Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Bericht door Tosca »

Onderstaand bericht werd anoniem ontvangen op apostolischeobserver.nl
"'Tosca"" geeft daar een antwoord op1
S1:

Het Nederlandse woord sekte heeft zijn oorsprong in het Latijn. Het Latijn kent de woorden secta en sectarius. Deze woorden zijn afgeleid van het Latijnse werkwoord "sequi" dat volgen betekent. Een secta is in het Latijn:

in het algemeen: een gedragslijn of een denkrichting.
in het bijzonder: (1) politieke grondbeginselen, (2) filosofische grondbeginselen, (3) een godsdienstige richting.

Zie punt 3. Het latere woord Sekte is vooral negatief naar voren gekomen door allerlei media aandacht en foute figuren.

Als je het woord als negatief bestempeld ga je de grondbeginselen van het woord al voorbij. Zie volgend stukje:

Het woord sekte is reeds te vinden in de Bijbel. In Handelingen 5 vers 17 wordt gesproken over de sekte (Grieks: hairesis) van de Sadduceeën. In Handelingen 15 vers 5 wordt gesproken over de sekte (Grieks: haireseoos) van de Farizeeën. In Handelingen 24 vers 5 en vers 14 worden de christenen door de voorspraak Tertullus
de sekte (Grieks:haireseoos) de Nazarenen genoemd. In Handelingen 26 vers 5 duidt Paulus de Farizeeën als een sekte (Grieks: hairesin) van de joodse godsdienst. In Handelingen 28 vers 22 wordt de vroegchristelijke kerk door de joden een sekte (Grieks: haireseoos) genoemd die overal wordt tegengesproken. Het Nederlandse woord heresie, afkomstig uit het Grieks, is dus eigenlijk een synoniem voor sekte maar wordt tegenwoordig in de betekenis van ketterij gebruikt.

In het Grieks heeft het woord sekte (hairesis) de gedachte van een 'school, partij of denkrichting'. In de Griekse wereld werd het woord aanvankelijk vooral gebruikt als aanduiding voor de filosofenscholen. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over de school (hairesis) van de stoïcijnen. In het Nieuwe Testament heeft het woord hairesis vooral betrekking op religieuze bewegingen. Het woord heeft dan een neutrale betekenis. Het wil een bepaalde groep aanduiden. Er zijn echter ook een
drietal plaatsen in het Nieuwe Testament waar het woord hairesis een negatieve klank krijgt: 1 Korinthe 11 vers 19, Galaten 5 vers 20 en 2 Petrus 2 vers 1. Op die plaatsen heeft het woord de betekenis van scheuring, ketterij of partijschap.

In het Griekse en vanuit de Bijbel kan het woord sekte dus een neutrale betekenis hebben van 'school', 'stroming' of 'partij'. Zo wordt het woord in de Handelingen van de Apostelen gebruikt. In de brieven van Paulus en Petrus krijgt het woord de negatieve betekenis van partijschap, scheuring of ketterij.

Vooral in het occulte en satanisme word het woord sekte gebruikt. Naar de buitenwereld klinkt dit naargeestig en vooral ook erg negatief.
Maar ook hier is het bedoeld als een zelfde denkrichting net als in een kerk van God en Jezus Christus.

Afijn doe ermee wat je wilt, maar ik hoop dat je denkwijze puur op grammatisch gebied wel wordt verrijkt. En voor alle duidelijkheid: Ik heb niks tegen op pragmatische denkwijze richting de NAK. Ik vind het alleen jammer dat je anderen probeert te overtuigen. Misschien probeert te bekeren tot je eigen "spinsel" sekte. ( om het woord sekte maar eens weer te gebruiken.)


Ik blijf graag anoniem. Maar een discussie ga ik nooit uit de weg. Je hebt de mogelijkheden wel om een bericht te tonen op je site.


mvg.





