Het apostolische werk in Nederland van dr M.J. Tang

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Het apostolische werk in Nederland van dr M.J. Tang

Bericht door zefyr »

In 1982 promoveerde M.J. Tang, volgend jaar alweer 30 jaar geleden. Het onderwerp van zijn dissertatie ging over het apostolische werk in Nederland. Ik ben heel benieuwd welke invloed dit baanbrekende boek op u heeft gehad. Langs welke weg werd u geinformeerd over het bestaan van dit boek? Sinds wanneer kent u dit boek? Hoe werd in uw nieuw-apostolische gemeente gereageerd op dit boek?
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Het apostolische werk in Nederland van dr M.J. Tang

Bericht door Jabob65 »

@zefyr, 1982, was dat niet zo'n beetje het hoogtepunt in het fanatisme van NAK Nederland, ook het eerste jaar dat de nieuw-apostolische betweters het idee hadden gekregen om de dwalende Maltese medemens het evangelie te brengen? (we have living Apostles...), en die mensen maar vriendelijk lachen, en wat meewarig kijken.

Maar goed, over het boek van Tang heb ik nooit iets gehoord, pas later toen er NAK gerelateerde internetsites kwamen.

Het zal wel een verboden boek geweest zijn?
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Het apostolische werk in Nederland van dr M.J. Tang

Bericht door ACE »

@zefyr

Ik herinner mij destijds een jeugdbijeenkomst in het district Arnhem waar de jeugdleiders Dick Koldenhof en Cees Oort een
boeiende lezing hielden over verderfelijke lectuur en manuscripten van dubieuze aard.
Zonder man en paard te noemen, werden wij geleid over de weiden van verwarring, vragen en onduidelijkheden.
Op mijn vraag of misschien de Nieuwe Revu, De Lach, Panorama, Playboy, Ik Jan Cremer werd bedoeld, werd ontkennend geantwoord.
Ja maar wat dan wel? Slap antwoord, moesten we zelf uitzoeken.
Snap het wel. Als de bedoelde lectuur zou worden geduid, zou de jeugd daar weleens naar grijpen. Afijn het ging dus om het boek van Tang.
Het boek van Tang heb ik zo'n vijf jaar later gelezen en was voor mij een eye-opener!
Maar gevangen in de Apostolische dogma's en verhoudingen, deed ik er niets mee.
Das nu 180% anders. Ook het boekwerk van Edwin Diersmann 'Aan de vruchten zal men ze herkennen..'
was een getrouwe weergave van het verleden van de NAK. Brrr....
Dat werd nogeens versterkt door al het historisch materiaal dat via internet beschikbaar is.
In de top van de kerk is nog niets veranderd. Er wordt nog steeds gewerkt aan een RIJK dat wel/niet van deze aarde is.
Griezelig sektarisch, dat wel ...

Groet, ACE
Plaats reactie