verzorgen. Dergelijke verschijnselen zijn niet representatief voor een achtenswaardig kerkgenootschap doch eerder tekenend voor een verderfelijke sekte. Waarom laat ieder zich dit toch welgevallen? Zijn allen gebrainwasht?

Bron: BakEenEi op vr 15 okt 2010, 07:41
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 22.45 uur]

willempower schreef:@BakEenEi
Las even je eigen berichtjes na , maar ook daar twijfel je wel eens wat het is .

(...)
@willempower
@all

Een toepasselijke quote trouwens, uit mijn bericht op "vr 15 okt 2010, 08:41"; bijna een jaar geleden. Ik weet nog dat ik mijn ogen amper kon geloven; het was september 2010, in Arnhem, en anderen hadden hun verbazing er al over uitgesproken: een nieuwbouwruïne. Tegelijkertijd werd de bij Eimersstaete gehouden Open Dag van zaterdag 14 november 2009 nog steeds een groot succes genoemd... Intussen echter betrof het dus een enorm fiasco want ook ik kon op mijn vingers natellen dat de schade al in de vele honderdduizenden euro's moest lopen. Wat kan er in godsnaam zijn gebeurd waardoor ik hier het resultaat aantref van vermoedelijk een reeks van blunders, zo galmde het bij wijze van spreken nog dagenlang door mijn denkhoofd. Als oud-administrateur op het bureau van de Centrale Administratie bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland stond het acuut voor mij vast: als de kerkleiding dit niet goed kan uitleggen, vervalt straks nog de fiscale giftenaftrek.

Inmiddels heb ik de aanvankelijk in de gauwigheid beraamde verliezen naar boven moeten bijstellen:
BakEenEi schreef:(...)
Eén van de manieren waarop in de Nieuw-Apostolische Kerk gelovigen worden gemanipuleerd is dat de kerkleiding zich te allen tijde "het recht van agenda" voorbehoudt. Met andere woorden: er komt in een bestuursvergadering niets officieel aan de orde tenzij de kopstukken binnen dat bestuur daar vooraf hun goedkeuring aan verlenen. Verscheidene malen richtte ik mij bijvoorbeeld tot alle leden van het internationale kerkbestuur via stamapostel Leber, maar dan hield een persvoorlichter zo'n schrijven al op voorhand tegen; uiteraard op instructie van diens meerderen. In Nederland gebeurt hetzelfde. Zie het redactionele bericht op "di 21 jun 2011, 12:17" in de thread "Ja/Nee? Kirchenpräsident = 'bestuursvoorzitter' van de kerk!" Hopelijk worden wél de uitnodigingen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor aanstaande vrijdag tijdig doorgelaten want anders worden de "Godsgezanten" straks nog bij verstek veroordeeld. Naar mijn voorzichtige inschatting overigens zullen door het debacle rond de commerciële projectontwikkeling de totale offerontvangsten verloren gaan, ingekomen over een periode van vier jaar! Daar blijft het echter niet bij want de kerk zal vermoedelijk haar aanwijzing van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) verliezen.

(...)


Bron: Bericht door BakEenEi op "zo 04 sep 2011, 15:57" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"
Maar wat gebeurt er dan?! Ik had het kunnen raden: de oorverdovende stilte welke waarschijnlijk al sinds de eerste officiële werkdag na 14 november 2009 zich van zeer velen meester heeft gemaakt, houdt keihard aan - alsof de kerkleiding, bestaande uit zaligen en heiligen, onder het broeden op de gouden eieren niet moet worden gestoord. Werkelijk, ik heb nog nooit ergens zo'n bizarre wantoestand meegemaakt. Niemand ook die naar een rechtszitting toekomt om uit eigen waarneming vast te stellen hoe er uit alle macht wordt rechtgepraat wat krom is. Welnu, vind ik dan; wie zelfs niet in de benen komt door zulke alarmerende berichten, die moet vanzelf ook nóóit meer willen klagen over een of ander verrot raamkozijntje, een instortend dak of over wat dan ook. Dan kan het je dus werkelijk allemaal geen zier schelen. Eerst loopt de kerk al halfleeg, dan worden er miljoenen weggesmeten en vervolgens houd je doodgewoon een sekte over. Eigen schuld. (...)