Geachte Anonieme inzender,
Hartelijk bedankt voor uw lezing betreffende het woord “”SEKTE””
Dat het woord SEKTE in andere vertalingen een geheel andere of afwijkende betekenis heeft of kan hebben dan de algemeen bekende negatieve betekenis die het woord heeft in de Nederlandse cultuur, doet aan haar negatieve dan wel satanische inhoud niet af.
Hoewel ik respect kan opbrengen voor de wijze waarop u het woord SEKTE in haar betekenis verdedigt vanuit overleveringen uit het verleden, komt bij mij direct de onaangename en bovendien overheersende gedachte op dat u met uw verhandeling de Nieuw Apostolische Kerk buiten alle verdenking wil stellen daar waar er sprake is dat men deze Kerk als SEKTE bestempeld.
Mijn lieve Broeder…Het is juist de Nieuw Apostolische Kerk die voldoet aan alle kenmerken die een SEKTE eigen zijn.
Ten eerste sluit deze ‘’Kerk’’ alle andere Christelijke conventies uit van enig Goddelijkheid zonder aanzien des persoons. Wel is zij bereid te accepteren dat de lieve God hier en daar een handlichting zal doen in al zijn goedertierenheid… Maar dat neemt niet weg dat alle mensen hetzij levend dan dood (de ontslapenden) op enig moment door een levende Apostel van Jezus Christus aan hun voorhoofden verzegeld dienen te worden…Dat is toch de anti-oecumene in een wel zeer overtreffende trap. Men heeft zelfs het waanidee werkzaam te kunnen zijn in het hiernamaals! Dat is een Godslasterende gedachte!
De Nieuw Apostolische SEKTE voldoet ook aan het gegeven dat een SEKTE altijd een eenhoofdige leiding heeft in haar “Stamapostel”
Tevens heeft de Nieuw Apostolische SEKTE geen verleden, althans men wil er niets van weten. Men ligt zelfs over dat satanische verleden. De valse “”Boodschap van Bischoff”” heeft men gepromoveerd tot een openbaring Gods!
Dr.Wilhelm Leber heeft de mond vol over een verzoening met de vele Geëxcommuniceerden, maar laat het daar dan weer bij. Dus woorden…Geen daden! Daarmee zet hij zelfs de Bijbelse Apostelen voor schut, aangezien deze het Apostelambt ook hebben benoemt als het ‘’Ambt der verzoening’’
Dus mijn beste met alle goede wil van de wereld is het mij onmogelijk iets van een Godswerk te herkennen in de Nieuw Apostolische Kerk!
Met vriendelijke groet,
Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Gebruikersavatar
hiawhata
Berichten: 47
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 18:38

Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Bericht door hiawhata »

Ik ben via een vriend in aanraking gekomen met de NAK en na een poosje aan het zoeken gegaan wat is het nu eigenlijk ? Heb deze vragen ook aan de andere site gesteld maar krijg geen antwoord.
Dus probeer ik het nu hier eens.
Is het een kerkgenootschap.
Is het een sekte.
Of is het een bouwbedrijf,investeringsmaatschappij want ik zie hier dat ze 10 B.V. hebben.
Ik raak hier door erg in de war.
Kan iemand mij dit simpel uitleggen.
Heb ook met mensen van de kerk gesproken maar die geven mij geen antwoord en schudden nee als ik vraag of ze ook in de bouw zitten.

Mvg Hia
De drie-eenheid binnen de N.A.K. G G G Geld Geld Geld
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Bericht door Noise »

hiawhata schreef:Ik ben via een vriend in aanraking gekomen met de NAK en na een poosje aan het zoeken gegaan wat is het nu eigenlijk ? Heb deze vragen ook aan de andere site gesteld maar krijg geen antwoord.
Dus probeer ik het nu hier eens.
Is het een kerkgenootschap.
Is het een sekte.
Of is het een bouwbedrijf,investeringsmaatschappij want ik zie hier dat ze 10 B.V. hebben.
Ik raak hier door erg in de war.
Kan iemand mij dit simpel uitleggen.
Heb ook met mensen van de kerk gesproken maar die geven mij geen antwoord en schudden nee als ik vraag of ze ook in de bouw zitten.

