overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Bericht door basis »

Uit verschillende bronnen begrijp ik dat de districtsvoorgangers een bepaald soort verantwoordelijkheid hebben t.a.v. de jaarrekening.

Kan iemand kort en bondig, zo mogelijk zakelijk ;) aan mij vertellen hoe dat precies werkt?

En is dat een puur cosmetisch iets of werkelijke (mede-)veranwoordelijkheid?
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Bericht door BakEenEi »

basis schreef:Uit verschillende bronnen begrijp ik dat de districtsvoorgangers een bepaald soort verantwoordelijkheid hebben t.a.v. de jaarrekening.

Kan iemand kort en bondig, zo mogelijk zakelijk ;) aan mij vertellen hoe dat precies werkt?

En is dat een puur cosmetisch iets of werkelijke (mede-)veranwoordelijkheid?
@basis

Het meest informatief is de Open Brief die ik schreef. Zie hiervoor: viewtopic.php?f=20&t=428&p=1076#p1076.

Zie voor de eerder bedoelde systeemfouten: mijn bericht "Re: Levend geloof" op di 11 jan 2011, 20:00 in de thread Praktisch apostolisch-zijn/Levend geloof.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Bericht door ACE »

@BEE

Juridisch hebben de districtvoorgangers die statutair geen deel uitmaken van het Bestuur, geen enkele verantwoordelijkheid.
Dus zijn ze ook niet aansprakelijk voor de bedrijfsgang. Het functioneren van zulke 'non-executives' is zuiver symbolisch bedoeld en is
rechtsbescherming niet van toepassing.
Wel zijn ze verantwoordelijk voor de ceremoniele taken gekoppeld aan het ambt. Dus functioneel vallen ze wel onder
verantwoordelijkheid van de NAK.
Omdat het ook nog allemaal pro deo gebeurt, is er ook geen inspanningsverplichting die juridisch kan worden afgedwongen.

Binnen de NAK maak je kans op een dergelijk ambt als ere baantje voor een omhooggevallen 'dienaar'
die "likt naar boven en schopt naar beneden".

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Bericht door willempower »

@all
Verbaast me echt allemaal wat hier gebeurt en kan en waarom ?
Welk doel stellen ze zich eigenlijk en door wie ingeven om zo te stelen en jatten van geld , mensen te beroven van offergeld en dat alles in de naam van de Heer (bijgenaamd Leber ) .
Dat ze waarschijnlijk hun anbi status verliezen maakt ze niks , rechtszaken verliezen maakt theoloog niks uit .
Zijn eigen zoon opofferd maakt ook niks voor theoloog ,en zijn zoon opzadeld met zijn Oostenrijkse project.
Deze man zou in een gesticht moeten worden opgenomen .
Heb een uitgebreid gesprek gehad met iemand die binnen het Nederlandse kerken een hoge positie heeft en deze wist binnen 5 minuten dat dit stinkt en stinkt allemaal .
Maar theoloog gaat door met vernietigen van deze kerk en een ieder die invloed zou kunnen hebben om dit af te stoppen is een een angsthaas want stel je voor dat Theo met zijn macht hem het zwijgen laat opleggen .
Ik heb het al eens uitgebreid gemeld hier Theoloog gaat over lijken .
Wat voor een smerige rol speelt Leber hierin, wil die weer een Bentley en Ferrari erbij ?
Kerkslaven blijf maar offeren hoor .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Bericht door BakEenEi »

ACE schreef:@BEE

Juridisch hebben de districtvoorgangers die statutair geen deel uitmaken van het Bestuur, geen enkele verantwoordelijkheid.
Dus zijn ze ook niet aansprakelijk voor de bedrijfsgang. Het functioneren van zulke 'non-executives' is zuiver symbolisch bedoeld en is
rechtsbescherming niet van toepassing.

(...)
@ACE

Dit ligt tóch duidelijk genuanceerder, meen ik. De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland kent immers drie organen, waaronder "de landelijke vergadering" die onder meer gaat over de besluitvorming over de jaarrekening en het verlenen van décharge aan het bestuur. Juist de districtsvoorgangers maken deel uit van dit "bestuursorgaan". Zie ook mijn "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers" op "ma 15 nov 2010, 22:11". In feite dient "de landelijke vergadering" te fungeren als een college van toezicht. Het wordt tijd dat alle betrokkenen zich dat eens terdege gaan realiseren!

