nieuw-apostolischen zijn Gods uitverkoren volk-niet de Joden

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: nieuw-apostolischen zijn Gods uitverkoren volk-niet de Joden

Bericht door Criticus »

Jabob65 schreef:@criticus, ik kan me voorstellen dat Zefyr wel weet dat dit vroeger zo gesteld was maar er toch van opkijkt dat men dit, anno 2011, nog steeds als waarheid ziet?
Dit blijkt niet uit de manier waarop het gebracht wordt.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: nieuw-apostolischen zijn Gods uitverkoren volk-niet de Joden

Bericht door zefyr »

@Criticus & Jakob65

Ik was er en ben er nog steeds verbaasd over, ja zelfs verbijsterd!, dat in 2011 de zogeheten vervangingstheologie in de NAK wordt aangehangen. Alsof er geen theologie na Auschwitz heeft bestaan respectievelijk bestaat... Ik schrijf dit o.a. toe aan de enorme theologische ondeskundigheid van nieuw-apostolische ambtsdragers, ondanks het feit dat in de afgelopen jaren seminars voor ambtsdragers worden gehouden. Waarschijnlijk heeft de onderhavige en gewraakte dienstleider amper of niet in de gaten welke theologische implicaties door zijn prediking wordt opgeroepen. Ik heb het sterke vermoeden, dat de NAK-leiding (stilzwijgend?) de vervangingstheologie nog steeds aanhangt. Ook dit is een uiting van nieuw-apostolische kerkpolitiek!
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: nieuw-apostolischen zijn Gods uitverkoren volk-niet de Joden

Bericht door Criticus »

zefyr schreef:enorme theologische ondeskundigheid van nieuw-apostolische ambtsdragers
Och, in de tijd dat de NAK nog zondagmiddagdiensten had, heb ik 's ochtends wel eens gehoord dat het "Vader vergeeft het hun, want ze weten niet wat ze doen" sloeg op allen die deel uitmaakten van het veroordelen en ter dood brengen van Jezus, en 's middags werd door een andere priester verkondigd dat dit alléén sloeg op de soldaten die de taak uitvoerden.

Toen ik dit met de voorganger probeerde te bespreken had hij het erover dat meningen kunnen verschillen; op mijn opmerking dat het toch de heilige geest is die spreekt heeft hij, behalve met een glimlach, niet meer gereageerd.

Topic-opener, wie heeft de betreffende dienst eigenlijk geleid?
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: nieuw-apostolischen zijn Gods uitverkoren volk-niet de Joden

Bericht door Jabob65 »

@zefyr, ja, dat doen ze nog steeds, in feite hoeft een nieuw-apostolische maar een paar regeltjes uit zijn hoofd te leren:

- God heeft de aarde geschapen, en ook de mensen
- Het was de bedoeling dat het paradijselijk zou zijn
- De mens kreeg wel een vrije wil
- Omdat te testen mochten ze één dingetje niet
- En juist dat deden ze!
- Toen was het uit met de pret

Dat was het begin.

Daarna gaat het als volgt:

- Nadat God, op een paar mensen na, zo'n beetje de gehele mensheid heeft uitgemoord
- Wil hij het toch weer goedmaken (God is louter goedertierenheid)
- En verkiest een volk
- Maar om allerlei redenen willen ze niet
- Ze wijzen zelfs Zijn Zoon af

Dan het sluitstuk:

- Omdat de Joden niet wilden
- Moet God weer een nieuw volk kiezen
- Dat zijn de nieuw-apostolischen
- Op x moment komt Jezus op aarde om de nieuw-apostolischen op te halen
- Die gaan dan een bruiloftsfeest vieren, dat feest duurt 3,5 jaar
- Op de aarde is er dan de bloedbruiloft (ook gezellig)
- Dan wordt de duivel (die volgens herder Yntema net als een leeuw zijn prooi behoedzaam besluipt) 1000 jaar vastgebonden
- In die 1000 jaar gaan de nieuw-apostolischen als Koningen en Priesters het geloof verkondigen
- Dan wordt de duivel nog één keer losgelaten
- En als zand in de zee zal het aantal zijn die weer de verkeerde keuze maakt (daar ben ik dus één van en ik heb het mijn moeder vast verteld)
- En dan komt het eindgericht en de nieuwe hemel en aarde.

