Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door BakEenEi op wo 08 dec 2010, 22:06

Bericht door SYSOP »

Re: Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?
door BakEenEi op wo 08 dec 2010, 22:06
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Jabob65 schreef:@Basis, ergens heb ik ook wel het gevoel dat Peter Klene integer is, maar de bewuste brief heeft mij wel doen twijfelen, ik vind het uiterst merkwaardig dat hij De Bruijn weg zet als een wat naïeve man die vanuit vertrouwen en behulpzaamheid betrokken is geraakt bij een OG project terwijl dat niet de waarheid is, persoonlijk vind ik de projectie niet verstandig. De Bruijn is geen slachtoffer maar als bestuurder a) verantwoordelijk voor het OG project enerzijds en b) kan hij het als bestuurder van de NAK niet maken om OOK in privé betrokken te zijn bij een OG project, samen met iemand die bij de NAK BV in dienst is.

(..)
@Jabob65

Spijtig genoeg is er met die circulaire (Santpoort, 21 februari 2010) toch nog méér mis dan op het eerste gezicht al het geval bleek te zijn... De schrijver ervan heeft de zaken kwalijk verdraaid zodat de lezers een verkeerde voorstelling van zaken werd gegeven. Een en ander zal naar mijn inschatting de nodige gevolgen krijgen.

Groet,
BakEenEi
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door bernard op wo 08 dec 2010, 22:25

Bericht door SYSOP »

Re: Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?
door bernard op wo 08 dec 2010, 22:25
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

@all

Beste mensen wat twijfelen jullie toch.
Zingen wij niet in een van onze liederen, Waar apostelen staan breekt Gods geest zich baan, en worden alle dingen nieuw gemaakt ?
Dus dat de Nak één van van de vele wegen is die tot God leiden, is vanaf afgelopen zondag door deze apostel nieuw gemaakt. 8-)

Wat ik hier nou zo leuk aan vind, is dat leber nu in z'n hemd staat, door gezegd te hebben dat alleen Nakkers kinderen Gods zijn.
Ben benieuwd hoe lang Klene nog mag uitwerken voordat hij zich mag melden op het arbeidsbureau,( arme jongen hij meende het toch zo goed ) :(

Groet
Bernard.
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

basis op wo 08 dec 2010, 22:33

Bericht door SYSOP »

Re: Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?
door basis op wo 08 dec 2010, 22:33
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ik heb via deze site én door gesprekken met enkele mensen die terzake kundig zijn mij geprobeerd te verdiepen in de hele situatie rondom die Eimerstate, Ronald Rohn en de Zwitserse vakantiehuisjes....
Brief van Klene en andere bewijsstukken zijn mij bekend en ik heb best moeite met het juist interpreteren en uit elkaar houden van de diverse zaken die door elkaar spelen.
Er word over enorme bedragen aan offergelden gesproken die verdwenen zouden zijn en over NAK-gebouwen waar beslag op ligt...

Er is een bekend NAK-lied, waarin een strofe voorkomt: "nog niet de helft is mij toen verteld..."
Ik hoop maar dat dit niet voor deze hele kwestie geldt.

Inmiddels zwijgt de kerkleiding terwijl die natuurlijk ook wel weet dat vele broeders en zusters het internet regelmatig bezoeken.
Ik weet niet wat beter is: Dit stilzwijgen vanuit de kerkleiding of een duidelijke brief na afloop van de diensten voor te lezen waarin kort en bondig de situatie wordt geschetst en uit de doeken wordt gedaan wat er eventueel kan gebeuren.
Het kader heeft blijkbaar besloten tot het 1e; het zwijgen.

Zou de ziekte van Apostel de Bruin gerelateerd zijn aan dit alles of heeft ie gewoon een kou te pakken?