Mvg Hia
Beste Hia.
De NAK is een sekte! Met duivelse mensen die goddelijke verhalen vertellen! Het is een Profit instelling met B.V.'s die zichzelf bestempelen als goede kerk. Maar eigenlijk alleen op winst, haat en verderf uit zijn.
In de NAKerk zal niemand jou ooit duidelijk antwoord op je vragen geven en wanneer het er op aan komt, je de mond zal snoeren, omdat het niet gewenst is wat je zegt of vraagt. Het liefst hebben ze daarbij wel dat je bij de club komt, een handtekening zet en een belofte uitspreekt, zodat je daarna, je zuurverdiende centen aan de dikke Mercedes en lelijke Ford van de beiden appelflappen kan geven. Oja, ben je een voorstander van het aanklagen van andere mensen zonder enige verklaarbare reden die ook nog minstens een beetje logisch is, kom er dan vooral bij! Heel leuk, je kinderen kunnen bij de jeugd komen, gebrainwashedte jonge lui die het allemaal met elkaar eens zijn over het volgende: zit je ergens mee en het is nadelig voor de 'kerk' c.q. sekte, dan word je de mond gesnoerd en kun je het er maar beter niet over hebben, want het is jou probleem! Overigens, Je kunt verder altijd met al je zorgen bij ze komen en niemand zal je raar aankijken als je een ongewone vraag hebt!

Mijn advies is, zoek niet verder en blijf lekker thuis, want God is er zowiezo. Laat God in in jou hart en jou huis, en jou huis is een huis van God waar hij zich waarschijnlijk meer op z'n gemak voelt als in een tehuis voor gekke sekteleden.

Ik hoop dat dit een korte duidelijke en krachtige uitleg voor je was!
Lieve groetjes,
Jou Noise.
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Gebruikersavatar
hiawhata
Berichten: 47
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 18:38

Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Bericht door hiawhata »

@noise
Mijn hartelijke dank voor jou duidelijk antwoord.
Heb de zelfde vraag aan de kerk gesteld maar tot nu toe geen antwoord.
Ik dacht dus dat ik een fijne kerk had gevonden,ze gaan zo liefdevol met elkaar om maar dat is dus schijn.
maar als ik nu hoor dat het een sekte is,dan zal ik toch op zoek gaan naar iets anders want ik wil bij een fijne kerk en niet bij een sekte,dit is toch mensen misleiden. Hier heb ik geen woorden voor.
Dus als ik het goed begrijp dan is de kerk een dekmantel voor de bouwbedrijven.
Ben zelf natuurlijk ook aan het snufffelen geweest op google en zie dat Vis directeur is bij de kerk en directeur is bij de bouwbedrijven zijn dat beide betaalde functies.

Mvg Hia
De drie-eenheid binnen de N.A.K. G G G Geld Geld Geld
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Bericht door Noise »

hiawhata schreef:@noise
Mijn hartelijke dank voor jou duidelijk antwoord.
Heb de zelfde vraag aan de kerk gesteld maar tot nu toe geen antwoord.
Ik dacht dus dat ik een fijne kerk had gevonden,ze gaan zo liefdevol met elkaar om maar dat is dus schijn.
maar als ik nu hoor dat het een sekte is,dan zal ik toch op zoek gaan naar iets anders want ik wil bij een fijne kerk en niet bij een sekte,dit is toch mensen misleiden. Hier heb ik geen woorden voor.
Dus als ik het goed begrijp dan is de kerk een dekmantel voor de bouwbedrijven.
Ben zelf natuurlijk ook aan het snufffelen geweest op google en zie dat Vis directeur is bij de kerk en directeur is bij de bouwbedrijven zijn dat beide betaalde functies.