Terugkomend op je terechte opmerking; ik herinner mij bij NAK-Observer een eerdere discussie over dit onderwerp. "Nee," zo wilde ik van mijn kant destijds er wel graag over kwijt, "de Nieuw-Apostolische Kerk is beslist géén sekte". Het spijt mij heel erg, maar inmiddels heeft het absolute tegendeel moeten blijken. Er valt met de mensen die nú bij deze kerk -van vermurwde leden (!)- aan het roer staan, geen land te bezeilen. De overheid kan maar beter snel ingrijpen.

Groet,
BakEenEi


P.S. Misschien een eye-opener...
BakEenEi schreef:(...)
Vraag: Wat zien wij hierboven wellicht over het hoofd dat wijst op een mogelijke sekte?!

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "ma 12 sep 2011, 15:19"
Met verwijzing naar het hierboven aangehaalde bericht, lijkt mij het volgende bij de Nieuw-Apostolische Kerk in toenemende mate toepasselijk:
  • "Sommige sekten voorkomen de confrontatie met strijdige doctrines door de leden zo druk te houden
    dat ze geen tijd hebben voor het lezen van enige literatuur naast de verplichte literatuur van de sekte zelf."


    Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte
Door in de samenleving "naam" te maken met "goede werken" proberen nieuw-apostolische community-ideologen machiavellisme wit te wassen.
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Bericht door BakEenEi »

@all

Zoals het in één van de vorige berichten al kleurrijk te zien is, wordt er bij de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen, de uitvalsbasis van districtsapostel Armin Brinkmann die sinds 15 mei jl. ook de bestuursvoorzitter is van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, flink aan de weg getimmerd. De internationale kerkleiding wil namelijk af van het predicaat "klassieke sekte" want dat roept ongunstige associaties op. Allerlei initiatieven in de afgelopen 10 jaar hebben er daarom toe moeten leiden dat er met name in Duitsland in dit opzicht een omslag in het denken wordt bewerkstelligd. Het ging de kerk om de erkenning, enerzijds als maatschappelijke organisatie en anderzijds ten volle als christelijke geloofsbeweging. In sommige Duitse deelstaten is men nu weliswaar opvallend uit een zeker isolement is geraakt, doch men slaagt er maar niet in om het lidmaatschap te verwerven van de "Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen in Deutschland" (ACK). Dat hangt vooral samen met de nieuw-apostolische geloofsleer welke door "andersgezinde christenen" deels als grievend wordt ervaren. Nu deze is herzien zelfs nog meer als voorheen!

Begin dit jaar gaf ik al eens aan hoe de kerkleiding in Duitsland zich vermoedelijk geplaatst heeft gezien voor een bonte verzameling aan overwegingen:
  • men wil jonge mensen voor de organisatie behouden
  • daartoe moeten zij zich met de kerk kunnen vereenzelvigen
  • de Europese Jeugddag 2009 moet voor hen "het keerpunt" worden
  • men wil af van het imago van een sekte
  • daartoe moet de kerk in Duitsland lid worden van de ACK
  • daartoe moet de kerk een oecumenisch profiel ontwikkelen
  • men wil af de controversiële kerkgeschiedenis
  • dat moet gebeuren met zo weinig mogelijk gezichtsverlies
  • men wil fouten wel erkennen maar er niet aansprakelijk voor zijn
  • daartoe moeten misstanden worden vertaald naar algemeenheden
  • men wil de ouderen voor de organisatie behouden
  • toch moet de nieuw-apostolische identiteit worden geherformuleerd
  • want anders lukt het niet met de catechismus
  • deze catechismus moet zowel intern bruikbaar zijn als voor de ACK
  • om de kerk te laten overleven moet zij het "werk Gods" belichamen
  • dat moet andersgezinde christenen zo min mogelijk aanstoot geven
  • hun scepsis kan worden weggenomen door sympathieke goede werken
  • "critici" die dit allemaal wel doorhebben zijn niet tevreden te stellen
  • kritiek kun je het best pareren door er zo mogelijk niet op in te gaan
  • ergens verantwoording voor afleggen is een taak van de kerkleiding
  • slimme woordvoerders houden de boot dan eerst nog wel een poos af