Hedenavond in 't gebouw toch weer een mooie dienst beleefd en ik moet zeggen al waren we maar met een kleine schare van 20 mensen; er was echt 'n gemeenschapsgevoel.
Ik merk op dat er ook gewoon geofferd wordt, ik doe dat zelf ook en geloof nog steeds als ik iets in het offerblok gooi dat God de offeraar zegent (ouderwets hè?!) en ik ervaar dat ook gewoon in mijn dagelijks leven zo. Mocht de NAK-leiding met dit geld verkeerde dingen doen of hebben gedaan dan is dat op hun verantwoording, ik zou het intreurig vinden en ook wel schandalig maar vanaf het moment dat ik het in het offerblok doe is het niet meer van mij... Voor mij heeft het als (eind-)bestemming: het Godswerk.
Daar eindigt mijn verantwoording over dat aardse slijk. Wat de kerk er vervolgens mee doet is natuurlijk voor háár verantwoording.

Overigens is het in ons land nog altijd zo dat je pas schuldig bent als de rechter je heeft veroordeelt en de (meeste) media houden zich in dit soort zaken ook aan een erecode:
ze spreken over de "vermoedelijke dader" of over de "verdachte" i.p.v. over de dader.

Ik vind het wel opmerkelijk dat als het werkelijk allemaal zo erg is als wordt beweerd dat dan de pers er niet boven op zit? In het huidige tijdsgewricht zijn de media er over het algemeen als de kippen bij om (met name waar het religie betreft) met de beschuldigende vinger te wijzen.
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door BakEenEi op wo 08 dec 2010, 22:54

Bericht door SYSOP »

Re: Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?
door BakEenEi op wo 08 dec 2010, 22:54
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
basis schreef:Ik heb via deze site én door gesprekken met enkele mensen die terzake kundig zijn mij geprobeerd te verdiepen in de hele situatie rondom die Eimerstate, Ronald Rohn en de Zwitserse vakantiehuisjes....
Brief van Klene en andere bewijsstukken zijn mij bekend en ik heb best moeite met het juist interpreteren en uit elkaar houden van de diverse zaken die door elkaar spelen.
Er word over enorme bedragen aan offergelden gesproken die verdwenen zouden zijn en over NAK-gebouwen waar beslag op ligt...

(...)
Het kader heeft blijkbaar besloten tot het 1e; het zwijgen.

Zou de ziekte van Apostel de Bruin gerelateerd zijn aan dit alles of heeft ie gewoon een kou te pakken?

(...)

Ik vind het wel opmerkelijk dat als het werkelijk allemaal zo erg is als wordt beweerd dat dan de pers er niet boven op zit? In het huidige tijdsgewricht zijn de media er over het algemeen als de kippen bij om (met name waar het religie betreft) met de beschuldigende vinger te wijzen.
@basis

Als er in het bedrijfsleven iemand wordt verdacht van fraude of zo, wordt diegene in de regel al geschorst, lang voordat de hoogste rechter een vonnis heeft gewezen. In dit geval is "onbehoorlijk bestuur" echter de vrijwel enig denkbare oorzaak van wat er nog dagelijks rond Eimersstaete verkeerd uitpakt. Bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland fungeren de gezamenlijke districtsvoorgangers (vanuit de zgn. landelijke vergadering) feitelijk als Raad van Toezicht. Het absurde hieraan is nu evenwel dat men in deze kring schijnbaar denkt dat je dan alleen maar hoeft te kijken naar wat er goed gaat of wat er mis gaat, en dan je het er dan later met elkaar nog eens geheel vrijblijvend over kunt hebben...

Zo'n ongelofelijk laconieke houding levert hier naar mijn vaste overtuiging onbehoorlijk bestuur in het kwadraat op!! Want wees "gerust": ook vanochtend stond de betreffende nieuwbouwruïne nog steeds helemaal leeg:
  • Afbeelding
Groet,
BakEenEi
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door basis op wo 08 dec 2010, 23:10

Bericht door SYSOP »

Re: Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?
door basis op wo 08 dec 2010, 23:10
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Beste Bak een ei,

Dus U hebt er vandaag nog een foto van gemaakt?

Het is wel jammer hoor.
Stiekum vond ik het echter al vanaf het begin niks maar dat had vooral te maken met het feit dat men zo gemakkelijk afstand deed van het indrukwekkende gebouw aan de Johan de Wittlaan.
Het idee om iets te bouwen en dan te verhuren en van de huuropbrengsten de (tevens) nieuwgebouwde kerk te bekostigen is op zich niet zo'n gek idee.
Waarom het dan meteen weer luxe-appartementen mét verzorging aan huis moesten zijn snapte ik al direct niet, waarom het jezelf zo moeilijk maken?
En waarom daar een andere partij (Ronald Rohn) bij moest worden ingeschakeld is mij helemaal een raadsel.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?