Mvg Hia
Nogmaals hallo Hia!
Nee de kerk is geen dekmantel voor de BV's. de NAK bestaat al een poos! En de bouwbedrijven niet! De BV's zijn opgericht een jaar of 5 misschien 10 geleden. Maar de NAK is inderdaad wel uit op het rijk maken van een groepje mensen en het belangrijk stellen van een groepje mensen.Vinden ze dat jij niet in het slavenplaatje past van de Grote heren in zwarte pakken. Zullen ze er graag alles aan doen het jou moeilijk te maken!
Ik weet niet waar jij gelezen hebt dat Vis directeur is? Maar Vis is niks. Vis is eigenlijk alleen lekker op brood! :D Uiteraard word hij wel betaald als een directeur!
Ik lees graag je andere vragen!
MVG, Noise.
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Gebruikersavatar
hiawhata
Berichten: 47
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 18:38

Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Bericht door hiawhata »

@noise
Het lijkt echt allemaal zo leuk bij die kerk "sekte " ze spreken elkaar aan als broeders en zusters , en als ik niet hun geloof aannam dan heb ik geen recht in de hemel te komen daar hebben hun het exclusieve recht op vertelde ze me .
Maar als ik u goed begrijp dan is Vis directeur bij de nak en word daar betaald ook en is directeur bij dat bouwbedrijf , dat las ik in de weekrant.nl
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2009/ ... _in_arnhem
Hier staat toch duidelijk dat die ook directeur is maar kan hem wel een bellen want zijn nummer staat er ook bij .
Voor meer informatie kunt u terecht op de website: www.eimersstaete.nl. Ook kunt u contact opnemen met Dhr. Ruud Vis, directeur van Residence Eimersstaete, tel. 06 11028111.

Wat ik ook niet begrijp dan dat die een brief laat uitgaan namens directeur de Bruijn geschreven door ook misschien een directeur van het bouwbedrijf P.Klene
Dat is de brief die ik hier op het forum vond .
Hier hebben ze het ook over broeders en dat klinkt toch heel vriendelijk en aangenaam . Maar daar heeft directeur Vis het niet over dat hij ook nog naast zijn hobby als evangelist ook nog zakelijke belangen heeft .
Ik begrijp er nu niks meer van .
De NAk antwoord niet op mijn mail en ze hebben daar ook geen forum waar je vragen kan stellen dat maakt het allemaal zo duister voor me .
Zal dit weekend eens doorvragen over de kerk bouwbedrijven want kan me haast niet voorstellen dat deze mensen naast hun 10 B.V. nog tijd hebben voor een functie in de kerk , waar halen ze de tijd en energie toch vandaan .
En waarom mogen de leden van de kerk niet weten wat er aan de hand is waarom is die brief van P. Kleine niet op hun site gezet.

Mvg Hia
De drie-eenheid binnen de N.A.K. G G G Geld Geld Geld
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Bericht door Noise »

Hallo Hia!
Ben jij een insider van de NAK?
Groeten, Noise.
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Gebruikersavatar
hiawhata
Berichten: 47
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 18:38

Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Bericht door hiawhata »

@noise
Echt niet dus en zoals ik al schreef heb er vrienden en ben gaan googelen en snuffellen zowel hier als op de nak site en wat ik hier lees geeft een heel ander beeld dan wat hun mij zeggen .
Ze hebben we wel uitgenodigd om als gast een keer mee te gaan en vandaar mijn vragen maar als ik jouw hoor dan daar wegblijven dus want ik had echt niet de gedachte dat het een sekte is met directie en zo .
En met hele grote verbazing lees ik dan ook dat men zoveel in de kerkzak doet dat met daar zo mee in die bv dingen speculeerd.
Ik was ned hervormd en ga daar al een tijd niet meer heen , wat me wel blij bleef van die tijd is dat alles open was .
Wat ik daar ook leerde was dat gokken een zonde was en dat dit bij deze kerk wel mag met offergeld , dat zal dan wel mogen omdat het toch geld van een andere is of dat teveel geld hebben en ze niet weten wat ze er anders mee moeten doen .
Ben jij wel een insider , dan kan u alles uitleggen wat er gaande is .
U mag als u meer weet over de veschillende directie"s van deze kerk en mijn vorige vragen beantwoorden dan kan ik die ook eens vragen aan mijn vrienden van de kerk , maar hun zeggen allemaal we weten niks van waar het offergeld blijft en bouwdingen .