    Uit: Bericht door BakEenEi op "vr 04 feb 2011, 09:36" in de thread "Elders gelezen... "
Nu het vooralsnog niet lukt om via de ACK een méér verkieslijke status in de wacht te slepen dan die van een "Sondergemeinschaft", dendert men bij de Neuapostolische Kirche met het ingezette "charmeoffensief" nog wel voortvarend dóór, maar een voor de kerkleiding hoogst onaangename complicerende factor is inmiddels dat er onder de gemeenteleden velen zijn die zich -ook via het Internet- onverbloemd op het standpunt stellen dat de "ambtelijke top" bij het herformuleren van de geloofsleer het spoor bijster moet zijn geraakt. Bevredigende antwoorden van de zijde van de kerkleiding blijven telkens uit. Onverminderd worden de pijlen gericht op het vergroten van de naamsbekendheid:
Ondertussen laten plaatselijke kerkelijke ambtsdragers zich bij voorkeur nergens over uit, want:
  • "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!
Groet,
BakEenEi
Less Is More
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Bericht door basis »

Wat een vreselijk onoverzichtelijk geheel is het hier bovenstaande! Wat een brij!
Als we willen dat steeds minder mensen het forum gaan bezoeken, moeten we dit soort threads maken!

Over het onderwerp waar deze thread mee begon:
Ik denk niet dat de NAK thuishoort in een sekten-onderzoek.

Onder een sekte verstaan we in ons land vooral groeperingen waarin mensen...
1) door een op macht/geld belustte leider worden betoverd
2) tegen hun zin kunnen worden vastgehouden,
3) gehersenspoeld worden

Natuurlijk zijn deze 3 punten niet van toepassing op de NAK !
Alhoewel velen hier wellicht zullen beweren dat in de NAK alle 3 deze punten voorhanden zijn vind ik dat niet van objectiviteit getuigen.

Als je eerlijk bent kun je vaststellen dat
1) de meeste voorgangers, oudsten en ook apostelen binnen de NAK nog steeds gewone en vaak integere mensen zijn.
2) iedereen die dat wenst de NAK op elk moment kan verlaten en zijn/haar lidmaatschap kan beëindigen
3) je onmogelijk in één uurtje op zondag en drie kwartier op woensdag iemand kunt hersenspoelen

Allerlei enge groepjes in de marge van het religieuze leven in ons land met soms een handvol aanhangers zijn nog geen sekte...
Ik persoonlijk vind dat van alle groeperingen in ons land die tot de apostolische traditie behoren (zeker zo'n twaalf groepen en groepjes)
eigenlijk alleen de groep rondom wijlen Van der Poorten de titel sekte verdiend.

Natuurlijk is één en ander wel afhankelijk van de definitie die je hanteert van een sekte...maar in mijn ogen is de NAK geen sekte.
Het exclusiviteitsverhaal geldt voor de Roomse kerk precies zo, net als het avondmaalsverhaal ("alleen bij ons is het echt"; dat zeggen ook de roomsen).
Als je dat argument gebruikt is de Roomse kerk dus ook een sekte, waarna de conclusie gerechtvaardigd lijkt dat de kerk dan dus niet bestaat...
Want als de Roomse kerk al geen kerk is wat is dan wel een kerk?
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Bericht door Gnosis »

Basis,

Ik ben het eigenlijk wel met je eens. Ik lees deze omvangrijke beschouwingen echt niet meer en ik zie het nut er ook niet van in.
De NAK een sekte? Ik denk het niet.
Dat er weinig van overblijft, ben ik van overtuigd, de hoop en geloof die velen hadden is verdwenen en dat komt m.i. omdat God ons andere wegen laat zien, maar willen wij die andere wegen ook zien, of zijn we ziende blind?
Ik hoop dat de brs. en zrs op tijd de ogen geopend worden door alles te zien zoals het werkelijk Is. Hier is een oprecht gebed voor nodig en luisteren naar het hart.
Verder krijg ik soms het gevoel, dat hoe slechter het de NAK gaat, des te meer plezier men er in heeft, helaas, daar neem ik afstand van.
Misschien moet we leren om meer op te bouwen en positieve threads te lanceren die ons werkelijk rijker maken, delen met elkaar niet in wat we niet willen (want dan krijgen we wat we niét willen), maar waar ons hart naar uit gaat, vrede, geborgenheid, onzelfzuchtige liefde, elkaar meer als eenheid zien, en niet als afgescheiden Zijn. Dan krijgen we wat we wél willen!