Bericht door BakEenEi »

basis schreef:Beste Bak een ei,

Dus U hebt er vandaag nog een foto van gemaakt?

Het is wel jammer hoor.
Stiekum vond ik het echter al vanaf het begin niks maar dat had vooral te maken met het feit dat men zo gemakkelijk afstand deed van het indrukwekkende gebouw aan de Johan de Wittlaan.

(...)
@basis

Sinds september jl. ben ik er drie keer gaan kijken. Wat trouwens nog de Johan de Wittlaan betreft: op dat kerkgebouw is er beslag gelegd zodat het door de kerkleiding niet van de hand kan worden gedaan. Dit betekent dus al ruim een jaar lang dat er zich dagelijks kosten van rentederving voordoen over het bedrag van de verwachte verkoopopbrengst. Enerzijds is er het verlies vanwege de hypotheekrente bij Eimersstaete en anderzijds de rentederving aan de Johan de Wittlaan!

Maar ook daarvan geeft schijnbaar niemand bij de kerkleiding zich de nodige (!) rekenschap...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door leendert op do 09 dec 2010, 00:28

Bericht door SYSOP »

Re: Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?
door leendert op do 09 dec 2010, 00:28
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Beste Bernard,

Het heeft mij goed gedaan in uw bijdrage te mogen lezen dat u spreekt over: 'onze liederen'.
Heeft dit forum u weer op de 'goede weg' gebracht? Zo mag ik uw bijdrage toch verstaan?

En verder solliciteert u ook nog naar de baan van Apostel Klene door hem naar het arbeidsbureau te sturen.
Zo mag ik het graag horen. In de verdrukking ontstaan de mooiste edelstenen.
Hopelijk meent u het niet alleen goed maar doet u ook uw best in het werk van God.
Misschien dat ik u binnenkort in de gemeenschap mag begroeten als een broeder en strijder Gods.
Veel wijsheid en zegen,

Groet Leendert
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door BakEenEi op do 09 dec 2010, 08:45

Bericht door SYSOP »

Re: Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?
door BakEenEi op do 09 dec 2010, 08:45
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
basis schreef:(...)

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de intrekking van de uitnodiging door de DEKT-organisatie ook weinig christelijk vindt!
In kringen waar men altijd zo graag over Jezus spreekt zou men beter eens aan het woord van Christus kunnen denken:
"Wie dan zonder zonde is werpe de eerste steen".
De NAK eerst wel uitnodigen en dit dan later weer intrekken staat wel erg kinderachtig.
@basis

Omdat het mijn belangstelling heeft, volg ik "de ontwikkelingen" hieromtrent al een jaar of zes consequent en aandachtig. Hierdoor weet ik dat de zaken beslist genuanceerder liggen dan nu ogenschijnlijk voor de buitenwacht het geval is. Steeds opnieuw namelijk geeft de nieuw-apostolische kerkleiding er blijk van dat zij er grote moeite mee heeft om buiten de muren van de kerk die zijzelf bestuurt de waardigheid van goddelijk leven bij naasten echt serieus te nemen!

Juist in de achterliggende week kwam door mededelingen bij Glaubenskultur in een zogenaamd Premium-Artikel van "Pfarrer" Thomas Gandow uit dat men vooral lid had willen worden van het werkverband van samenwerkende kerken in Duitsland (t.w. de Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen; afgekort ACK) om het predicaat "sekte" kwijt te raken. Het was trouwens een publiek geheim dat dit imago, namelijk dat van "een klassieke sekte" velen bij de Nieuw-Apostolische kerk in Duitsland gigantisch dwarszit. Echter, één van de allereerste vragen vanuit de ACK, jaren geleden, was in feite: "Kunt u zeggen wat u in de Nieuw-Apostolische Kerk gelooft?" Hierop volgde toen een reactie die neerkwam op gekrab achter de oren, gemompel, ongemakkelijk geschuif op stoelen, enzovoort, want bij de nieuw-apostolische kerkleiding was het binnenskamers allang bekend dat de bewoordingen in het boekje Vragen en Antwoorden aan herziening te waren.