Samen met mijn mede forummers zullen wij dan voor eeuwig branden in de hel.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: nieuw-apostolischen zijn Gods uitverkoren volk-niet de Joden

Bericht door Jabob65 »

Benedictus schreef over dit onderwerp nog het volgende:

Het joodse volk als zodanig heeft Jezus niet veroordeeld

Deze bewering van Benedictus XVI in het tweede deel van zijn Jezusboek heeft reeds veel inkt doen vloeien, zelfs voor het in de boekenwinkel lag. Wat staat juist in de tekst?

Op de bladzijden over het “proces” van Jezus, spreekt Benedictus XVI niet over het “proces” ten overstaan van Kaïfas, maar over “ondervraging”. De Paus toont dat ze uitloopt op de overdracht aan de Romeinse macht, omdat de aanklacht gericht was tegen het opeisen van het koningschap: “Het opeisen van het Messiaanse koningschap was een politiek misdrijf dat moest bestraft worden door het Romeinse gerecht”.

Wie heeft dus aangedrongen op de ter dood veroordeling van Jezus? vraagt de Paus zich af. Hij antwoordt vooreerst dat het volgens Johannes eenvoudigweg de “Joden” zijn. Doch deze uitdrukking “wijst” bij Johannes “helemaal niet – zoals de moderne lezer geneigd is te interpreteren – op het volk van Israël als zodanig, en ze is nog minder ‘racistisch’ van aard”.

“Tenslotte was Johannes een Israëliet, zoals Jezus en al de Zijnen. De eerste gemeenschap was in haar geheel samengesteld uit Israëlieten. Bij Johannes heeft deze uitdrukking een precieze en strikt beperkte betekenis: zij verwijst naar de aristocratie van de Tempel. Zo wordt in het vierde Evangelie de kring van hen die beschuldigen en Jezus’ dood willen, precies en duidelijk begrenzend beschreven: het gaat namelijk om de aristocratie van de Tempel – doch ook niet zonder uitzonderingen, zoals de vermelding van Nikodemus doet begrijpen 1 .”

De Paus doet vervolgens opmerken dat de kring van hen die beschuldigen, bij de heilige Marcus uitgebreid wordt tot de “massa”, “ochlos” (“gepeupel”), in ieder geval “niet het ‘volk’ der Joden als zodanig”: “het gaat om degenen die Barabbas verdedigen en zich voor zijn vrijlating verzameld hebben; als rebel in een opstand tegen de Romeinse macht, kon hij natuurlijk rekenen op een zeker aantal sympathisanten”.

Een ander deel van het volk bleef onzichtbaar: “zij die in Jezus geloofden en angst hadden, bleven verborgen; zo was de stem van het volk waarop het Romeinse recht rekende, eenzijdig vertegenwoordigd”.

“Bij Marcus speelt naast de “Joden”, namelijk de gezaghebbende priesterlijke kringen, het “ochlos”, de aanhangers van Barabbas, ook een rol, doch niet het Joodse volk als zodanig”, vat de Paus samen.

Benedictus XVI merkt op dat Matteüs het begrip “ochlos” verruimt door “heel” het volk te schrijven, doch dat men dit juist moet lezen. Bij de aanroeping van het “bloed” – “Zijn bloed kome over ons” – merkt hij op dat het bloed voor Matteüs “geen vervloeking is, doch verlossing, heil”. Het is geen bloed dat “tegen” iemand “vergoten” wordt, “het is het vergoten bloed ‘voor’ velen”.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: nieuw-apostolischen zijn Gods uitverkoren volk-niet de Joden

Bericht door Criticus »

Een bericht wat de topic-opener wellicht is ontgaan:
Criticus schreef:Topic-opener, wie heeft de betreffende dienst eigenlijk geleid?
Plaats reactie