Hartegroet, Gnosis HH
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Bericht door BakEenEi »

@all

What's in a name?! Daar gaat het helemaal niet om! De dikke Van Dale (twaalfde druk) zegt er overigens het volgende van:
  • sekte (v.(m.); -n of -s) [<Fr. secte], (soms met ongunstige bijbetekenis) de gezamenlijke aanhangers van een, m.n. godsdienstige, gezindheid, die op bepaalde punten afwijkt van een meer oorspronkelijke waaruit zij is voortgekomen; in de christelijke Kerken m.n. van toepassing op groeperingen die zich afsplitsen van een kerkgemeenschap op grond van afwijkende opvattingen betreffende een niet-centraal geloofspunt: een sekte stichten; de sekte der hernhutters; onder de protestanten vindt men tal van sekten;
Waar het hier wél om gaat is: wat staat de nieuw-apostolische kerkleiding nu werkelijk voor ogen? De integriteit van "hoge dienaren" is immers nogal ter discussie komen te staan! Walst men niet over gelovigen heen die zelfs op hun meest gerechtvaardigde simpele (!) vragen soms al geen antwoord krijgen? Dáár wringt eenvoudig de schoen. Terwijl iedereen door de kerkleiding wordt opgetrommeld om onder nieuw-apostolische vlag naar buiten toe in beweging te komen (muzikanten, ondernemers, gehandicapten, en noem het allemaal maar op), mag ondertussen niemand weten hoe het geld wordt besteed; mag niemand weten waarom tegenwoordig iedereen "die het doel wil bereiken" door de ambtelijke top in de organisatie getraind, (om)geschoold en betutteld (!) moet worden. Wat steekt daar nu echt achter?! Wie het antwoord op dergelijke vragen niet interesseert, is m.i. al een heel eind op weg om gehersenspoeld te zijn.
  • [1] Vijf dagen later arriveerde Ananias, de hogepriester, samen met enkele oudsten en met Tertullus, een advocaat. Ze dienden hun klacht tegen Paulus in bij de procurator. [2] Toen deze voor het gerecht geroepen was, begon Tertullus zijn requisitoir als volgt: ‘Excellentie, dat wij dankzij u in duurzame vrede leven en dat door uw vooruitziend beleid hervormingen ten gunste van het Joodse volk totstandkomen, [3] erkennen we van ganser harte, en we zijn u daarvoor veel dank verschuldigd. [4] Ik wil u echter niet langer ophouden dan nodig is, en daarom doe ik een beroep op uw welwillendheid om een ogenblik naar ons te luisteren. [5] Het is ons gebleken dat deze man een ware pest is en dat hij overal ter wereld onlusten onder de Joden veroorzaakt. Als een van de voornaamste leiders van de sekte van de Nazoreeërs [6] heeft hij zelfs een poging ondernomen om de tempel te ontwijden, waarna we hem hebben overmeesterd. [8] Dat al onze beschuldigingen juist zijn, kunt u uit zijn eigen mond vernemen als u hem ondervraagt.’ [9] De Joden steunden de aanklacht en bevestigden de juistheid ervan.

    [10] Toen de procurator Paulus toeknikte ten teken dat hij het woord mocht voeren, sprak hij als volgt: ‘Ik weet dat u al vele jaren rechtspreekt over het Joodse volk, en daarom verdedig ik mijn zaak in goed vertrouwen. [11] U kunt u ervan vergewissen dat ik pas twaalf dagen geleden naar Jeruzalem ben gegaan om daar God te aanbidden. [12] Ik heb in al die tijd nooit een debat uitgelokt of een volksoploop veroorzaakt, niet in de tempel, niet in de synagogen en ook niet elders in de stad. [13] Mijn aanklagers beschikken over geen enkel bewijs voor hun beschuldigingen. [14] Maar wel wil ik hier verklaren dat ik overeenkomstig de Weg, die zij een
    sekte noemen, de God van onze voorouders dien en dat ik geloof in alles wat in de Wet en de Profeten geschreven staat; [15] en evenals mijn aanklagers hoop en verwacht ik dat God zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen uit de dood zal doen opstaan. [16] Daarom tracht ook ik steeds mijn geweten zuiver te houden tegenover God en de mensen. (...)’