Mvg Hia
De drie-eenheid binnen de N.A.K. G G G Geld Geld Geld
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Bericht door Noise »

hiawhata schreef:@noise
Echt niet dus en zoals ik al schreef heb er vrienden en ben gaan googelen en snuffellen zowel hier als op de nak site en wat ik hier lees geeft een heel ander beeld dan wat hun mij zeggen .
Ze hebben we wel uitgenodigd om als gast een keer mee te gaan en vandaar mijn vragen maar als ik jouw hoor dan daar wegblijven dus want ik had echt niet de gedachte dat het een sekte is met directie en zo .
En met hele grote verbazing lees ik dan ook dat men zoveel in de kerkzak doet dat met daar zo mee in die bv dingen speculeerd.
Ik was ned hervormd en ga daar al een tijd niet meer heen , wat me wel blij bleef van die tijd is dat alles open was .
Wat ik daar ook leerde was dat gokken een zonde was en dat dit bij deze kerk wel mag met offergeld , dat zal dan wel mogen omdat het toch geld van een andere is of dat teveel geld hebben en ze niet weten wat ze er anders mee moeten doen .
Ben jij wel een insider , dan kan u alles uitleggen wat er gaande is .
U mag als u meer weet over de veschillende directie"s van deze kerk en mijn vorige vragen beantwoorden dan kan ik die ook eens vragen aan mijn vrienden van de kerk , maar hun zeggen allemaal we weten niks van waar het offergeld blijft en bouwdingen .

Mvg Hia
Beste Hia,
Hoewel ik nog steeds sta ingeschreven als lid van de NAK, ga ik er al een tijd niet meer heen. Pak hem beet, 2,5 jaar.
Het is zinloos je vragen aan je NAK vrienden te stellen! Of ze weten inderdaad echt van niks! Dat kan, want een heleboel mensen weten helaas van niks. Of ze willen het niet geloven en daardoor automatisch niet toegeven. Want de dingen die er gebeuren wil niemand weten.
Aan jou typen te zien denk ik dat je nog jong bent. In het geval dat dat niet waar is, neem mij niet kwalijk!
Ik ben ook een jonkie! ;)
Nee mijn vriend, ga niet bij de NAK! Helaas zullen mensen niet naar dit advies luisteren, en hun hele leven aan de sekte besteden. Tot dat ze op een dag geconfronteerd worden met de extreem harde waarheid. Sterker nog, probeer jou vrienden daar ook weg te krijgen!

Lieve Hia, je hebt de kerk niet nodig!!! Weetje wel, kerk, zo'n gebouw met muren, dak en deuren die afgesloten kunnen worden!
Leef je leven op een manier waarbij jij je goed voelt, en sluit de lieve heer in je hart!
En voor gezelligheden en socialiteiten ga je toch lekker op de zwemclub!
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Gebruikersavatar
hiawhata
Berichten: 47
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 18:38

Re: Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw

Bericht door hiawhata »

Ik heb het weekend weer met een paar vrienden gesproken,en die geloven dus echt niet wat hier geschreven staat dat de kerkleiding hun zo belazerd en zo met hun offergeld omgaan. Ze zijn dus ook zo door hun ouders gedwongen om mee te gaan naar de kerk en weten niet beter. Hoop echt dat hun ogen ook een keer open gaan. Ze mogen van hun dominee ook niet hier kijken. In mijn kerk was het zo onderzoek alles en behoud het goede. Wat ik ook niet begrijp is dat de directeuren van de kerk hier eens een stuk schrijven en anders openheid geven op hun eigen site.

Mvg Hia
De drie-eenheid binnen de N.A.K. G G G Geld Geld Geld
Plaats reactie