Dus, toen werd daarop vanuit de ACK gereageerd in de trant van: "Alle begrip van onze kant, maar werkt u dan alstublieft uw geloofsleer nader uit, zodat wij ons gesprek wanneer u daarmee klaar bent kunnen oppakken." Nu realiseerde de nieuw-apostolische kerkleiding zich vanzelf dat dit wel eens een kwestie kon worden van vele jaren, namelijk het samenstellen van een eigen catechismus. "Toch stellen wij het op prijs," zo heeft men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk vervolgens geantwoord, "om in de tussentijd onze dialoog gaande te houden". Dat vond men bij de ACK toen wel een goed idee, en zodoende zijn er in de achterliggende jaren steeds weer ontmoetingen geweest en vele gesprekken, zonder kennelijk een voor de Nieuw-Apostolische Kerk bevredigende afloop. Men wilde bijvoorbeeld wel vast gast-lid zijn van de ACK of anderszins een vaste gesprekspartner aan tafel van dit samenwerkingsverband van Duitse kerken. Maar ja, tevoren had men bij hoog en bij laag beweerd dat de op handen zijnde catechismus uiterlijk in 2008 zou verschijnen. Waarschijnlijk door getouwtrek achter de schermen over de inhoud ervan lukte dit niet. Zoiets blijft bij anderen vanzelf niet onopgemerkt. Tot overmaat van ramp werd het in de tussentijd (tijdens de Europese Informatieavond op 4 december 2007) ook nog duidelijk dat de nieuw-apostolische kerkleiding haar exclusieve aanspraken op het goddelijke heil nog steeds niet weet te relativeren. Toch bleef men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk gedurig bij de ACK aandringen op vervolggesprekken, en die zijn er ook gekomen. Aangezien de catechismus ook nu nog altijd niet in haar definitieve vorm gepresenteerd kan worden, kan de inhoud eenvoudig vooralsnog geen onderwerp van gesprek zijn. Dat ligt níet aan de ACK! Het is de nieuw-apostlolische kerkleiding zelf, die haar (huis)werk niet af krijgt. Dit is ook vervelend voor degenen die vanuit de ACK steeds aanwezig moeten zijn bij de vervolggesprekken. Men wil de Nieuw-Apostolische Kerk wel serieus nemen, maar als bijvoorbeeld stamapostel Leber dan in de gauwigheid maar even beweert dat alleen nieuw-apostolische apostelen de Bijbel goed kunnen uitleggen (zie diens Woord van de maand in maart 2009), wint de nieuw-apostolische kerkleiding tegenover haar gesprekspartners natuurlijk niet aan sympathie. Hierna introduceert de kerkleiding in juni 2010 vast de herziene geloofsartikelen. Deskundigen van buiten de Nieuw-Apostolische Kerk schrikken dan van de inhoud want die liegt er niet om. Zie mijn forumbericht in deze thread van wo 08 dec 2010, 20:59. En dan wordt het begin december 2010. Opnieuw zit men met elkaar aan tafel, en alweer blijft het goeddeels bij het uitwisselen van beleefdheidsvormen. Dan erger je dus de mensen met wie jíj zo nodig telkens opnieuw vriendelijk glimlachend gefotografeerd wil worden. Zo ongeveer is het gegaan. Mij verbaast het dus allerminst dat de nieuw-apostolische kerkleiding met haar ambities én torenhoge pretenties nu terugverwezen werd naar bij wijze van spreken de bovenste plaats in de wachtrij...

Groet,
BakEenEi
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?