    Uit: Handelingen 24 (NBV) Zie verder: Samenzwering tegen Paulus en De aanklacht tegen Paulus en zijn verdediging voor Felix
De nieuw-apostolische kerkleiding kan bij mijn buren die benieuwd waren naar ons geloof wel met de deur in huis willen vallen, ze willen imponeren met zelfgemaakte succesverhalen op flitsende websites, waarna ook zij geacht worden om de rest van hun leven vooral te ijveren voor het vergroten van de naamsbekendheid van de Nieuw-Apostolische Kerk, doch hoezo en waarom zó?! Het punt is nu goddank: ík laat mij door al die bombarie niet (langer) van de wijs brengen... Wat mij trouwens ook bijzonder stoort is, dat in de Nieuw-Apostolische Kerk de norm wordt gelegd bij diegenen die nagenoeg alles wat ze wordt voorgeschoteld voor lief nemen. Vragenstellers vertonen normafwijkend gedrag. En wie ongeletterd is of het om andere redenen niet allemaal kan waarmaken; ach, die arme stakkers, die komen er heus wel... God zal aan hen zijn engelen beschikken. Nee, ze hoeven niet op cursus. Het zou immers tóch niet helpen. Als ze maar wél op de foto willen! Dan kunnen wij, good guys, aan de samenleving laten zien hoezeer wij met hun lot dat wij ons aantrekken -maar niet heus- begaan zijn. "Want onze God is een God van 'mannen, vastberaden helden' (lied 397), zoals wij. Dankbaar voor onze genaderijke uitverkiezing, tekenen wij met de meeste hoogachting."

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?

Bericht door BakEenEi »

@all

Wat zijn andere tekenen die, bij elkaar opgeteld (!), serieus wijzen op indoctrinatie en wat dies meer zij? Een denkfout die gemakkelijk wordt gemaakt is: afzonderlijke zaken los te zien van het geheel. In de Nieuw-Apostolische Kerk in dit echter onophoudelijk wat er gebeurt! Slechts weinigen houden er rekening mee dat er wel eens hele patronen van fundamentele misstanden en ten hemel schreiend leed zichtbaar kunnen worden indien men het zichzelf toestaat het licht eens van de andere kant te laten schijnen. Nú is het zo dat nieuw-apostolische gelovigen zich dienen te bevinden in de "lichtkegel" conform de belichtingstechniek van de kerkleiding. Wat voor de kerkleiding niet relevant is, behoort ook voor "kinderen Gods" als zodanig, dus als weinig ter zake dienend, te worden opgevat. In de praktijk betekent dit dat "hoge(re) dienaren" wel zullen beweren dat men alles aan ze mag vragen, doch dezen antwoorden vervolgens uitsluitend op vragen die er "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" voor hen toe doen. Alleen al het enkele feit dat diezelfde "hoge(re) dienaren" zichzelf níet laten controleren, door bijvoorbeeld ook een onafhankelijke Raad van Toezicht in de organisatie (wat zielen die zich onbegrepen, miskend of zelfs vertrapt zouden voelen nog enig houvast kan bieden), valt bij dit kerkgenootschap als ronduit alarmerend te duiden. Want kijk eens naar de samenhang! Men kan het allemaal prachtig verwoorden en noteren maar in Nederland komen om te beginnen de statuten al niet uit de verf! De districtsvoorgangers met hun afgedwongen gedoogsteun (!) kunnen hier tezamen immers nog geen deuk in een pakje boter slaan. In Veendam geloven (!) de mensen dat bij hen de kozijnen onvermijdelijk wegrotten en in Roden is 30 jaar lang het bijgeloof aangehangen dat het toegezegde nieuwe kerkgebouw er wel zou komen, doch alleen op Zijn tijd. Dus in 2011. En in Arnhem geloven de gelovigen misschien wel verreweg het meeste: als een appartementencomplex er daar al twee jaar lang renteloos bij staat, zijn er via de "hemelbank" (!) onder de zegen van de Allerhoogste financiële middelen beschikbaar gekomen om de leegstand te financieren. "In het naschouwen" zal het betrokkenen, ondertussen "geistlich vergewaltigt", duidelijk worden "waarom het zo moest zijn". O, heerlijk levenswoord. (...)

Een helikopterview doet wonderen...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie