Financieel gesjoemel door...

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Financieel gesjoemel door...

Bericht door zefyr »

Trouw publiceerde vrijdag 10 december 2010 een artikel over de fraudeleuze familie Allart, die een vooraanstaande positie innam in de Beréa-beweging (een stroming binnen de pinkster- en/of evangelische beweging in Nederland). Zie verder:

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... _zak_.html

Het behoort tot het Algemeen Menselijk Patroon (respectievelijk Tekort), dat men in sommige situaties er niet voor terugdeinst (op een geraffineerde wijze) een greep in de kas te doen. Dit fenomeen doet zich voor zowel in de plaatselijke vishengelvereniging als in een beurgsgenoteerde internationale onderneming en kerkgemeenschappen. De afdeling 'forensische accountancy' van menig (groot) accountantskantoor draait op volle toeren onder het motto 'follow the money'. Op de achtergrond klinkt zachtjes het liedje 'Money, money, money' van de legendarische Zweedse popgroep ABBA.

Wat opvalt bij de christelijke groepering Beréa is, dat een kleine kliek aan de touwtjes trekt. De leiding presenteert zichzelf als gezalfden des Heren, die men niet mag aanraken of confronteren met kritische vragen. Er is een groot gebrek aan (financiële) transparantie en scheiding der machten (veelal zijn bestuurlijke, organisatorische, financiële en geestelijke verantwoordelijkheden vermengt en in de handen gelegd van een leider of een beperkt aantal lieden). Megalomane projecten worden uit de grond gestampt met de rijke belofte van mooie rendementen. De leden weten amper hoe de vlag er financieel bijhangt, totdat het te laat is. De leiding vertikt het verantwoording af te leggen. Ze worden uiteindelijk door de rechter tot de orde geroepen en veroordeeld. En de gemeenteleden zijn zwaar beschadigd en een illusie armer.

Bovenstaand treurig voorbeeld doet mij denken aan een ander kerkgenootschap, die u ook wel zult kennen...
ATTA
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 17:48

Re: Financieel gesjoemel door...

Bericht door ATTA »

@zefyr

Als ik uw onderstaande verhaal projecteer op de NAK, dan heb ik -als niet ingelezene op dit soms treurige forum- behoefte aan duiding. U mag zich, met uw prettige schrijfstijl, desgwenst voorzien van een lardering hier- en daar, gerust door mij van harte uitgenodigd voelen deze duiding voor uw rekening te nemen. Dat zou een prettige koerswijziging zijn.
Plaats reactie