Bericht door BakEenEi »

@all

Gisteren werd het onderstaande persbericht uitgegeven:
  • EZW-PRESSEMITTEILUNG NR. 4/2010 VOM 8.12.10 - MEHR VERBINDLICHKEIT IM DIALOG SUCHEN! WELTANSCHAUUNGS- UND ÖKUMENEBEAUFTRAGTE ZU WANDLUNGSPROZESSEN IN DER NEUAPOSTOLISCHEN KIRCHE (NAK)

    Vom 1. bis 3. Dezember 2010 haben sich im Berliner Johannesstift 40 Ökumene- und Weltanschauungsbeauftragte der christlichen Kirchen mit den Wandlungsprozessen in der Neuapostolischen Kirche (NAK) beschäftigt. Als Ergebnis der Tagung kann festgehalten werden:
    • Die NAK bemüht sich um weitere Klärungen bezüglich derjenigen lehrmäßigen Orientierungen, die aus ökumenischer Sicht den grundlegenden Konsens im gemeinsamen Glauben in Frage stellen. Dazu zählt u.a. das Verständnis des Apostelamtes und der Versiegelung, aber auch die Identifikation der NAK mit der endzeitlichen Brautgemeinde. Initiativen, die darauf abzielen, Trennendes und Kontroverses offen anzusprechen und Gemeinsames wahrzunehmen und zu suchen, sind zu fördern und gleichzeitig verbindlicher zu gestalten.
    • Kontakte und Begegnungen auf lokaler, regionaler und überregionale Ebene zwischen der NAK und anderen christlichen Kirchen sind fortzusetzen und zu intensivieren. Der Aufbau einer Dialogkultur und die Suche nach respektvollen Umgangsformen ist auch abgesehen von der Frage der ACK-Mitgliedschaft ein wichtiges Anliegen.
    • Aus der Sicht der Weltanschauungs- und Ökumenebeauftragten sollte es in der NAK zu einer stärkeren Würdigung des Dienstes der Theologie für kirchliches Leben und Lehren kommen.
    • Manche NAK-Mitglieder erleben die Gruppenstruktur ihrer Kirche und die apostolische Autorität immer noch als einengend und vereinnahmend. Hier sind offene Gespräche mit allen Beteiligten zu führen, um mehr Transparenz und Freiheit zu ermöglichen.
    • Zu den Chancen und Grenzen einer Verständigung zwischen ACK und NAK wird sich auf Grundlage des neuen Katechismus, der für das Jahr 2012 erwartet wird, Weiteres sagen lassen. Christinnen und Christen aus anderen Kirchen werden mit Aufmerksamkeit den weiteren Weg der neuapostolischen Gemeinden begleiten.
    Eingeladen zu der Studientagung hatten die Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW), Berlin, und das Konfessionskundliche Institut, Bensheim. Eröffnet wurde der Austausch mit einem Vortrag zur Entstehungsgeschichte der Glaubensgemeinschaft des Konfessionskundlers Helmut Obst von der Universität Halle-Wittenberg sowie dem Besuch eines NAK-Gottesdienstes der Spandauer Gemeinde. Bisherige Kontakte und Gespräche verschiedener lokaler und regionaler Arbeitsgemeinschaften christlicher Kirchen (ACK) sowie der Bundes-ACK wurden ausgewertet.

    Hinzu kamen Einschätzungen aus weltanschaulicher und konfessionskundlicher Sicht. In Arbeitsgruppen waren umstrittene Lehren, wie sie sich in neueren NAK-Veröffentlichungen finden, Gegenstand der Diskussion (u.a. Versiegelung, Endzeit, Apostelamt, Entschlafenenwesen, Umgang mit der Geschichte). An einem Abend fand ein intensives Gespräch mit Vertretern der NAK aus der Projektgruppe Ökumene statt. Der Vorsitzende der Bundes-ACK, Landesbischof Friedrich Weber, betonte in seinem Referat zum Abschluss der Tagung den Unterschied zwischen einem interreligiösen und einem innerchristlichen Dialog. Bei der NAK handele es sich um einen innerchristlichen Dialog, in dem zu klären sei, ob und inwiefern einzelne Sonderlehren der NAK kirchentrennenden Charakter haben.

    Dr. Reinhard Hempelmann

    Dr. Michael Utsch

    Bron: Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen, Auguststraße 80, 10117 Berlin - http://www.ekd.de/ezw/Archiv_2361.php
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?

Bericht door BakEenEi »

@all

Wat betekent de inhoud van het bovenstaande persbericht, gelet op de zienswijze die de internationale NAK-kerkleiding uitdraagt? Zie overigens ook: http://www.christ-im-dialog.de/index.ph ... temid=170.