Ik zie beslist "de vrijblijvendheid" niet in van de verantwoordelijkheden die men vanuit "de landelijke vergadering" heeft waar te maken...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Bericht door willempower »

@all
Citaat Dit ligt tóch duidelijk genuanceerder, meen ik. De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland kent immers drie organen, waaronder "de landelijke vergadering" die onder meer gaat over de besluitvorming over de jaarrekening en het verlenen van décharge aan het bestuur. Juist de districtsvoorgangers maken deel uit van dit "bestuursorgaan". Zie ook mijn "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers" op "ma 15 nov 2010, 22:11". In feite dient "de landelijke vergadering" te fungeren als een college van toezicht. Het wordt tijd dat alle betrokkenen zich dat eens terdege gaan realiseren!

Ik zie beslist "de vrijblijvendheid" niet in van de verantwoordelijkheden die men vanuit "de landelijke vergadering" heeft waar te maken...

Heel simpel toch je spreekt Theoloog toch niet tegen , einde carrière zie bovenstaand stuk van me .
Einde kerk en sociale contacten , en Theo weet je te vinden en zal je leven verder verpesten .
Voorbeelden genoeg .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Bericht door BakEenEi »

willempower schreef:@all

(...)
Heel simpel toch je spreekt Theoloog toch niet tegen , einde carrière zie bovenstaand stuk van me .
Einde kerk en sociale contacten , en Theo weet je te vinden en zal je leven verder verpesten .
Voorbeelden genoeg .
@willempower

Ook ik ben natuurlijk bij de nieuw-apostolische kerkleiding in ongenade gevallen. Maar ja, ik pas nu eenmaal niet in het aangereikte keurslijf. Ik ben niet van mijn geloof afgevallen, maar wél van het bijgeloof dat mij gedurig werd aangepraat...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Bericht door ACE »

@basis

Ik had mijn antwoord aan jouw moeten richten - excuus.

@BEE

De NAK heeft diverse symbolische processen om toch maar vooral te benadrukken dat de Districtsdienaren betrokken zijn bij het
instituut. Het is te vergelijken met een ledenvergadering. Je mag stemmen, dat recht heb je, maar je bent niet verantwoordelijk.
Alles is erop gericht dat besluitvorming democratisch geschiedt (voor de buitenwacht).
Juridisch was de NAK-nl al geheel opgedoekt, echter vanwege de rechtzaak moest opnieuw een entiteit worden ingericht.
Dientengevolge kon er een bestuursaansprakelijkheidsverzekering worden afgesloten voor de 'top'!

Cosmetisch, symbolisch, pragmatisch, ceremonieel (..) Noem het wat je wilt, het is allemaal voor de kat z'n viool, want uiteindelijk
bepaalt het Dagelijkse Bestuur -in bilateraaltjes- wat er gebeurt. Het DB kan ieder besluit overrulen als de noodzaak er daartoe is.
Bovendien vindt er geen enkele toetsing plaats met interne kaders en business ethics. Een RvT zou het DB daarop moeten controleren en
corrigeren. Afijn, we weten dat die RvT alleen een symbolische rol vervult en bovendien uit dezelfde personen bestaat.
Zo bevuil je je eigen nest!

Kortom, 'verdeel en heers' is het credo. Degene die die kunst geheel verstaat is TdB.
PK gaat op een andere toer. Een huidig charme offensief -in groot en klein verband- en maar roepen dat G Sepers eigenlijk niet weg had
gehoeven, terwijl hij destijds de grote animator was! Hoe hypocriet kun je zijn!

Als er wel iets moet gebeuren in 'Huis van Amersfoort' is de geldwisselaars eruit meppen en het met bezemen keren. Van boven tot onder.
AB zal er nog een flinke klus aan hebben.

