God heeft humor in tegenstelling tot azijnpissers

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

God heeft humor in tegenstelling tot azijnpissers

Bericht door zefyr »

God heeft humor, anders had Hij ons niet geschapen. ;) Humor, milde spot en zelfspot schept ruimte. Bijna elke generatie brengt clowns, hofnars, komieken, stand-up comedians, grappenmakers, lolbroeken en...voort. Het is me opgevallen, dat ook onder christenen, inclusief nieuw-apostolischen, veel 'azijnpissers' voorkomen. Het lijkt soms alsof God, godsdienst, religie, geloof, gelovigen en kerk op gespannen voet staan met (weldadige) humor en zelfspot. Menig gelovige van uiteenlopende snit meent zelfs het opperwezen te moeten beschermen tegen schimpscheuten en humor; alsof God niet bestand is tegen een stootje en zichzelf niet kan redden. Elke vorm van zelfrelativering lijkt een brug te ver voor sommige gelovigen.

Jaren geleden was ik in gesprek met een zwaarmoedige gelovige, die mij de vraag stelde of ik gelovig was. Ik antwoordde: 'Ik neig soms tot het atheïsme, maar ik heb te weinig geloof om een atheïst te zijn'. Het kwartje viel niet... :o Het was voor mij duidelijk dat mijn antwoord niet voldeed aan het geijkte en verwachte patroon. Een nieuw-apostolische kennis, die nog roomser dan de paus was, vroeg ooit eens aan mij wat het verschil was tussen de NAK en de Gemeente van Apostolische Christenen (GvAC) respectievelijk Apostolische Gemeinschaft. Ik illustreerde dit aan de hand van het volgende voorbeeld: 'Tijdens het apostolisch concilie in 2000 en 2001 te Zürich vroeg een GvAC-apostel aan de stamapostel of hij even met God mocht bellen. Dit verzoek werd gehonoreerd met de kanttekening van de stamapostel dat het niet te lang mocht duren, want het internationale telefoontarief is nogal hoog. Een paar jaar later bracht de stamapostel een tegenbezoek aan deze GvAC-apostel. Na een paar uren vergaderen, diende de stamapostel het verzoek in om Onze Lieve Heer telefonisch te raadplegen. Uiteraard werd hem de telefoon aangereikt met de opmerking: "Je mag zo lang bellen als je wilt, want wij hebben een laag tarief, namelijk locaaltarief."'

Nog een grap: Onlangs overlegden de drie Personen Gods, Vader, Zoon en Heilige Geest, met elkaar in verband met een jaarlijks uitstapje. De derde Persoon Gods, de Heilige Geest, stelde voor naar Rome te gaan, waarop de andere twee riepen: "Nee, daar zijn we al zo vaak geweest.". De tweede Persoon Gods, de Zoon, steld voor naar Jeruzalem te gaan, waarop de andere twee riepen: "Nee, daar zijn we ook al zo vaak geweest.". De eerste Persoon Gods, de Vader, stelde dan maar voor naar Zürich te gaan, waarop de Heilige Geest enthousiast reageerde met de woorden: 'Fantastisch, daar ben ik nog nooit geweest.'.

Zie verder: http://www.ru.nl/onderwijs/bachelor/@75 ... en_op_het/ en http://www.sporenvangod.nl/kerkmoppen1.html
Plaats reactie