Enkele opmerkingen vooraf...
In de nieuw-apostolische kerkgemeenten weten onze broeders en zusters niet beter dan dat er geregeld besprekingen zijn waaraan de districtsapostelen deelnemen. Ook is het bekend dat de stamapostel als voorzitter van het internationale kerkbestuur werk- en projectgroepen heeft ingesteld. Leden daarvan zijn meestal apostelen en opzieners, (hoge) ambtsdragers dus die full-time in dienst zijn van de Nieuw-Apostolische Kerk. Velen hebben misschien wel eens gehoord van de "Projektgruppe Ökumene" of de "Arbeitsgruppe Öffentlichkeitsarbeit Europa". Ook is er de zogeheten Koordinationsgruppe, een soort van overkoepelend orgaan voor de diverse werk- en projectgroepen. Wanneer in Nederland bijvoorbeeld de jeugdleiders samenkomen of de voorgangers, krijgt men in de regel informatie die gebaseerd is op rapportages vanuit de verschillende werk- en projectgroepen. Deze rapportages zijn dan al in hun definitieve vorm goedgekeurd door de Koordinationsgruppe en de stamapostel, en daarna bekrachtigd door de districtsapostelen. De bandbreedte van wat er vervolgens op specifieke terreinen mogelijk is, staat hiermee van tevoren goeddeels vast.

Aan de bovenbeschreven werkwijze kleven echter kansen en bedreigingen! De Nieuw-Apostolische Kerk is vertegenwoordigd in bijna alle landen op de wereld, zodat het in eerste instantie wellicht een geruststellende gedachte is als er in "het werk Gods" zo'n bijzondere eenheid wordt nagestreefd. Juist hier komt al meteen het eerste punt van zorg te voorschijn want: hoe groot is het werk Gods? Wordt dat zuiver belichaamd én afgebakend door de internationale Nieuw-Apostolische Kerk, óf ligt dat "genuanceerder"? De nieuw-apostolische kerkleiding zelf laat over haar goddelijke gezag geen misverstand bestaan, wat ook blijkt uit het onderstaande:
  • 1) Nieuw-Apostolische Kerk Internationaal in "Structuren en ambten" over het ambt van "Stamapostel":
    Aan het hoofd van de Nieuw-Apostolische Kerk staat sinds Pinksteren 2005 Wilhelm Leber. Als Stamapostel leidt hij de kerk vanuit haar hoofdzetel in Zürich. Wilhelm Leber is Duitser en de achtste Stamapostel sinds de grondlegging van de kerk. Zijn positie is vergelijkbaar met die, die Petrus 2000 jaar geleden in de kring van de apostelen vervulde.

    (...)

    Hoogste geestelijke autoriteit
    Als hoogste geestelijke autoriteit van alle nieuw-apostolische gebiedskerken op aarde leidt de Stamapostel de gehele kerk in alle religieuze aangelegenheden. Hij heeft voornamelijk als taak om de leer van Christus duurzaam en gewetensvol te verkondigen en rein te bewaren. Hij beroept en wijdt de Districtsapostelen, Apostelen en Opzieners, verleent hun ambtsrust of ontheft hen. Hij legt de grenzen van de gebiedskerken vast, vormt nieuwe arbeidsgebieden voor Districtsapostelen, en wijst aan de gebiedskerken werkgebieden ter verzorging toe. Hij legt het jaarbudget van de NAKI vast, beslist over uitgaven en beheer van het vermogen, spreekt de jaarlijks aan de NAKI af te dragen financiële bijdragen af met de Districtsapostelen en vaardigt regels en voorschriften uit in aangelegenheden de gehele kerk betreffend. Verordeningen van de Stamapostel zijn onder voorbehoud van tegengestelde wettelijke bepalingen voor alle gebiedskerken en hun organen verbindend.

    Bron: http://www.nak.org/nl/over-ons/structur ... amapostel/


    2) Stamapostel Wilhelm Leber in diens Woord van de maand, maart 2009:
    Afsluitend wil ik nog het volgende benadrukken: volgens ons nieuw-apostolische geloofsinzicht is het aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen. Dat betekent niet, dat het niet verrijkend zou zijn als gelovigen de Bijbel kunnen lezen. Maar het is aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen, te verklaren en voorschriften in het geloof te geven. Daar worden de Bijbelteksten mee in verband gebracht, want overaccentuering van op zich staande uitspraken kan tot verkeerde conclusies leiden.