Groet, ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Bericht door BakEenEi »

@ACE

Zoals je het nu uiteen hebt gezet, begrijp ik wat je bedoelt: alleen "de echte" bestuursleden trekken aan alle touwtjes en betrokkenen claimen die rol voor zichzelf waarschijnlijk ook nadrukkelijk. Als er niet al (in 2009) door de internationale kerkleiding vanachter de coulissen werd ingegrepen (waar ikzelf nog steeds rekening mee houd), zouden het bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nu districtsapostel De Bruijn zijn, tezamen met apostel Peter Klene en opziener Kamstra. Ik vrees echter dat in juridisch opzicht de districtsvoorgangers zich ten onrechte door hun bestuurders laten intimideren. Het is te gek voor woorden hoe Peter Klene op 8 juni 2009 "eigenmachtig" het startsein kon geven voor alle zakelijke ellende die wij nu onder ogen moeten zien. Natuurlijk: hij werd daarin gesteund door districtsapostel De Bruijn. Vanuit Nordrhein-Westfalen zullen de miljoenenverliezen straks wel prachtig cosmetisch worden weggewerkt, "want in de Nieuw-Apostolische Kerk worden er misschien wel fouten gemaakt, doch officieel niet door bestuurders". Fouten door "Godsgezanten" worden tot elke prijs afgedekt - daar zal het wel weer (!) op uitdraaien, verwacht ik. Het ergste hieraan is voor mij dat het lijkt alsof de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland uitsluitend nog bestaat uit slapend actieve leden. Het is toch verschrikkelijk hoe óók kerkelijke ambtsdragers overal (angstvallig) het zwijgen toe doen! Niemand schijnt zich van enige morele (!) mede-verantwoordelijkheid bewust te willen zijn. Deze onverschilligheid en zo'n laconieke opstelling zijn echter doodgravers van het geloof, zoals het ons vroeger al werd geleerd. Het is treurig in het kwadraat om dit zo te moeten constateren! Men laat zich vermurwen.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft

Bericht door BakEenEi »

@all

Sinds vanaf de ambtsperiode van stamapostel Urwyler ieders "eigen verantwoording" in de Nieuw-Apostolische Kerk méér werd geëerbiedigd, werd de betekenis die daaraan werd gehecht later door de kerkleiding en vooral nu onder stamapostel Leber toch weer sterk ingeperkt, zo is mijn stellige indruk. Ikzelf heb "de ontwikkelingen" gedurende de laatste 30 jaar in elk geval aandachtig gevolgd en het is voor mij duidelijk hoe de accenten vanuit de kerkleiding op het ogenblik worden verlegd. Het gaat met deze ontwikkelingen de verkeerde kant op want gelovigen worden ingekapseld in een denkwereld, waarbij ieders persoonlijke betrekkingen naar de samenleving toe meer en meer vanuit de kerk zullen worden geregisseerd. Dit gebeurt trouwens met name ook in Amerikaanse kerken die juist daardoor een sterke groei te zien geven. Carrière maak je dus voortaan in de kerk en lukt het niet in een geestelijke bediening, dan staan er daarnaast nog wel tientallen andere vacatures open waarin mensen al hun gaven en krachten "aan God mogen aanbieden". Dit zal per saldo de nieuwe boodschap voor de eindtijd zijn, waarmee districtsapostel Brinkmann nieuw-apostolisch Nederland dat nu hulpeloos bij de pakken neerzit, binnenkort hoopt te verblijden!

De Nieuw-Apostolische Kerk heeft namelijk een unieke boodschap voor de wereld; die gedachte althans zal de doelgroep met hoge verwachtingen moeten willen omarmen. In de aanloopfase zal ieder zich vertrouwd dienen te maken met de herziene geloofsleer, waarna de zendingsopdracht aan de hand van spraakmakende voorbeelden van "goede werken" met het nodige elan op het thuisfront kan worden uitgedragen. Het zal in emotioneel opzicht voor "deelnemers" heel moeilijk worden om zich van zo'n allesomvattende activiteitengemeenschap eventueel ooit los te maken. Ik vind deze hele ideologie (!) een uiterst ongezonde zaak want de autoritaire machtigen zullen nóg machtiger worden, en fouten die ze maken worden tot elke prijs afgedekt. Uiteraard staat het allen vrij volledig in zo'n vreselijke ideologie op te gaan...

Groet,
BakEenEi
Laatst gewijzigd door BakEenEi op za 22 jan 2011, 13:32, 6 keer totaal gewijzigd.
Less Is More
Plaats reactie