60 jaar na dato; Hoge Raad besliste ten gunste van NAK

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

60 jaar na dato; Hoge Raad besliste ten gunste van NAK

Bericht door zefyr »

Na vijf oorlogsjaren in de lage landen, voltrok zich in 1945/46 een kerkscheuring in de HAZEA. Het overgrote merendeel van de HAZEA'ers, zowel leden als ambtsdragers, koos de zijde van de toenmalige districtsapostel J.H. van Oosbree en oudste L. Slok, die in 1946 Van Oosbree opvolgde als apostel. Ongeveer 25.000 HAZEA'ers vonden onderdak in Het Apostolisch Genootschap, dat in 1951 werd opgericht. Een 'heilige rest', hooguit enkele duizenden, bleef trouw aan stamapostel J.B. Bischoff, apostel J. Jochems en districtsapostel B.F. Paasman (en vanaf 1948 districtsapostel Kamphuis). Stamapostelhelper H.F. Schlaphoff (Zuid-Afrika), districtsapostel Ernst Güttinger (aposteldistrict Zwitserland) en apostel Otto Güttinger (aposteldistrict Zwitserland) bezochten in de eerste jaren na de oorlog Nederland regelmatig teneinde met raad en daad de belangen van de gedecimeerde HAZEA te waarborgen en de rechtspositie van het internationale apostelcollege te behartigen en te vertegenwoordigen. De meeste HAZEA-lokalen/gebouwen (destijds was het lokaal of gebouw synoniem voor het verdervelijke woord kerkgebouw!) waren in handen van degenen, die apostel Slok navolgden. De strijd om de vermogensbestanddelen van de glorieuze HAZEA was losgebroken. Kort na de oorlog begonnen de juridische procedures, die zouden voortduren tot en met 1951. Tot aan het hoogste rechtscollege in het Koninkrijk der Nederlanden, de Hoge Raad, vond juridisch wapengekletter plaats. In 1951 besloot dit rechtscollege definitief ten gunste van het internationale apostelcollege (ofwel degenen, die trouw waren gebleven aan de stamapostel). De volgelingen van apostel Slok hadden het nakijken. Het juridisch eigendom van de HAZEA-kerkgebouwen, alsmede alle andere vermogensbestanddelen, viel toe aan de 'heilige rest'. Dit juridisch succes voor het internationale apostelcollege bleek een pyrrusoverwinning, want tienduizenden HAZEA'ers kozen de zijde apostel Slok en bleven volharden in hun keuze, ook na de voor hen teleurstellende uitspraak van de Hoge Raad. Terwijl de juridische kruitdampen amper waren opgetrokken, diende zich een volgend fiasco aan in de vorm van de zogenaamde 'stamapostelboodschap', dat vanaf de kerstdagen 1951 in Giessen met toenemend fanatisme werd verkondigd en gesanctioneerd (excommunicatie en suspendatie, aspirantleden en - ambtsdragers konden alleen worden verzegeld respectievelijk gewijd als ze ondubbelzinning, zonder enige reserve en volmondig de 'stamapostelboodschap' konden en wilden geloven).
bernard
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 01:13

Re: 60 jaar na dato; Hoge Raad besliste ten gunste van NAK

Bericht door bernard »

ja en zij die destijds ernstige problemen hadden met het geloven van die boodschap, werden zonder pardon geëxcommuniceerd en de
kerk uitgezet.
En dan te bedenken dat zij al in een vroeg stadium door hadden dat de boodschap een leugen bleek te zijn, wat achteraf
ook gebleken is.

Bischoff verkondigde, als er onder u Br's en Zr's zijn die dit niet geloven, zij zullen er aan de dag des Heren niet bij zijn.
Het vreemde aan deze zaak is dat men er op de dag vandaag er over denken mag wat men wil zonder dat daar consequenties aan
verbonden zijn.

En dat tig duizende Br's en Zr's hier het slachtoffer van zijn, daar zit Leber totaal niet mee.
Want als hij deze mensen alsnog zijn excuus moet aanbieden valt het het hele Naksysteem als een kaartenhuis in elkaar, want dan moet hij boete doen
voor al deze misdaden, en dat is het probleem bij de Nak, ze willen niet met de billen bloot.

Ik weet dat er een geluidsband bestaat waar apostel kuhlen in een dienst verteld hoe schandalig de Nak bij de rechter geprobeerd heeft om het VAG/GVAC
te verbieden zich apostolisch te noemen.
Enkele jaren geleden stond deze geluidsband op het internet, misschien dat Bauke deze band ook heeft?
Heel interessant om deze band eens te beluisteren.

Groet
Bernard.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 60 jaar na dato; Hoge Raad besliste ten gunste van NAK

Bericht door Tosca »

Bernard,

Binnenkort starten we een nieuw artikel op het FORUM…Stemmen uit het verleden.
Toevallig heb ik vandaag een uitgebreide CD rom (Vier stuks) ingevoegd bij de bestanden, waaronder een soort declamatie van de Jeugd in Düsseldorf, Het gaat dan ook over de scheuring van Januari 1955. Ook is daar de stem van Apostel Kamphuis te beluisteren in een mede betuiging tijdens een jeugddienst in juni 1955 .
De door jou bedoelde opname is ook aanwezig, volgens mij in meerdere versies. Kuhlen heeft het op een bepaald moment zelfs over een bedreiging van de kant Friedrich Bischoff richting Kuhlen. Kuhlen was aanvankelijk helemaal niet van plan zijn ambt van Stamapostel terug te geven, de bedreiging trok hem echter over de streep, Kuhlen wist heel goed wat voor vlees hij met Friedrich Bischoff in de kuip had. Dat was niet best!! Ik kom hier binnenkort op terug

Groet, Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
bernard
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 01:13

Re: 60 jaar na dato; Hoge Raad besliste ten gunste van NAK

Bericht door bernard »

Bauke

leuk om te lezen dat er bestanden zijn waar de stem van Apostel kamphuis te beluisteren is.
Ik weet dat mijn ouders hem heel graag mochten, zij spraken veel over hem en vertelde vaak dat als hij dienst had gehouden in onze gemeente,
na de dienst altijd ( of vaak ) bij ons thuis kwam eten.
Dat dit destijds veel jaloezie onder Br's en Zr's bracht kan je wel begrijpen.

Mijn moeder vertelde mij, toen hij weer eens bij ons thuis was en vroeg waar is de baby ? ze antwoordde, in de stal in de kinderwagen ! waarop hij zei,
waarom ook niet? jezus is in een stal geboren, kan hij er wel in slapen.

Ik ben nog door deze Apostel verzegeld, dus best wel interessant voor mij om zijn stem eens te mogen horen.

jammer dat mijn ouders toch Stamapostel Bischoff nagevolgd zijn, ik denk dat mijn jeugdtijd destijds dan wel wat soepeler zou zijn verlopen.
Ze moesten eens weten dat ik nu lid ben van het VAG !

Groet
Bernard
Plaats reactie