    In zoverre mijn uiteenzetting met betrekking tot het thema “Hoe moeten wij de Heilige Schrift begrijpen.”


    Bron: http://www.nak.org/nl/geloof-en-kerk/wo ... cle/16072/


    3) De nieuw-apostolische Geloofsbelijdenis met betrekking tot de exclusieve rechten van de door de stamapostel beroepen en gewijde apostelen:

    Het 5e geloofsartikel:
    Ik geloof dat degenen die door God tot een ambt zijn geroepen, slechts door Apostelen tot hun ambt worden gewijd en dat uit het apostelambt volmacht, zegening en heiliging voor hun dienst voortkomen.

    Het 8e geloofsartikel:
    Ik geloof dat de met water gedoopte zielen door een Apostel de gave van de Heilige Geest moeten ontvangen om het kindschap Gods en de voorwaarden voor het eerstelingschap te verkrijgen.

    Bron: http://www.nak.org/nl/geloof-en-kerk/geloofsbelijdenis/

Het antwoord op de vraag "Hoe groot is het werk Gods?" komt er dus volgens het "nieuw-apostolische geloofsinzicht" in elk geval op neer dat de internationale Nieuw-Apostolische Kerk daarin centraal staat; zo centraal zelfs dat naar "het nieuw-apostolische geloofsinzicht" buiten het bij haar -door God- ingestelde apostelambt er voor geestelijken in andere kerken in beginsel geen "zegening en heiliging voor hun dienst" is weggelegd, en bovendien dat andersdenkenden zich wel christenen kunnen noemen, doch dat men dan nog geen kind van God is. Op grond van het "nieuw-apostolische geloofsinzicht" wordt men uitsluitend een kind van God indien een apostel de gave van de Heilige Geest aanbiedt.

Het bovenstaande geeft in grote lijnen aan met welk beginselstandpunt vertegenwoordigers van de "Projektgruppe Ökumene" zich in de achterliggende 10 jaar, zeg maar, naar buiten toe zonder enige krimp zullen hebben gepresenteerd.

Tot zover de opmerkingen die nodig zijn om te begrijpen hoe de nieuw-apostolische kerkleiding de buitenwereld feitelijk ervaart en benadert. De boodschap die men uitdraagt is zuiver: hoor naar ons, want God spreekt speciaal door ons.

(...)
Wat betekent nu, het voorgaande in aanmerking genomen, de inhoud van het bovenstaande persbericht, gelet op de zienswijze die de internationale NAK-kerkleiding uitdraagt? Welnu, het bewuste persbericht geeft aan dat de vertegenwoordigers van de andere kerken met de nieuw-apostolische kerkleiding voorlopig zijn uitgepraat. Immers, de catechismus is nog steeds niet klaar en alles wijst er op dat het nauwelijks mogelijk is om een samenwerkingsvorm te vinden waarbij men elkaar kan bejegenen op basis van ieders gelijkwaardigheid voor God. In feite werd nu tegen de nieuw-apostolische kerkleiding gezegd: "Als het in de tussentijd mocht blijken dat er vanuit uw kerkgemeenten een breed draagvlak bestaat voor een gezamenlijk christen-zijn in de onderscheidene locale situaties, zal dat eraan mee helpen dat wij van nieuwe gesprekken in de toekomst meer kunnen verwachten. En werkt u vooral door aan uw catechismus!"

Samengevat: de nieuw-apostolische kerkleiding heeft zich met haar "nieuw-apostolische geloofsinzicht" geïsoleerd en zij toont te weinig respect voor "andersdenkenden". Gelovigen aan de basis moeten nu de kastanjes uit het vuur slepen, maar daarbij zal het ze niet meevallen om dezelfde boodschap uit te dragen als de "Projektgruppe Ökumene" door de jaren heen heeft willen neerleggen bij welwillende weldenkende vertegenwoordigers binnen andere christelijke geloofsrichtingen!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie